Au trecut 30 de ani de la înființarea uzinei Audi de la Gyor. De-a lungul acestor ani, fabrica, aflată în apropiere de frontiera cu Slovacia, a contribuit enorm la producția de modele și de motoare pentru brand-ul cu 4 inele. Bineînțeles, aici este locul unde, timp de 25 de ani, a fost produs Audi TT, model care a intrat în urmă cu doar câteva luni în paginile istoriei.
Cu toate acestea, povestea uzinei Audi de la Gyor nu se rezumă doar la producția celebrului coupe sportiv. De-a lungul timpului, au fost produse aici motoare pentru cele mai multe modele ale mărcii germane, din anii 90 până în prezent.
Alături de asta, uzina este pregătită și pentru noua epocă electrică, odată cu debutul producției de motoare electrice și de componente aferente. Mai mult, începând din 2024, la uzina maghiară nu vor mai fi produse doar modele Audi. Asta pentru că viitorul Cupra Terramar va lua naștere în această fabrică, alături de modelele Audi.
Acestea fiind spuse, a venit momentul să aflăm povestea interesantă a celei mai mari uzine producătoare de automobile din Ungaria.
SFÂRȘITUL COMUNISMULUI ADUCE OPORTUNITĂȚI NOI
Totul a început la scurt timp după căderea regimului comunist din țara vecină. La fel ca în aproape toate statele din fostul bloc sovietic, regimul dictatorial de la Budapesta a fost înlăturat pe cale pașnică. Asta se întâmpla în ziua de 23 octombrie 1989, atunci când a fost declarată și adoptată o nouă constituție care punea bazele democrației pentru vecinii noștri.
Poporul maghiar a primit cu brațele deschise noua schimbare de regim, dar și ideea de a avea o economie de piață, care să fie bazată pe concurență și care să atragă și afaceri din străinătate. Acest lucru a fost ajutat și de primul guvern post-comunist de la Budapesta, care se baza foarte mult pe principiul neoliberalismului.
În termeni foarte simpli, neoliberalismul pune un accent important asupra unei piețe libere, încurajează comerțul liber și colaborarea cu investitori și firme internaționale.
Datorită noii orientări politico-economice a Ungariei, mai multe companii străine, venite chiar din Occident, au început să stabilească afaceri în această țară. Pe lista companiilor interesate de noua oportunitate s-au aflat și câteva mărci auto importante. Opel a fost primul brand care a înființat o nouă uzină producătoare de mașini în Ungaria, în 1990. Germanii au fost urmați un an mai târziu de către Suzuki, prin înființarea unei fabrici în orașul Esztergom.
Cireașa de pe tort a venit, însă, în 1993. În acel an, Audi dorea să se extindă și pe piețele din fostul bloc sovietic, iar regimul neoliberal de la Budapesta a creat condițiile optime pentru înființarea unei noi fabrici care să fie deținută în totalitate de către marca germană. Astfel, constructorul de la Ingolstadt a pus bazele noii sale uzine în orașul Gyor.
Amplasamentul era o hală întinsă pe o suprafață de 100.000 de metri pătrați, care fusese inițial planificată pentru Raba, o companie producătoare de vagoane.
TOTUL A ÎNCEPUT CU PRODUCȚIA DE MOTOARE
Chiar dacă înființarea noii uzine maghiare a avut loc în 1993, aceasta și-a început activitatea abia un an mai târziu. La început, uzina Audi de la Gyor a construit motoare pe benzină, cu 4 cilindri, pentru modelele mărcii germane. Lista mașinilor cu motoare produse în Ungaria includea, la mijlocul anilor ’90, modele ca Audi A3, A4 și A6.
Prima evoluție a uzinei a venit în 1997, atunci când au început să fie produse motoare V6 și V8 pentru modelele A4, A6, A8, Coupe și Cabriolet.
AUDI TT, PRIMUL MODEL PRODUS ÎN UNGARIA
După un început foarte bun pentru noua uzină, venise momentul ca următorul pas să fie pus în aplicare. Mai exact, în anul 1998, uzina Audi din Ungaria a dat startul oficial producției de mașini. Primul model produs aici avea să fie nimeni altul decât Audi TT, noua mașină sport a mărcii de la Ingolstadt. De-a lungul celor 25 de ani de producție, Audi TT a fost fabricat exclusiv la uzina maghiară, din octombrie 1998 până în noiembrie 2023.
La un an după debutul variantei coupe, uzina de la Gyor a început să producă și varianta decapotabilă a lui Audi TT. 1999 este și anul în care uzina a început să folosească un sistem special de management de mediu, cu mult timp înainte ca sustenabilitatea să fie la modă. Apoi, urmează anul 2000, care marchează începutul unui alt moment important pentru uzina Audi din Ungaria: debutul producției de motoare diesel.
CENTRUL DE DEZVOLTARE PENTRU MOTOARE, DESCHIS ÎN 2001
Deja putem vedea faptul că, de la an la an, uzina începea să producă ceva nou, fie că era vorba de un motor sau de o mașină nouă. Excepție de la această regulă nu a făcut nici anul 2001, atunci când au avut loc două evenimente importante. Primul a fost începutul producției primei generații Audi A3. Până în acel an, modelul compact care împărtășea platforma sa cu Volkswagen Golf 4, era produs exclusiv la uzina de la Ingolstadt din Germania. Inclusiv versiunea mai puternică S3 era acum produsă și în Ungaria începând din aprilie 2001.
Al doilea eveniment important din acel an a fost reprezentat de înființarea Centrului de Dezvoltare a Motoarelor. În cadrul acestuia erau dezvoltate motoare termice și, mai nou, motoare electrice pentru modelele de serie ce urmează să fie lansate. Centrul este dotat cu sisteme avansate de testare a propulsoarelor, de la construcție până la termodinamică și de la simulări numerice până la testele pe bancuri.
Sunt utilizate nu mai puțin 17 standuri de încercare pentru motoare cu ardere internă, plus alte 3 standuri pentru motoarele electrice, două standuri pentru testele acustice și un stand pentru testele cu privire la impactul asupra climei. Centrul de Dezvoltare a Motoarelor este responsabil și pentru proiecte internaționale, pentru alte mărci din cadrul Grupurilor Audi și Volkswagen.
În anii care vor veni, acest centru urmează să fie extins, în contextul tranziției către electromobilitate. De altfel, în următorii doi ani, Audi are în plan să investească zeci de milioane de euro în acest centru.
ATELIERUL DE UNELTE, ÎNFIINȚAT ÎN 2005
Următorii 3 ani nu au adus noutăți majore pentru uzina de la Gyor. Dar asta nu mai conta oricum, deoarece prima bornă importantă pentru fabrică era pe cale să fie atinsă. În 2005, Audi Ungaria a atins borna de 10 milioane de motoare produse de la începutul activității. Tot în același an, a fost înființat și un atelier special de producție de unelte. Acest atelier este compus, în prezent, din aproximativ 700 de angajați și se întinde pe o suprafață de 58.300 de metri pătrați în cadrul uzinei. Atelierul de unelte de la Gyor este unul dintre cele mai mari din Europa Centrală și de Est.
Portofoliul atelierului cuprinde numeroase activități foarte importante în procesul de producție de motoare și de mașini: de la design, evaluarea fezabilității și simularea producției în primele faze, până la stabilirea metodelor de planificare și construcție în a doua fază. Abia în cea de-a treia fază putem vorbi despre producția de echipamente, de punere în funcțiune, de transfer de serie și de fabricarea de componente ale caroseriei.
PIESE PENTRU AUDI SPORT, LAMBORGHINI ȘI BENTLEY
În 2022, atelierul a fost extins, iar acesta este acum dotat cu tehnologie de ultimă generație: o linie de presă foarte flexibilă, sisteme de tăiere cu laser, celule de robot flexibile și tehnologie de măsurare foarte avansată. Odată cu expansiunea atelierului de unelte, uzina de la Gyor este capabilă să răspundă cererii tot mai mari de piese de caroserie pentru producția de serie exclusivă.
Atelierul de unelte are și clienți pe măsură. Unul dintre aceștia este chiar Audi Sport, divizia de performanță a mărcii germane, a cărei poveste am redat-o într-un articol precedent. Doar pentru această divizie, atelierul de unelte din cadrul uzinei maghiare a produs și livrat 35.000 de seturi de piese. Ele au ajuns pe modele ca Audi R8 și e-tron GT quattro. Toate componentele din aluminiu ale acestor mașini – portierele, capotele și aripile – sunt produse la Gyor.
Inclusiv modelele Lamborghini Urus, Huracan și Aventador au beneficiat de componente din aluminiu produse în Ungaria. Iar dacă asta nu este destul de impresionant, află că și Bentley primește piese de caroserie tot de la uzina Audi din Ungaria.
MOTOARE V10 ȘI V12 „MADE IN HUNGARY”
Următoarele noutăți pentru uzina de la Gyor au venit în 2007. În acel an a început producția variantei decapotabile a lui Audi A3, precum și producția de motoare diesel cu 4 cilindri și cu rampă comună. Însă, cea mai mare noutate din acel an a fost introducerea producției motorului V10 biturbo de 5.0 litri și 580 de cai putere.
Acesta avea să-și găsească locul pe a doua generație Audi RS6, un model al cărui poveste am inclus-o în seria noastră de articole dedicate mărcii Audi.
Un an mai târziu, în 2008, a început producția motorului V12 TDI de 500 de cai putere, găsit sub capota primei generații Audi Q7, din 2008 până în 2012. Tot aici a fost produs și Audi RS3 Sportback, versiunea cea mai puternică a compactei germane. Producția acestei versiuni a început la Gyor în 2010 și a luat sfârșit în 2021.
O bornă importantă a fost atinsă în aprilie 2011, atunci când uzina a anunțat că a construit 20 de milioane de motoare de la înființarea sa. Tot în acel an a avut loc și o ceremonie pentru începutul extinderii uzinei. În 2012, a luat startul producției de motoare de 1.2 litri și 1.4 litri pentru mai multe modele ale Grupului Volkswagen.
NOUA UZINĂ DEDICATĂ PRODUCȚIEI DE MAȘINI, DESCHISĂ ÎN 2013
La doar doi ani după ce au început lucrările, noua uzină dedicată exclusiv producției de mașini a fost deschisă în vara lui 2013. Acum, fabrica de la Gyor este împărțită în două hale separate: una pentru producția de motoare, cealaltă pentru producția de mașini. Tot atunci a început și producția lui Audi A3 Sedan, dar și a celei de-a doua generații a variantei decapotabile.
În toamna aceluiași an, uzina de la Gyor a ajuns să aibă 10.000 de angajați, iar în acea perioadă, au fost atinse și două borne importante. Mai exact, în noiembrie 2013 a fost produs exemplarul Audi TT cu numărul 500.000, echipat sub capotă cu motorul cu numărul 25 de milioane, produs la Gyor.
Anul 2014 a marcat lansarea celei de-a treia generații a lui Audi TT, ceea ce a însemnat, implicit, startul producției acestuia la uzina maghiară. Mai mult, în același an a fost atinsă și borna de 100.000 de mașini produse la noua uzina dedicată. Producția totală la această uzină nouă avea să atingă 300.000 de mașini pe an, la sfârșitul lui 2015.
UN MILION DE MAȘINI CONSTRUITE PÂNĂ ÎN 2016
De la debutul producției de mașini în 1998, Audi a atins borna de un milion de automobile produse în 2016. Adică numai 18 ani mai târziu. Exemplarul special era un Audi TT RS, care avea sub capota sa motorul cu numărul 30 de milioane. În același an, a început construcția unui nou atelier pentru componente de caroserie, care avea să fie terminat în 2018.
Anul 2017 a marcat debutul producției lui Audi RS3 Sedan, iar atelierul de unelte a fost extins cu 15.000 de metri pătrați. În acest atelier au fost instalate și patru prese mari, cu o forță de prindere de maxim 2500 de tone. Tot în același an, uzina Audi din Ungaria a început dezvoltarea și producția motoarelor cu gaz natural comprimat (CNG).
2018: STARTUL PRODUCȚIEI DE MOTOARE ELECTRICE
Așadar, după 24 de ani de la înființarea uzinei Audi de la Gyor, putem vedea câte realizări importante au venit de aici. Și totuși, pasul următor era pe cale să aducă o schimbare majoră. Asta pentru că, în anul 2018, uzina maghiară a început oficial producția de motoare electrice. Evident, în acel an, primul și singurul model electric al mărcii era SUV-ul e-tron, rebotezat ulterior Q8 e-tron.
Din 2018 până în prezent, motoarele electrice sunt construite într-un spațiu special amenajat în cadrul uzinei. Spațiul în sine se întinde pe o suprafață de 8500 de metri pătrați. Toate propulsoarele electrice sunt asamblate conform conceptului de ansamblu modular. În toamna lui 2023, uzina maghiară a început să producă motoare electrice pentru viitoarele modele bazate pe platforma PPE, dezvoltată de Audi și de Porsche.
Pe lângă debutul producției de motoare electrice, anul 2018 a marcat și începutul producției lui Audi Q3 la Gyor. Totodată, a început și producția de motoare diesel cu 4 cilindri și cu tehnologie mild hybrid. Anul 2018 marchează, așadar, începutul electrificării pentru uzina din Ungaria.
Noua epocă a electrificării a început foarte bine pentru fabrica de la Gyor. La mai bine de un an de la debutul producției, uzina a produs deja 100.000 de motoare electrice. Mai mult, în 2019 au început să fie produse și versiunile cu motor mild-hybrid ale lui Audi Q3 și Q3 Sportback. Aici mai adăugăm și versiunile de performanță RS Q3 și RS Q3 Sportback.
ANUL 2020: UZINA DE LA GYOR, NEUTRĂ DIN PUNCT DE VEDERE AL EMISIILOR DE CARBON
Așa cum am pomenit mai devreme, uzina Audi de la Gyor este un pionier al sustenabilității. Primul sistem de management special de mediu a fost introdus în cadrul facilității în 1999, cu mai mult de 20 de ani înainte ca sustenabilitatea să fie la modă.
Un exemplu în acest sens este utilizarea de energie geotermală.
Uzina Audi de la Gyor este cel mai mare utilizator de astfel de energie din întreaga țară. Începând din 2015, peste 70% din energia termică de care uzina are nevoie este acoperită de cea geotermală. Sistemul furnizează cel puțin 82.000 de MWh de energie termică în fiecare an. Datorită acestui lucru, emisiile de dioxid de carbon sunt reduse cu câte 17.000 de tone pe an.
De asemenea, mulțumită parteneriatului cu compania de transport DB Cargo din Germania, mașinile, motoarele și piesele produse aici sunt transportate către celelalte uzine ale mărcii cu ajutorul unor „trenuri verzi.”
Toate eforturile de a fi mai prietenoși cu mediul au dat roade. Începând din 1 ianuarie 2020, uzina Audi de la Gyor este neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon. Astfel, uzina din Ungaria este a doua fabrică a celor de la Audi cu o amprentă neutră de carbon, după uzina de la Bruxelles.
Tot în acel an, pe acoperișurile celor două centre logistice ale uzinei au fost montate panouri solare, pe o suprafață de 160.000 de metri pătrați. Rezultatul este cel mai mare sistem fotovoltaic montat pe acoperiș din toată Europa. Sistemul oferă o putere maximă de 12 MW.
CEI 4 PAȘI PENTRU DECARBONIZARE
Pentru ca amprenta de carbon a uzinei să rămână neutră, Audi Ungaria respectă 4 pași importanți în acest scop. Primul pas constă în folosirea energiei electrice verzi, din surse regenerabile. Această energie este produsă predominant cu ajutorul energiei solare. Al doilea pas prevede utilizarea energiei termice provenite din surse geotermale. Cel de-al treilea pas constă în consumul de gaze naturale prin intermediul unor certificate de biometan.
Pentru pasul final, uzina compensează emisiile de CO2 inevitabile, provenite, de exemplu, de la standurile de testare pentru motoare, cu credite de carbon speciale, recunoscute și certificate la nivel internațional, care reprezintă circa 5% din emisiile de CO2.
Uzina de la Gyor este implicată și în alte proiecte sustenabile. De exemplu, aici a început, în 2021, proiectul Aluminium Closed Loop. Proiectul constă în reciclarea aluminiului prin colectarea resturilor rezultate pe parcursul producției de mașini și motoare. Aceste resturi sunt retrimise către compania furnizoare. Resturile sunt transformate aici în bobine de calitate originală și sunt livrate înapoi către Audi.
Audi Ungaria contribuie și la proiectul de colectare a deșeurilor din Dunăre, un proiect inițiat de Fundația de Mediu Audi, despre care am vorbit în detaliu într-un articol dedicat. La final, uzina maghiară este și membră a inițiativei „we4bee” de protejare a albinelor, susținută și aceasta de Fundația de Mediu Audi.
AUDI UNGARIA, UN PILON AL ECONOMIEI MAGHIARE
La finalul lui 2022, Audi Ungaria avea 11.957 de angajați. De altfel, uzina este recunoscută ca fiind cel mai atractiv angajator din industria auto maghiară și cel mai atractiv producător de automobile din țară.
Cei mai mulți angajați ai uzinei au avut parte și de o perioadă de ucenicie în cadrul academiei speciale Audi Akademie Hungary, înființată în 2011. În 2022, la această uzină lucrau 300 de stagiari, dintre care 138 avea program full-time în cadrul fabricii.
De asemenea, există și Centrul de Educație Audi Ungaria, înființat tot în 2011. Acesta le oferă îngrijiri copiilor maghiari și germani de la grădinițe, precum și educație în limba germană pentru copiii din școala primară și pentru cei din gimnaziu. Alături de acestea, Centrul de Educație Audi Ungaria oferă și formare profesională pentru cei care doresc să lucreze în industrie. La finalul cursurilor, studenții primesc diplome care sunt recunoscute, atât în Ungaria, cât și în Germania.
Și pentru că tot vorbim de studenți, Audi Hungaria colaborează cu 5 universități partenere din țară. Printre ele se numără și Universitatea Szechenyi Istvan din Gyor, o universitate tehnică ce poartă numele unui om politic, teoretician și scriitor din secolul al 19-lea, considerat a fi cel mai mare conducător de stat din toată istoria Ungariei. În cadrul universității există și Facultatea de Inginerie Auto, înființată de Audi, alături de alte 7 secții.
CENTRU DE COMPETENȚE PARTAJATE
În 2023, Audi a înființat un centru de competențe partajate, cu scopul de a dezvolta servicii noi, bazate pe aptitudinile angajaților uzinei, care pot fi apoi oferite către celelalte mărci din cadrul Grupului Volkswagen. Aceste servicii sunt prezente în următoarele domenii: dezvoltare tehnică, finanțe, IT, achiziții și lanț de aprovizionare. Prin aptitudinile muncitorilor din cadrul uzinei, procesele și activitățile pot fi create uniform și mai eficient, ceea ce va duce la mai multe sinergii în interiorul Grupului Volkswagen.
Centrul de competențe partajate este botezat Audi Hungaria Ahead și este alcătuit în prezent din 350 de angajați. Noua companie este o subsidiară deținută în întregime de către Audi.
TRANSPORT DE PIESE CU VEHICULE AUTONOME
Audi Gyor se bazează pe tehnologie de ultimă generație, nu doar când vine vorba producție, ci și în ceea ce privește logistica. Pentru ca procesele de producție să decurgă eficient și fără probleme, nemții construiesc în prezent o infrastructură modernă de logistică. De pildă, transportul de piese va fi realizată în viitor cu ajutorul unor vehicule autonome, special create în acest scop.
Vehiculele se vor ghida cu ajutorul unor scanere cu laser, care vor găsi drumul cel mai bun și mai eficient către stațiile de lucru. De asemenea, Audi se folosește și de afișaje holografice pentru a crea procese de producție eficiente și inovatoare în interiorul industriei de automobile. Dispozitivele afișează un clip video holografic și un mesaj de atenționare pentru muncitorii de pe linia de producție, atunci când urmează asamblarea de modele hibride plug-in.
Și pentru că tot am menționat producția de vehicule, aceasta este ajutată și de vehicule speciale cu ghidare automatizată. Aceste vehicule livrează în mod autonom motoare către muncitori, iar ele pot să transporte și greutăți de maxim 1500 de kilograme.
Audi Ungaria deține două astfel de centre logistice, întinse pe o suprafață de 160.000 de metri pătrați. Pe acoperișurile acestor centre sunt montate panourile solare despre care am vorbit mai devreme.
BILANȚUL UNEI UZINE DE SUCCES
De la înființare până în zilele noastre, uzina Audi de la Gyor a produs peste 40 de milioane de motoare, peste 400.000 de motoare electrice și peste două milioane de mașini. Doar în anul 2022, Audi Ungaria a produs peste 1.6 milioane de motoare pentru 37 de locații de producție diferite ale Grupului Volkswagen. Dintre acestea, aproape 1.2 milioane au fost motoare cu 3 și 4 cilindri pe benzină sau diesel.
Tot în același an au fost produse 21.745 de motoare cu 5 cilindri, 265.857 de motoare pe benzină cu 6 cilindri, 77.931 de motoare diesel cu 6 cilindri, 5089 de motoare cu 10 cilindri și 108.097 de motoare electrice.
Când vine vorba despre mașini, la uzina de la Gyor au fost produse 171.134 de automobile în anul 2022, cea mai mare valoare din istoria fabricii într-un singur an. Dintre acestea, 98.665 au fost reprezentate de Audi Q3, la care se mai adaugă 64.343 de exemplare Q3 Sportback.
Pe această listă mai includem și 6291 de exemplare Audi TT Coupe și 1835 de bucăți ale variantei decapotabile. Așa cum știm, ultimul exemplar Audi TT a fost produs în 10 noiembrie 2023. În total, aici au luat naștere 662.762 de exemplare în cei 25 de ani de producție ai modelului.
CUPRA TERRAMAR, DEBUT ÎN 2024
V-am oferit o mulțime de cifre copleșitoare, însă, cum arată viitorul uzinei Audi din Ungaria? După cum am văzut în acest articol, fabrica se va concentra mai mult asupra producției de motoare electrice pentru actualele și viitoarele modele Audi cu zero emisii. Însă, începând din 2024, la uzina de Gyor va fi produsă, în premieră, o mașină din afară gamei Audi.
Mai exact, este vorba despre viitorul Cupra Terramar, un SUV de performanță, care va fi creat exclusiv la această fabrică. Modelul va fi bazat pe o evoluție a platformei MQB și va primi versiuni cu motor mild-hybrid și cu propulsor PHEV, cu încărcare la priză. Bineînțeles, motoarele vor fi produse tot la Gyor. Astfel, modelul spaniol își va face loc aici, alături de Audi Q3. Mai mult, Cupra Terramar va fi și ultimul model cu motoare termice care va fi lansat de marca iberică.
În prezent, uzina de la vecinii maghiari produce 2000 de motoare electrice pe zi pentru viitoarele modele cu zero emisii, bazate pe platforma PPE. Doar pentru producția acestor motoare sunt necesari 700 de angajați, iar fiecare propulsor electric este construit în 190 de pași. Din 2018 până în prezent, Audi a produs 400.000 de motoare electrice.
PROPULSOARE ELECTRICE PENTRU VIITOARE MODELE ACCESIBILE
Începând cu anul 2025, Audi Ungaria va produce și noile propulsoare electrice MEBeco. Acestea vor fi destinate viitoarelor modele electrice de dimensiuni mici ale Grupului Volkswagen, cum ar fi viitorul Volkswagen ID.2all.
Încă de la fondarea sa din 1993, Audi Ungaria s-a dovedit a fi una dintre cele mai profitabile companii din Ungaria și un angajator solid pentru economia maghiară. Uzina de la Gyor este, de asemenea, și unul dintre cei mai mari exportatori din țară. Așadar, un pariu câștigător, atât pentru germani, cât și pentru țara adoptivă Ungaria.