Aseară am fost buimac după zborul de patru ore și cele trei garnituri de metrou schimbate ca să ajung în centru. Din fericire, am nimerit imediat hotelul din Puerta del Sol și am dormit cât pentru două zile. Azi e prima zi de colindat pe străzile din capitala Spaniei, așa că micul dejun e scufundat în lista lungă de recomandări: de la colegii de birou, de la verii din partea mamei, de la niște prieteni care s-au întors acum două săptămâni. Am descărcat și o aplicație care își propune să-mi arate muzeele și câteva piețe importante. Cu vizitatul mă descurc, dar mă gândesc cu groază la cele 10.000 de restaurante pe care TripAdvisor le-a înregistrat în Madrid. La care să mă opresc?
Ce bună ar fi fost invenția lui Sebastian!
În drumul tău spre casă, mașina te va întreba dacă ai mâncat sau dacă vrei să comanzi ceva. Va ști ruta pe care o alegi și preferințele tale culinare, iar în funcție de acestea îți va propune un meniu. Odată ce te-ai decis, va plasa o comandă în numele tău, asigurându-se că livrarea sa va coincide cu timpul tău de sosire.
Sebastian GaborSebastian Gabor s-a născut în Iași. A locuit 18 ani în capitala Moldovei și, asemeni nouă, celor din categoria Millenials, a înșirat multe nopți albe pe altarul calculatoarelor care rulau Age of Empires, Warcraft, Starcraft și Heroes. Fie că era vorba de un Internet Cafe răsărit la colțul blocului, fie de calculatorul cumpărat cu mari eforturi de părinți. Mai condimenta activitățile astea și cu câte un lego, puzzle sau o partidă de șah.
În plus, mulțumită părinților, apuca să călătorească în vacanțe și excursii în afara țării. Iar asta i-a deschis porțile către Europa destul de devreme.
Imediat după liceu a ajuns la Uniersitatea Europeană din Barcelona, orașul în care locuiește și acum. În cei doi ani petrecuți la studii acolo, Sebastian s-a îndrăgostit rapid de oamenii primitori, de mâncarea savuroasă și de iernile calde. La polul opus celor petrecute în Berlinul depresiv, unde începea să-și viziteze primii clienți.
Diploma de IT-ist i-a pus pe hartă New York și San Francisco, două orașe de dincolo de Atlantic. Primul l-a fascinat cu ritmul său alert, cu capacitatea de a fi mereu la modă, iar al doilea l-a fascinat cu mediul propice oricărui business, cu prețurile astronomice și nivelul de trai extrem de ridicat.
În România a fost manager de produs al aplicației Clever Taxi și este co-fondator al platformei Code for Romania, dedicată IT-iștilor celor care vor să ajute voluntar țara. Printre ele se numără Monitorizare Vot (o aplicație mobilă pentru monitorizarea alegerilor de către observatori acreditați), Centru Civic (primul centralizator de aplicații civice dezvoltate de ONG-uri din România), INLAR (o harta a ONG-urile care oferă servicii juridice refugiaților) și Vot Diaspora (un tutorial online de informare a românilor din străinătate pentru alegerile parlamentare din 2016).
În prezent, Sebastian este co-fondator la Digitail, o inițiativă care își propune să digitalizeze carnetul de sănătate pentru animale și să aducă veterinarilor un software de gestiune de clinică. În același timp, predă antreprenoriat, programare și marketing online la Geneva Business School în Barcelona.
În 2017, Sebastian s-a gândit că mașina pe care o închiriem mereu în concedii ar putea să ne servească mai mult decât ca un simplu mijloc de deplasare. „Văd un viitor în care mașinile ne înțeleg și ne ajută să explorăm lumea. Nu vor fi doar un mijloc de transport, ci și un partener al noilor descoperiri”, susține românul, care crede că putem face ca mașinile să ne înțeleagă și să aibă un comportament proactiv.
Atunci când închiriem mașina într-o zonă complet necunoscută, cum era Madridul pentru mine, închiriem un întreg bagaj de cunoștințe. „Nu pot să nu mă gândesc că mașina a trecut prin aceleași zone turistice de nenumărate ori înaintea mea. Ar fi putut acumula informații despre zonele turistice, despre restaurante și baruri. Ar fi putut să-mi sugereze o parte din ele, dacă ar fi cunoscut preferinețele mele și dacă ar fi avut o voce”.
Sebastian crede că mașinile pot personaliza experiențele noastre și ne pot ajuta să descoperim lumea. Iar ideea aceasta a fost una dintrele cele 180 înscrise în proiectul concurs Next Visionaries, creat în parteneriat de către TED (conceptul de conferințe celebre în toată lumea) și BMW i, divizia germanilor pentru vehicule cu zero emisii sau hibride. Ideea lui Sebastian a fost atât de apreciată, încât românul a fost selectat printre cei șase finaliști ai concursului la categoria Tehnologie. O reușită care i-a permis să își expună proiectul chiar în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt, la standul BMW.
Ideea lui Sebastian m-ar fi putut ajuta de minune și la Toledo, unde am urcat alături de o duzină de oameni într-un autobuz turistic. Astfel de soluții de vizitare nu oferă conținut personalizat. E normal, pentru că sunt mai mulți indivizi cu nevoi diferite, adunați în același loc. Nu există posibilitatea de a personaliza conținutul, dincolo de selectarea limbii pentru ghidul audio.
Aici devine genială ideea unei mașini dedicată ție, care poate personaliza turul după preferințele tale. Problema financiară, evidentă în cazul unui serviciu atât de specific, ar putea să dispară odată ce tehnologia se va dezvolta, iar costurile vor scădea.
Principiul unei mașini care să acționeze ca un asistent personal are însă o acoperire mult mai mare. Capacitatea de a absorbi informații este cât se poate de utilă și pe mașina personală. „În drumul tău spre casă, mașina te va întreba dacă ai mâncat sau dacă vrei să comanzi ceva. Va ști ruta pe care o alegi și preferințele tale culinare. iar în funcție de acestea îți va propune un meniu. Odată ce te-ai decis, va plasa o comandă în numele tău, asigurându-se că livrarea sa va coincide cu timpul tău de sosire. Și, dacă n-ai planuri mărețe pentru o seară de sâmbătă, va confrunta calendarul tău cu cel al unui prieten și va propune o întâlnire”. De asemenea, mașina va putea interpreta starea ta de spirit după muzica pe care o asculți, stilul în care conduci, intervalul orar al zilei și locul în care te afli.
În viziunea lui Sebastian, acest scenariu ar putea să se materializeze abia în 2050 și ar viza în primul rând automobilele, pentru că în cazul lor există acest efect de „lock-in” pe toată durata transportului. Dacă șoferii petrec măcar o oră în mașină în fiecare zi, asta înseamnă mult timp în care poți să înțelegi nevoile cuiva și în care poți să personalizezi și să recomanzi conținut.
Dincolo de mașini există și casele inteligente sau domeniile digitale. În ambele cazuri, furnizorul de servicii va putea să ofere asistență personalizată. De la reclamele personalizate, până la o banală comandă de pizza prin intermediul casei inteligente, care știe că în frigiderul tău bate vântul.
În primii ani de studii, Sebastian conducea un BMW Seria 3, o mașină de care se leagă multe amintiri. Devenise mai mult decât un simplu mijloc de transport în Iași.
„Era o activitate în sine, un subiect de discuție, o experiență de viață, un element cheie în dezvoltarea mea personală. I-am pus un filtru sport, i-am testat frânele și sistemele de siguranță, am chinuit-o prin gropi și prin zăpadă”. Acum însă, în Barcelona, Sebastian folosește bicicleta ca să se deplaseze între casă și cursurile sale de la Geneva Business School.
„Cu cât orașele devin mai mari, mai structurate, cred că mașinile încep să ajungă un simplu mijloc de transport”.
Sebastian știe că rularea autonomă este un pas evident în dezvoltarea industriei auto. Un pas care va schimba modul în care privim mașinile. Românul este de părere că mașinile autonome ne vor permite să utilizăm timpul pierdut în timpul transportului pentru ceva mai util și mai plăcut. Oamenii vor renunța la ideea de șofat cu cât va exista disponibilitate și posibilitate de a face altceva.
„Cred că pentru cei pasionați, adică cei care se urcă în mașină pentru plăcerea de a conduce și pentru plăcerea de a fi în control, tranziția către renunțarea totală va fi foarte lungă. Sau poate nu se va face deloc. Însă, marea majoritate a șoferilor, cei care văd mașina doar ca pe un mijloc de locomoție, vor îmbrățișa rapid procesul de renunțare”.
La toată această ecuație a adaptării se mai adaugă ceva: siguranța mașinilor autonome. „Este posibil ca șofatul să fie declarat periculos și să fie interzis, dar va dura foarte mult până să ajungem în acel moment. Totuși, statistic vorbind, inteligența artificială (AI) și sistemele de pilot automat au un risc mai scăzut de accident. Dacă mai luăm în calcul și posibilitatea de intercomunicare între mașini și alte elemente din trafic, putem cred că într-un viitor nu foarte îndepărtat oamenii vor ajunge să fie… învechiți”, zice Sebastian încercând să găsească un sinonim cât mai bun pentru englezescul „obsolete”.
În viitor, mașinile se vor transforma în simple capsule de transport. „Practic, mașinile actuale sunt tot niște capsule de transport, dar asupra cărora avem o mai mare influență. Treptat vom pierde nevoia de a conduce și interesul de a face acest lucru”, susține Sebastian.
Cum alege mașina cel mai bun restaurant pentru tine?
„Am făcut mai multă cercetare și am aflat că, în ultimii ani, peste 80% din inovația pe care o găsești într-o mașină vine din electronică și nu din hardware. Iar pentru cei care nu sunt foarte pasionați de mașini, diferența o făcea până acum partea hardware. Adică design, motor, performanțe. Din păcate, nu e prea mult loc de inovație în zona aceasta, astfel că în viitor vom avea oferte destul de standardizate. Tocmai asta va duce la diferențierea mașinilor prin tehnologia și serviciile pe care le oferă, cum ar fi cele de concierge.”
Recomandarea unui restaurant va ține cont de o gamă largă de factori: geolocație (apropierea față de restaurant), istoric (ce restaurante ai vizitat în trecut), timp (unde ai petrecut cel mai mult timp), social media engagement (poate ai dat check-in sau ai vorbit despre un restaurant pe Facebook), preferințele prietenilor apropiați sau a celor dintr-un cerc apropiat, disponibilitatea restaurantului, gradul de ocupare, ofertele zilnice, prețurile și review-urile publice. Toate aceste aspecte vor fi luate în considerare.
„Sunt multe aplicații care au dovedit că utilizatorii sunt bucuroși să ofere impresiile lor. Iar motivele lor sunt nenumărate: reputația personală, dorința de a răsplăti restaurantul pentru un serviciu bun sau, dimpotrivă, pentru a taxa locul pentru o experiență neplăcută. Nu în ultimul rând, Wikipedia a demonstrat că există o dorință intrinsecă de a-i ajuta pe ceilalți să aibă o experiență bună sau să evite una proastă.”
Ce faci însă când mașina se trezește să-ți recomande un restaurant scump, iar tu ești la final de lună, cu câteva zile până la salariu și resursele tale financiare sunt aproape de „fundul sacului”. „Într-un sistem perfect, în care băncile și toate celelalte entități vor colabora, motorul de recomandări va lua în calcul balanța contului tău și nu îți va recomanda un restaurant cu trei stele Michelin atunci când soldul tău indică doar 50 de lei”.
Acest tip de asistență, bazat pe recomandări și pe profilul utilizatorului, nu va mai fi înglobat pe mașini premium, pe mașini de volum sau pe concepte. Trebuie să ne schimbăm modul de a gândi și clasificarea aceasta “perimată”. Chiar și noi, românii.
„Pentru că viitorul ne va aduce mai mult înspre conceptul de sharing economy. Se va reduce astfel numărul de oameni care vor deține o mașină. În România este foarte bine dezvoltat simțul proprietății, dar numerele ne arată deja că a deține o mașină nu este o investiție rentabilă. Mai ales în situația în care ea petrece 90% din timp parcată. Văd mai degrabă o piață în care există mai multe companii capabile să ofere mașini de închiriat cu minutul. Plătești doar cât le folosești, le poți lua de unde vrei și te pot duce până unde ai nevoie. Sistemul deja există, doar că abia de anul acesta a început să devină realitate și în cazul mașinilor autonome”.
Ce facem atunci când vrem să ieșim din profilul deja întocmit? E destul de dificil, după cum recunoaște și Sebastian. „Este o problemă pe care o are și Google atunci când formează algoritmul de căutare. În momentul în care ți se face un profil, vei primi recomandări doar în baza acelui profil. Momentul în care vei dori să ieși din zona predefinită și să încerci lucruri noi va fi o provocare pentru sistemele de recomandare. Ele vor fi nevoite să ofere soluții pentru nevoile noastre curente, dar vor lua în calcul și evoluția noastră, facilitându-ne tranziția către o schimbare de personalitate sau comportament”.
China oferă deja o serie de previziuni sumbre în această direcție, urmând să le impună cetățenilor săi o serie de calificative care ar putea avea efect discriminator pe termen lung.
„Tocmai de aceea este crucial să definim orice sistem cu scopul de a ajuta oamenii și nu de a te folosi de ei. Singura șansă de a evita un astfel de viitor sumbru este ca oameni ca noi să se implice și să se asigure că sunt luate decizii corecte”.
Iar Sebastian Gabor, un tânăr născut la Iași și ajuns să predea la Barcelona, este unul dintre oamenii care ne pot îmbunătăți viața cu ajutorul tehnologiei.
Este esențial ca cineva să ne explice pe românește momentul istoric în care se află industria auto actuală, unul la fel de important ca cel în care automobilele apăreau pentru prima dată pe străzi pietruite alături de trăsuri trase de cai.
Foto: BMW Media, Volvo Media, Continental Media, Dreamstime