În această eră digitală, în care trăim, mașinile nu mai sunt doar simple mijloace de transport cu care ajungi din punctul A în punctul B. Ele au devenit inteligente, conectate, și sunt privite ca niște componente ale unei rețele de tip software.
Exact ca și calculatorul de pe care citești acest articol sau telefonul mobil pe care îl ții acum în buzunar.
TRĂIM ÎN ERA MAȘINILOR CONECTATE
Experții estimează că, până în 2025, pe șosele vor exista peste 400 de milioane de mașini conectate. În urmă cu trei ani, numărul lor de abia depășea 237 de milioane.
Siguranța este, așadar, primordială, pentru că un atac cibernetic ar putea să dea peste cap tot acest ecosistem. Și sunt mai dese decât ți-ai putea imagina.
Având în vedere că mașinile din zilele noastre fac parte dintr-un cloud, un asemenea atac nu ar afecta o singură mașină, ci milioane.
Tot experții mai spun că industria auto poate pierde până la 505 miliarde de dolari din cauza atacurilor cibernetice, în 2024. În ceea ce privește victimele, sunt vizate inclusiv companiile mari.
De pildă, în 2022, gigantul japonez Denso a fost ținta unui atac cibernetic, în care hackerii au țintit rețeaua companiei din Germania. Din fericire, conexiunea cu dispozitivele compromise a fost întreruptă imediat ce a fost descoperită breșa de securitate.
Revenind, integrarea în acest cloud aduce, de asemenea, foarte multe funcții inteligente de care beneficiază clienții acestor mașini de ultimă generație. Desigur, în același timp crește și riscul atacurilor cibernetice, un aspect despre care, de cele mai multe ori, clientul nu este conștient. Și până la urmă, nici nu ar trebui să fie.
Din fericire, există oameni foarte bine pregătiți care se asigură că aceste atacuri nu au o finalitate și lucrează, constant, la îmbunătățirea siguranței mașinilor.
Frederic Vincent, Chief Digital & Information Officer în cadrul Grupului Renault, este un bun exemplu. Am avut ocazia să discutăm cu el în cadrul unei mese rotunde, la Salonul Auto de la Paris din acest an.
Dar până să afli subiectele pe care le-am dezbătut în cadrul acestui interviu, îți propun să vorbim puțin despre Software Republique, o alianță dedicată software-ului pentru mașini, din care face parte și Renault.
În cadrul acestei alianțe sunt tratate, printre altele, subiecte ca securitatea cibernetică, securitatea informațiilor și inteligență artificială.
SOFTWARE REPUBLIQUE, INCUBATOR PENTRU TEHNOLOGII INOVATOARE
În urmă cu trei ani, cinci giganți din domeniul auto și tehnologic, au luat decizia să creeze Software Republique: un ecosistem deschis, dedicat software-ului și inovației, la care să poată adera și alți membri.
Cele 5 nume mari sunt Grupul Renault, Atos, Dassault Systemes, STMicroelectronics și Thales. Obiectivul lor este să contribuie la dezvoltarea unei mobilități inteligente și durabile, prin creearea de sisteme și software de care să beneficieze atât companiile, cât și orașele, regiunile și, desigur, oamenii.
Altfel spus, sisteme sofware care să ne facă tuturor viața mai ușoară.
Software Republique pune la dispoziție peste 15.000 de experți, resurse tehnice și fonduri, pentru ca cei interesați să dezvolte aplicații software care se vor regăsi pe mașinile electrice de mâine.
Mai mult, francezii vor să recruteze studenți și angajați ai companiilor partenere, pe care să îi instruiască în tainele ingineriei și științelor digitale. Acest ecosistem se numește „Talent Academy” și este o inovație Software Republique.
Până în 2025, se intenționează recrutarea a 20.000 de tineri prin programele Talent Academy.
Chiar dacă ideile tuturor celor implicați în acest proiect par desprinse din filmele SF, trebuie să știi că 70% dintre acestea au fost transformate în proiecte reale într-o perioadă scurtă, de 12 luni.
De pildă, conceptul H1st Vision, prezentat de Software Republique în vara anului trecut, integrează nu mai puțin de 20 de inovații tehnologice, al căror scop este de a îmbunătăți siguranța rutieră, confortul și experiența de a deține o mașină.
Deschiderea biometrică, un sistem audio cu 16 difuzoare, prin intermediul căruia ocupanții pot efectua apeluri telefonice, un sistem de parcare automat sau senzori și camere care pot monitoriza pulsul și respirația celui de la volan sunt doar câteva dintre inovațiile propuse de acest concept.
Mai departe, tot Software Republique și-a pus semnătura pe încărcătorul on-board bidirecțional al noului Renault 5. Și pe powerbox-ul dezvoltat pentru același model.
CINE ESTE FREDERIC VINCENT?
Frederic Vincent a absolvit Paris Ecole Centrale și și-a început cariera ca IT Manager pentru Bouygues Broup din Spania.
În 2016 a venit alături de Grupul Renault, ca Chief Information Officer. Este, de asemenea, președintele subsidiarei Renault Digital, înființată în 2017, și este responsabil de transformarea digitală a Grupului.
Din 2023, Frederic Vincent ocupă poziția de Chief Digital & Information Officer.
Dar mai bine îl lăsăm pe el să ne spună care sunt responsabilitățile sale în cadrul Grupului Renault, cu ce provocări se luptă în fiecare zi și, mai ales, în ce direcție se îndreaptă industria auto.
REPORTER: Puteți să ne spuneți cu ce vă ocupați în cadrul Grupului Renault?
FREDERIC VINCENT: Lucrez pentru Grupul Renault de 8 ani și mă ocup de departamentul IT, dar și de partea digitală. Gestionez tot ce înseamnă instrumente software pentru Renault, pentru fiecare funcție. Și mă ocup, de asemenea, de cloud-ul mașinii.
Deci, cu alte cuvinte, mă ocup de tot ce înseamnă zona de IT pentru fabrici, pentru mașini etc.
Nu în ultimul rând, eu și echipa mea gestionăm tot ce ține de securitatea cibernetică a întregii companii.
CLOUD-UL, UN MARE RISC PENTRU MAȘINĂ
REPORTER: Este o mare responsabilitate, având în vedere că totul este conectat în ziua de azi. Până și mașina face parte dintr-un ecosistem în ziua de azi.
FREDERIC VINCENT: Da, cu siguranță. Și marele risc pentru mașină este cloud-ul în sine. Înainte, pentru a ataca cibernetic o mașină, trebuia să conectezi un dispozitiv direct la mașină. Acum, poți face totul din afară.
Deci riscul este mai mare.
REPORTER: Și cât de greu este? Ați reușit să respingeți unele atacuri cibernetice? Ați avut atacuri cibernetice?
RESPINGEM ATACURI CIBERNETICE ÎN FIECARE ZI
FREDERIC VINCENT: Respingem atacuri cibernetice în fiecare zi. Faptul că mașina este conectată la cloud oferă noi funcții inteligente pentru clienți, deoarece poți controla ce ține de încărcare, poți controla nivelul de energie din baterie, poți activa chiar și încălzirea înainte de a te urca la volan și așa mai departe.
Așadar, acest lucru aduce o mulțime de funcții noi pentru client, dar presupune și o mulțime de riscuri în ceea ce privește securitatea cibernetică.
Treaba noastră este să ne asigurăm că totul este sigur pentru client. Pentru că, până la urmă, mașina nu este un smartphone.
Și ați văzut că, acum, pot face chiar și un smartphone să explodeze de la distanță.
REPORTER: Dar păstrați unele funcții în afara cloud-ului, cum ar fi cele care țin de direcție? Ca să nu poată fi accesate din afară.
FREDERIC VINCENT: Nivelul de securitate pentru ceea ce este esențial pentru siguranța din interiorul mașinii nu este la fel cu securitatea în ceea ce privește sistemul multimedia, să spunem așa.
Dar acum, din ce în ce mai mult, încercăm să interconectăm partea de siguranță și de multimedia, din diverse motive.
De pildă, atunci când conduci, dacă există un risc, vrem să reducem volumul radioului. Deci, oricum, toate acestea trebuie să fie conectate. Ne îndreptăm către o direcție în care trebuie să protejăm totul la același nivel.
MAȘINA, UN SISTEM INFORMATIC FOARTE PUTERNIC
Mașina devine, într-adevăr, un sistem informatic, foarte puternic, care trebuie conectat la cloud. Pentru că înăuntru ai siguranța clienților tăi, trebuie să fii atent.
AUTOMARKET: În ceea ce privește mașinile electrice, credeți că este o condiție primordială ca acestea să fie pline de tehnologie? Este o condiție pentru ca oamenii să le cumpere în continuare?
FREDERIC VINCENT: Nu sunt sigur că este o condiție pentru client, dar realitatea este că electricele aduc multă tehnologie.
Pentru că, știți, bateriile, care reprezintă o mare parte din costul mașinii, înseamnă multă tehnologie. Există o mulțime de software pentru a gestiona bateria mașinilor electrice. Deci, oricum, odată cu electrificarea mașinii, aduci această tehnologie în mașină.
Apoi, desigur, trebuie să te asiguri că viitorii clienți o pot folosi pentru a decide când vor să încarce mașina. Dacă ne uităm la acest nou model, Renault 5 E-Tech, aceasta este prima mașină a mărcii care poate furniza energie către casă. Înainte de acest model, foloseai casa pentru a-ți încărca mașina.
Cu acest model nou, puteți obține, de asemenea, energie electrică de la mașină pentru a vă alimenta casa. Deci, acest lucru trebuie să fie controlat într-un fel. Trebuie să decideți când este momentul potrivit să utilizați energia electrică, fie pentru a încărca mașina, fie pentru a o descărca în rețea.
Depinde de costul electricității, la ce oră etc. Deci, pentru asta, ai nevoie de tehnologie și trebuie ca mașina să fie conectată la ecosistem. Pentru a o putea controla fie de pe smartphone, fie de pe un algoritm pe care îl aveți în casă.
Așadar, nu aș spune că oamenii vor, neaparat, mai multă tehnologie. De fapt, adevărul este că electrificarea implică, din oficiu, mai multă tehnologie.
REPORTER: Revenind, dacă mașina recunoaște singură un atac din afara ecosistemului, are un sistem de siguranță care să o deconecteze de la internet, de la cloud?
FREDERIC VINCENT: Facem multe lucruri diferite în materie de securitate, dar primul lucru este că duplicăm mașina în cloud. Avem un geamăn digital al mașinii în cloud, unde putem controla ce se întâmplă în mașină.
Deci, avem toate informațiile în timp real. Cu cât mai în timp real, cu atât mai bine, deoarece uneori mașina nu este conectată.
Al doilea lucru pe care îl facem este să ne conectăm la ceea ce noi, cei din domeniul IT, numim SOC (Security Operations Center). Este un fel de cameră mare de monitorizare în care controlăm tot ceea ce se întâmplă în sistemele dumneavoastră, unde putem detecta atacurile cibernetice etc.
Mașinile noastre sunt conectate astăzi la acest SOC. Deci, o mașină este văzută ca o componentă de rețea sau ca un computer sau un smartphone. Deci, o controlăm așa cum ne controlăm și celelalte dispozitive.
Și ne asigurăm că, dacă observăm ceva neobișnuit, avem capacitatea de a prelua controlul asupra mașinii. În plus, în interiorul mașinii există multă securitate, din oficiu.
AUTOMARKET: Faptul că lucrați cu Google, pentru sistemul multimedia, face mașina o țintă mai ușoară pentru hackeri?
FREDERIC VINCENT: Am putea presupune că, deoarece este vorba de Google, este mai puțin protejată. Pentru că Google este un fel de ecosistem deschis.
Dar eu cred că Google are, probabil, zeci de mii de oameni care lucrează în domeniul securității cibernetice, pentru că nu își pot permite să fie victima hackerilor.
Imaginați-vă că vi se sparge contul de Gmail sau orice altceva. Ar fi un coșmar. Așadar, faptul că ne asociem cu acest tip de companie ne aduce toate cunoștințele și abilitățile lor în materie de securitate cibernetică, ceea ce este, cred eu, pentru clienții noștri, o garanție mai bună decât să facem noi lucrurile.
Google este, probabil, mult mai bun decât Renault în ceea ce privește protejarea sistemelor IT.
AUTOMARKET: Are Google acces la date care țin de încărcarea mașinii, de câte ori se realizează pe săptămână, unde mergi și așa mai departe?
FREDERIC VINCENT: Nu. Google nu are acces la locul în care a fost mașina. Însă, există și excepții. De pildă, atunci când utilizez Google Maps. Dacă eu sunt utilizatorul, eu dau aceste permisiuni, eu îi spun lui Google unde vreau să merg.
Deci, desigur, are informațiile. Dar atunci când încărcați mașina, spre exemplu, acestea rămân anonime.
Cred că este important ca oamenii să își cunoască obiceiurile, iar dacă vor să ofere aceste informații, pot să o facă, dar dacă nu, rămân anonime. În Europa, avem o reglementare puternică numită GDPR, care este foarte restrictivă în această privință.
Nu putem utiliza informațiile clienților fără să le oferim transparență totală în privința a ceea ce facem cu ele.
AUTOMARKET: Există mașini care sunt mai predispuse la atacuri cibernetice? Spre exemplu, depinde că vorbim de un model mai accesibil ca preț, sau mai scump? Sau este aleatoriu?
FREDERIC VINCENT: Nu, de fapt, cred că cea mai mare parte a riscului de astăzi provine din cloud.
Iar cloud-ul este același pentru toate mașinile. Deci, nu ataci în mod expres un Renault 5. Încerci doar să ajungi undeva.
CÂND ATACI PRIN CLOUD, AFECTEZI MILIOANE DE MAȘINI
Altfel, trebuie să te conectezi la mașină. Dar când te conectezi direct la mașină, ataci o singură mașină. Dacă ataci prin cloud, afectezi milioane de mașini.
Așadar, riscul este mult mai mare. Tocmai de aceea, protejăm foarte bine acest ecosistem.
Mașina este doar punctul final al acestor servicii conectate. Tocmai de aceea este atât de complexă.
Dar, în același timp, trebuie să ne asigurăm că mașina va fi capabilă să funcționeze și fără aceste servicii. Imaginați-vă că aveți un dispozitiv inteligent. Dacă întrerupi conexiunea, nu mai este inteligent. Este ca un difuzor. În cazul mașinii este la fel.
Desigur, dacă întrerupi conexiunea, mașina încă poate să fie condusă. Dar, nu poți controla nimic altceva. Astfel, mașina va fi conectată, din ce în ce mai mult, la ecosistem.
REPORTER: Ați avea nevoie de o conexiune 5G foarte stabilă?
FREDERIC VINCENT: Realitatea este că nu avem nevoie de atât de multă lățime de bandă în mașină. Avem o mulțime de informații, ce-i drept, dar nu trebuie, neapărat, să le avem în timp real.
Încă o dată, atunci când conduci, mașina trebuie să fie funcțională chiar dacă nu ai conexiune la internet.
Acum, în cazul conectivității car-to-car, cred că 5G va fi următorul pas. Pentru ca funcțiile autonome să funcționeze și mai bine.
Dar, și în acest caz ai tehnologia Lidar, ai radar, care sunt mult mai puternice în timp real decât 5G.
Cred că, pentru moment, cel mai important este să avem mașina conectată la cloud.
În felul acesta, poți informa mașina despre toate pericolele pe care le va întâmpina pe drum. Chiar dacă nu este în timp real și cu lățime de bandă mare, este suficient.
REPORTER: Acesta poate fi unul dintre motivele pentru care mașinile devin puțin mai scumpe.
FREDERIC VINCENT: Clientul plătește o singură dată, dar el folosește acele servicii, nu știu, 5, 6, 10 ani. Acum, când livrăm o mașină, trebuie să garantăm că această conexiune va fi disponibilă timp de 10 sau 15 ani.
Un alt avantaj este că putem îmbunătăți mașina. Înainte, când cumpărai o mașină, o aveai la fel până la sfârșitul duratei de viață.
Acum putem îmbunătăți anumite funcții, putem aduce lucruri noi mașinii.
Uneori va trebui să plătești pentru ele, dar alte ori vor fi gratuite. De exemplu, avatarul pe care l-am pus în noul Renault 5 va putea să se îmbunătățească de la o zi la alta.
AUTOMARKET: Credeți că, în viitorul apropiat, șoferii vor renunța la telefonul mobil și vor utiliza doar sistemul multimedia al mașinii?
FREDERIC VINCENT: De ce folosesc, în prezent, oamenii telefonul în mașină? În primul rând, pentru că știu cum să îl folosească.
În al doilea rând, pentru că este personalizabil. În al treilea rând, pentru că funcționează.
Iar sistemul multimedia care există pe, să spunem, mașinile obișnuite, nu este foarte bun. Navigația este slabă, nu există informații în timp real.
Așa că, până la urmă, îți pui Waze pe telefon și conduci așa. Dar cu aceste mașini noi, sistemul multimedia este mult îmbunătățit.
Serviciul este același. Google Maps pe care îl utilizați pe mașină este exact același pe care îl aveți pe telefon. Deoarece mașina este conectată la cloud, are cele mai recente informații.
De asemenea, este personalizat. Ai propriul cont introdus în mașină, deci vă cunoaște. Atunci nu mai ai niciun motiv să folosești, în continuare, un ecran mic în loc de unul mare. Dar avem ambele strategii în cadrul Grupului Renault.
La Renault, unde ne putem permite să punem un ecran mare în mașină, poți folosi acest display. Pentru Dacia, unde nu vrem să creștem prea mult prețul, aplicăm ceea ce se numește „bring your own device”.
Dar, desigur, atunci când ai un ecran mai bun, este o experiență mai bună în general. Un ecran de 12 inch este mai bun decât unul de 5 inch sau 6 inch.
INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ, URMĂTORUL PAS
AUTOMARKET: Care credeți că este următorul pas în domeniul conectivității auto? Încotro se îndreaptă industria?
FREDERIC VINCENT: Cred că următorul pas va fi să avem din ce în ce mai multă inteligență artificială integrată în mașină.
Pentru că una dintre dificultățile actuale ale clienților noștri este să folosească toate funcțiile mașinii.
Aducem o mulțime de tehnologie în interiorul mașinii. Aceasta nu este utilizată în mod corect, deoarece oamenii nu știu cum să o folosească.
Obiectivul noastru este să facem această tehnologie vizibilă pentru client. Iar inteligența artificială ne va ajuta în acest sens. Pentru că veți avea un avatar care vă va oferi toate informațiile.
Puteți folosi limbajul natural, nu va trebui să dați comenzi specifice. Iar cu ajutorul inteligenței artificiale, dispozitivul vă va înțelege.