Fără îndoială, mașinile electrice sunt din ce în ce mai numeroase pe șoselele lumii, iar cererea pentru ele este în continuă creștere. De aceea, majoritatea mărcilor auto au ales să meargă pe drumul electrificării.
Audi este unul dintre numele mari ale industriei și unul dintre promotorii curentului electrificării în segmentul premium. Constructorul german are deja în gama sa modele complet electrice. Ele sunt: e-Tron, e-Tron Sportback, e-Tron GT și Q4 e-Tron. În viitor, următoarele generații ale unor modele consacrate precum A3, A4, A6 și A8 vor fi oferite exclusiv cu sisteme de propulsie electrice. Asta pentru că Audi va deveni o marcă electrică începând cu 2026.
PRINCIPIILE UNEI MAȘINI ELECTRICE PE O MAȘINĂ CONVENȚIONALĂ
La momentul scrierii, au mai rămas doar 5 ani până atunci. Cinci ani în care clienții Audi vor fi nevoiți să se acomodeze cu funcționalitatea și modul de operare al mașinilor electrice. Pentru unii, trecerea de la o mașină cu un motor convențional, la una electrică este o schimbare bruscă. Iar pentru cei care încă își doresc să mai aibă, măcar pentru ultima dată, o mașină cu motor cu ardere internă, Audi are o soluție. Este o tranziție sau o alfabetizare în care se predau și se aplică principiile unei mașini electrice, pe o mașină convențională.
Soluția se numește Plug-in Hybrid. Știm deja că o astfel de mașină combină motorul termic cu un sistem de propulsie electric. Pe lângă avantajele rulării cu emisii reduse și cu un consum mai mic față de un simplu motor convențional, combinația dintre aceste motoare oferă și un plus de performanțe, care nu puteau fi atinse altfel.
O LISTĂ CU ÎNTREBĂRI
Însă, cel mai important lucru pe care Audi dorește să-l ofere clienților săi cu aceste modele Plug-in Hybrid este experiența unei mașini electrice. O mașină care poate rula complet silențios pe străzi, fără emisii și care poate fi încărcată la o stație publică. În același timp, aceste mașini trebuie să ofere caracteristicile tradiționale ale unui motor cu combustie internă, precum și autonomia sa pe distanțe lungi.
Cum reușește Audi să atragă clienți pentru astfel de modele? Care sunt diferențele dintre un model convențional și unul PHEV? Iar dacă Audi va deveni o marcă electrică peste 5 ani, atunci de ce investesc în continuare în această tehnologie? Acestea sunt câteva dintre întrebările la care Audi ne oferă răspunsuri.
CE ÎȘI DORESC CLIENȚII DE LA UN AUDI PLUG-IN HYBRID?
Așa cum am spus, un Plug-in Hybrid combină un motor cu ardere internă, cu un sistem de propulsie electric. În această combinație, un Audi PHEV oferă, atât experiența unei mașini tradiționale, cât și experiența unei mașini electrice. La acest capitol, există trei lucruri importante pe care clienții unui Plug-in Hybrid și le doresc.
1. Ușurința de utilizare a mașinii. Având un motor cu ardere internă, familiarizarea cu mașina este foarte ușoară.
2. Experiența unei mașini electrice. Avantajul pe care îl oferă un Audi PHEV este trecerea de la modul de rulare convențional, la cel electric, cu doar o atingere de buton. Un avantaj, spre exemplu, este rularea în modul electric în zonele urbane. Deși nu oferă o autonomie mare, de câteva sute de kilometri, rularea numai cu motorul electric poate fi utilizată fără probleme în drumul spre serviciu, sau dacă faci o simplă plimbare prin oraș. Pe lângă faptul că emisiile sunt nule în aceste circumstanțe, nu mai trebuie să îți faci griji nici de consumul urban, de obicei destul de mare.
3. Posibilitatea de a-și putea încărca mașina la o priză. Chiar dacă prezența motorului cu ardere internă asigură că șoferul nu va rămâne niciodată în pană de carburant, un Audi PHEV îi va ajuta pe clienți să descopere ce înseamnă să-și alimenteze bateria la o stație de încărcare.
GAMĂ VARIATĂ DE MAȘINI PLUG-IN HYBRID
În gama sa de mașini Plug-in Hybrid, Audi oferă următoarele modele: Q5 55 TFSI e, A7 55 TFSI e, Q7 60 TFSI e și A8 L 60 TFSI e. Gama de mașini PHEV de la Audi va fi completată, în viitor, de către A3, Q3 și Q8, care vor primi și ele acest sistem de propulsie.
CUM ESTE IMPLEMENTAT SISTEMUL PHEV ÎN MAȘINI?
Un lucru important de știut pentru orice client al unei astfel de mașini este integrarea sistemului de propulsie electrică în combinație cu motorul termic. Dintre toate componentele, bateria este cea mai importantă, iar de multe ori, montarea bateriei pe o astfel de mașină este un subiect de discuție controversat.
Pe o mașină electrică și chiar și pe una Plug-in Hybrid, bateriile litiu-ion cântăresc destul de mult. Greutatea lor este determinată de mărimea lor, iar la rândul său, mărimea este determinată de nevoia de autonomie.
Evident, există o diferență fundamentală între mașinile PHEV și cele complet electrice. Cele din urmă sunt proiectate special pentru a acomoda întreg sistemul de propulsie electric și bateriile fără niciun fel de compromis. Mașinile PHEV, în schimb, au fost concepute inițial pentru a avea doar un motor cu ardere internă, cu toate componentele sale aferente. Așadar, pentru Audi și pentru alți producători există o provocare mai mare de a implementa un tren de rulare electric pe aceste platforme convenționale.
UN EXEMPLU: AUDI A6 AVANT TFSI PHEV
Vom lua ca exemplu Audi A6 Avant TFSI PHEV. Bateria pentru sistemul de propulsie electric este montată în portbagaj. Asta a avut un efect asupra spațiului, care este de 405 litri pe versiunea PHEV. Prin comparație, modelul convențional A6 Avant dispune de un spațiu de 565 de litri în portbagaj.
Însă, înainte de a trage concluzia că versiunea PHEV a lui A6 Avant nu este la fel de practică, trebuie cunoscut faptul că acei 160 de litri în minus se aflau sub podeaua portbagajului. Cum aceasta este rar folosită ca spațiu de depozitare, portbagajul în sine rămâne la fel de spațios la prima vedere. Scaunele din spate pot fi rabatate în continuare pentru a se obține un spațiu plat, iar bateria a fost așezată în așa fel încât să poată fi montat și un cârlig de remorcare.
De altfel, toate modelele PHEV de la Audi, cu excepția lui A8, dispun de această dotare, iar capacitatea de tractare este aceeași (excepție fiind Q5; în varianta convențională 2500 kg, varianta PHEV 1750 kg).
Implementarea bateriilor și a sistemelor de propulsie electrice au fost luate în calcul de Audi încă din stadiul de proiectare al mașinilor. Astfel, rezultatul final este lipsa compromisurilor în ceea ce privește practicalitatea.
CE MOTOARE SE FOLOSESC PE ACESTE MODELE PHEV?
Variantele Plug-in Hybrid de la Audi folosesc două motoare: un propulsor cu 4 cilindri în linie și unul V6. Ambele motorizări sunt alimentate cu benzină, iar utilizarea lor depinde de modelele pe care sunt folosite. Ceea ce Audi numește “right-sizing”, adică motorul mai mic, de 4 cilindri în linie, este folosit pe modelele A6, A7 și Q5, ele fiind mai ușoare în greutate decât A8 și Q7. Cele două din urmă dispun de motorul mai puternic V6.
TRUCURI PENTRU REDUCEREA CONSUMULUI
Motivul pentru care conceptul de Plug-in Hybrid a fost introdus pe piața auto este tocmai acela de a reduce consumul de carburant. O mașină cu acest sistem de propulsie recuperează energia atunci șoferul frânează sau face ceea ce se numește coasting (când șoferul ridică piciorul de pe accelerație, mașina continuă să meargă pe baza inerției motorului). Energia este apoi transmisă către cele patru roți cu ajutorul sistemului de tracțiune integral quattro.
Pe aceste modele Audi, sistemul de management al energiei este printre cele mai inteligente din industrie. Folosind datele și informațiile preluate de pe senzorii acestui sistem, mașina va putea identifica ruta șoferului. Șoferul nu mai trebuie să-și facă griji în privința managementului energiei. Mașina face toată această muncă. Prin aceste sisteme, mașina poate recunoaște zonele urbane, extra-urbane, drumurile naționale, expres și autostrăzi, precum și situații când șoferul întâmpină un trafic aglomerat. Pe baza acestor sisteme, mașina va determina care este cel mai bun mod de rulare pentru situația respectivă, astfel încât eficiența motorului termic și a celui electric este optimizată.
CUM SE CALCULEAZĂ CONSUMUL WLTP ÎN CAZUL MODELELOR PHEV?
Este bine cunoscut că orice mașină trebuie să treacă prin testul WLTP. Acesta măsoară consumul de carburant sau de energie electrică a mașinii. În testele WLTP, o mașină PHEV trebuie să fie condusă de patru ori. Se va începe rularea electric, cu bateria plină, până când capacitatea ei este epuizată. Ultimul ciclu se va desfășura cu bateria descărcată, folosind numai resursele motorului termic și cele rezultate din sistemul de recuperare. Așa se stabilesc emisiile de CO2, precum și autonomia electrică și cea generală.
Modelele PHEV de la Audi sunt echipate cu sisteme de operare complexe. Acest lucru face posibilă deplasarea pe distanțe lungi în modul electric, având astfel un impact mai mare asupra eficienței consumului din lumea reală.
Pentru a beneficia de avantajele unui PHEV, utilizarea corectă este esențială. Modelele PHEV de la Audi sunt perfecte pentru a fi folosite ca mașini de serviciu, care, de regulă, parcurg distanțe scurte în regimurile urban și intraurban. Evident că PHEV beneficiază și de anumite avantaje când vine vorba de taxare.
În încheiere, chiar dacă producătorul din Ingolstadt va renunța definitiv la motoarele cu ardere internă, experiența dobândită cu ajutorul mașinilor Plug-in Hybrid va face mai facilă tranziția către o gamă complet electrică.