Numărul mașinilor electrice de pe șosele este într-o continuă creștere, astfel că presiunea pe infrastructura de încărcare este tot mai mare.

La finalul anului 2021, Audi a decis să pună umărul la crearea acestei infrastructuri și a deschis, în cadrul unui proiect pilot, un centru de încărcare în Nuremberg, Germania. Era primul hub de încărcare de acest gen, din lume, iar succesul de care s-a bucurat i-a încurajat pe nemți să deschidă și altele.

Anul trecut, Audi a inaugurat un hub de încărcare similar în Zurich (Elveția), iar la jumătatea lunii iunie 2023, a mai apărut un hub de încărcare Audi în Berlin.

Automarket a fost prezent la evenimentul de inaugurare, desfășurat în capitala Germaniei, și a aflat că, până la finalul anului, vor exista 5 astfel de hub-uri în țara natală. Dar să o luăm cu începutul și să descoperim acest nou amplasament într-un VIDEO filmat de noi cu ocazia vizitei din Berlin.

PRIMUL HUB DE ÎNCĂRCARE AUDI

Pentru a le face viața mai ușoară proprietarilor de mașini cu zero emisii, care parcurg distanțe mari sau nu au posibilitatea de a încărca acasă, Audi a decis să deschidă primul său hub de încărcare la finele anului 2021. Se întâmpla în Nuremberg, Germania.

Ideea acestui concept urban de încărcare rapidă este foarte simplă: hub-urile utilizează infrastructura de încărcare deja existentă, întreaga construcție poate fi asamblată și dezasamblată în câteva zile, punctele de încărcare pot fi rezervate în avans, iar prețul per kWh este unul accesibil. Atât de accesibil, încât poate fi o alternativă viabilă pentru încărcarea acasă.

Spre exemplu, la momentul inaugurării hub-ului din Nuremberg, clienții încărcau cu 0.31 euro/kWh. Dacă facem o conversie simplă, asta înseamnă un preț de 1.55 lei per kW. Este chiar mai accesibil decât o încărcare rapidă în România.

CE SUNT „POWER CUBES”?

Piesele centrale ale unui hub de încărcare Audi sunt așa numitele „Power Cubes” sau, în traducere liberă, unele dintre cele mai mari baterii externe pe care le-ai văzut. Cele din Nuremberg au o capacitate totală de 2.45 MWh. În interiorul acestor “Power Cubes” regăsim priza de încărcare propriu zisă (2 prize/cub), unitatea de management și, desigur, bateriile.

Pentru a scădea costurile, dar și pentru a fi prietenoși cu mediul înconjurător, nemții de la Audi reciclează bateriile vechilor mașini electrice de teste, în special de la SUV-ul e-tron. Altfel spus, bateriile cărora Audi le-a dat o nouă șansă la viață (second life batteries).

Fiecare hub de încărcare are particularitățile lui, în funcție de cerințele zonei. Spre exemplu, cel din Nuremberg are 6 puncte de încărcare (cu o putere totală de până la 320 kW) și un lounge de 200 de metri pătrați, unde poți aștepta cât timp ți se încarcă mașina.

„Dorim să folosim acest hub pentru a testa o infrastructură de încărcare rapidă, flexibilă și orientată spre servicii premium în spațiul urban. Ne adresăm în special clienților noștri care nu se trezesc dimineața cu o mașină electrică complet încărcată și, în același timp, ne gândim la creșterea cererii de încărcare în viitor”, spunea în urmă cu doi ani Ralph Hollmig, manager de proiect pentru hub-urile de încărcare Audi.

10.000 DE ÎNCĂRCĂRI LA PRIMUL HUB

Hub-urile de încărcare urbane au fost un pariu pentru Audi, în contextul în care, la început, nimeni nu putea să anticipeze succesul de care aveau să se bucure. Așadar, dacă ne uităm în urmă, a fost un pariu câștigător.

Statisticile arată că hub-ul de încărcare din Nuremberg este utilizat, în medie, de 36 de clienți în fiecare zi. Jumătate dintre aceștia conduc un Audi cu zero emisii (pentru că la aceste hub-uri pot fi încărcare și mașinile electrice ale altor mărci). Dar nemții au contorizat chiar și 62 de încărcări zilnice. La finalul lunii ianuarie 2023, Audi a atins pragul de 10.000 de utilizatori la primul său hub de încărcare.

„Clienții de acolo au integrat acum hub-ul de încărcare în rutina lor zilnică”, recunoaște același Ralph Hollmig.

CE ESTE SPECIAL LA CENTRUL DE ÎNCĂRCARE DIN BERLIN

După primul său hub de încărcare, Audi l-a inaugurat pe al doilea, în Elveția, la Zurich, în 2022. Anul acesta, la jumătatea lunii iunie, germanii ne-au invitat la evenimentul de inaugurare al celui de-al treilea hub de încărcare.

De ce este important acest detaliu? Pentru că, așa cum spuneam, hub-urile Audi utilizează infrastructura deja existentă, astfel că locația din Berlin se aprovizionează cu energie de la acest supermarket.

Dar, constructorul din Ingolstadt a conceput un algoritm dinamic de control al încărcării, iar asta înseamnă că bateriile hub-ului se hrănesc cu energia electrică a magazinului doar atunci când acesta utilizează mai puțină energie din rețeaua principală.

PUTERE DE ÎNCĂRCARE DE PÂNĂ LA 320 KW

Hub-ul din Berlin are 4 puncte de încărcare, iar fiecare Power Cube (bateria externă de care vorbeam mai sus) are o putere de până la 320 kW. În total sunt 2 astfel de „cube-uri” cu câte 2 puncte de încărcare.

Pentru a facilita hrănirea mașinilor cu energie, fiecare încărcător este conectat la un braț mobil, astfel că îl poți muta ușor în funcție de poziția port-ului mașinii. Dacă este pe partea stângă sau pe partea dreaptă, spre exemplu.

Acum, dacă încarci 2 mașini concomitent, puterea de încărcare se va înjumătăți. Audi estimează că 1 Power Cube poate deservi 30 de mașini electrice pe zi. Fiecare cub are o capacitate de 1 mW.

POȚI REZERVA SPAȚIUL DE ÎNCĂRCARE

Utilizatorii pot rezerva din timp un spațiu de încărcare, din aplicația myAudi, iar sistemul îl ține ocupat încă 15 minute în caz că nu ajungi la ora stabilită. Odată rezervat, spațiul este blocat cu un sistem automat.

Așa cum spuneam, hub-ul de încărcare poate fi utilizat și de șoferii altor mărci auto, dar, desigur, cei care conduc un model Audi au câteva beneficii.

Spre exemplu, un preț de încărcare mai mic, de 0.35 euro/kWh. Față de 0.50 euro/kWh cât plătesc ceilalți șoferi. Sunt mai multe modalități de plată, inclusiv din aplicația myAudi, cu cardul, sau prin serviciile puse la dispoziție de Google și Apple.

Cât timp ai mașina la încărcat, poți să îți faci cumpărăturile la supermarket-ul aflat la câțiva metri distanță sau poți vizita unul dintre parcurile aflate în zonă.

De fapt, și acesta este un avantaj al hub-urilor de încărcare Audi. Sunt integrate în mediul urban, astfel încât încărcarea mașinilor să fie cât mai ușoară și cât mai plăcută pentru utilizatori.

POVESTEA HUB-URILOR DE ÎNCĂRCARE CONTINUĂ

La doar câteva zile de la inaugurarea locației din Berlin, Audi a deschis un prim hub în Austria, la Salzburg. Și acesta are tot 4 puncte de încărcare, la fel ca cel din capitala Germaniei.

Dar, revenind în țara porțiunilor de autostradă fără limită de viteză, Audi vrea ca până la finalul anului 2023, în Germania, să existe 5 hub-uri de încărcare.