Inteligența artificială a ajuns, oarecum, o normalitate. În prezent, o întâlnim în foarte multe domenii, iar de ceva timp încoace a început să prindă rădăcini și în industria auto.

În contextul transformării digitale, producătorii de automobile explorează utilizarea inteligenței artificiale pentru a îmbunătăți experiența utilizatorilor, atât în ceea ce privește designul, cât și funcționalitatea vehiculelor.

Audi este unul dintre producătorii care au îmbrățișat, fără să stea prea mult pe gânduri, inteligența artificială. Nici nu avea cum să fie altfel, având în vedere că, de-a lungul anilor, producătorul din Ingolstadt a fost în fruntea adoptării tehnologiilor de ultimă generație, inclusiv a celor legate de conducerea autonomă, electrificare și conectivitate.

Acum, germanii își propun să redefinească experiența de conducere în era modernă și să deschidă noi orizonturi în interacțiunea om-mașină. Cum? Prin integrarea ChatGPT în modelele sale.

Până să ajungem acolo, trebuie să vedem întâi ce este acest ChatGPT și cum poate el redefini modul în care interacționăm cu mașina noastră. Promit să nu te plictisesc cu termeni de specialitate.

CHATGPT: CREIERUL VIRTUAL

ChatGPT este creația celor de la Open AI și a fost lansat la finalul lunii noiembrie 2022. Pe scurt, este un model de limbaj bazat pe inteligență artificială, capabil să înțeleagă și să genereze text, într-o manieră naturală, pe baza unor instrucțiuni sau întrebări primite.

Puterea ChatGPT constă în capacitatea sa de a învăța din volume masive de date și de a genera răspunsuri care nu doar imită, ci înțeleg subtilitățile comunicării umane. Această tehnologie poate fi folosită pentru a îmbunătăți interfața utilizatorilor cu diferite dispozitive, oferind o experiență fluidă și intuitivă.

În cazul mașinilor echipate cu un asistent virtual, bazat pe ChatGPT, vorbim despre un sistem capabil să răspundă la întrebările șoferului, să ofere recomandări de trasee optimizate, să gestioneze sarcini zilnice sau chiar să întrețină conversații într-un mod natural. Altfel spus, au apus vremurile acelor asistenți virtuali cu limbaj robotic, desprinși parcă din filmele SF cu buget redus.

Mai mult, colaborarea dintre ChatGPT și producătorii de automobile a dus la dezvoltarea unor sisteme multimedia mai avansate, unde inteligența artificială nu doar că oferă informații în timp real, dar și învață preferințele și obiceiurile utilizatorului, personalizând experiența la bord.

Conducerea autonomă este următorul pas. Aici, un model ca ChatGPT ar putea avea un rol crucial în îmbunătățirea relației cu utilizatorii, asigurând o comunicare clară și eficientă între mașină și pasageri, reducând astfel stresul și incertitudinea asociate cu această tehnologie emergentă.

CHATGPT ȘI INDUSTRIA AUTO: PROVOCĂRILE

Desigur, nu putem vorbi despre implementarea unor tehnologii, fără să menționăm și obstacolele pe care aceste sisteme inteligente trebuie să le depășească.

În ceea ce privește integrarea inteligenței artificiale în industria auto vorbim despre niște provocări semnificative. Securitatea cibernetică, confidențialitatea datelor și fiabilitatea sistemelor AI în condiții extreme sunt doar câteva dintre aspectele care trebuie abordate.

Din fericire, se fac pași importanți în această direcție și se caută, încontinuu, soluții pentru ca utilizarea inteligenței artificiale să fie cât mai sigură. Numai în acest fel, actorii din industrie pot redefini mobilitatea viitorului.

AUDI ȘI CHATGPT, AVANTAJ PRIN TEHNOLOGIE

Colaborarea dintre Audi și ChatGPT a fost anunțată la finalul lunii iunie 2024. Nici nu putea să fie mai potrivită, având în vedere celebrul slogan al mărcii germane: „Vorsprung durch Technik”. În traducere, „avantaj prin tehnologie”.

Începând cu luna iulie, aproximativ două milioane de mașini Audi, fabricate din 2021 încoace și echipate cu a treia generație a sistemului multimedia MIB3, au primit o actualizare over-the-air care a permis utilizarea funcțiilor ChatGPT. Pe lista de modele intră și unele cu preț accesibil, cum ar fi Audi A3.

Un exemplu că inteligența artificială nu este rezervată clienților care comandă un model Audi regăsit în partea superioară a portofoliului de modele. Desigur, noile modele lansate de Audi, cum ar fi SUV-ul cu zero emisii Q6 e-tron, vin echipate cu această tehnologie din fabrică.

Cu ajutorul asistentului virtual Audi, bazat acum pe ChatGPT, cei de la volan pot utiliza comenzile vocale pentru a opera diverse funcții ale sistemului multimedia, navigația, funcțiile sistemului de climatizare și, pe deasupra, pot pune chiar întrebări de cultură generală.

Posibilitatea de a solicita toate aceste informații, utilizând limbajul natural, face condusul mai sigur pentru că șoferul nu mai trebuie să își ia ochii de la drum și nici nu mai trebuie să se gândească la o formulare potrivită pentru a fi recunoscută de asistentul virtual.

„Prin integrarea fără probleme a ChatGPT în sistemul nostru de control vocal, combinăm punctele forte ale ambelor aplicații”, spune Marcus Keith, vicepreședinte al departamentului Interior, Infotainment și Dezvoltare Conectivitate la Audi. „În plus față de o serie de funcții controlate vocal, clienții noștri vor beneficia acum de acces simplu și sigur la cunoștințe bazate pe inteligența artificială. Acesta este următorul pas către cea mai bună experiență la bordul mașinilor Audi.”

ASISTENTUL VIRTUAL AUDI, ACUM ȘI MAI INTELIGENT

Cine și-ar fi imaginat, acum 10 sau 20 de ani, că, într-o zi, mașinile noastre vor putea răspunde la întrebări uzuale? Inteligența artificială a făcut ca acest lucru să fie posibil.

În cazul modelelor Audi de ultimă generație, așa cum este Q6 e-tron, dotate cu arhitectura electronică E3 1.2, totul este foarte simplu. Asistentul virtual se trezește la viață atunci când aude formularea „Hey Audi” sau atunci când este apăsat butonul corespunzător de pe volan.

Pasagerii pun o întrebare sau dau o comandă, iar asistentul recunoaște automat dacă trebuie să execute o funcție a mașinii, să caute o anumită destinație sau să furnizeze, spre exemplu, prognoza meteo.

Sistemul direcționează solicitările către ChatGPT numai atunci când nu poate răspunde la întrebări de cultură generală.

Pentru o experiență cât mai sigură, toate întrebările și răspunsurile sunt șterse imediat după procesare. Mai mult, ChatGPT nu are niciodată acces la datele mașinii.

În viitorul nu foarte îndepărtat, utilizatorii vor putea să pună întrebări și despre vehicul, de exemplu despre presiunea corectă a anvelopelor.

INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ, PARTE A PROCESULUI DE PRODUCȚIE

Germanii de la Audi nu se opresc aici și vor să exploateze la maxim potențialul inteligenței artificiale. Această tehnologie poate fi integrată în procesul de design, dar și în procesul de producție a mașinilor.

De pildă, Audi a implementat un sistem, bazat pe inteligență artificială, care verifică punctele de sudură în construcția de caroserii și detectează fisurile componentelor din atelierul de presare.

Ca o concluzie, în urma acestui parteneriat, Audi și ChatGPT ar putea crea o sinergie care să transforme nu doar modul în care călătorim, ci și felul în care comunicăm și interacționăm cu tehnologia din jurul nostru.

Într-o lume din ce în ce mai conectată și digitalizată, astfel de colaborări sunt esențiale pentru a construi un viitor mai inteligent, mai eficient și mai adaptat la nevoile noastre care se schimbă de la o zi la alta.