Atunci când și-a arătat formele îndrăznețe, lumea a oftat sau a exclamat. De ușurare. De bucurie. De uimire. Un mix de sentimente, similar mixului de mașină pe care îl vedeam readus la viață. Fără îndoială, Renault 5 este pentru constructorul francez ceea ce este Golf pentru Volkswagen. Un adevărat best-seller la vremea lui, cu 5.5 milioane de mașini vândute în doar 14 ani. Nu e de mirare că a fost multă vreme cea mai vândută mașină franceză la nivel mondial.
Astăzi, noul Renault 5 vine cu o rețetă nouă, futuristă, electrică. Este semnalul unui viitor care ne promite mai multe mașini cu zero emisii și tranziția la un viitor în care amprenta de carbon a unui producător va fi neutră. De altfel, Renault promite că până în 2040 va fi o companie cu o amprentă de carbon neutră în Europa. Iar în 2050 la nivel global.
SFÂNTA TREIME A UZINELOR FRANCEZE
Bineînțeles, pentru a atinge această țintă ambițioasă, Renault nu are nevoie doar de mașini electrice. Are nevoie și de un proces eficient, cu un impact minim asupra mediului. Din fericire, planul Renaulution, prezentat de președintele Luca de Meo la înceoutul lui 2021, prevede, pe lângă transformarea gamei, și transformarea facilităților de producție. Și cum francezii au câteva amplasamente celebre, transformarea trebuia să înceapă de acolo.
Planurile sunt extrem de ambițioase, având în vedere că Renault plănuiește să unească trei mari uzine din nordul Franței. Noi, românii, i-am spune, probabil, Sfânta Treime a producției de mașini electrice. Însă, francezii au venit cu un nume mult mai inspirat: ElectriCity. Adică un oraș electrificat, în care se vor naște mașini electrice.
CE ÎNSEAMNĂ ELECTRICITY
Dacă e să ne referim din nou la „Sfânta Treime”, trebuie să știți că ea este compusă din trei uzine celebre: Douai, Mauberge și Ruitz. Toate vor coexista în cadrul noii entități și vor da naștere celei mai mari zone de producție pentru mașini electrice din Europa. De altfel, e și normal să visezi „big”, având în vedere că experiența ta în domeniul mașinilor electrice datează încă din 2010. Să ne aducem aminte că primele mașini electrice de serie cu logo-ul Renault, adică gama ZE, au fost lansate acum 11 ani.
ElectriCity va deveni, astfel, maternitatea vehiculelor cu zero emisii și va încuraja natalitatea acestor mașini cu o producție anuală de 400.000 de unități. Mai exact, francezii susțin că polul industrial va atinge această capacitate anuală în 2025. Deci foarte curând.
Tocmai de aceea va fi nevoie de noi locuri de muncă. Se caută 700 de angajați între 2022 și 2024. 350 dintre aceștia vor merge în uzina din Mauberge și alți 350 în celelalte două fabrici: Douai și Ruitz. Renault va crea parteneriate cu universitățile din zonă pentru a recruta personal calificat.
CE VA FACE FIECARE UZINĂ DIN ELECTRICITY?
Dintre cele trei fabrici, cea mai populară dintre ele este, de departea, uzina din Douai. Aici s-au produs peste 10 milioane de mașini în ultimii 50 de ani. De la celebrele Renault 5 și Scenic, până la Fuego și Renault 19.
Acum, uzina va trece într-o nouă eră, pentru că la Douai se va și produce primul model electric al noii strategii Renaulution. Este vorba despre Megane Electric, o mașină despre care v-am povestit în detaliu când am fost să o vedem pe viu în Franța.
AM VĂZUT NOUL RENAULT MEGANE ELECTRIC: 5 LUCRURI PE CARE TREBUIE SĂ LE ȘTII
Noul Renault Megane Electric va fi produs pe platforma modulară CMF-EV a Alianței Renault Nissan începând cu finalul acestui an. Pe aceeași platformă va fi produs un alt model 100% electric, tot la uzina din Douai, însă nu avem informații despre momentul în care va fi lansat. Știm însă, în urma unui interviu cu Luca de Meo, președintele Renault, că acest model va fi un SUV.
În viitor, la uzina din Douai își va face apariția și o linie dedicată vehiculelor de segment B, adică vehicule mai mici decât Megane Electric. Iar noul Renault 5 Prototype ne-a oferit o idee cu privire la ce ne putem aștepta.
Uzina din Maubeuge are o experiență uriașă în producția de vehicule comerciale electrice. Încă de acum 10 ani a început să producă primul Renault Kangoo ZE, versiunea electrică a modelului utilitar. În prezent, fabrica franceză produce noua generație Kangoo (atât în varianta pentru pasageri, cât și în cea pentru marfă), precum și vehiculele omoloage ale partenerilor de la Mercedes-Benz și Nissan.
Începând cu anul 2022, la Maubeuge, Renault va începe să producă versiunea Kangoo E-Tech, cu zero emisii. De asemenea, vor mai exista și alte variante ale modelului comercial de succes, atribuite aceleiași uzine.
Nu în ultimul rând, uzina din Ruitz va juca un rol important în furnizarea de componente electronice pentru celelalte două amplasamente din zonă. Planul este acela de a produce aici elemente pe care francezii le căutau la furnizori externi.
BATERII PRODUSE ÎN ELECTRICITY
Un asemenea pol al porducției de mașini electrice trebuie să se bazeze și pe un furnizor de baterii. În prezent, modelele Renault folosesc baterii LG Chem. Inclusiv noul Megane Electric. Pe viitor însă, Renault explorează și alte oportunități. Iar două parteneriate încheiate recent confirmă acest lucru.
Francezii au bătut palma cu Envision AESC, o companie specializată în dezvoltarea și producția bateriilor cu un impact redus asupra mediului înconjurător. Împreună cu Renault, Envision va construit un amplasament de tip gigafactory lângă uzina din Douai. Ea va avea o capacitate de 9 GWh în 2024, urmând să ajungă la 24 GWh în 2030. Amplasarea la numai 50 de metri de uzina Douai înseamnă o distanță de transport foarte mică și, implicit, reducerea emisiilor de carbon necesare mutării bateriilor dintr-o fabrică în alta. Mai mult, cererea va putea fi gestionată foarte prompt.
Un total de două miliarde de euro vor fi investiți și vreo 2500 de oameni își vor găsi un loc de muncă. Bateriile produse aici vor fi reciclabile și vor ajuta brandul să atingă ținta ambițioasă de 90% din vânzările din 2030, reprezentând mașini electrice.
Al doilea parteneriat a fost încheiat cu Verkor, unde Renault a cumpărat 20% din acțiuni. Compania este specializată în producția celulelor de baterii și plănuiește să dezvolte împreună cu Renaulto baterie de înaltă performanță, care va putea fi instalat pe modele de segment C sau mai mari.
Și alături de Verkor, Renault va crea 200 de locuri de muncă și va da naștere unei fabrici de tip gigafactory cu o capacitate de 10 GWh până în 2026 și de 20 GWh până în 2030. Ținta este, însă, mult mai ambițioasă: reducerea cu 75% a amprentei de carbon pentru bateriile produse aici. De asemenea, lanțul de aprovizionare va securiza disponibilitatea materialelor rare utilizate în cazul mașinilor electrice.
CONCLUZII
Nașterea unui pol al producției de vehicule electrice în nordul Franței a presupus o investiție uriașă din partea Renault. Doar în uzina din Douai s-au investit 550 de milioane de euro. Însă, aceste investiții în ElectriCity creează locuri de muncă și, foarte important, reprezintă fundația viitoarei gamei de mașini electrice Renault.