Fotografiile din acest articol sunt semnate de: Bogdan Paraschiv, Dragoș Savu, Retromobil, Arhiva Minerva
O ploaie mocănească, specifică primăverilor de la munte, cade necontenită într-un peisaj parcă desprins din filmele de dragoste ale anilor ’80.
Castelul Peleș domină magistral acest decor, iar turiștii, români sau străini, veniți să admire punctul de atracție principal din Sinaia, dau nas în nas cu alte file de istorie.
Pe drumul care urcă spre castel, câteva zeci de mașini istorice încărcate cu adevărate povești stau să fie fotografiate și admirate de toți cei care au ales să-și petreacă orele unei dimineți de sâmbătă în stațiunea aglomerată situată pe Valea Prahovei.
În acest decor regal se desfășoară a opta ediție modernă a Concursului de Eleganță Sinaia.
Automobile antebelice, postbelice și câteva exemplare fabricate în România așteaptă să urce în fața Peleșului și să primească ropote de aplauze din partea unui public care s-a “încăpățânat” să nu închidă umbrelele și să asculte până la capăt poveștile fascinante prin care au trecut mașinile participante.
O liniște mormântală cuprinde domeniul regal în momentul în care Bătrânele Doamne pășesc apăsat spre covorul roșu din fața juriului, iar cei mici, cu ochii plini de bucurie și curiozitate, așteptau ca “naratorii” aflați în fața prezidiul să spună din nou povești seducătoare.
***
Câțiva studenți pășesc cu capul plecat pe coridoarele Bibliotecii Naționale. E liniște deplină. Doar uneori mai auzi cum tastaturile calculatoarelor lasă urme electronice de condei pe foile cataloagelor virtuale. În rest, nici musca. Mirosuri vechi stimulative mă fac să mă simt asemeni lui Gulliver în Brobdingnag, ținutul uriașilor. Urc către una dintre zonele speciale de lectură și aștept smerit să iau contact cu ziarele trecutului.
În primăvara anului 1904, într-unul dintre saloanele somptuase ale Grand Hotel du Boulevard se năștea Automobil Clubul Român (ACR). George Valentin Bibescu alături de Leon Leonida și de alți pasionați puneau bazele clubului care avea să cizeleze istoria automobilului din România. Cinci ani mai târziu, statul român recunoaște “calitatea de persoană morală” a ACR, iar în 1914, devine Automobil Club Regal Român (ACRR).
Într-o perioadă măcinată de primul Război Mondial și o Europă care stătea pe un butoi cu pulbere gata să explodeze în Germania, pe meleaguri românești, ACRR organiza la Sinaia prima ediție a Concursului de Eleganță și Confort. Desfășurat între 11 și 12 august 1934, evenimentul – aflat sub înaltul patronaj al Majestății Sale Regele Carol II-lea – avea să treacă aproape neobservat de presa vremii.
“În vederea aglomerației de călători ce se prevede că va fi cu ocazia concursurilor de automobile dela Sinaia, se va îndruma Duminică 12 August a.c. trenul accelerat No. 31 partea doua dela București Nord – Siana cu plecarea din București ora 9.12 și cu sosirea la Sinaia ora 11.50. În acelaș scop, pentru înapoierea publicului, se va îndruma în noaptea de Duminică 12 spre Luni 13 August trenul accelerat No. 32 dela Sinaia – București Nord cu plecarea din Sinaia Luni 13.8 ora 0.55 și cu sosirea la București la ora 2.08”, scria pe prima pagină a ziarului Dimineața în ziua de 10 august.
Doar că toată suflarea din țară urmărea cu mare interes prima ediție a Circuitului Ciclist al României.
Atenția redactorilor de sport era îndreptată către acest eveniment care avea să prindă mult mai bine la public și să devină cunoscut în anii care au urmat.
“Astăzi s-a disputat în localitate (n.r. Sinaia) un concurs de eleganță pentru automobilism. Au fost 27 de concurenți dintre cari 19 doamne”. Și iată că în acele vremuri, eleganța era considerată și atibuită, în mare parte, doamnelor. Patru categorii au fost alcătuite: Trăsuri deschise (Lilette Butculescu), Trăsuri închise (Rocksane Soutzo), Trăsuri aerodinamice (Marie Louise Costinescu) și Caroserii transformabile (Ion Matak). Juriul evenimentului a acordat premii de excelență (Adina Mironescu) și premii de eleganță.
“Premiul oferit de Societatea Hotelurilor și Cazinoului din Sinaia celei mai frumoase doamne a fost decernat Principesei Rocksane Soutzo. Seara a urmat un frumos banchet în sala Cazinoului Sinaia”.
A doua zi, în 12 august, atmosfera boemă a Concursului de Eleganță și Confort avea să fie “tulburată” de “concursurile automobiliste și motocicliste” organizate de ACRR.
“Cursele s-au disputat pe distanță de 2 km 700 m, traseul ducând prin bulevardul Ghica, str Spătarul Cantacuzino la mănăstire, str Lascăr Catargiu, până în dosul corpului de gardă al castelului Peles. Dealungul parcursului compus din 12 turnante periculoase se află un numeros public. Cursele au fost urmărite cu un deosebit interes de Suveran și de Voevodul Mihai. La concursurile automobiliste au participat 19 concurenți, iar la cele motocicliste nouă”, s-a scris în cele câteva rânduri ascunse în ediția din 15 august a publicației Dimineața.
Printre cei înscriși în concursul organizat la Sinaia s-a aflat și Jean Calcianu, românul care a reușit să-l impresioneze pe Ettore Bugatti cu modificările aerodinamice aduse unui Bugatti Type 37 într-o cursă desfășurată în 1926 pe autodromul Miramas. Tot pe grila de start s-a aflat și Prințul Nicolae, mare împătimit al automobilismului. În cursa de la Sinaia se impune “Nea Jean” cu un timp de “154 de secunde și 92/100”.
“În fața corpului de gardă a castelului Peleș a avut loc apoi împărțirea premiilor de către Suveran. D. ing. Calcianu a obținut cupa “Regele Carol” suma de 20 mii lei, premiul “Gh. Nadu” și o cupă oferită de Automobil Club. Prințul Nicolae a câștigat un premiu de 5000 lei și cupa ACRR”.
Astfel, România a devenit printre primele țări care a organizat un astfel de eveniment dedicat mașinilor elegante. Cei 27 de concurenți prezenți la prima ediție și publicul numeros venit să vadă așii volanului în cursa de la Sinaia au făcut ca un an mai târziu, în 1935, evenimentul să ia amploare și să se transforme în “Săptămâna automobilului”.
“Inaugurată anul trecut, săptămâna automobilului care a avut un atât de frumos succes, se va desfășura și anul acesta la Sinaia, între 3 și 8 septembrie, reunind aici pe cei mai încercați și pricepuți automobiliști din țară”.
Săptămâna automobilului din 1935 a debutat în 3 septembrie cu “Rallye-ul Sinaia”. În ciuda numelui, evenimentul nu impunea prezența unor mașini cu performanțe sportive deosebite.
Piloții erau așteptați în Sinaia între orele 15:00 și 17:00. “Singurele condiții de îndeplinit fiind o plecare din orece punct al țărei și de a se efectua sosirea la Sinaia în conformitate cu regulamentul cupei. Deci, scopul acestei manifestațiuni este de a întruni la Sinaia cu ocazia Săptămânei Automobilului cât mai mulți concurenți din întreaga țară”.
20 de concurenți a atras primul eveniment programat pentru ediția din 1935 a Săptămânii Automobilului. Luca Niculescu și Constantin Pavli au fost cei doi automobiliști care s-au remarcat în urma competiției. Primul a plecat din București și a parcurs distanța până la Sinaia în doar o oră, 28 de minute și 7 secunde, iar al doilea a reușit o medie de 50 km/h pe o distanță de 650 de kilometri.
În 6 septembrie, concurenții prezenți la Sinaia au avut parte de o nouă etapă care a necesitat nu doar viteză, ci și îndemânare și rezistență fizică.
Un nou raliu de regularitate în care nu contează viteza cu care concurenții pilotează, ci “punctualitatea” lor în zonele de control orar. Automobiliștii înscriși în competiție au avut de parcurs un traseu pe ruta Sinaia – Târgoviște – Câmpulung – Bran – Brașov – Sinaia, iar evenimentul a purtat numele de Cupa Carpaților.
S-au acordat premii atât pentru cei care au obținut cele mai puține puncte de penalizare, cât și pentru cei care au reușit cele mai bune viteze medii pe diverse sectoare ale traseului.
Barbu Neamțu câștigă competiția pe un model produs de Ford, iar printre participanți se află și Petre Cristea, pilotul român care în 1936 avea să se impună în Raliul Monte Carlo.
O zi mai târziu, cei implicați în Cupa Carpaților s-au odihnit și au privit cu plăcere cum 32 de mașini defilează pe bulevardul Ghica. Începuse a doua ediție a Concursului de Eleganță și Confort. La fel ca în 1934, accentul s-a pus pe doamne, iar printre concurenți s-au aflat nume precum Isabela de Prat Y Soutzo, Adina Mironescu, Irini Ferichide, Roxana Soutzu, Jeni Rateanu, Georgette Vizanti, Mony Magheru de Hautecloque, Dina Cocea și Anka Cantacuzino.
“În cadrul săptămânii automobilului a avut loc concursul de eleganță și confort. În fața juriului compus din d-nele Julia Ghika, Margot Fulga și d-nii J Mitilineu, Piteșteanu și Leonida, au defilat 32 de mașini […] Astă seară are loc în saloanele hotelului Palace un bal dat de ACRR cu care ocazie se va proclama rezultatul concursului de eleganță”.
“Ultima și cea mai spectaculoasă competițiune din cadrul săptămânei automobilului, cursa de coastă, s-a desfășurat astăzi după amiază la Sinaia în fața unui numeros public venit din toate punctele țării să asiste la acest eveniment sportiv”, scria Adevărul în ediția din 10 septembrie 1935. “Concursul a avut loc pe șoseaua care pornește dela gară, trecând pe la Casinou la Mănăstirea Sinaia, pe str. Dr. Cantacuzino cu sosirea lângă dependințele regale având o lumine de 2500 metri cu numeroase viraje, o pantă de 11 la sută și o diferență de nivel de 134 de metri”.
Deși vorbim de o perioadă în care siguranța era un concept mai degrabă romantic, organizatorii au făcut primii pași spre ceea ce astăzi numim zone de siguranță pentru spectatori: cronicarii spuneau că aceștia au putut admira măiestria automobiliștilor pe toate virajele și în anumite locuri indicate prin tabele. Cursa de coastă de la Sinaia a inclus 19 mașini și 10 motociclete, iar pe listele organizatorilor apar și nume celebre precum Dinu Frumușanu, Alexandru Papană și Mihail ‘Mișu’ Sontag, acesta din urmă făcând pereche cu Petre Cristea în Raliul Monte Carlo.
“Mișu Sontag, excelentul nostru pilot și favoritul cursei a ieșit învingător pe toată linia bătându-și propriul său record de anul trecut, pe acelaș traseu, revenindu-i acum în mod definitiv frumoasa cupă Regele Carol II și premiul de 10.000 lei. În timpul concursului s-a înregistrat și un accident fără urmări grave. La virajul din spatele Casinoului mașina condusă de Dinu Sapari, s-a rostogolit în parapetul șoselei. Din fericire, conducătorul mașinei nu s-a ales decât cu ușoare contuziuni la brațul stâng”.
***
Un Fiat 520 din 1928, unul dintre puținele exemplare rămase încă în viață în 2018, își face apariția pe covorul roșu din fața castelului Peleș. Lumea lasă deoparte umbrelele care-i protejează de micile picături de ploaie și aplaudă furtunos. Mașina are câteva săptămâni de când s-a întors din Sanremo, unde a participat la raliul omonim pentru a comemora victoria românului Ernest Urdăreanu din 1928. Iar publicul ascultă cu atenție poveștile fabuloase ale celor două gazde ale evenimentului.
Fiatul dispare, iar în locul rămas liber pășește în forță un Ford Model A produs tot în 1928. Modelul prezent pe “scena” Concursului de Eleganță de la Sinaia a înlocuit în gama americanilor Model T, mașina care a schimbat cu adevărat fața industriei constructoare de mașini. Iar timpul parcă se dilată și toți cei prezenți așteaptă povești cel puțin la fel de fascinante. Apar oameni care și-au dedicat ani buni din viață pentru ca în acel moment să poată urca în fața castelului Peleș și să coboare cu mândrie de la volanul unei mașini istorice.
Apar colecționari de renume care apreciază automobilul dincolo de utilitatea lui. Sosesc cele câteva mașini care nu poartă steagul României la număr, dar care au dorit să ia parte la evenimentul inaugurat acum mai bine de 80 de ani. Mulțimea adunată aplaudă, zâmbește, iar câțiva dintre spectatori își schimbă brusc privirea la vederea exemplarelor familiare. Cândva le admirau în trafic, acum o pot face doar la astfel de concursuri.
Ploaia se oprește, însă mulțimea adunată în fața castelului Peleș rămâne blocată în trecut. Pe scena pregătită de organizatorii celei de-a opta ediții moderne a Concursului de Eleganță de la Siania își fac apariția modelele fabricate în România. Privirile tuturor se schimbă și gândurile fiecăruia accesează amintiri. O Dacia 1100, un Oltcit Special și două exemplare Dacia 1300 reușesc în doar câteva secunde să-i ducă în trecut pe cei prezenți.
Povestea Concursului de Eleganță de la Sinaia merge mai departe. La peste 80 de ani de la momentul în care aerul regal al orașului prahovean era umplut de eleganță și într-o perioadă în care timpul a devenit o resursă vitală pentru omul modern al secolului 21, o mână de pasionați continuă să găsească timpul necesar pentru aducerea la viață a unui eveniment al cărui spirit a renăscut. La Sinaia, metalul de odinioară își păstrează intacte valoarea și farmecul. An după an.
Comentarii (4)
Opinia mea este ca mașinile fabricate după 1950 strica un pic farmecul evenimentului! (anul asta au fost cam multe mașini "tinere")
Adauga un comentariu