Bine te-am regăsit la un episod al rubricii noastre „Primii pași pe două roți”. Ea este dedicată temerarilor care vor să contribuie la decongestionarea traficului și la scăderea poluării din marile orașe, prin trecerea de la un automobil, la un scuter de 125 cmc.
Aglomerația din marile metropole a devenit o problemă cotidiană, mai ales dacă ne referim la țara noastră. Potrivit celor mai recente studii, șoferii din București pierd, anual, 106 ore în trafic, în timp ce irosesc 123 de euro pentru combustibil și produc 181 de kilograme de CO2 suplimentar. Cu alte cuvinte, pierd timp prețios, pierd bani și, nu în ultimul rând, afectează într-un mod negativ sănătatea celor din jur.
Aceste cifre poziționează capitala României pe locul 2 în topul celor mai aglomerate orașe din Europa. Așadar, se poate mai rău. Dublin este cel mai aglomerat oraș din Europa. Locul unde participanții la trafic petrec, în medie, 68 de ore în fiecare an în aglomerație, irosind 164 de euro pentru combustibil și producând 223 de kilograme de CO2 suplimentar.
Revenind pe plaiurile mioritice, comunitatea moto de la noi a făcut o serie de eforturi pentru a decongestiona marile orașe, după modelul din Occident. Mai exact, prin intermediul unei legi care să le permită celor cu permis de conducere categoria B să meargă pe vehicule cu două roți.
Actul normativ a fost promulgat de președinte. Asta înseamnă că șoferii cu permis auto categoria B pot conduce și motociclete cu transmisie automată și cilindree maximă de 125 cmc, cu puterea maximă de 11 kW și cu un raport putere/greutate de cel mult 0.1 kW/kg, categoria A1.
Acum, nu te gândi că deținerea unui permis de conducere de categorie B este singura cerință pe care trebuie să o îndeplinești.
Pentru că trecerea de la patru la două roți nu este atât de ușoară, mai trebuie să absolvi 10 ore de pregătire pratică, într-o unitate autorizată de instruire a conducătorilor de autovehicule.
În episoadele anterioare ai aflat despre:
• Avantajele folosirii unui scuter în oraș
• Comenzile unui scuter și diferențele față de un automobil
• Reguli de circulație în trafic, atunci când suntem pe scuter
• Cum alegem cel mai potrivit echipament pentru scuter
În cel de-al cincilea episod al seriei „Primii pași pe două roți” vom aborda un alt subiect interesant: cum alegem scuterul potrivit pentru nevoile noastre. Pentru că sunt mai multe tipuri de scutere, la fel cum se întâmplă și în cazul mașinilor. Și, după cum știm deja, sunt mulți șoferi care își cumpără un SUV, dar ei circulă preponderent în oraș. Măcar cu scuterele să o nimerim.
Despre cum să evităm astfel de greșeli ne învață Ștefan Leonte, sales manager Honda și instructor Roadbook Academy.
Haideți să trecem la interviul nostru cu Ștefan, pe care, fie îl poți urmări în clipul dedicat, fie îl poți citi în rândurile următoare.
ESTE IMPORTANT SĂ VEDEM CE NE PLACE ȘI CE NE PERMITEM
AUTOMARKET: Ștefan, cum ne alegem scuterul? Dacă mergem mai mult în oraș, dacă vrem să mergem și puțin în afară. La mașini știm cum stă treaba, vrem SUV-uri, să mergem în oraș cu ele. Se aplică și la scutere același lucru?
ȘTEFAN LEONTE: Să știi că, în ultima perioadă, da. Hai să îți propun un silogism, un mod de gândire. Eu aș analiza toată treaba asta pe două paliere. Primul, ce-mi place, pentru că e o chestie subiectivă de cele mai multe ori. Scuterele, motocicletele, mașinile nasc pasiuni arzătoare și acea analiză de nevoi despre care auzim de fiecare dată.
Ce îmi trebuie? Și aici trebuie să fiu extrem de sincer cu mine. Pentru că s-ar putea să vreau un scuter care merge foarte bine pe piatră cubică și eu să nu am piatră cubică în drumurile mele de zi cu zi. Există posibilitatea să-mi placă un scuter foarte sportiv, cu o suspensie tare, dar eu să am două străzi neasfaltate care o să-mi scoată plombele și o să-mi miște ochelarii în cască de fiecare dată când le traversez.
Așa că este foarte important să vedem ce ne place, prima dată, ce ne permitem (dar asta o punem la ce ne place), și ce o să facem cu scuterul respectiv.
Dacă, spre exemplu, avem de făcut niște drumuri din afara orașului, în zonele metropolitane, avem de mers un 10, 15, 20 de kilometri până în oraș, atunci o să aleg un scuter cu un carenaj mai amplu, care să-mi permită o protecție în fața intemperiilor.
Dacă merg doar prin oraș o să-mi dau seama că am nevoie de un scuter ceva mai mic, ca să am loc de parcare mult mai ușor, ca să am loc de bagaje, dacă mă duc cu el sau nu la cumpărături.
SCUTERELE SE ÎMPART ÎN DOUĂ CATEGORII: SPORTIVE ȘI PRACTICE
Eu aș împărți scuterele în două categorii: scutere, așa zise, sportive, din punct de vedere al design-ului, și scutere practice, un fel de scuter de utilizator profesional, unde intră și acest Honda SH 125 pe care eu îl am. Este un 150, dar caroseria este fix la fel, acesta fiind chiar scuterul meu.
Pentru că eu merg cu scuterul vară, iarnă, temperaturi negative și așa mai departe, adică tot timpul, și pentru că merg cu el la cumpărături, am ales un scuter practic. Acel scuter profesional, să-i spunem așa, un scuter utilitar.
Și atunci am o roată mare pe față, o roată de 16 inch, cu o suspensie reglabilă ceva mai tare față de un scuter un pic mai ieftin și sport. Asta pentru că mai am gropi și mai am drumuri cam ca la noi.
Și îmi permite o dinamică mai bună, viraje luate puțin mai tare. Îmi și place mult mai mult cum se comportă un scuter cu o roată ceva mai mare. Deși, cu cât e mai mare roata, cu atât e mai mare impunerea, adică ceea ce ai nevoie ca să virezi. Forța de care ai nevoie ca să virezi scuterul, este ceva mai mare. Apoi, cel mai important este podeaua plată.
TUNEL CENTRAL SAU PODEA PLATĂ?
ȘTEFAN LEONTE: Există cele două variante de scutere: cele sport au un tunel central, unde se află cel mai mult rezervorul și tot felul de alte componente. Sau aceste scutere utilitare, care au o podea plată, unde poți depozita un bax de apă. De ce nu un pepene, că tot e foarte cald afară și ne-am răcorit cu toții. Unde mai pui că aici am un mic suport pentru un ghiozdan sau o sacoșă.
Că noi suntem români, avem punga cu pungi, luăm o pungă din punga cu pungi și o putem plasa aici.
AUTOMARKET: În plus e și accesul mai facil, mă gândesc.
ȘTEFAN LEONTE: Da, că de la o greutate încolo, parcă ți-e greu să ridici piciorul peste acel tunel central și ți-e mai ușor să-l târăști peste această podea.
Un alt lucru pe care vreau să ți-l arăt acum este accesul în zona de bagaje. Pentru că un scuter cu podea plată întotdeauna o să aibă un loc mai mic aici, în zona șeii, și nu o să ai atât de multe bagaje, atât de mult loc de bagaje. Pe când un scuter cu tunel central, pentru că toate componentele care se ascund aici, se vor ascunde în acel tunel central, o să-ți lase destul de mult loc. Aici avem loc de o cască și ceva mărunțișuri acolo, în partea din spate.
ȘTEFAN LEONTE: Partea cu roata, despre care povesteam, este valabilă și aici, pentru că roata spate este ceva mai mare față de un scuter sport, să-i spunem așa. Depinde foarte mult ce îți place, ce utilizare îi vei da scuterului și cum te vei împăca cu el.
Pentru că aici avem o poziție ceva mai retrasă la picioare, pentru că dacă știi că porți numere foarte mari la pantofi, 45, 46, 47 și așa mai departe (numere care încep să semene cu numerele de autobuz), atunci o să ai nevoie de un scuter la care să poți pune și picioarele în față. Da, există și scutere care îți permit să ai o poziție înaintată a picioarelor.
Bineînțeles, nu sunt acestea, sunt cele cu tunel central. Așadar, depinde foarte mult de cum vrei să-l folosești și cum vrei să-l accesorizezi.
Sunt scutere care au top box, acea cutie care îți oferă un spațiu în plus de bagaje, care au top box smart cu închidere centralizată, îi spun eu. Da, există scutere care nu pot suporta o încărcătură foarte mare pe partea din spate sau, de cele mai multe ori, pentru că oamenii le pun ca un accesoriu.
SCUTERUL NU AR TREBUI SĂ FIE MAI LAT DECÂT PILOTUL
ȘTEFAN LEONTE: Sfatul meu aici este ca scuterul să nu fie mai lat decât pilotul, pentru că el o să capete un rol de eleron. Vântul pe care noi îl spargem o să se adune, o să ne apese aici și scuterul se ridică de față și pierdem precizia direcției, precizia roții față.
Sumarizăm? Scuterele sport, roată mică, tunel central, poziția avansată a picioarelor, mai mult loc de bagaje sub șa. Scuterele utilitare, roată mare, suspensie ceva mai lungă, podea plată unde poți să-ți pui sacul de ciment, murăturile, pepenele și așa mai departe, loc ceva mai puțin sub șa.
Și portbagajul suplimentar se poate monta la ambele în funcție de cât de mult ții la design și cât de tare îți dorești tu să mergi, deși vorbim de scutere de 125, iar viteza maximă e mică.
AUTOMARKET: Stefan, vorbeai despre acest portbagaj suplimentar…
Mă gândesc că el are un rol în plus față de cel de spațiu de depozitare. Adică, nu știu, dacă transporți un pasager cu tine, cred că-i oferă mai multă siguranță, la nivel mental acest spătar pe care-l are aici în spate.
ȘTEFAN LEONTE: Nu numai la nivel mental. Acum depinde și câte bagaje are pasagerul. Știm cu toții, când luăm pasager care de cea mai multă ori este o pasageră, doamnele au nevoie de mai multe lucruri de cărată în fiecare zi. Dar, așa este, ai intuit foarte bine.
PORTBAGAJUL SUPLIMENTAR, ROL PRACTIC ȘI ERGONOMIC
Acest top box, top case, are mai multe denumiri, să-i spunem cutie, pe românește, poate avea atât un rol practic, am mai mult spațiu de bagaje, cât și un rol ergonomic.
Adică, pasagerul se poate sprijini, deși nu-i chiar recomandat să se sprijine de el. Pentru că de fiecare dată când te sui pe scuter, pasagerul trebuie să facă corp comun cu pilotul ca să aibă aceleași mișcări, să nu vă dezechilibreze pe amândoi. Dar, are și un rol ergonomic, pentru că simte o susținere în spate și atunci stă mai comod, cât și un rol psihologic.
Te simți mai în siguranță pentru că există acea frică a oricărui pasager că la un moment dat o să cadă pe spate. Ceea ce arareori se întâmplă. Însă, în cazul de față eliminăm orice suspiciune despre a cădea în urma pilotului. Chestia asta nu se poate întâmpla dacă alegem să montăm un astfel de top box pe scuter.
MASA MAXIMĂ ADMISĂ, DE LUAT ÎN CONSIDERARE
AUTOMARKET: Am înțeles cum stă treaba cu acest portbagaj. Dar dacă tot am vorbit despre pasageri, trebuie să luăm în considerare, atunci când achiziționăm un scuter, și dacă vom merge cu mai mulți pasageri?
ȘTEFAN LEONTE: Trebuie să luăm în considerare toate caracteristicile scuterului, inclusiv masa maximă admisă. Dacă eu mă știu așa, dau un exemplu propriu. Când încep să mă măsor la tonaj, la 0.1 tone, mai am un pasager, mai am niște bagaje, masa tehnică admisă a unui scuter de 125 e undeva la un 180-200 kilograme.
Dacă știu că o să ating acele 180 de kg care este, de exemplu, masa maximă admisă a unui Honda PCX de 125, bine ar fi să mă duc la următoarea categorie, ca să îmi permită să car mai multe, să am un pasager fără să ating această cifră de masa maximă admisă, să pot să-mi pun bagaje.
Pentru că un pasager va dezechilibra scuterul. Întotdeauna, greutatea se mută puțin pe spate. Se va conduce diferit și, evident, o să aibă un impact major asupra distanței și timpilor de frânare.
Asta de fiecare dată, când mai adăugăm greutate, inerția crește și frânăm din ce în ce mai lung. Ei, bine, dacă știm că o să cărăm scuterul… Acest scuter cară cu brio doi ursuleți în fiecare zi prin București, și la dus și la întors de la birou. Și se achită cu brio de aceste sarcini, într-un tempo al practicului, să zic așa.
Bine ar fi să găsești un scuter cu o suspensie care să-ți placă, să-ți fie comodă, dar să și răspundă nevoilor. Și dacă este reglabilă, cu atât mai bine.
Pe Ștefan Leonte îl găsiți la cursurile organizate de Roadbook Academy, dar și pe Facebook și Instagram.
Rubrica „Primii pași pe două roți” a ajuns la final. Sperăm că pe parcursul celor 5 episoade ai învățat multe lucruri utile și că, dacă vei alege să renunță la mașină în favoarea unui scuter, vei alege să respecți regulile de circulație și să te gândești la siguranța ta și a celor din jur.