Atunci când vorbim despre motorsport, ne ducem cu gândul la cele mai renumite mărci din acest domeniu. Nume precum Ferrari, Mercedes-Benz, Porsche, BMW, Renault, Mitsubishi, Toyota, Ford sau Lancia simbolizează motorsportul în sine.
Toate aceste nume au avut parte de succes în mai multe discipline ale sporturilor cu motor, fie că este vorba de curse cu monoposturi, curse de anduranță sau chiar raliuri. Fiecare marcă are propria poveste fascinantă.
O MARCĂ CU PEDIGREE ÎN MOTORSPORT
Pe lângă numele enumerate mai sus, există și Audi, un brand care își leagă rădăcinile performanței de sporturile cu motor. Constructorul german are o lungă istorie în domeniu. De la cursele Grand Prix din anii ‘30 (unde mașinile sale concurau sub numele Auto Union), la Campionatul Mondial de Raliuri din anii ‘80, la cursele de DTM (din anii ‘90 și până în prezent) și până la Formula E și la Campionatul Mondial de Anduranță (inclusiv celebra cursă de 24 de ore de la Le Mans), Audi a câștigat curse și campionate în fiecare disciplină la care a luat parte.
Puțini sunt cei care se pot lăuda cu un astfel de palmares. Însă, Audi nu stă cu mâinile în sân. Duce ștacheta și mai departe. Audi a decis să ia parte la cea mai mare provocare a motorsportului modern: Raliul Dakar.
PRIMUL CONCURENT ELECTRIC ÎN DAKAR
Așa cum este și motto-ul Audi, Vorsprung durch Technik (progres prin tehnologie), constructorul german va aduce o premieră în Raliul Dakar. Mașina se numește RS Q e-Tron și va fi primul automobil 100% electric, gata să concureze în această competiție. Da, ați citit bine: o mașină electrică în mijlocul deșertului.
Obiectivul mărcii din Ingolstadt este acela de a fi primul producător care folosește un sistem de propulsie electric, în combinație cu un convertor de energie eficient într-un duel inegal încă de la start: toți rivalii săi sunt concurenți care utilizează mașini cu motoare termice. Și, să nu uităm, vorbim despre cel mai dur raliu din lume.
DE LA PROIECT LA REALITATE ÎN NUMAI 365 DE ZILE
Dezvoltarea lui Audi RS Q e-Tron a început în ultima parte a lui 2020. Și, chiar dacă Audi este recunoscut pentru dezvoltarea în timp record a mașinilor sale de competiție, proiectarea lui RS Q e-Tron a reprezentat o provocare în acest sens.
Nemții, în colaborare cu Q Motorsport, s-au angajat, de la bun început, să ia startul în competiție în 2022. Asta înseamnă că timpul pentru proiectarea mașinii de la stadiul unui concept pe hârtie, până la un vehicul funcțional a fost foarte limitat. De regulă, marii producători reușesc să facă față acestor termeni. Dar, pandemia de COVID-19 a fost un factor important la acest capitol, mai ales atunci când un număr redus al personalului putea să lucreze la acest proiect.
Așadar, este remarcabil modul în care Audi a reușit să dea naștere unei mașini, ba chiar să proiecteze un sistem de propulsie electric înainte ca regulamentul tehnic să fie finalizat.
O MAȘINĂ ELECTRICĂ PENTRU DEȘERTUL ARABIEI
Așa cum am spus, Audi va fi prima echipă din istoria Raliului Dakar ce va alinia la start o mașină electrică. În mod normal, o mașină electrică, de curse sau de serie nu dispune și de un motor termic. Însă, având în vedere că mașina va concura în deșerturile Arabiei Saudite, cu probe speciale pe distanțe mari, de peste 800 de kilometri, lipsa stațiilor de încărcare necesită puțină creativitate din partea inginerilor.
Astfel, mașina dispune de două motoare electrice, unul pe fiecare punte. Aceste motoare electrice sunt preluate de pe monopostul de Formula E și adaptate pentru a face față condițiilor dure din deșert. Bateria litiu-ion are o capacitate de 52 de kWh și cântărește, cu tot cu sistemul de răcire, 370 de kilograme.
Audi RS Q e-Tron va avea și un diferențial central electronic cu distribuție variabilă a cuplului.
Ansamblul oferă peste 400 de cai putere și o viteză maximă limitată electronic la 170 km/h. În timpul perioadei de dezvoltare, ansamblul electric a putut oferi până la 671 de cai putere. Însă, așa cum prevede regulamentul, puterea va fi limitată la numai 400 de cai putere. Bateria va fi răcită cu ajutorul unui lichid special, numit Novec. Acest lichid este ideal, deoarece nu conduce curent electric, astfel încât bateria va fi răcită în siguranță. Și motoarele electrice au propriul lor sistem de răcire, iar căldura excesivă este eliminată cu ajutorul radiatoarelor.
Pentru a menține bateria încărcată, Audi RS Q e-Tron dispune de un motor termic, de 2.0 litri, preluat de pe Audi RS5 DTM. Motorul servește ca o sursă de reîncărcare a bateriei și va avea un regim de funcționare cuprins între 4500 și 6000 rpm. Pe lângă motorul termic, RS Q e-Tron mai dispune și de un al treilea motor electric, care are rolul de a fi utilizat în fazele de recuperare a energiei. Folosind un sistem brake-by-wire și un sistem IBS (Intelligent Brake System), energia pierdută va putea fi recuperată atunci când pilotul frânează.
EXTERIOR PROIECTAT PENTRU PROVOCĂRILE DEȘERTULUI
Evident, Audi RS Q e-Tron a fost construit pentru a putea traversa deșerturile din Arabia Saudită. În asemenea condiții de concurs extrem, mașina trebuie să aibă o caroserie care să ofere un nivel ridicat de siguranță ocupanților și componentelor și, mai mult, să fie ușoară pentru a îmbunătăți performanțele.
În acest sens, caroseria este confecționată dintr-o combinație de polimer, ranforsat cu fibre de carbon, combinată cu plăci din aluminiu și spumă. Structurile de protecție în caz de accident sunt realizate dintr-un compus de zylon și carbon, iar șasiul este amplasat pe un cadru de oțel. Caroseria este dominată de mai multe prize de aer pentru răcirea sistemului de propulsie electric. După cum se poate observa, există una generoasă chiar și pe acoperiș.
În părțile laterale au fost inventate două spații pentru două roți de rezervă. Profilul lui RS Q e-Tron este inspirat și de SUV-ul de serie e-Tron Sportback. Și mai împărtășește ceva cu un model de serie. Mai exact, parbrizul încălzit, preluat de pe Audi A4.
UN INTERIOR AVANSAT TEHNOLOGIC
Așa cum era de așteptat în cazul unei mașini de curse, există multe tehnologii inovatoare. Cockpit-ul lui RS Q e-Tron dispune de mai multe ecrane care transmit informațiile necesare, atât pilotului, cât mai ales copilotului.
La precedenta ediție a Raliului Dakar, din 2021, a fost introdusă harta electronică, iar noua mașină este dotată cu două tablete pentru acest scop. Harta va putea fi descărcată numai cu 15 minute înainte de startul unei probe, așa cum prevede regulamentul. Atât pilotul cât și copilotul vor avea la dispoziție mai multe butoane care să îndeplinească și alte funcții ale mașinii, precum activarea limitării electronice a vitezei, stocarea în memorie a unor anomalii, funcții de bază pentru lumini sau ștergătoare.
Cu ajutorul ecranelor amplasate ergonomic, pilotul și coechipierul se vor putea orienta prin deșertul vast de pe probele speciale, având la îndemână informații GPS și un compas electronic.
PETERHANSEL, SAINZ, EKSTROM: COMBINAȚIA DE VIS PENTRU DAKAR
Ultima și, cu siguranță, cea mai importantă piesă este linia de piloți. Audi va avea trei echipaje în Raliul Dakar din 2022. Este, ceea ce putem numi, un Dream Team. Primul membru al echipei de vis este însuși Monsieur Dakar, Stephane Peterhansel. Francezul este numit astfel, deoarece deține recordul pentru cele mai multe victorii absolute în această competiție: 14 la număr. El a debutat pe două roți, în 1988. Alături de Yamaha, el a înregistrat 6 victorii la categoria motocicletelor, fiind învingător în 1991, 1992, 1993, 1995, 1997 și 1998.
În anul următor, francezul a făcut trecerea la patru roți și a obținut 8 victorii alături de echipe precum Mitsubishi, Mini și Peugeot. El a câștigat inclusiv ediția Raliului Dakar din 2021, alături de Mini. La această victorie se mai adaugă și succesele din 2004, 2005, 2007, 2012, 2013, 2016 și 2017. Francezul îl va avea copilot pe Edouard Boulanger.
Carlos Sainz Senior, tatăl pilotului de Formula 1 cu același nume, este și el un veteran al raliurilor. A câștigat două titluri WRC, în 1990 și 1992 alături de Toyota și unul dintre cei mai de succes piloți din campionat.
Spaniolul a debutat în Dakar în 2006 și a obținut trei victorii: în 2010 a câștigat cu Volkswagen, a doua victorie a venit cu Peugeot în 2018, iar cel mai recent triumf l-a cunoscut în 2020 alături de Mini. El Matador, așa cum este poreclit, îl va avea copilot pe Lucas Cruz.
Al treilea pilot din echipă este Mattias Ekstrom, care a cunoscut succese cu Audi în DTM și în Campionatul Mondial de Rallycross. Pilotul suedez a câștigat două titluri DTM în 2004 și 2007, precum și un titlu în Rallycross-ul Mondial în 2016. Mai mult, el a câștigat și titlul de campion în seria nou înființată Pure ETCR și concurează și în campionatul Extreme E, alături de ABT Cupra.
Pentru Audi, obiectivul principal este acela de a ajunge cu bine la final. Curajoasă propunere, având în vedere că vorbim despre o autonomie care te limitează.
Raliul Dakar va avea loc în Arabia Saudită și va începe în 1 ianuarie 2022. Concursul va dura 14 zile și vor fi parcurși un total de peste 8000 de kilometri. Aproximativ 4000 de kilometri vor fi în regim de probă specială.
Comentarii (10)
Automarket....... :(
cat cantareste?
“Maşinile lui Audi concurau sub numele Auto Union”. Uh! Ce istorie au citit unii? Audi înseamnă efectiv doar primul inel din stânga dintre faimoasele patru înlănţuite. Săgeţile Argintii au reţinut suportul tehnic al lui Porsche şi caroseriile lui Horch (unul dintre cei patru membri fondatori ai lui Auto Union). Audi în sine n-a avut nimic de-a face cu acel fenomen sportiv, de altfel modelele sale “de stradă” având atunci doar motoare DKW şi Wanderer, iar în 1940 dispărând (pe cale juridică) pentru totdeauna (a-l “reanima” suprimând în schimb DKW, care a dus tot greul postbelic al lui Auto Union, nu este în veci un gest acceptabil – din păcate, VW poartă acest stigmat al “crimei”). Şi ne mai mirăm ce perle scot pe gură chiar şi posesori de “Audi”, care identifică toate cele patru inele cu pasiunea lor aparte.
Iar dacă, totuşi, se doreşte implicarea lui VAG în competiţia-regină a lui FIA, recte F1, atunci Porsche ar trebui să fie alegerea firească! Ştiu, colaborarea internă este numele mic al mărcilor din conglomeratul german, dar nu se cuvine neglijată “identitatea de brand”, graţie căreia, de pildă, Porsche se află în vârful clasamentului fiabilităţii (inclusiv în lumea curselor!), iar “Audi”…întotdeauna mai jos.
Să fi continuat în WRC acel incredibil Polo (n-am văzut niciodată o maşină mai agilă). Neîndoielnic că ar fi depăşit orice record în materie. Ce să conchid? VAG şi capacitatea lui nebănuită, surprinzătoare, dar, totodată, şi prostia lui monumentală (poate că această “coexistenţă” este farmecul vieţii, dincolo de orice paradox).
Un An Nou liniştit şi binecuvântat! Şi, vă rog, mai multă atenţie în documentare (consider justă observaţia din primul comentariu). Nu de alta, dar alt site de factură auto nu citesc (din convingere, nu din orgoliu).
Mă tem că acest gen de superficialitate/comoditate se va răsfrânge în mod neplăcut asupra reputaţiei lui AM.
Uitati ce scriu expertii romani. Terminati cu prostiile si cu electricele, ca nu se merita.
@inexorabil: somn usor!
Off...
tibi nu-ti face griji.astia care comenteaza azi ,pana la anul nu se mai uita pe AM.
On Topic: nu se ofilește Terra din cauza motoarelor termice din acest raliu. Mașina din punct de vedere tehnic este deosebita. Ok au câștigat 2 ecologiști in plus, care poate vor urmări evenimentele.
Off Topic: Un eveniment sportiv devine important atunci cand: regulile sunt cunoscute (si ușor de înțeles), poți sa urmărești ușor șirul evenimentelor si exista suporteri care țin cu cineva. Fac o paralela cu Turul Franței, nu am văzut pante absurde de peste 20% (deși au unde) si au la o cursa in weekend minim 200 000 pe traseu si alte zeci de milioane la televizor. Cand ajungea Paris Dakar in Africa aveau vreo 50000 de oameni care-si făceau concediul atunci, urmărind cursa (unde se putea)
ma faceti sa rad - nici macar nu a concurat in campionatul suprem.
Adauga un comentariu