Înainte să vorbim despre noua ediție aniversară, merită să facem și o mică lecție de istorie. Până la urmă, nu poți vorbi despre prezent sau viitor fără să îți cunoști trecutul.

O să începem cu numele modelului. Care poate apărea scris diferit pe parcursul textului. Nu este o eroare de scriere, vă spunem încă de pe acum. O să vedeți numele modelului scris și RS4 și RS 4. Totul depinde de o informație de tipul „știați că”.

Pentru primul model RS 4 din seria B5 (1999 până în 2001), numele era scris fără spațiu. Acest lucru s-a schimbat odată cu modelul RS 6 din seria C5, lansat în anul 2002.

AUDI ACUM 25 DE ANI

În anii ’90, Audi a stabilit conceptul de break sportiv cu modelele Audi RS2 și Audi S6 plus. Totuși, primul model RS al diviziei quattro GmbH (acum Audi Sport GmbH) a fost RS4 Avant, lansat în anul 1999. Comparativ cu Audi S4, acest model s-a remarcat printr-o caroserie mai lată și linii mult mai agresive.

Cea mai mare schimbare a fost sub capotă, pentru că RS4 avea un motor de 2,7 litri biturbo cu șase cilindri dezvoltat în colaborare cu Cosworth. La acea vreme, avea o putere impresionantă de 380 de cai putere. Cea mai sportivă versiune a primei generații RS 4 a fost lansată pe piață în 2001, sub numele de RS4 Sport. Printre caracteristicile sale se numărau o suspensie coborâtă, scaune tip scoică, un sistem de evacuare sport și un volan îmbrăcat în Alcantara.

De la începutul anului 2000, Audi RS 4 Avant (promovat și vândut la acea vreme ca Audi RS 4 și ca modelul special Audi RS 4 Sport) a avut un succes răsunător. Producătorul german se aștepta să vândă în jur de 3.000 de unități. Ei bine, numărul s-a dublat, pentru că au fost cumpărate peste 6.000 de unități.

Și uite așa, Audi RS 4 Avant a devenit un pionier în segmentul său de piață, aducând o nouă dimensiune de putere în clasa medie. În plus, a aprins scânteia unei noi rivalități cu celelalte branduri germane.

CEL MAI PERFORMANT AUDI RS 4

Facem un arc peste timp și ajungem în zilele noastre. E timpul să vorbim despre ediția aniversară RS 4, care dispune de performanțe mai bune, comparativ cu un RS 4 Avant „standard”. Chiar dacă avem același motor V6 biturbo, de 2.9 litri, acesta dezvoltă o putere de 470 de cai putere și un cuplu motor maxim de 600 Nm. Reprezintă o creștere de 20 de cai putere comparativ cu RS 4 Avant.

Toate aceste cifre reprezintă faptul că acest model aniversar ajunge la 100 de km/h în doar 3.7 secunde, cu 0.4 secunde mai rapid decât Audi RS 4 Avant. Vehiculul atinge o viteză maximă de 300 de km/h.

O mașină cu asemenea performanțe are nevoie și de o frânare bună. Fiind un model RS, acest model vine în standard cu frâne din carbon ceramic.

Audi RS 4 Avant edition 25 years este echipat standard cu suspensia sport RS pro, un sistem de suspensie reglabil manual. Acest model aniversar are o gardă la sol cu 10 milimetri mai coborât decât RS 4 Avant. În plus, clienții pot reduce manual înălțimea cu încă 10 milimetri.

Exclusiv pentru acest Audi RS 4 aniversar, unghiul negativ al roților de pe axa frontală a fost crescut la două grade și au fost instalate brațe de control mai rigide. Toate aceste detalii se traduc într-o dinamică și o aderență mult îmbunătățite.

Versiunea aniversară a primit și încălțări speciale. Ea este disponibilă cu anvelope de înaltă performanță Pirelli P Zero Corsa, proiectate atât pentru șosea, cât și pentru circuit. Anvelopele sunt montate pe jante din aliaj de 20 de inch. De asemenea, clienții mai primesc ceva special. Un kit compus dintr-un al doilea set de roți (pneuri semi-slick Pirelli P Zero Trofeo RS) și sistemul Pirelli Track Adrenaline. Pneurile sunt proiectate special pentru circuit și sunt montate pe jante din aliaj de 20 inch în culoarea negru mat.

Sistemul Pirelli Track Adrenaline presupune o serie de senzori montați în anvelope, capabili să-i ofere șoferului informații în timp real despre presiunea și temperatura pneurilor. Informațiile sunt afișate pe o unitate de control, dar și într-o aplicație dedicată pentru telefon, compatibilă cu Apple Car Play și Android Auto. Aceasta poate fi folosită de echipa de asistență.

Tot pentru zilele de circuit, clienții primesc și o pereche de mănuși. Realizate de Alpinestars, acestea au fost proiectate special pentru ediția specială și prezintă accente galbene.

OMAGIU PRIN DESIGN

Pentru a comemora culoarea primului RS4 Sport, ediția actuală este vopsită în culoarea Galben Imola. Totuși, dacă clientul nu vrea să meargă pe ceva atât de colorat, poate alege și clasicele culori Gri Nardo sau Negru Mythos.

Ornamentele de pe geamurile laterale sunt vopsite în negru lucios pentru un contrast mai bun alături de culoarea de lansare. Pentru prima dată pentru un RS 4, stopurile au și ele o inserție de culoare neagră. Inelele Audi și inscripțiile sunt, de asemenea, în negru lucios, iar farurile Matrix LED prezintă contururi întunecate, specifice familiei RS. Barele de pe acoperiș au fost eliminate pentru a oferi vehiculului o siluetă coborâtă și atletică.

Inscripția RS 4 edition 25 years este gravată pe geamurile dintre stâlpii C și D. Pachetul de design carbon mat a fost proiectat exclusiv pentru această ediție. Acesta include lamele frontale, flapsurile laterale și extensiile pragurilor, precum și difuzorul de aer din spate și carcasele oglinzilor laterale.

INTERIOR MODERN CU INFLUENȚE RETRO

Interiorul prezintă multe cusături decorative galbene, care amintesc de combinația de piele neagră și Alcantara regăsită pe primul RS4 Sport din 2001. Pentru prima dată, covorașele au un logo RS 4, iar rombul Audi Sport (tradițional colorat în roșu) și inscripția RS (în general neagră) sunt acum galbene.

În același timp, marginea volanului, cotierele de piele din uși, consola centrală din Alcantara neagră și manșonul schimbătorului de viteze au toate cusături galbene.

Scaunele RS de tip scoică RS, cu o serie de cusături hexagonale și spătar din fibră carbon, promit o combinație de piele neagră și cusături galbene contrastante. Imediat sub tetiere se află inscripția RS 4, în aceeași culoare. Inscripția mată de pe consola centrală indică numărul de producție al fiecărei mașini, de la 1 la 250.

Clienții care achiziționează un RS 4 Avant edition 25 years pot selecta un fundal alb pentru tahometru și vitezometru prin intermediul MMI. Acesta este un tribut adus modelului Audi Avant RS2 din 1994, unde cadranele analog erau inițial albe.

Concomitent cu lansarea ediției aniversare, Audi introduce și ceasul cronograf RS 4 Avant edition 25 years. Ceasul reflectă numeroase detalii ale vehiculului. De exemplu, are un cadran din carbon și detalii galbene, cum ar fi sigla RS 4. La fel ca și mașina, cronograful este limitat la numai 250 de unități. Rămâne de văzut ce părere vor avea colecționarii auto despre aceste piese dedicate de orologerie

Ediția aniversară de 25 de ani este asamblată pe linia de producție din Ingolstadt, alături de modelele A4, S4 și RS 4. Acest model este deja disponibil pentru comandă din luna iunie.

Pentru ediția specială, un client care își dorește să intre în istorie trebuie să scoată din buzunar cel puțin 142.905 euro cu TVA. Prin urmare, acest RS4 este mai scump ca fratele RS 5 Sportback, care are un preț de pornire de 128.420 de euro.