Drumul către un viitor neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon este o prioritate importantă pentru Audi. Nemții depun eforturi semnificative pentru a reuși să obțină aceste obiective ambițioase. Fie că este vorba de implicare în cadrul mai multor asociații specializate în prevenirea schimbărilor climatice, fie că vorbim despre procese de producție inovatoare, al căror impact asupra mediului este redus, Audi a reușit să fie un brand ecologic și prietenos cu mediul.
Anul acesta marchează un nou obiectiv important cu privire la protejarea mediului înconjurător. Din 1 ianuarie 2024, uzina Audi de la Ingolstadt este oficial neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon. Așa se face că acum Audi are 3 astfel de fabrici în lume. Prima uzină care a atins neutralitate în CO2 a fost cea din Bruxelles, declarată neutră în 2018. A urmat apoi uzina de la Gyor, în 2020. Iar acum, a venit și rândul celei mai importante uzine a mărcii cu 4 inele.
TOATE UZINELE AUDI, EMISII NEUTRE DE CARBON DIN 2025
Ca parte a programului de mediu Mission:Zero, Audi și-a propus un obiectiv, pe cât de ambițios, pe atât de realist: acela ca absolut toate uzinele sale să atingă neutralitatea emisiilor de carbon până la finalul lui 2025. Acesta este un moment bun să trecem în revistă faptul că Audi are 5 uzine mari pe mapamond. Trei dintre ele, cele menționate mai sus, sunt deja neutre. În viitorul nu foarte îndepărtat, uzinele de la Neckarsulm și San Jose Chiapa (Mexic) vor deveni și acestea fabrici 100% prietenoase cu mediul.
„Protejarea mediului în cel mai bun mod posibil este ferm ancorată în strategia Audi”, ne spune Gerd Walker, membru al Consiliului de Administrație Audi pentru Producție și Logistică. „Prin tranziția uzinei de la Ingolstadt la energii regenerabile, facem un pas major către obiectivul nostru de a avea o producție de vehicule neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon”, a mai adăugat acesta.
PRIMUL PILON AL NEUTRALITĂȚII: CREȘTEREA EFICIENȚEI ENERGIEI
Pentru ca uzinele Audi să devină complet neutre, marca germană implementează un concept circular, bazat pe 4 piloni de neutralitate. Primul dintre acestea constă în creșterea eficienței energiei. Acesta este primul pas în drumul spre a obține neutralitatea emisiilor pentru oricare dintre uzinele mărcii.
Pentru a ușura această tranziție, Audi a dezvoltat o platformă specială de management și control al energiei în uzinele sale. Această platformă se numește Energy Analytics și este un sistem software de analiză, care compilează, pregătește și procesează cantități mari de date din procesele de producție din mai multe surse ale mărcii. Un astfel de proces mai este cunoscut și ca data mining.
Rezultatele din acest proces sunt apoi prezentate vizual, astfel încât utilizatorii pot identifica rapid punctele cheie ale unei analize. Astfel, cauzele consumului inutil de energie sunt înțelese și categorisite mai ușor. De asemenea, potențialul de economisire este identificat mai rapid. Pe baza acestor date sunt luate măsuri necesare pentru eficientizarea energiei.
Un astfel de sistem are un efect pozitiv asupra uzinelor Audi. De exemplu, în 2022, uzina de la Ingolstadt a reușit să economisească peste 35.000 de MWh de energie și să evite să producă peste 5000 de tone de emisii de carbon.
AL DOILEA PILON: PRODUCȚIA ENERGIEI REGENERABILE LA FAȚA LOCULUI
Cel de-al doilea pilon către obținerea reducerii emisiilor de carbon este reprezentat de producția energiei regenerabile chiar la fața locului. Uzinele Audi care ating emisii neutre de CO2 produc curent electric din resurse regenerabile din interior. La fabrica de la Ingolstadt sunt montate module fotovoltaice pe o suprafață de 23.000 de metri pătrați.
În anii ce urmează, Audi va continua să mărească ponderea energiei pe care o produce autonom la toate uzinele sale. Tocmai din acest motiv, la uzina de la Ingolstadt se construiește un spațiu de 41.000 de metri pătrați pentru mai multe module fotovoltaice.
Alături de producerea curentului electric, Audi se concentrează și asupra generării de energie termală neutră în emisii de carbon. Marca germană are în plan să mărească ponderea energiei termale produse în interior, prin utilizarea unor pompe de căldură capabile să refolosească acea căldură reziduală rezultată din procesele de fabricare.
ACHIZIȚIONAREA ENERGIEI REGENERABILE
Al treilea pilon important este reprezentat de achiziționarea de energie regenerabilă. Pe lângă uzinele sale neutre, Audi dorește ca și procesul de achiziționare a energiei să fie prietenos cu mediu. Aici trebuie să adăugăm că Audi produce mașini la Ingolstadt cu ajutorul energiei electrice „verzi” încă din 2012. La acea vreme, brand-ul cu 4 inele era un pionier al sustenabilitiății în industria auto.
„O rafinărie învecinată și o uzină municipală de reciclare a deșeurilor furnizează fabricii Audi căldură reziduală neutră în ceea ce privește emisiile”, ne explică Dr Rudiger Recknagel, directorul departamentului de protecție a mediului în cadrul Grupului Audi. „Mai mult, am asigurat cantități mari de biogaz pentru a asigura furnizarea căldurii „Eco”, mai adaugă acesta.
COMPENSAREA EMISIILOR DE CARBON INEVITABILE
Cel de-al patrulea și ultimul pilon este reprezentat de compensarea emisiilor de carbon care nu pot fi evitate. Orice astfel de emisii inevitabile, care înseamnă maxim 10% din emisiile de carbon inițiale, sunt compensate prin achiziționarea de credite de carbon. Aceste credite sunt certificate conform celor mai înalte standarde de calitate, cum ar fi Standardul de Aur (Gold Standard).
Cu ajutorul acestor certificate, Audi investește în construcția de turbine eoliene în Sudul Global, de exemplu. În cazul uzinei de la Ingolstadt, compensarea emisiilor de carbon inevitabile este realizată prin logistica internă.
DINCOLO DE DECARBONIZARE: PROIECTUL MISSION:ZERO
Măsurile adresate de către proiectul Mission:Zero nu se rezumă numai la decarbonizarea uzinelor mărcii germane. Prin acest proiect, Audi caută și implementează soluții și pentru conservarea altor elemente importante, cum ar fi apa, resursele și biodiversitatea din jur. Viziunea Audi este aceea de a crea o economie circulară în care mai multe resurse, precum plasticul, apa și alte materii prime să fie folosite în cicluri închise.
La uzina de la Ingolstadt, de exemplu, Audi operează încă din 2019 un centru de alimentare cu apă de proces, cu ajutorul unui bioreactor cu membrană. În acest fel, utilizarea apei în procesul de producție este mult mai eficientă. De altfel, Audi este primul constructor auto premium care este membru al Alianței pentru Administrarea Apei (AWS), despre care am vorbit într-un articol precedent.
Prin aderarea la această organizație, Audi are în plan să reducă la jumătate consumul de apă la uzinele sale din lume până în 2035. Una dintre uzine, cea de la San Jose Chiapa din Mexic, produce mașini fără să producă și apă reziduală încă din 2018.
Mai mult, Audi este și membru în cadrul inițiativei Biodiversitatea în Companie Bună (în engleză, Biodiversity in Good Company), prin care marca germană se angajează să protejeze biodiversitatea din jurul tuturor uzinelor sale.
Un exemplu în acest sens este oferit de uzina externă de la Münchsmünster. Acolo sunt prezente spații deschise, create special pentru a rămâne în forma lor naturală. Pe o suprafață de circa 17 hectare a fost creat și un habitat pentru numeroase specii de animale și plante.
FABRICA VIITORULUI: 360FACTORY
Audi se angajează să fie sustenabil și în ceea ce privește dezvoltarea propriilor uzine. Tocmai de aceea, producătorul german se folosește de tranziția către mașini electrice pentru a transforma din temelii rețeaua sa globală de producție. În acest fel sunt puse bazele fabricilor viitorului, cunoscute sub denumirea 360factory.
Abordarea din spatele proiectului 360factory constă în modernizarea, digitalizarea și transformarea tuturor uzinelor Audi pentru viitor. Așa va putea constructorul german să obțină și mai multă flexibilitate și eficiență în producția de mașini fără să adauge suprafețe suplimentare pentru clădiri noi. Se pune, astfel, mai mult accent pe utilizarea sustenabilă a terenurilor.
Și pentru că tot am adus în discuție acest aspect, Audi a readus la viață o fostă platformă industrială. Mai exact, este vorba despre uzina Incampus, aflată la sud de Ingolstadt, care este integrată în activitățile de sustenabilitate ale mărcii, ca o ramură a uzinei principale. Această uzină este rezultatul unei asocieri mixte între Audi și orașul Ingolstadt, de unde a luat naștere marca Incampus GmbH.
Noua marcă a redezvoltat o suprafață de 75 de hectare de deșeuri industriale, aflate la est de Ingolstadt. Pe această suprafață a fost construit un parc de tehnologie, fără să fie utilizat vreun hectar în plus de teren nou.
La final, în cele 75 de hectare se încadrează și o suprafață de 15 hectare desemnată drept o zonă de compensare pentru natură și priveliște. Aici este prezentă o pădure aluvială aproape naturală, cu pășuni sărace în nutrienți, dar care înflorește acum acolo.
Așadar, acestea sunt eforturile pe care Audi le depune în misiunea sa de a deveni o companie 100% prietenoasă cu mediul, o trăsătură valabilă nu doar în Europa, ci și peste tot în lume.