Renault a înțeles direcția în care se îndreaptă industria auto, astfel că, la începutul acestui an, producătorul din Hexagon a prezentat strategia sa pe următorii cinci ani. Ca mulți alți constructori, Renault vrea să fie mai mult decât o companie auto; francezii vor să contribuie activ la dezvoltarea unei mobilități electrice, oferind servicii, tehnologii și, nu în ultimul rând, mașini prietenoase cu mediul înconjurător.

RECONECTAREA CU TRECUTUL

Până în 2025, Renault intenționează să lanseze nu mai puțin de 14 modele de bază, dintre care 7 vor fi 100% electrice. Mai mult, toate noile modele ale brand-ului vor avea versiuni cu zero emisii sau cu sistem de propulsie hibrid.

În această cursă pentru sustenabilitate, constructorul din Hexagon vrea să se reconecteze cu trecutul, recunoscând că sufletul unui brand se află în rădăcinile sale. Și ce modalitate mai bună de a-ți conecta trecutul cu viitorul decât cu o interpretare modernă, 100% electrică, a unui model care te definește ca brand.

Intră în scenă noul Renault 5 Prototype, un concept inspirat de celebrul model R5 al anilor ‘70. Adică mașina care a devenit o carte de vizită pentru renault în următoarele decenii. Așa cum își propune să devină și urmașul său hipertehnologizat. Rolul noului prototip este acela de a arăta tuturor viziunea Renault în ceea ce privește mașinile cu zero emisii și cu 100% personalitate.

DAR CINE ESTE RENAULT R5?

Originalul Renault R5 este opera francezului Michel Boué, care a desenat mașina în timpul său liber. Mai marii companiei au fost atât de impresionați de munca sa încât au autorizat începerea unui program oficial de dezvoltare.

Designul final era foarte asemănător cu schițele inițiale. Boué și-ar fi dorit ca stopurile să se întindă pe montantul C, în stilul altor modele precum Fiat Punto sau Volvo 850, dar până la urmă s-a optat pentru un design ceva mai convențional. În ceea ce privește partea mecanică, R5 a preluat componente atât de la Renault 4, cât și de la modelele 8 și 12. În funcție de versiunea aleasă, motorizările aveau capacități cilindrice cuprinse între 782 și 1.397 de centimetri cubi.

Versiunea de producție a debutat în 28 ianuarie 1972, iar Renault i-a pregătit o campanie de promovare care a avut la bază un desen animat intitulat „Les aventures de Supercar”. Personajul principal era un Renault R5, cu ochi în loc de faruri, care a cucerit rapid publicul cu stilul său jovial.

În acest fel, constructorul francez de automobile a vrut să descrie noul R5 ca fiind o mașină prietenoasă, destinată în special publicului tânăr, atât din zonele urbane, cât și din cele rurale. Pentru a fi văzute de cât mai multe persoane, materialele promoționale au apărut la televizor, au fost afișate pe 6.500 de stații de autobuz din întreaga țară, pe 1.200 de panouri publicitare. În același timp, două clipuri animate, scurte ca durată, au rulat în 1.750 de cinematografe franceze.

 

CEA MAI POPULARĂ MAȘINĂ DIN FRANȚA

Campania de promovare a fost un real succes. În 1973, Renault R5 a ratat la mustață titlul de Mașina Anului în Europa (adjudecat de Audi 80), dar nu a contat foarte mult, având în vedere că în perioada 1972–1986, modelul compact a fost cea mai comercializată mașină din Franța. Totodată, în 1980 a fost a doua cea mai vândută mașină din lume.

De-a lungul a două generații au fost produse peste 5.5 milioane de exemplare. În 1996, după o carieră impresionantă, R5 s-a retras în plină glorie fiind considerat și în ziua de azi unul dintre primele modele de segment B din epoca modernă.

Dar Renault R5 nu a impresionat doar pe șosea. El și-a lăsat amprenta și în motorsport, datorită unor versiuni precum Renault 5 Turbo. Aceasta a debutat în 1980, cu ocazia Salonului Auto de la Bruxelles și a fost, dacă vreți, un răspuns la celebra Lancia Stratos. De aici și configurația cu motorul poziționat central și propulsia pe puntea spate. În următorii șase ani, Renault 5 Turbo s-a impus în evenimente celebre precum Raliul Monte Carlo (chiar la prima participare în WRC), Turul Corsicii și Raliul Portugaliei.

RENAULT 5 AL ZILELOR NOASTRE

Fix acest stil jovial, de care pomeneam mai sus, și designul emblematic al lui Renault R5 au stat la baza conceptului gândit de Nicolas Jardin, cel care a desenat exteriorul noului Renault 5 Prototype. „Munca la acest prototip nu a fost un subiect liber. A fost o lucrare de reinterpretare a lui R5 și a proiecției sale în viitor, pentru a-l face un obiect modern”, spunea chiar creatorul său.

Pentru a surprinde esența celebrului Renault R5, Nicolas Jardin și echipa sa au studiat mașina originală din toate unghiurile, folosindu-se chiar și de schițele inițiale ale lui Michel Boué. La final a rezultat un concept electric de oraș, un amestec de clasic și modern.

FARURILE, PIESELE DE REZISTENȚĂ ALE PROTOTIPULUI

Echipa de creație a acordat o atenție specială părții frontale. „Dacă ar fi să aleg un element anume care simbolizează munca depusă la prototipul Renault 5, cu siguranță ar fi farurile,” recunoaște François Leboine, responsabil de conceptele producătorului din Hexagon.

Așadar, farurile sunt piesele de rezistență ale întregului proiect. Dacă în cazul originalului R5, farurile erau doar simple elemente care te ajutau să vezi și să fii văzut noaptea sau în condiții de lumină slabă, cele montate pe concept sunt ceva mai complexe.

„Totul a început de la liniile, unghiurile, și razele elementelor frontale ale originalului R5. Apoi, în timp ce desenam schițele, farurile au devenit din ce în ce mai diferite prin proporții și design”, susține Nicolas Jardin.

 

Cu ajutorul tehnologiei LED matrix, Renault a insuflat viață în farurile acestui prototip. Și o să înțelegi asta după ce o să observi că te întâmpină cu un joc de lumini elaborat. Noul logo al mașinii se aprinde și declanșează o animație care se extinde către grila frontală. Apoi, farurile prind viață de parcă mașina ar clipi. În acest fel, Jardin a reușit să redea expresivitatea și aspectul ludic al modelului original. Un fel de omagiu pe care tânărul prototip electric i-l aduce strămoșului său.

PROMOTORUL UNUI MODEL ELECTRIC DE ORAȘ

Așa cum spuneam la începutul acestui material, Renault 5 Prototype anunță un model de oraș, 100% electric, care urmează să debuteze în 2025.

Constructorul francez de automobile nu a oferit informații tehnice despre această interpretare modernă a celebrului R5. Potrivit zvonurilor, versiunea de serie ar urma să dispună de aproximativ 100 de cai putere (se ia în calcul și o versiune cu 150 CP) și ar putea circula până la 280 de kilometri cu o singură încărcare.

Deși mulți s-au grăbit să îl considere un înlocuitor pentru Clio, noul model cu zero emisii al francezilor va fi comercializat, mai mult ca sigur, alături de vedeta portofoliului.

Chiar dacă mulți se vor gândi imediat la o apropiere periculoasă de Zoe, în ceea ce privește segmentul în care își propune să activeze R5, Renault nu se teme de o canibalizare. Pragmaticul Zoe va continua să ofere mobilitate electrică accesibilă pentru mase, în vreme ce noul R5 își dorește să fie alegerea boemilor.

Adică acei clienți care s-ar putea gândi la un Mini Cooper SE sau la un Honda e. Cu aceste automobile electrice simbol își propune să se dueleze viitorul Renault R5. Și, având în vedere moștenirea pe care o are în spate, are mari șanse să le pună bețe în roate rivalilor enunțați.