Mulți dintre noi nu înțelegem, pe deplin, importanța farurilor și stopurilor unei mașini. Știm doar că trebuie să funcționeze atunci când apăsăm pe un buton sau rotim un comutator, și, desigur, știm unde se regăsesc pentru situațiile în care trebuie să înlocuim un bec (asta dacă mai ai o mașină care permite acest lucru). Totuși, istoria acestor componente, aparent banale, este extrem de interesantă.
Ar fi păcat să nu o aminim, tocmai de aceea îți propun să facem o călătorie în timp. Mai exact, acum peste 100 de ani.
Nu a trecut mult timp după apariția primelor mașini până când s-a realizat că este nevoie de o formă de iluminare pentru a extinde utilizarea acestora dincolo de apus.
Evoluția farurilor auto a parcurs un drum lung de la lămpile cu gaz până la tehnologiile LED de înaltă performanță. Inițial, la sfârșitul anilor 1800, vehiculele erau echipate cu lămpi alimentate cu acetilenă sau ulei, preferându-se adesea acetilena datorită rezistenței flăcării sale la ploaie și vânt.

Aceste lămpi utilizau un reflector pentru a concentra lumina înainte, oferind o iluminare rudimentară, dar eficientă pentru acea perioadă. Gândește-te că pe atunci nu existau drumuri asfaltate, trafic bară la bară, iar vitezele pe care le atingeau mașinile erau relativ mici.
Prima utilizare a farurilor electrice a avut loc în 1896, iar din 1905 acestea au devenit tot mai populare. În 1912, Cadillac a introdus primul sistem modern de faruri electrice, integrând aprinderea și iluminarea într-un singur sistem electric. Acest progres a marcat începutul tranziției către iluminatul electric în industria auto.
În 1962, au fost introduse farurile cu halogen, care ofereau o lumină mai strălucitoare și aveau o durată de viață mai lungă comparativ cu predecesoarele lor. Astăzi, tehnologia LED domină piața farurilor auto, oferind eficiență energetică sporită, durată de viață extinsă și posibilitatea integrării în sisteme adaptive complexe.

Așadar, tehnologia luminilor auto a evoluat mult, mai ales în ultimele 2-3 decenii, iar, de cele mai multe ori, Audi a fost la cârma acestor inovații. De-a lungul anilor, constructorul din Ingolstadt a introdus soluții care au redefinit standardele industriei auto.
AUDI ȘI CĂLĂTORIA ILUMINĂRII

În 1994, Audi a lansat modelul A8 cu faruri xenon de a doua generație, care au oferit o calitate superioară a iluminării . Această integrare a reprezentat un salt major în evoluția tehnologiei de iluminare Audi.
Peste 9 ani, producătorul din Ingolstadt a integrat lumini adaptive cu control automat-dinamic. Doar un an mai târziu, în 2004, Audi a adăugat lumini de zi (DRL) în farurile modelului A8 W12. Notabil este că germanii au folosit pentru prima dată diode emițătoare de lumină (LED).
FARURI LASER ȘI DIGITALIZAREA
Mai urcăm puțin pe scara inovațiilor și ajungem în 2010, atunci când Audi introduce farurile LED adaptive, având și o cameră instalată pe parbriz pentru a detecta participanții la trafic. Aceste faruri erau conectate la sistemul de navigație. Inovațiile nu s-au oprit aici pentru că, 3 ani mai târziu, Audi introduce pe A8 și faruri Matrix LED cu fază lungă adaptivă, care se ajustau automat în funcție de trafic.

În 2014, Audi a adăugat farurile cu tehnologie laser, introduse prima dată pe o ediție specială a supercar-ului R8. Ca un detaliu interesant, aceste faruri laser veneau cu un avertisment: germanii nu recomandau să te uiți de aproape la faruri, când sunt setate pe fază lungă, deoarece acestea emiteau radiații.
În 2019, Audi e-tron a devenit primul model electric al nemților echipat cu faruri LED Matrix digitale, care utilizau tehnologia DMD pentru a proiecta lumina uniform. Apoi, un an mai târziu Audi a prezentat tehnologia OLED digitală pe modelul Q5, permițând personalizarea designului luminilor spate. Cu alte cuvinte, aveai mai multe semnături luminoase din care să alegi, nu mai trebuia să îți schimbi stopurile cum se obișnuia pe vremea “tuning-ului auto”.
FARURI ȘI STOPURI CARE COMUNICĂ?
Așa ajungem în ziua de astăzi, când producătorul german continuă să inoveze, împingând și mai mult limitele în domeniul sistemelor de iluminat auto.
De exemplu, noul Audi A6 e-tron le permite șoferilor să aleagă dintre 8 semnături luminoase digitale pentru luminile de zi și stopurile OLED digitale 2.0. Mai mult, noul A6 le permite șoferilor să comunice unii cu alții prin intermediul sistemului de iluminat.

Dacă mașina din spate, o persoană sau un obiect se apropie prea tare de mașină, semnătura luminoasă a stopurilor se va schimba. Totodată, dacă în față este un incident, stopurile vor afișa un triunghi pentru a avertiza participanții la trafic din spate. De menționat că farurile noului A6 au și funcție de proiecție pe carosabil.
Care este finalitatea acestor tehnologii? Răspunsul este simplu, dincolo de criteriile de siguranță: mașinile autonome.
INELELE LEGENDARE, ACUM ȘI ILUMINATE
Pe lângă tot avansul tehnologic, inginerii Audi și-au dat seama că prin luminile unei mașini pot face și câteva artificii atrăgătoare de design. Astfel, germanii au venit cu ideea de a „reinventa” puțin inelele simbolice ale mărcii. Prin urmare, noul A6 e-tron este primul Audi care vine cu cele 4 inele din spate iluminate.

Desigur, nu este atât de simplu, în contextul în care nu doar instalezi o emblemă iluminată și gata, ți-ai terminat treaba.
Tocmai din acest motiv, Stefan Staudacher, șeful departamentului de dezvoltare a iluminatului spate, și Christoph Häußinger, designerul care s-a ocupat de sistemul de iluminare al modelului A6 e-tron, ne oferă o perspectivă asupra modului în care designerii și dezvoltatorii colaborează pentru a găsi cele mai bune soluții, în ciuda cerințelor lor diferite.
Pentru a aduce acest element în producția de serie, a fost necesară o colaborare strânsă între designeri și dezvoltatori, care au fost nevoiți să echilibreze cerințele estetice cu cele funcționale. Cu alte cuvinte, să împace și capra și varza. De exemplu, integrarea emblemei iluminate a fost destul de complicată.
TEHNOLOGIE VS DESIGN
Spun asta pentru că exista problema conformității cu reglementările legale, deoarece utilizarea inelelor iluminate era o inovație reală. La acel moment, nu existau reglementări pentru piața europeană. Astfel, inginerii au trebuit să reacționeze rapid la evoluțiile din legislația internațională propusă, până la stabilirea regulilor finale.

Provocările nu s-au oprit aici. După ce s-au asigurat că noua tehnologie este în concordanță cu reglementările în vigoare, inginerii au vrut să facă totul exact cum trebuie pe partea de design, până la ultimul detaliu. Pentru că, nu-i așa, atenția la detalii este unul dintre atuurile producătorului din Ingolstadt.
Astfel, când luminile sunt aprinse, inginerii au căutat nuanța perfectă de roșu pentru a crea o armonie vizuală cu restul luminilor din spate. Dar pentru că germanii vor mereu și mai mult, au trecut la nivelul următor.
“Logo-ul mărcii noastre trebuie să aibă un aspect corect și de înaltă calitate atunci când luminile sunt stinse, ca la toate vehiculele noastre. Cu toate acestea, atunci când luminile sunt aprinse, avem nevoie de nuanța perfectă de roșu pentru a asigura un aspect general armonios cu celelalte lumini din spate. Pentru a face acest lucru, a trebuit să creăm nuanța ideală de roșu care strălucește prin vopseaua albă. Nu pare atât de dificil, dar a fost nevoie de multă muncă pentru a obține rezultatul perfect,” recunoaște Christoph Häußinger.

Odată ce a fost obținut rezultatul scontat, Audi a decis să adauge și pachetul de stilizare negru spre finalul ciclului de dezvoltare. Practic, în acest pachet, emblemele față și spate sunt negre. Asta a însemnat o nouă provocare, pentru că inginerii și designerii au fost nevoiți să realizeze noi teste și încercări, pentru a crea o imagine coerentă.
Nu degeaba se spune că, de cele mai multe ori, designerii au o viziune clară, iar echipa de ingineri vine să le “strice” distracția.
“Ne-am gândit mult la cea mai potrivită modalitate de a prezenta inelele. La urma urmei, vorbim despre logo-ul nostru – unul dintre cele mai importante simboluri ale mărcii Audi și un element de identificare cheie pentru vehiculele noastre. Am dorit să punem în valoare acest simbol și pe timp de noapte. Unele dintre mașinile noastre concept aveau deja inelele iluminate, iar reacția publicului a fost foarte entuziastă“, mai spune Häußinger.

Putem spune că viitorul pentru Audi este foarte „luminat” când vine vorba despre aceste tehnologii. Așa cum au declarat Stefan Staudacher și Christoph Häußinger, fundația este deja foarte bună.
Digitalizarea iluminatului deschide noi posibilități în personalizare și comunicare cu ceilalți participanți la trafic. Pornind de la această fundație, Audi va continua să exploreze noi tehnologii și soluții pentru a îmbunătăți atât siguranța, cât și designul modelelor.
Comentarii (2)
Whoa! Cineva sa le dea nemtilor Premiul Nobel pentru Inovare!
PS: Alt advertorial nesemnalizat corespunzator?
Adauga un comentariu