Mașinile electrice. Un izvor nesecat de comentarii, de argumente pro și contra, de nemulțumiri sau fanatism nemaiîntâlnit. Indiferent de tabăra în care te afli, un lucru e cert: toți vom conduce mașini electrice într-un viitor mai apropiat decât ne așteptam. Să nu uităm că majoritatea producătorilor au anunțat că vor trece la o gamă de modele 100% electrice din 2030 sau chiar mai devreme.
Ce facem însă cu impactul mașinilor electrice asupra mediului înconjurător? Știm că ele ajută șoferii să circule cu zero emisii, ecologic, protejând natura. Însă, înainte de a ajunge în mâinile clienților, mașinile electrice au un proces de producție laborios, care poluează aproape la fel de mult ca o mașină convențională. Și este o informație confirmată din multe surse.
Prin urmare, producătorii au decis să ia măsuri și să facă tot posibilul pentru a deveni neutri din punct de vedere al emisiilor de carbon. Adică să reducă total impactul pe care îl are producția asupra mediului înconjurător. Audi este unul dintre producătorii cu un plan bine pus la punct, care a și furat startul în această inițiativă, reușind să aibă în portofoliu câteva fabrici care sunt neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon. Una dintre ele se află chiar în apropiere de noi, la vecinii unguri.
Ținta celor de la Audi este de a fi o companie neutră din punct de vedere al emisiilor până în anul 2050. Și un prim pas până acolo este portofoliul de 20 de mașini complet electrice promis pentru anul 2025. Însă, așa cum spuneam, aceste mașini electrice trebuie să fie susținute de eforturi în ciclul de producție. Iar aici vorbim despre dorința de a face toate fabricile Audi neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2025. Audi Bruxelles a reușit asta în 2018, iar anul acesta a reușit-o și Audi Ungaria, cu fabrica sa din Gyor.
ENERGIE RECICLATĂ
Știm deja că mașinile cu baterii litiu-ion au nevoie de o cantitate mare de energie pentru a fi produse. Și nu e de mirare că un sfert din emisiile de carbon ale unei mașini electrice sunt puse pe seama bateriei. Mișcarea pe care a făcut-o Audi? Bateriile de voltaj mare, cu o capacitate uriașă, cum este și cazul celei de pe modelul Audi e-tron, sunt produse cu ajutorul energiei regenerabile.
Spre exemplu, în uzina Audi din Bruxelles s-a trecut la energie regenerabilă. Au fost instalate panouri solare pe o suprafață de 107.000 de metri pătrați. Emisiile care nu pot fi evitate sunt anulate prin cumpărare de credite specifice.
ALUMINIU RECICLAT
Un alt exemplu de reducere a amprentei de carbon este reciclarea materialelor folosite în procesul de producție. Spre exemplu, resturile de aluminiu rezultate în secția Presaj sunt recoltate și trimise la furnizor. Ele se întorc sub forma unei noi materii prime. Astfel, se consumă mai puțin aluminiu anual și, implicit, scad și emisiile necesare creării lui.
Programul de reciclare a aluminiului se numește „Aluminium Closed Loop” și a reușit să prevină emiterea a 165.000 de tone de CO2 în anul 2020. Uzinele din Neckarsulm, Ingolstadt și Gyor au implementat acest program.
APĂ RECICLATĂ
Pentru a utiliza apa într-un mod sustenabil, Audi țintește o rețetă idealistă. Crearea unui cerc închis de consum a apei și refolosirea apei de ploaie. Oficialii Audi vorbesc de reducerea cu 50% a cantității de apă proaspătă folosită pentru fabricarea unui automobil, până în 2035.
Încă din anul 2018, Audi Mexic a devenit fabrică unde apa nu este irosită. La Neckarsulm, mulțumită unei înțelegeri între uzină și regia de tratare a apei din municipalitate, se pun bazele unui cerc închis de folosire a apei.
AUDI Q4 FOLOSEȘTE 27 DE ELEMENTE RECICLATE
Și reciclarea nu se oprește aici. Audi folosește toate materialele rezultate în urma procesului de producție pentru a crea componente reciclabile. Spre exemplu, 27 de componente folosite la producția lui Audi Q4 (despre a cărui baterie am scris aici) sunt create din elemente reciclate.
Spre exemplu, la exterior, o parte din suportul metalic pe care vin atașate farurile, spoilerele și alte elemente de răcire este construită din reciclabile. Mai mult, o parte din carcasa farurilor, din protecția aripilor față și din capitonajul podelei folosesc aceeași rețetă.
Și la interior există multe eforturi de reciclare, pentru că Audi folosește astfel de materiale pentru antifonare. Chiar și anumite părți ale interiorului sunt construite din materiale reciclate, cum ar fi capitonajul podelei și al portbagajului. Pentru interioarele S Line, Audi folosește material din microfibră, combinat cu piele artificială pentru a tapița scaunele sport. Fibrele de poliester reprezintă 45% din acest material microfibră. Fibrele de poliester sunt obținute prin reciclarea sticlelor PET, a textilelor vechi și a fibrelor reziduale.
Și în supercarul Audi e-tron GT găsim materiale reciclate. Spre exemplu, covorașele sunt create din Econyl, un material alcătuit 100% din fibre reciclate (covoare vechi, materiale textile și plase de pescuit). Sau, dacă e să ne referim la noul Audi A3, e bine de știut că sunt 45 de sticle PET de 1.5 litri în scaunele lui Audi A3.
AMPRENTĂ DE CARBON NEUTRĂ PENTRU NOILE MODELE ELECTRICE
Măsurile enumerate mai sus au dat deja roade. Cele mai noi modele electrice Audi, adică e-tron GT, e-tron, e-tron Sportback și Q4 e-tron sunt neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon. Toate emisiile de carbon care nu pot fi evitate, au fost anulate prin achiziția de credite verzi.
Bineînțeles, este esențială și încărcarea acestor mașini cu energie din surse regenerabile. Audi s-a implicat și în această direcție, colaborând cu furnizorii de energie și cu marile lanțuri de stații de încărcare. Poți încărca la celebrele stații de mare viteză Ionity sau poți să-ți montezi acasă o priză de la Elli (Electric Life), un subsidiar Volkswagen.
Se va căuta și extinderea capacității de captare a energiei regenerabile. Audi va instala în mai multe țări europene, împreună cu alți parteneri din domeniu, aproape 250 de turbine eoliene. Ca idee, parcul eolian Fântânele-Cogeala din Dobrogea, cu cea mai mare suprafață din Europa, are un total de 240 de turbine eoliene. Revenind la eforturile Audi, germanii vor investi alături de compania RWE într-un parc fotovoltaic cu 420.000 de panouri.
CENTRU DE ÎNCĂRCARE AUDI
Idealul unei mașini electrice este acela de a fi reciclată complet. Inclusiv bateria, despre care s-a tot spus că nu poate fi reciclată. Greșit. Există o inițiativă pe care Audi o va pune în practică cu ajutorul părintelui Volkswagen la uzina de reciclare a bateriilor, construită recent în Salzgitter. Aici, bateriile litiu-ion sunt mai întâi testate pentru a verifica ce capacitate mai au și abia apoi sunt reciclate.
Bateriile care încă mai au viață, chiar dacă nu mai pot fi folosite pe mașini, au o altă destinație. Ele vor fi folosite de o serie de centre de încărcare pe care nemții le numesc Audi Hub și care pot fi instalate oriunde. E nevoie de o putere de 200 kW pentru a umple trei unități de stocare cu o capacitate de 2.45 mWh. Bineînțeles, există și niște panouri fotovoltaice pe acoperiș.
Cu aceste resurse, Audi Hub poate asigura aproximativ 70 de încărcari cu o viteză de 300 kW. Un astfel de centru va fi inaugurat în Nuremberg în toamna acestui an. El va putea fi folosit și ca centru de întâlniri pentru cei care vin să își încarce mașinile, fiind echipat cu o zonă de relaxare sau de ședințe.
În concluzie, Audi face eforturi uriașe nu doar pentru a lansa noi mașini electrice. Eforturile sale se concentrează și în amonte, în eficientizarea procesului de producție, dar și în aval, prin susținerea încărcărilor din energie regenerabilă.