Bine te-am regăsit la un nou episod al rubricii noastre „Primii pași pe două roți”. Ea este dedicată celor care vor să contribuie la decongestionarea traficului și la scăderea poluării din marile orașe, prin trecerea de la un automobil, la un scuter de 125 cmc.

Așa cum bine știți deja, comunitatea moto a făcut mari eforturi pentru promulgarea unei legi care să alinieze țara noastră la regulile de mobilitate din Occident. Cu alte cuvinte, o lege care să le permită celor cu permis de conducere categoria B să meargă pe vehicule cu două roți.

Actul normativ a fost promulgat de președinte, astfel că șoferii cu permis auto categoria B pot conduce și motociclete cu transmisie automată și cilindree maximă de 125 cmc, cu puterea maximă de 11 kW și cu un raport putere/greutate de cel mult 0.1 kW/kg, categoria A1.

Sunt și câteva condiții: prima ar fi ca persoana respectivă să aibă 24 de ani împliniți, iar permisul eliberat pentru categoria B să fi fost obținut cu cel puțin doi ani înainte.

Dar asta nu e tot. Trecerea de la patru la două roți nu este atât de ușoară, tocmai de aceea mai există o cerință: absolvirea a 10 ore de pregătire practică, desigur, într-o unitate autorizată de instruire a conducătorilor de autovehicule.

La finalul celor 10 ore primești o adeverință care se înscrie în Registrul național al cursanților, gestionat de către Autoritatea Rutieră Română. Informația deținerii acestei adeverințe se transmite pe cale electronică Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări.

În episoadele anterioare am vorbit despre:

Avantajele folosirii unui scuter în oraș
• Comenzile unui scuter și diferențele față de un automobil
• Reguli de siguranță în trafic, atunci când suntem pe scuter

În cel de-al patrulea episod al seriei „Primii pași pe două roți” vom vorbi despre echipamentul pe care trebuie să îl purtăm atunci când suntem pe scuter. Pentru că, nu-i așa, siguranța este cea mai importantă și totul pornește de la îmbrăcămintea specială și cască.

Omul care ne va oferi primele informații despre echipamentul pe care îl alegem este Ștefan Leonte, sales manager Honda și instructor Roadbook Academy.

Un echipament adecvat poate face diferența dintre viață și moarte sau dintre o julitură superficială și o rană mai serioasă. Tocmai de aceea, este esențial să știm cum ne alegem acest echipament. Desigur, nu este de ajuns să îl achiziționăm și să îl admirăm cum stă în dulap. Cel mai important este să îl purtăm atunci când mergem pe scuter.

ACCIDENTELE CU MOTOCICLETE, O STATISTICĂ SUMBRĂ

Înainte să trecem la interviul cu Ștefan Leonte, trebuie să aruncăm o privire peste statistica sumbră a accidentelor în care au fost implicați motocicliști. De pildă, în 2020, au decedat 3.042 de motocicliști și 492 de conducători de mopede, în Uniunea Europeană și în țările care fac parte din Asociația Europeană a Liberului Schimb.

Dacă ne referim strict la România, în același an au decedat 92 de motocicliști, iar alte 470 de persoane au fost rănite grav. În 2021, pe șoselele patriei au decedat 99 de motocicliști, iar alte 331 de persoane au fost rănite grav.

În 2023, au fost înregistrate 183 accidente grave în care au fost implicate motociclete. Ele au dus la 18 decese și numeroase răniri grave. Statistica aferentă anului 2024 este și mai sumbră: până la mijlocul anului, estimările arată că s-au înregistrat peste 500 de accidente grave în care au fost implicate motociclete.

Acum că am devenit, sperăm noi, puțin mai conștienți, haideți să trecem la interviul nostru cu Ștefan, pe care, fie îl poți urmări în clipul dedicat, fie îl poți citi în rândurile următoare.

ECHIPAMENTUL TREBUIE SĂ NE PROTEJZE ȘI LA ABRAZIUNE

AUTOMARKET: Ștefan, cum ne alegem echipamentul? De exemplu, contează dacă utilizăm scuterul în zile călduroase, cum este cea de azi?

ȘTEFAN LEONTE: Contează, cred, mai mult cum ne simțim în echipamentul pe care îl alegem, decât să spunem așa, omologarea efectivă a echipamentului.

Echipamentele au o grilă de omologare de la A la AAA, în funcție de protecția pe care o oferă. Și acum, foarte mulți dintre noi consideră, mai ales dacă nu au mai avut contact cu așa ceva, că trebuie să ne protejeze la un impact direct. Parțial adevărat, pentru că echipamentul trebuie să ne protejeze și la abraziune.

Pentru că atunci când confirmi gravitația cu scuterul sau cu motocicleta, ai nevoie să fii protejat. S-au făcut niște studii pe blugi, spre exemplu, și pe pielea umană. În fiecare secundă cu care tu pleci de lângă motocicletă pe Terra, undeva la aproape 1 mm din ceea ce înseamnă textură, se macină.

O să o luăm puțin de sus în jos, ca să vedem ce ne-ar trebui. Toată lumea știe că dacă vorbim despre un scuter sau despre o motocicletă, vedem o cască. Am luat cu mine o cască folosită preponderent în oraș. Este o cască open-face.

Asta pentru că partea frontală este deschisă și ea oferă, de cele mai multe ori, comoditate și lejeritate. Sunt sigur că cei care vor alege să meargă pe scuter, cu mai puțină experiență sau deloc experiență, vor încerca să aleagă o astfel de cască. Potrivit studiilor din piață, aproape 70% dintre vătămări sunt în zona asta (n.r. a feței). Pe care o am deschisă. Prin urmare, eu aș recomanda tuturor o cască omologată integrală. Căștile sunt omologate în mod diferit.

Aici foarte multă lume o să facă o paralelă cu căștile auto, care sunt omologate să reziste la impact în același loc de mai multe ori. Pentru că piloții de raliu, atunci când sunt în mașină, se pot lovi cu capul în același loc. Aici, casca moto este omologată la un impact prin rotire, pentru că de cele mai multe ori nu ai dat cu căpățâna odată de asfalt și acolo se termină toată mișcarea.

Dinamica unui accident presupune abraziune sau rotire la nivelul capului. Este cel mai important, și sfatul meu este să căutăm o cască omologată, să nu ne zgârcim la treaba asta, pentru că aceste omologări sunt obținute aproape de toți producătorii. Dacă avem un producător fără omologare, ar trebui să fugim cât mai departe de el. De asemenea, este foarte important să avem un interior lavabil.

O cască trebuie să fie comodă, pentru că dacă am presiune la nivelul capului nu e bine. Așa se și probează o cască în zona calotei craniene, să nu am niciun fel de urmă de presiune. Pentru că dacă am urmă de presiune, automat după jumătate de oră o să mă doară capul și nu o să mai fiu capabil să mă concentrez.

Totodată, casca trebuie să-mi ofere un confort, să nu-mi intre curent în ochi, la dinți și așa mai departe, pentru că, după niște ani de condus, s-ar putea să resimt toată această lipsă de confort.

Mergem mai departe? O geacă cu protecții? Important este, în ceea ce privește îmbrăcămintea moto, să fiu confortabilă și să fie corespunzătoare mersului pe care eu îl adopt. Dacă eu vreau să merg prin oraș, nu o să port costumul lui Valentino Rossi, pentru că o să îmi fie foarte cald.

Uite, astăzi avem aproape 40 de grade anunțate, sigur o să mă deshidratez. Posibil chiar să fac niște erori de judecată care s-ar putea să mă coste foarte scump. Și atunci trebuie să îmi iau echipament corespunzător. Există echipament de vară, pe care multă lume îl trece cu vederea, echipament de enduro, echipament de adventure.

Dacă vorbim de scutere, echipamentul casual este cel mai potrivit, pentru că el ne oferă acea protecție la abraziune despre care vorbeam mai devreme. Există fibre din kevlar și tot felul de alți compuși care rezistă la abraziune. Totodată este destul de aerisit, cât să nu ajungi la birou de parcă ai fi fost la piscină îmbrăcat. Este foarte important să fii și protejat, dar să reușești să te ventilezi și pielea să respire astfel încât să te simți confortabil.

Eu am această „excrescență abdominală pronunțată”, (râde arătând spre burtă). E clar că ceva foarte slim fit o să mă deranjeze și, dacă o să stau așa 20 de minute, cât petrec cu scuterul să ajung de acasă la birou (cu ochii ieșiți ca melcul, pentru că ceva mă strânge de burtă), nu o să-mi fie comod. Deci important este să mă simt bine, să-mi fie comod și, cel mai important, ca protecțiile să vină fix pe corp.

Am protecții la umeri, spre exemplu. Este foarte important să nu pot lua protecția respectivă cu mâna și să o mișc rotativ. În plus, dacă sunt oameni care vor să facă naveta în afara orașului, o geacă largă o să tragă de mine pentru că se umflă de la vânt. Totodată, un lucru pe care puțin oameni îl iau în seamă este modul în care îmi vine geaca la drum întins.

ECHIPAMENTUL COLORAT, UN AVANTAJ

AUTOMARKET: La hainele de zi cu zi avem croiul care dictează dacă le cumpărăm sau nu, adică dacă ne strâng în zona burții, dacă e mai strâns pe mâini. Procedăm la fel și cu echipamentul moto, adică ne place culoarea, ne place designul, dar trebuie să-l probăm înainte să vedem cum ne simțim în el, să vedem dacă nu crapă când ne aplecăm?

ȘTEFAN LEONTE: La fel ca și în cazul achiziției unui scuter, și în cazul achiziției echipamentului ar fi bine să facem o analiză de nevoi. Ok, ceea ce ne place rămâne sfânt. Îmi place pentru că arată într-un fel sau pentru că mă simt eu într-un anume fel atunci când port respectivul echipament. Dar trebuie să mă gândesc.

Vorbeai despre culoare. Multă lume își alege un echipament negru. Că știm noi din legendele urbane că motocicliștii trebuie să fie îmbrăcați în negru.

Uite, acesta este un mit care ar trebui demontat, pentru că un motociclist îmbrăcat în negru, cu o motocicletă neagră, cu o cască neagră, cu o geacă neagră, nu este vizibil în trafic.

Dacă tu ești la volan și o să te uiți în oglindă o să vezi o umbră pe care nu o să o bagi în seamă. Pentru că creierul tău o să spună că nu e un pericol acolo. Cu cât echipamentul este mai deschis, cu atât îți este și mai lejer.

Dacă ar fi să aleg între o geacă neagră sau o geacă gri sau bej, aș alege-o pe cea deschisă la culoare. Acum foarte mulți dintre cei care ne urmăresc o să spună, da, dar se murdărește.

Acesta este, iarăși, un mit. Mergând pe același drum, oare geacă neagră nu se murdărește la fel? Dar nu se vede. Asta nu înseamnă că e mai curată, da? Este la fel de murdară.

Important pe motocicletă este să fii vizibil. De aceea, eu recomand un echipament cât mai deschis, cât mai colorat și vizibil cu putință. Evident, trebuie să alegem un echipament care ne vine bine. Nu trebuie să mă strângă în zonele unde am disconfort, spre exemplu, să am o geacă care să mă strângă la subraț.

Sau să am niște mănuși care mă strâng. Pentru că o să-mi amorțească mâinile și nu o să mai simt comenzile scuterului. De asemenea, încălțările. Uite, e un lucru pe care mulți îl trec cu vederea.

Mergem în teniși, în pantofi și așa mai departe. Ca începător, odată și odată tot uiți să pui cricul scuterului. Dacă tu cazi cu scuterul de pe loc, ghici unde o să cadă scuterul. Peste gleznele tale și atunci ghetele sunt foarte importante.

CUM PROBĂM UN ECHIPAMENT MOTO

ȘTEFAN LEONTE: Vorbim astăzi de echipament când piața este foarte diversificată. Găsim opțiuni pentru absolut orice ne dorim. Și atunci este foarte ușor să găsim și ceea ce ne place și ceea ce ne trebuie și ne folosește cu adevărat. E foarte important să nu îmi fie inconfortabil. Geaca să nu îmi fie largă, mai ales pe zonele de impact. Umeri, spate, coate. Să nu pot să mă prind cumva de aici.

Există o metodă foarte simplă de a proba geaca. O pui pe tine, o închizi neapărat și trebuie să nu reușești să te prinzi de geaca de aici. Din zona umerilor, de sub umeri. Să nu reușești să prinzi geaca cu mâinile.

Și atunci înseamnă că geaca îți este comoda. Recomandarea mea este: în orice magazin moto intrați, ca să vă cumpărați geci, trebuie să stați acolo câteva minute cu geaca pe voi, ca să vă dați seama că este în regulă.

Să nu vă grăbiți în tot procesul ăsta de achiziție. Dar, da, este foarte important să ne vină corect. Asta înseamnă ca protecțiile să nu se miște. Protecțiile să rămână la locul lor în caz de „Doamne ferește”.

CALCULELE DE ECHIPAMENT SE FAC ÎNAINTE DE ACHIZIȚIA SCUTERULUI

AUTOMARKET: Bun și acum, în loc de o altă întrebare, eu zic să facem o mică recapitulare. Deci, mi-am luat un scuter. Care e următorul pas?

ȘTEFAN LEONTE: Eu îți propun să începem pasul ăsta dinainte de a-ți lua scuter. Echipamentul ajunge să aibă un cost. Scuterul are și el un cost.

N-ar fi mai bine ca atunci când te-ai hotărât să faci pasul ăsta, să treci spre două roți, să te gândești câți bani vrei să cheltui pe scuter și câți bani vrei să cheltui pe echipament? Să nu te trezești în situația ingrată în care ai cheltuit toți banii pe un scuter foarte frumos și îți iei o cască foarte slabă. Pentru că atunci întreaga experiență o să ți se pare un pic mai neplăcută. Asta ar fi prima mea recomandare.

Apoi, este clar că tot echipamentul trebuie să fie omologat. Așa cum ne cumpărăm multe alte lucruri și vrem să fie certificate, omologarea reprezintă o garanție a siguranței tale și a calității echipamentului. Pe de altă parte, vorbeam mai devreme și foarte important de reținut, că echipamentul trebuie să fie conform.

ȘTEFAN LEONTE: Asta înseamnă că trebuie să ne protejeze și să ne fie comod ca să îl putem purta. Pentru că, în practică, știm și noi, dacă ghetele mă strâng, o să le port odată, o să zic nu îmi place și apoi o să renunț la ele. Foarte important de reținut este că nu putem prioritiza ce e mai important.

Hai să zicem, avem două mâini și un singur cap, deci îl prioritizăm pe acesta. Important este să avem toate piesele de echipament. Și asta la o calitate cât mai bună. Știu că acum foarte mulți o să spună, da, dar e cald sau e frig sau plouă.

De asta spuneam că echipamentul trebuie să fie conform utilizării pe care eu o am în respectivul moment. Foarte important este casca, este adevărat. Dar este important să avem și o geacă.

Lucrurile pe care oamenii le observă mai puțin: Niște pantaloni cu protecții există. Sunt blugi speciali cu protecții integrate dintr-o spumă foarte, foarte ușoară care se întărește la impact.

ȘTEFAN LEONTE: Însă, lucrurile pe care puțini oamenii le bagă de seamă, și o să vezi asta în zilele toride, mai ales prin orașele mari, sunt ghetele și mănușile.

Prima zonă a corpului cu care atingem asfaltul în momentul în care confirmăm gravitația este palma. Ei bine, aici avem și foarte multe flexii și articulațiile. Deci se repară foarte greu. La fel și pielea, având foarte multe flexii, este oricum subțire și se repară greu.

Important este să avem niște mănuși care să ne permită să simțim comenziile scuterului și care să ne permită să le și suportăm. Adică, acum, nu o să vin cu mănuși de iarnă la 40 de grade, o să-mi aleg niște mănuși de vară. Foarte important când ne alegem mănușile este să ne uităm la partea asta din palmă, podul palmei, să avem slidere.

Și o să-ți explic și de ce. În momentul în care eu cad, pun instinctiv palma jos. Dacă eu nu am slider și mâna nu alunecă, ce se întâmplă? Blochez mâna în asfalt și osul va ceda mai sus.

Dacă eu am acel slider în palmă, în momentul în care am pus mâna jos, totul alunecă și atunci presiunea pe care eu o pun pe oase și pe articulația cotului devine din ce în ce mai mică. Șansele ca eu să am răni mai grave sunt din ce în ce mai mici.

CÂT COSTĂ UN ECHIPAMENT MOTO

AUTOMARKET: Ștefan, la final aș dori să vorbim puțin despre costuri. Cât ar trebui să coste un echipament?

ȘTEFAN LEONTE: Acum depinde foarte mult ce ne dorim de la el și cât ne permitem să coste acel echipament.

Ce aș vrea eu să reținem este că n-ar fi bine să ne zgârcim în ceea ce privește echipamentul și să fim conștienți de calitatea celui pe care îl avem. Spre exemplu, sunt foarte mulți revânzători de căști la mâna a doua. Decât să îmi iau o cască de top de acum 10 ani, mai bine îmi iau una medie, dar nouă, pentru că partea asta exterioră devine casantă, pentru că eu transpir, se întâmplă niște reacții chimice acolo, o ținem în soare și așa mai departe.

După 5 ani nu mai oferă aceeași siguranță, aceeași comoditate și așa mai departe. La fel se întâmplă și cu restul echipamentului. Dar hai să o luăm așa de sus în jos. O cască medie, decentă, ar trebui să fie undeva în jur de 200 euro, după care costurile încep ușor să scadă.

ȘTEFAN LEONTE: Putem găsi o geacă bună între 400 și 700 de lei, mai ales dacă vrem o geacă de mesh, de vară, care să ne fie comodă pe vremea asta. Mănușile, la fel, între 200 și 500 lei. O pereche de pantaloni, o pereche de blugi moto, poate să coste undeva între 400 și 1.400 lei, în funcție de cât de mult vrem să ne jucăm cu calitatea materialului, calitatea protecțiilor și așa mai departe.

Lucru pe care o să-l întâlnim și la încălțări. Putem găsi încălțări de 300-400 lei sau mai punem un 0 la coadă și o să avem un preț uriaș. Important este să fie omologat, să ne vină bine și să le putem cuprinde pe toate în buget. Și să le purtăm, evident, în termenul de omologare.

E clar că nu expiră. Adică nu o să ne fie rău, că doar nu le mâncăm. Dar s-ar putea să nu ne ofere protecția pe care ne-o dorim.

Pe Ștefan Leonte îl găsiți la cursurile organizate de Roadbook Academy, dar și pe Facebook și Instagram.

Sperăm că ai învățat ceva util și din episodul de azi. Data viitoare aflăm, tot de la expertul nostru în motociclete și scutere, Ștefan Leonte, cum să alegem scuterul potrivit pentru nevoile noastre.

Așadar, ne vedem data viitoare la un episod „Primii pași pe două roți”.