Cu toții știm că atunci când vorbim despre brand-uri precum Audi sau chiar BMW, Mercedes-Benz și Lexus, ne referim la un nivel de calitate superior, care definește segmentul premium. Cu atât mai mult când vorbim despre nave amiral. Mercedes-Benz are modelul Clasa S, BMW se laudă cu Seria 7, Lexus concurează cu LS, iar Audi impune standardele cu A8.
În acest articol ne vom concentra asupra istoriei modelului de lux din Ingolstadt, cel mai tânăr concurent de lux din gama enumerată anterior. Chiar dacă povestea lui A8 începe în 1994, modelul are rădăcini mai vechi, legate de un alt model produs de Audi cu 6 ani înainte.
ÎNAINTE DE AUDI A8 A FOST AUDI V8 (1988-1994)
După o perioadă lungă de hibernare, în care Audi a încetat să mai producă mașini după izbucnirea celui de-Al Doilea Război Mondial, marca a renăscut în 1965. Primul model a fost F103, o mașină de familie de clasă medie. Ambiția Audi a rămas aceea de a produce mașini de lux, însă, producătorul a dorit să se impună și în segmentul mașinilor ceva mai accesibile.
La momentul relansării Audi, doar Mercedes-Benz avea un model de lux. De fapt, chiar două, pentru că, pe lângă Clasa S, mai era și modelul 600, poreclit Grosser și produs până în 1981. În tot acest timp, BMW și-a marcat intrarea în segmentul de lux cu Seria 7 în 1977. Asta a însemnat că Audi era singurul dintre cei trei granzi care încă nu avea un model de lux.
Schimbarea a venit în 1988, atunci când Audi a lansat primul său model de lux din epoca modernă: V8.
Așa cum reiese din nume, noua navă amiral dispunea de un motor V8 de 3.6 litri, care dezvolta 250 de cai putere. Ulterior, motorul a crescut în cilindree la 4.2 litri, iar puterea a fost mărită la 280 de cai putere.
Modelul a fost primul din istoria mărcii echipat cu un motor V8 și primul care a combinat sistemul de tracțiune integrală quattro cu o cutie de viteze automată. Fiind o mașină de lux, dotările erau pe măsură. Astfel, în echiparea standard, V8 era echipat cu scaune încălzite și electrice cu memorie, climă automată, cruise control electronic, computer de bord (un lux în 1988) și chiar un telefon mobil cu funcție hands-free.
Chiar dacă Audi V8 a avut potențial, acesta nu s-a vândut în numere la fel de mari precum rivalii de la Mercedes-Benz sau BMW. Cu toate acestea, modelul a servit ca un foarte bun punct de plecare pentru succesorul său, care promitea să le pună probleme eternilor rivali din Munchen și Stuttgart.
AUDI A8: PRIMA GENERAȚIE (1994-2002)
1994 este, probabil, cel mai important an din epoca modernă Audi. În acest an, constructorul de la Ingolstadt a revoluționat gama sa de modele, odată cu nașterea lui A4, A6 și, cel mai important, A8. Prima generație a noii nave amiral a fost prezentată în cadrul Salonului Auto de la Geneva din 1994. Vizitatorii evenimentului elvețian constatau atunci că modelul de serie se bazează puternic pe conceptul Audi Space Frame, introdus cu un an mai devreme, în 1993.
Primul A8 a introdus platforma Volkswagen D2 și a fost primul automobil din istorie cu o caroserie și un șasiu confecționat din aluminiu. Asta a fost o îmbunătățire majoră față de vechiul V8, cu ambele elemente fabricate din eternul oțel.
În plus, noul A8 a fost primul automobil echipat cu 6 airbag-uri, iar lista de motoare a inclus motoare pe benzină V6 și V8, precum și un propulsor diesel.
Cel mai mic dintre acestea era un propulsor V6 de 2.8 litri, care dezvolta 174 de cai putere și un cuplu de 250 Nm. Motorul diesel de 2.5 litri dezvolta 150 de cai putere și un cuplu de 310 Nm. Evident, toate modelele puteau fi echipate și cu sistemul quattro și erau disponibile 3 cutii de viteze: una manuală cu 5 trepte și două automate, cu 4 sau cu 5 trepte.
Motorul cel mai puternic, un propulsor V8 de 4.2 litri, dezvolta 300 de cai putere și un cuplu de 400 Nm. Cu acest motor, A8 accelera de la 0 la 100 km/h în 7.3 secunde, iar viteza maximă era limitată electronic la 250 de km/h.
Pentru cei care nu erau mulțumiți de performanțele lui A8, Audi a introdus modelul mai puternic S8 în 1996. Acesta avea același motor V8 de 4.2 litri, dar care dezvolta 340 de cai putere și un cuplu de 410 Nm. Asta a însemnat un sprint de la 0 la 100 km/h în 5.5 secunde. Ulterior, putere motorului a fost mărită la 360 de cai putere. Însă, cel mai bun lucru despre S8 a fost cutia de viteze manuală cu 6 trepte.
Primul A8 a primit un facelift în 1999, care aducea modificări estetice minore la exterior și interior. Această iterație a fost construită până în 2002.
A DOUA GENERAȚIE AUDI A8 (2002-2009)
Generația cu numărul 2 a lui A8 a venit în 2002 și a adus un design complet nou. Ultimele rămășițe ale vechiului trend de design semi-pătrățos au dispărut complet de la noul model, desenat de Miklos Kovacs și Imre Hasanic. Noul A8 a fost lansat pe piață abia în 2003 și este primul model echipat cu faruri bi-xenon HID, precum și cu noul sistem multimedia MMI.
De asemenea, al doilea A8 este primul Audi echipat cu o cutie de viteze automată cu 6 trepte, primul Audi cu suspensie pneumatică adaptivă și primul Audi cu faruri direcționale. De asemenea, modelul de lux venea și cu un set de DVD-uri pentru hărțile de navigație, încă o premieră.
Gama de motorizări era și mai atractivă. Cel mai mic motor, un V6 de 3.0 litri, dezvolta 220 de cai putere și un cuplu de 300 Nm.
Pe lângă acest motor, al doilea A8 mai putea fi echipat cu următoarele propulsoare: 3.2 litri (260 de cai putere), 3.7 litri V8 (280 de cai putere), 4.2 litri V8 (335 sau 350 de cai putere) și un motor W12 de 6.0 litri.
Ultimul motor dezvolta 450 de cai putere și îi permitea lui A8 să facă sprintul de la 0 la 100 km/h în 5.1 secunde cu ajutorul cutiei de viteze Tiptronic cu 6 trepte. Viteza maximă era limitată electronic la 250 de km/h.
Pentru fanii diesel, A8 oferea trei opțiuni: 3.0 litri (233 de cai putere), 4.0 litri (275 de cai putere) și 4.2 litri (326 de cai putere).
Faceliftul a venit în 2005 și a introdus grila faimoasă sub forma unui fagure, văzută pentru prima dată la a treia generație A4.
Odată cu faceliftul, mașina a devenit vedeta principală în filmele Transporter 2 și 3, avându-l în rolul principal pe nimeni altcineva decât Jason Statham.
Iar dacă, prin absurd, motoarele menționate mai sus nu satisfăceau apetitul, modelul S8, introdus tot în 2005, avea sub capotă un motor V10 de 5.2 litri, preluat de la modelul Lamborghini Gallardo. Curios este că acest propulsor dezvolta 450 de cai putere, la fel ca motorul W12, și avea exact aceleași performanțe. Singura diferență era doar sunetul specific unui motor V10.
A TREIA GENERAȚIE AUDI A8 (2009-2017)
Înainte de finalul deceniului a apărut cea de-a treia generație Audi A8. Designul noului model aduce câteva asemănări cu modelele mai accesibile din gamă, A4 și A6. De altfel, s-a pus foarte mult accent pe discreție, iar această generație a fost considerată un A4 mai mare și, evident, mai luxos.
Baza celui de-al treilea A8 a fost noua platformă MLB, care a înlocuit vechea arhitectură D3. Noua platformă a debutat odată cu A4 din 2007 și a fost prezentă și la alte modele din Grupul Volkswagen, precum Audi Q5 și Audi A6.
Noutățile aduse de A8 în această iterație sunt: faruri LED Matrix, asistent activ pentru păstrarea benzii, sistem night vision cu infraroșu și alte sisteme de asistență bazate pe radar. Faceliftul din 2013 a adus un Head-Up Display, asistent pentru parcare, monitorizare unghi mort și chiar un sistem activ de anulare a zgomotelor.
Sub capotă avem o selecție de motoare pe benzină: 3.0 litri V6 (290 de cai putere), 4.0 litri V8 (420 de cai putere) și 4.2 litri V8 (371 de cai putere). Motorizările diesel au constat în agregatele de 3.0 litri V6 TDI (204 sau 250 de cai putere, plus o versiune Clean Diesel) și de 4.2 litri V8 de 351 de cai putere.
Însă, a treia generație A8 a introdus și un propulsor hibrid, de 2.0 litri, care dezvolta 211 cai putere. Absolut toate motorizările erau cuplate la cutia de viteze automată Tiptronic cu 8 trepte. Versiunea alungită a primit și un motor exclusiv W12 de 6.3 litri, de 500 de cai putere.
Versiunea de performanță S8 a fost puțin îmblânzită față de generația anterioară, cu un motor V8 de 4.0 litri, care dezvolta 520 de cai putere. Cu ajutorul său, S8 atingea suta în doar 4.1 secunde și nu mergea mai repede de 250 de km/h, din cauza limitării electronice.
A PATRA GENERAȚIE AUDI A8 (2017 – PREZENT)
La finele lui 2017, Audi a prezentat cea de-a patra și actuala generație A8. Dacă însușirea modelului anterior era discreția, noul A8 a adoptat un limbaj de design mai îndrăzneț. Aproape toate muchiile elementelor care compun caroseria sunt ascuțite, ceea ce oferă un aspect mult mai agresiv și impozant față de generațiiLE anterioare. De altfel, acesta este tiparul de design prezent la toate modelele din gama curentă Audi.
Actualul A8 este primul model care a fost construit special pentru a se conduce cât mai asistat. În locul unui instrumentar de bord tradițional, au fost montate ecrane cu afișaj digital pentru instrumentele principale și pentru comenzile integrate în sistemul multimedia. Printre dotările ultra-avansate ale lui A8, remarcăm un pilot automat pentru parcare, pilot automat pentru garaj și chiar pilot automat pentru ambuteiaje.
Siguranța a crescut datorită unei suspensii adaptive electromagnetice, care controlează garda la sol pentru fiecare roată. În cazul în care mașina detectează un accident iminent în lateral, partea expusă impactului este ridicată cu câțiva milimetri pentru a oferi o protecție mai mare ocupanților.
Față de generațiile anterioare, numărul motorizărilor a fost redus drastic, însă fără a fi sacrificate din performanța și exclusivitatea lui A8. Este păstrat motorul pe benzină V6 de 3.0 litri, care are o putere crescută la 340 de cai putere.
Pe lângă acest propulsor, A8 este oferit, pentru prima dată, cu un propulsor hibrid cu încărcare la priză. Motorul termic pe benzină V6 de 3.0 litri, dezvoltă 340 de cai putere și este cuplat la un motor electric de 136 de cai putere. Asta înseamnă o putere totală de 449 de cai și un sprint de 0 la 100 km/h în 4.9 secunde, grație sistemului quattro și cutiei de viteze automate cu 8 trepte.
Motorul diesel, ultimul folosit pentru A8, a fost un propulsor V6 de 3.0 litri și care dezvolta 286 de cai putere. După această versiune, dieselul a fost retras din gamă.
Modelul de performanță S8 a primit un V8 de 4.0 litri, care dezvoltă 571 de cai putere și este dotat cu un sistem micro-hibrid de 48 de Volți. S8 are nevoie de numai 3.8 secunde pentru a atinge 100 de km/h.
ACTUALUL AUDI A8 FACELIFT
Faceliftul din 2021 a introdus o serie de tehnologii noi. Una dintre acestea sunt farurile Matrix LED digitale, care au puterea unui videoproiector. Fiecare far este alcătuit din 1.3 milioane de micro-oglinzi care separă lumina în mai mulți pixeli. În condiții de noapte, farurile pot ilumina la perfecție banda pe care rulează șoferul, sub forma unui covor iluminat.
Inclusiv stopurile sunt alcătuite din lumini cu tehnologie OLED, care poate avea trei semnături luminoase; una este exclusivă la S8. Iar dacă o altă mașină se apropie la mai puțin de 2 metri, toate segmentele OLED sunt activate pentru o avertizare mai bună.
Sistemul multimedia a fost actualizat la noua versiune MIB3 și oferă servicii de comunicație între mașini Car-2-X și navigație cu realitate augmentată. Pasagerii din spate primesc două ecrane de 10.1 inch și pot reda canale TV sau pot accesa servicii de streaming pentru filme și seriale.
O SUSPENSIE CARE SE AJUSTEAZĂ LA DRUM
Cea mai importantă tehnologie este suspensia activă predictivă. Cu ajutorul acestui sistem complex și inteligent, poziția șasiului este optimizată la fiecare denivelare și permite balansarea perfectă a mașinii chiar și la viraje și la frânare. Pe baza unei camere frontale, suspensia se reglează automat pentru a oferi un confort maxim șoferului și pasagerilor.
În noul mod de conducere Comfort+, suspensia are funcția specială de a înclina mașina în viraje, prin ridicarea unei părți și coborârea celeilalte părți laterale, pentru a reduce accelerația laterală asupra ocupanților. Nu în ultimul rând, garda la sol coboară automat cu 50 de milimetri pentru a facilita ieșirea din mașină.
FĂRĂ MOTOR DIESEL, DAR CU UN PHEV MAI PUTERNIC
Motoarele au rămas la fel, cu excepția propulsorului diesel, la care Audi a renunțat. Propulsorul PHEV, în schimb, a crescut în performanță până la 462 de cai putere și dispune de o baterie cu o capacitate netă de 14.4 kWh.
Și sistemul quattro a fost modernizat. Diferențialul central autoblocant este oferit în echiparea standard. La modelul S8, diferențialul sport are rolul de a distribui cuplul între roțile din spate în timpul efectuării virajelor la viteze ridicate. Asta îi oferă lui S8 un comportament dinamic, sportiv și stabil.
Așadar, Audi A8 a stabilit standarde noi în segmentul mașinilor de lux și a contribuit enorm la imaginea premium a brandului. Oliver Hoffman, membru al Consiliului pentru Dezvoltare Tehnică, a spus despre A8 că „este nava amiral și definește ceea ce înseamnă premium pentru marcă în acel segment”.
„Audi A8 este liderul nostru în inovație. Facem absolut tot ce putem ca să introducem, de fiecare dată, cele mai noi tehnologii, mai întâi la A8 și apoi în celelalte serii și segmente”, a adăugat acesta.
Hoffman a precizat și importanța electrificării gamei de modele Audi, spunând că „A8 a avut o contribuție majoră către deschiderea de drumuri noi pentru viitoare modele electrice”.