Anul trecut se estima că numărul mașinilor electrice de pe șosele atingea borna de 10 milioane de exemplare. Până la finalul acestui deceniu, numărul va crește exponențial. Chiar și de 10 ori, susțin specialiștii. Cu alte cuvinte, în 2030, șoselele din întreaga lume vor fi luate cu asalt de 100 de milioane de mașini cu sistem de propulsie electric.

Pare departe, însă viitorul este mai aproape decât credem. Nu este imposibil având în vedere că tot mai mulți producători de automobile intenționează ca până în 2030 să aibă un portofoliul 100% electric. În ultimul an am fost inundați cu anunțuri și promisiuni de automobile cu zero emisii. În acest context, ce facem cu bateriile?

ACCENT PE RECICLARE

Bateriile sunt o componentă esențială a unei mașini cu sistem de propulsie electric, iar reciclarea lor ar trebui să fie unul dintre obiectivele principale ale producătorilor. Nu numai creșterea numărului mașinilor electrice ar trebui să îi încurajeze să acorde o atenție sporită acestei probleme, ci și capacitatea tot mai mare a acumulatorilor.

Spre exemplu, când a debutat în urmă cu nouă ani, Renault Zoe avea o baterie de 22 kWh. În 2016, modelul francez a primit un acumulator de 41 kWh (așadar, aproape s-a dublat), iar în 2019 capacitatea a crescut la 55 kWh. Este una dintre cele mai generoase baterii pe care le poți întâlni pe o mașină de clasă mică. Iar asta vine după mai bine de un deceniu de experiență în segment. Dacă ne aducem aminte, Renault a fost unul dintre promotorii vehiculelor electrice în Europa.

Ce se întâmplă dacă se păstrează acest trend? Și cu siguranță se păstrează, având în vedere  că toți clienții cer autonomii tot mai mari pentru a scăpa de anxietatea pe care ți-o oferă o electrică. Dacă această capacitate a bateriilor crește, iar producătorii nu pune accent pe reciclarea acumulatorilor, mașinile electrice vor ajunge să polueze mai mult decât cele convenționale.

Așa cum ziceam și mai sus, Renault este unul dintre promotorii vehiculului electric în Europa. Prin urmare, a luat în calzul și acest scenariu. În 2011, Grupul Renault a făcut primii pași în optimizarea ciclului de viață al bateriilor. Acum, experiența acumulată în toți acești ani este folosită în nu mai puțin de 20 de centre din 17 țări europene. Și o să vă explicăm imediat ce înseamnă optimizarea ciclului de viață al acumulatorilor.

O NOUĂ VIAȚĂ ÎN AFARA MAȘINILOR

Performanțele bateriilor scad după aproximativ opt ani de utilizare, dar chiar și așa inginerii Renault au găsit o modalitate prin care le-au oferit o nouă viață în afara mașinilor. Adică după ce au servit la mii de kilometri de mobilitate cu zero emisii. Spre exemplu, în 2018, producătorul din Hexagon a pus umărul la dezvoltarea unor ecosisteme electrice inteligente pe două insule din Oceanul Atlantic.

În cadrul acestui proiect, bateriile scoase din uz au fost folosite pentru a stoca energie în perioadele cu producție mare de energie. Instituții precum spitale, clădiri de birouri, școli sau fabrici au beneficiat de instalarea acestor baterii reciclate, preluate de la mașini mai vechi cum ar fi Zoe, Fluence ZE sau Kangoo ZE.

Mai există și posibilitatea ca o parte a energiei stocate în acumulatorul unei mașini electrice să fie redistribuită în rețea. Aceste soluții se numesc Vehicle-to-Grid (V2G) și ajută, printre altele, la echilibrarea fluxului de energie din rețea.

În acest fel, o mașină conectată 8 ore pe zi ar putea genera până la 400 de euro pe an prin V2G și i-ar permite proprietarului să compenseze o parte din costul anual de leasing. E doar un exemplu de management eficient al energiei. Atât pentru rețea, cât și pentru buzunarul clientului Renault.

RECICLAREA

La finalul ciclului de viață, intervine, desigur, reciclarea. O activitate pe care Renault o face de mai bine de 10 ani folosindu-se de expertiza în domeniu a specialiștilor Veolia (lider mondial în managementul optimizat al resurselor și cel mai mare distribuitor de apă din lume listat la bursă).

După finalizarea proceselor de diagnosticare, componentele bateriilor și celulele sunt distruse. Metalele sunt extrase, iar mai apoi sunt folosite în diverse procese industriale. Până acum, francezii susțin că au reciclat baterii cu o capacitate totală de 75 MWh, jumătate dintre acestea doar în 2020.

Mai exact, conform statisticilor Veolia, în 2020 au fost reciclate 700 de tone de baterii. Ținta pentru 2025 este de 10.000 de tone. Și planurile sunt foarte ambițioase, având în vedere că doar în 2021, în Franța, se vor vinde 100.000 de mașini electrice. Iar peste câțiva ani, bateriile acestor mașini vor trebui reciclate.

BATERII NOI, REZULTATE DIN ACUMULATORII AFLAȚI LA FINAL DE VIAȚĂ

Grupul Renault are, însă, ambiții mult mai mari. Gigantul francez vrea să reducă și mai mult amprenta de mediu a viitoarelor baterii pentru mașini electrice.

Pentru asta, în martie 2021, Renault și-a unit forțele cu Solvay, o companie de top cu activități în sfera științei. Împreună cu Veolia, cele trei entități vor să construiască baterii noi folosind acumulatorii aflați la final de viață.

Mai exact, vor să optimizeze procesele de extracție și purificare a metalelor din baterii (litiu, nichel și cobalt) astfel încât să poată fi refolosite în fabricarea de baterii noi și nu doar pentru diverse procese industriale, așa cum se întâmplă în prezent.

Așadar, bateriile vechi nasc baterii noi. Un ciclu esențial pentru a reduce poluarea și pentru a câștiga independența Uniunii Europene față de importul de materiale rare din Asia, unde știm că acestea se găsesc într-o proporție covârșitoare.

O FABRICĂ DE BATERII ÎN FRANȚA

Proiectul se află în fază incipientă, dar cele trei companii susțin că sunt pe drumul cel bun și chiar vor să realizeze o demonstrație la o uzină din Franța în viitorul nu foarte îndepărtat. Viitoarele progrese făcute în acest domeniu îi vor permite Grupului Renault să scadă costul net al reciclării cu o treime până în 2030. Și dacă scade costul reciclării, e foarte probabil să vedem că scade și costul bateriilor și, implicit, al mașinilor electrice.

Un alt obiectiv de-al producătorului din Hexagon este să facă mobilitatea electrică accesibilă. Tocmai de aceea a încheiat un parteneriat cu Envision AESC, iar împreună vor construi o nouă fabrică de baterii în Franța, la Douai. Potrivit estimărilor, capacitatea fabricii va crește de la 9 Gwh la 24 Gwh în doar șase ani (2024-2030).

Mașinile electrice sunt unul dintre instrumentele care ne vor ajuta să îndreptăm măcar puțin din răul pe care l-am făcut, ca civilizație, mediului înconjurător în toți acești ani. Dar, fără o strategie bine pusă la punct în ceea ce privește reciclarea bateriilor, vehiculele cu zero emisii fac mai mult rău decât bine.