La începutul anului 2024, Audi a prezentat oficial noua generație Q5. Cea de-a treia generație a SUV-ului premium de dimensiuni compacte propune un design mai echilibrat față de precedenta generație, dar care nu sacrifică nimic din ADN-ul mărcii germane din punct de vedere vizual. În prima fază, noul model a fost lansat sub formă de SUV, urmând ca spre sfârșitul aceluiași an să fie lansată și varianta Q5 Sportback, cu alură de SUV Coupe.
În cel mai nou articol din seria noastră dedicată mărcii din Ingolstadt, îți vom spune mai multe detalii despre noul model. Pentru că designul exterior și tehnologiile de la interior nu mai sunt un secret, ne vom concentra mai mult asupra noilor propulsoare cu tehnologie mild-hybrid, care sunt acum și mai avansate și promit o eficiență mai mare, precum și un rulaj pur electric în anumite condiții.
![](https://static.automarket.ro/img/brands/2025/02/1.jpg)
DESIGN MARCAT DE SUPRAFEȚE FLUIDE
Dar înainte să vorbim mai în detaliu despre noile motoare electrificate ale lui Q5, să trecem mai întâi în revistă celelalte noutăți importante. La fel ca toate celelalte modele din actuala gamă, noua generație Q5 este cel mai nou model care adoptă noul limbaj de design al mărcii. Viziunea lui Massimo Frascella, designer-ul șef al mărcii germane se bazează pe o rețetă foarte simplă: linii și suprafețe fluide și rotunde, precum și minimalizarea suprafețelor ascuțite.
Aceste trăsături vizuale se regăsesc din belșug la noul SUV compact al mărcii. Grație noului limbaj de design mai fluid, noua generație Q5 este mai atletică și chiar mai impunătoare, din punct de vedere vizual, prin comparație cu generația anterioară. Elementul de design care domină partea din față este noua grilă Singleframe, care a crescut în dimensiuni și care primește un design diferit în funcție de versiunea aleasă.
Apropo de versiuni, noua generație Audi Q5 este disponibilă în echipările Exterior Advanced și S Line. Iar dacă aspectul ceva mai discret al noului Q5 nu este suficient pentru tine, Audi oferă și versiunea SQ5, care este totodată și versiunea de performanță a noului model. În funcție de versiunea aleasă, grila poate fi înconjurată de o ramă vopsită în antracit și cu aspect cromat sau o ramă vopsită în argintiu mat.
![](https://static.automarket.ro/img/brands/2025/02/4.jpg)
Un alt element de design nou este reprezentat și de noile faruri LED mai ascuțite, care îi oferă noului Q5 un caracter dinamic și agil. Caracterul impunător al SUV-ului este scos în evidență și de prizele de aer ce se regăsesc imediat lângă grila Singleframe și chiar sub aceasta. Liniile fluide ale noilor Q5 și Q5 Sportback indică un aspect mai aerodinamic prin comparație cu generația anterioară.
Spoiler-ul din capătul plafonului și difuzorul aerodinamic îi oferă lui Audi Q5 încă un plus de sportivitate. Trăsătura sportivă se îmbină cu cea a eleganței, grație stopurilor LED unite printr-o bandă.
Pentru noul Q5 sunt disponibile jante cu dimensiuni cuprinse între 17 și 21 de inch. Audi oferă inclusiv jante cu design aerodinamic, create special pentru a maximiza eficiența și care sunt disponibile în mărimi cuprinse între 17 și 19 inch. Paleta de culori include nu mai puțin de 11 nuanțe diferite, inclusiv noua culoare aurie Sakhir.
![](https://static.automarket.ro/img/brands/2025/02/5.jpg)
![](https://static.automarket.ro/img/brands/2025/02/6.jpg)
Și ca o ultimă notă la exterior, nu putem trece cu vederea dimensiunile mai generoase ale noului Audi Q5. Varianta SUV a noului model are o lungime de 4.717 milimetri (+ 35 de milimetri față de vechea generație), o lățime de 1.900 de milimetri (+7 milimetri) și o înălțime de 1.647 de milimetri (-15 milimetri). Ampatamentul noii generații a crescut cu doar un singur milimetru, de la 2.819 milimetri la 2.820 de milimetri. Varianta Q5 Sportback, prin comparație cu Q5 SUV, este mai scundă cu 28 de milimetri.
![](https://static.automarket.ro/img/brands/2025/02/2.jpg)
SCENA DIGITALĂ: NOUL ECRAN PANORAMIC AUDI MMI
Trendul din ziua de azi, așa după cum bine știi deja, este marcat de interioare digitalizate aproape în totalitate, cu afișaje pe ecrane mari și cu o majoritatea comenzilor mutate pe aceste suprafețe tactile. Așa este și cazul noului Audi Q5, care primește noua generație Audi MMI Panoramic Display și care integrează o suprafață de afișare împărțită în două zone.
Mai întâi este zona șoferului, acolo unde este prezent instrumentarul de bord digital Audi Virtual Cockpit și care este afișat pe o diagonală de 11.9 inch. Imediat lângă acesta este și afișajul sistemului multimedia Audi MMI, întins pe o diagonală de 14.5 inch. Pentru ca toate informațiile să fie la vedere și în raza vizuală a șoferului, ecranul panoramic este curbat.
![](https://static.automarket.ro/img/brands/2025/02/7.jpg)
Cu noul Audi Q5, chiar și pasagerul din față primește un ecran separat, cu diagonală de 10.9 inch. Acest ecran are și funcția specială Active Privacy Mode, care ascunde conținutul ecranului pentru toți ceilalți ocupanți, inclusiv pentru șofer.
Interiorul noului Audi Q5 primește numeroase materiale textile și ecologice, inclusiv microfibră Dinamica și materialul textil Kaskade, rezultat din materiale reciclate, cum ar fi poliesterul. Habitaclul este completat de o lumină dinamică de interacțiune care se întinde pe toată lățimea bordului.
Portbagajul noului Audi Q5 are o capacitate de până la 1473 de litri în cazul variantei SUV, respectiv de maxim 1415 litri pentru varianta Q5 Sportback.
![](https://static.automarket.ro/img/brands/2025/02/9.jpg)
![](https://static.automarket.ro/img/brands/2025/02/10.jpg)
CE ESTE NOUA TEHNOLOGIE MHEV PLUS?
Fără dar și poate cel mai important aspect despre noua generație Audi Q5 este reprezentată de motorizări. Pentru prima dată, noul Audi Q5 este disponibil exclusiv cu motorizări electrificate, sub forma unui sistem mild-hybrid, botezat MHEV Plus. Această tehnologie nouă este integrată grație noii platforme tehnice Premium Platform Combustion, sau mai pe scurt, PPC. Arhitectura se regăsește și la alte modele Audi cu motorizări termice și este creată special pentru a integra sisteme hibride de orice tip.
Așadar, cu ce se remarcă noua tehnologie MHEV Plus? În primul rând, trebuie să știi că noul sistem dezvoltat de Audi este prezent nu doar la noul Q5, ci și la noua generație A5, fiind primele modele care primesc acest sistem. Față de vechiul sistem mild-hybrid, noua tehnologie MHEV Plus permite rularea pur electrică pe distanțe mai lungi și la viteze constante. MHEV Plus permite inclusiv o funcție de „boosting”, care aduce mai multă putere cu ajutorul energiei electrice atunci când apeși mai tare pedala de accelerație.
Noul sistem MHEV Plus este alcătuit din 3 componente principale: generatorul trenului de propulsie (PTG) cu sisteme electronice integrate și un motor sincron excitat permanent, o baterie de 48 de volți, litiu-ion, și un alternator pe post de demaror și acționat prin curea. Toate componentele sistemului de 48 de volți sunt răcite cu lichid pentru condiții de operare optime. Grație arhitecturii PPC, noua tehnologie MHEV Plus poate fi integrată în mai multe modele cu tracțiune față sau cu tracțiunea integrală quattro.
![](https://static.automarket.ro/img/brands/2025/02/11A.jpg)
MAI MULTĂ PUTERE LA ACCELERAȚIE
Adăugarea noului generator al trenului de propulsie (PTG) este principala diferență dintre noul sistem MHEV Plus și vechiul sistem mild-hybrid dezvoltat de Audi, care funcționează doar prin intermediul alternatorului-demaror. Prin acest PTG nou, sistemul MHEV Plus îmbunătățește performanțele motorului. Generatorul este montat într-o unitate compactă, integrată direct în arborele de ieșire al transmisiei.
Datorită PTG-ului, atunci când vei apăsa mai tare pedala de accelerație, vei beneficia de un plus de 24 de cai putere. Generatorul în sine este destul de ușor, deoarece cântărește aproximativ 21 de kilograme. La viteze de până la 140 de km/h, sistemul MHEV Plus se folosește de acest generator pentru a maximiza eficiența.
Atunci când te deplasezi cu viteze mai mari, PTG-ul se decuplează de la transmisie printr-un ambreiaj special integrat. Generatorul permite o rotație de 5.500 rpm pe arborele de ieșire al transmisiei, ceea ce corespunde cu o viteză cuprinsă între 130 și 140 km/h.
![](https://static.automarket.ro/img/brands/2025/02/12.jpg)
![](https://static.automarket.ro/img/brands/2025/02/13.jpg)
Poziționarea generatorului în spatele cutiei de viteze oferă două avantaje majore. Puterea transmisă în reprizele de accelerație, precum și puterea de recuperare a energiei, care este de 25 kW, sunt transmise foarte rapid către osie, fără pierderi de putere. De asemenea, grație design-ului său foarte compact, generatorul trenului de propulsie poate fi folosit atât în configurație cu tracțiune față, cât și cu tracțiune integrală, fără să fie nevoie de alte modificări la transmisie sau la platformă.
Generatorul care alcătuiește noul sistem MHEV Plus are un interval de temperatură de funcționare foarte generos. Practic, PTG-ul funcționează la o fereastră cuprinsă între -40 de grade Celsius și 75 de grade Celsius. Motorul electric al generatorului este înconjurat de o “jachetă” cu apă tocmai pentru a menține o temperatură optimă.
Aceeași jachetă mai ajută și la răcirea sistemelor electronice integrate în circuitul de răcire comun al motorului termic. Însuși circuitul de răcire este montat direct în motorul electric pentru a crea mai mult spațiu. Modulele de înaltă performanță sunt aranjate în jurul unui disipator termic integrat în sistemele electronice. Mai mult, condensatorii circuitului intermediar sunt și aceștia înconjurați de același disipator.
![](https://static.automarket.ro/img/brands/2025/02/14.jpg)
![](https://static.automarket.ro/img/brands/2025/02/17.jpg)
DEZVOLTARE CONCENTRATĂ ÎN JURUL CERINȚELOR ȘOFERILOR
Audi s-a concentrat foarte mult pe dezvoltarea noului sistem MHEV Plus tocmai pentru a satisface nevoile șoferilor. Față de vechiul sistem mild-hybrid, care funcționa doar atunci când mașina rula la viteze mici cu motorul oprit, noul sistem MHEV Plus oferă un grad mai ridicat de electrificare și aduce numeroase avantaje. Printre acestea se numără: un răspuns mai rapid la accelerație, un sistem Start-Stop mai simplu, rulare parțial electrică pe distanțe mai lungi, manevrarea și parcarea doar în modul electric și un sistem de recuperare a energiei îmbunătățit.
De pildă, atunci când rulezi în traficul urban, la viteze mici sau chiar și atunci când te apropii de o localitate, sistemul MHEV Plus permite rularea electrică, iar motorul cu ardere internă rămâne oprit pentru mai mult timp. Atunci când ai nevoie de partea termică, pornirea este mai rapidă și mai spontană, deoarece PTG-ul oferă un cuplu de 230 Nm chiar și la viteze mici. Practic, generatorul trenului de propulsie susține motorul termic la viteze între 0 și 140 km/h.
Frânarea este mai ușoară datorită sistemului de recuperare a energiei, astfel încât nu este nevoie să aplici foarte multă presiune pe pedala din stânga. PTG-ul poate să recupereze energie cu o putere de 25 kW și încetinește de unul singur mașina până aproape să se oprească din mișcare.
Un alt avantaj al noului sistem MHEV Plus este faptul că permite rularea continuă a compresorului de aer condiționat chiar și atunci când motorul termic este oprit.
![](https://static.automarket.ro/img/brands/2025/02/18.jpg)
![](https://static.automarket.ro/img/brands/2025/02/20.jpg)
PRIMA BATERIE LFP PE UN MOTOR HIBRID AUDI
A doua componentă principală a noului sistem MHEV Plus este alternatorul-demaror acționat prin curea. Pe lângă faptul că livrează curent electric către baterie, acesta preia și rolul unui demaror pentru pornirea motorului termic. Acționarea prin curea ajută la o pornire mai rapidă a motorului prin comparație cu un demaror tradițional. Ansamblul poate inclusiv să recupereze din energia motorului termic atunci când acesta este oprit și plasează toți cilindri într-o poziție optimă pentru următoarea pornire.
Bateria care stă la baza sistemului MHEV Plus are o capacitate de puțin sub 1.7 kWh, sau 37 Ah, și este de tipul litiu-fier fosfat (LFP), o premieră pentru sistemele hibride dezvoltate de Audi. Puterea sa maximă de descărcare este de 24 kW. Pentru a face față cerințelor de livrare a puterii și a cuplului, acumulatorul este integrat într-un circuit special, răcit cu apă și care funcționează la temperaturi scăzute. Configurația asigură o funcționare a bateriei între 25 și 60 de grade Celsius.
Recuperarea energiei este ajutată și de sistemul integrat de control al frânelor, sau pe scurt iBRS. În toate modelele Audi cu motorizări MHEV Plus, cu acest sistem nu este necesară apăsarea pedalei de frână pentru a încetini. Frâna este realizată exclusiv prin sistemul de recuperare al energiei, acționând asemenea unei frâne de motor. Cu alte cuvinte, frânele roților nu sunt utilizate decât atunci când pedala este apăsată mai tare.
![](https://static.automarket.ro/img/brands/2025/02/21.jpg)
CONTROL INTELIGENT AL NIVELULUI DE ENERGIE
Pentru orice motor hibrid, una din regulile de bază este aceea că bateria trebuie încărcată doar până la 50%-60% pentru ca aceasta să funcționeze optim. La un asemenea nivel de încărcare, bateria livrează în cel mai eficient și rapid mod curent mare către motorul electric și poate să stocheze curent într-o capacitate mare în timpul recuperării energiei. Cu alte cuvinte, esența unui sistem hibrid nu este autonomia electrică, ci mai degrabă descărcarea și reîncărcarea bateriei în cicluri rapide.
În cazul noului sistem MHEV Plus, Audi a dezvoltat și un software de control special care evaluează modul de funcționare al mașinii pentru a asigura o interacțiune optimă între cele 3 componente de bază: motorul termic, PTG-ul și alternatorul-demaror (BAS). Sistemul software stochează permanent valorile optime de utilizare a celor două motoare electrice, precum și cele pentru cuplu, recuperare a energiei și nivelul de încărcare al bateriei.
Astfel, sistemul software poate să vadă inclusiv poziția transmisiei, dacă este în modul D sau în modul S și adaptează, astfel, livrarea puterii electrice. Cu transmisia în modul D, cei 24 de cai putere în plus sunt livrați doar atunci când pedala de accelerație este apăsată la mai mult de 80% sau în kickdown. În același timp, la viteze de peste 85 km/h, PTG-ul se decuplează automat pentru a evita pierderi de curent la motorul electric al generatorului.
![](https://static.automarket.ro/img/brands/2025/02/23.jpg)
Dacă treci în modul S (Sport), plusul de putere este disponibil la o cursă mai mică a pedalei de accelerație. De asemenea, în acest caz, PTG-ul rămâne permanent cuplat și se rotește la maxim 5.500 rpm pentru a fi gata de răspunsuri spontane la orice apăsare a pedalei de accelerație.
Tot în funcție de modul transmisiei se schimbă și parametrii cu privire la nivelul de curent electric. În modul D este nevoie de un nivel de energie mediu cuprins între 50 și 55% pentru un balans optim al sistemului electric cu motorul termic. Acest interval este suficient și pentru stocarea volumelor mari de energie recuperată provenită de la reprize de frânare lungi și line.
Cu transmisia în modul S este nevoie de un nivel al energiei de circa 70% pentru a permite un condus mai sportiv. În acest mod, PTG-ul ajută mașina să reacționeze mai spontan la modul de livrare a puterii și oferă mai multă agilitate la reprizele de accelerație atunci când ieși din viraje.
Așa cum spuneam mai devreme, noul sistem MHEV Plus permite și rularea pur electrică atunci când încetinești și menții o viteză constantă. În tot acest timp, puterea este livrată doar de către generatorul electric. Dacă șoferul are nevoie de mai multă putere și sunt depășite anumite valori, atunci motorul termic intră în funcțiune și preia propulsia de la PTG. Acest lucru depinde și de nivelul de încărcare al bateriei, dar și de viteza mașinii.
![](https://static.automarket.ro/img/brands/2025/02/25.jpg)
![](https://static.automarket.ro/img/brands/2025/02/26.jpg)
De exemplu, dacă nivelul de încărcare este sub o anumită țintă, atunci motorul termic intră mai devreme în funcțiune, din două motive principale. În primul rând, pentru a evita consumul adițional de energie în timpul rulajului electric și în al doilea rând pentru că motorul termic poate încărca bateria mai repede, ajutat și de PTG și de alternatorul-demaror.
În caz contrar, dacă nivelul de încărcare al bateriei este peste o anumită țintă, motorul termic se va opri mai târziu, atunci când șoferul are nevoie de mai multă putere. Astfel, bateria se descarcă pentru ca ținta să fie atinsă, dar și pentru a prelua suficientă energie pentru viitoarele faze de recuperare. Cu alte cuvinte, cu cât este mai mare viteza de rulare, cu atât mai mult puterea este livrată de motorul termic.
„Cu noua tehnologie MHEV Plus, mergem înainte cu electrificarea pe vehiculele noastre cu motoare termice bazate pe arhitectura Premium Platform Combustion, care este creată pentru nevoile clienților noștri”, ne spune Geoffrey Bouquot, membru al Consiliului de Management pentru Departamentul Tehnic în cadrul Audi. „Aceasta ne va consolida portofoliul nostru de produse cu modele pur electrice, hibride plug-in și vehicule cu motoare termice eficiente”, a mai adăugat Bouqout.
TREI MOTORIZĂRI, INCLUSIV UN DIESEL MILD-HYBRID
Așa cum am menționat mai devreme, noul Audi Q5 este disponibil cu 3 motorizări, între care se regăsește chiar și un diesel. Toate motorizările vin dotate cu noul sistem mild-hybrid MHEV Plus de 48 de volți și sunt cuplate exclusiv la cutia de viteze automată S Tronic cu 7 trepte și cu dublu ambreiaj.
Intrarea în gamă se face cu motorul pe benzină 2.0 TFSI de 204 cai putere și 340 Nm. În standard, această versiune vine cu tracțiune față, însă opțional este disponibilă și tracțiune integrală.
A doua și cea mai importantă motorizare pentru piața noastră este motorul 2.0 TDI, care dezvoltă tot 204 cai putere, dar care are un cuplu mai mare decât motorul pe benzină. 400 Nm, mai exact. Cei care bifează această motorizare vor primi doar tracțiune integrală.
Și totuși, dacă aceste motoare nu reușesc să-ți satisfacă apetitul de putere, mai există ca opțiune și versiunea de performanță SQ5. În acest caz vorbim de un motor V6 TFSI de 3.0 litri care dezvoltă 367 de cai putere și 550 Nm.
Pe parcursul acestui an, Audi va lansa versiuni noi pentru Q5, care vor primi propulsoare hibride cu încărcare la priză.
![](https://static.automarket.ro/img/brands/2025/02/27.jpg)
![](https://static.automarket.ro/img/brands/2025/02/28.jpg)
START DE LA 54.900 EURO ÎN ROMÂNIA
Noua generație Audi Q5 este acum disponibilă și în România. Pe piața noastră, noul model propune un preț de pornire de 54.899 euro pentru varianta SUV, respectiv 57.100 euro pentru Q5 Sportback. Motorizarea diesel pleacă de la 57.200 euro pentru Q5 și de la 59.500 euro în cazul lui Q5 Sportback.
![](https://static.automarket.ro/img/brands/2025/02/29.jpg)