Grupul Renault are planuri mărețe cu privire la electrificarea gamei sale. În urmă cu doar 3 ani, francezii anunțau planul Renaulution, care prevede lansarea de mașini electrice noi și accesibile, inspirate de modelele care au făcut istorie pentru marca de la Boulogne-Billancourt. Ca parte a planului Renaulution, Grupul Renault a decis, încă din 2022, să adopte un nou model de afaceri.

Mai exact, grupul francez a dezvăluit planuri de a înființa două divizii noi și distincte, aflate sub umbrela sa. Pe de-o parte, avem divizia Horse, care se va ocupa exclusiv de producția de vehicule cu motoare termice și hibride. De cealaltă parte, vorbim despre noua divizie Ampere, care se va ocupa numai de producția de mașini electrice.

În acest articol, ne vom concentra asupra diviziei Ampere, înființată la începutul lui noiembrie 2023. Evident, nu putem să începem să detaliem noua divizie fără a menționa persoana de la care provine acest nume.

CINE A FOST ANDRE-MARIE AMPERE?

Începem povestea cu o întrebare simplă: cine este Ampere? Până anul acesta, dacă ai fi pus această întrebare, te-ai fi referit automat la Andre-Marie Ampere, un fizician și matematician francez, care a trăit între 1775 și 1836. Ampere a fost unul dintre fondatorii electromagnetismului și a fost cel care a inventat bobina electromagnetică sau solenoidul, cum mai este cunoscut acest dispozitiv.

Același Ampere a fost și unul dintre inventatorii telegrafului, precum și autorul legii care îi poartă numele. Legea lui Ampere a pus bazele măsurării intensității curentului electric. Așa cum bine știm, intensitatea curentului electric este măsurat în amperi, cu ajutorul unui ampermetru.

(RE)NAȘTEREA LUI AMPERE

Din acest an, cuvântul Ampere nu mai face referire exclusiv la savantul francez. Asta pentru că celebrul nume a renăscut sub forma noii divizii de mașini electrice, înființată în 1 noiembrie 2023, de către Grupul Renault.

Așa cum spuneam în introducere, noua divizie se va ocupa exclusiv de dezvoltarea și de producția viitoarelor modele electrice ale grupului francez, chiar dacă numele diviziei nu va apărea nicăieri pe aceste mașini.

„Ampere este un răspuns ambițios, holistic și structural al industriei europene pentru provocările venite din est și vest”, ne spune Luca de Meo, CEO-ul Grupului Renault, care este, totodată, și șeful noii divizii.

„În adevăratul spirit al Renault, Ampere este conceput pentru a produce mașini electrice și conectate care să fie accesibile pentru toți, abordând imperativele tranziției energetice și valorificând oportunitățile de creștere de pe piață”, mai adaugă același de Meo.

Divizia Ampere a fost creată pentru a accelera procesul de tranziție către epoca electrică în cadrul Grupului Renault. Noua divizie se va bucura de un nivel ridicat de autonomie în cadrul Grupului și va desena, concepe, produce și vinde mașini electrice sub mărcile Renault, Nissan și chiar Mitsubishi.

OBIECTIVUL AMPERE: „DEMOCRATIZAREA” PIEȚEI DE MAȘINI ELECTRICE

Principalul obiectiv al noii divizii este acela de a „democratiza” piața de mașini electrice. Ce înseamnă asta? Concret, Ampere se va concentra asupra lansării de modele electrice care să fie accesibile pentru toată lumea. De altfel, cele mai multe modele electrice viitoare anunțate vor fi încadrate în segmentele B și C. Ele vor reprezenta 75% din piața de mașini electrice din Europa până în 2030.

Pentru ca procesul de „democratizare” a pieței de mașini electrice să fie unul de succes, Ampere își propune să obțină paritate între modelele sale electrice și cele cu motoare convenționale înaintea concurenței. În prezent, Ampere are deja la dispoziție două platforme dedicate special mașinilor electrice:

  • AmpR Small pentru segmentul B (cunoscută și ca CMF-B EV)
  • AmpR Medium pentru segmentul C (CMF-EV)

REDUCEREA COSTURILOR CU 40% PÂNĂ ÎN 2027

Ampere va pune în aplicare și un plan de reducere a costurilor de producție pentru mașinile sale electrice. Divizia dorește ca până în anul 2027, aceste costuri să fie micșorate cu până la 40% față de nivelul din prezent. Mai mult, costurile de producție ale bateriilor pentru fiecare vehicul vor fi micșorate cu 50%, în timp ce costurile de producție ale propulsoarelor electrice pentru fiecare vehicul vor fi mai mici cu 25%.

Inclusiv costurile de producție ale platformei și părții superioare a caroseriei per vehicul vor fi micșorate cu 25%, respectiv cu 15% până în 2027. La final, Ampere promite să ofere o excelență operațională care va duce la scăderea costurilor logistice și de fabricație cu 50%.

Planul de reducere a costurilor deja dă primele roade. Asta pentru că noul Renault Scenic E-Tech, care va fi lansat pe piață în 2024, a atins deja paritate cu mașini hibride în ceea ce privește costul total de proprietate.

În același timp, Ampere preconizează că paritatea între o mașină electrică și una cu motor termic convențional va fi atinsă în 2027 sau în 2028. Adică, odată cu lansarea viitoarelor generații ale lui Megane E-Tech și Scenic E-Tech.

7 MODELE NOI PÂNĂ ÎN 2031

Pentru următorii 8 ani, Ampere are în plan să lanseze nu mai puțin de 7 modele electrice noi, de dimensiuni diferite. Primul astfel de model a fost deja lansat, în speță Renault Megane E-Tech, care va fi produs acum de noua divizie și care, la momentul lansării, propunea un preț de pornire de circa 38.000 de euro.

Cel de-al doilea model va fi noul Scenic E-Tech, disponibil deja pentru comandă și care va costa 40.000 de euro la momentul lansării. Noul model promite o autonomie de 625 de kilometri în regim WLTP, iar 95% din piesele sale sunt construite din materiale reciclabile.

Tot în 2024 vom face cunoștință și cu noul Renault 5 electric, un model de oraș care va costa 25.000 de euro. Am văzut, deja, primele imagini oficiale cu viitorul model, care va avea o autonomie de 400 de kilometri în regim WLTP. Mai mult, modelul va fi echipat și cu sistemul Reno Avatar, noul copilot virtual al mașinii, bazat pe inteligență artificială, care se va adapta conform cerințelor șoferului.

Urmează apoi modelul Renault 4, care va ajunge pe piață în 2025 și va prelua multe elemente de la Renault 5. Trecem apoi în 2026, atunci când vom face cunoștință cu viitorul Renault Twingo electric. Acesta ar urma să fie construit în parteneriat cu un producător rival și promite un preț de pornire de circa 20.000 de euro. Același Twingo electric își propune să ofere și o eficiență de 10 kWh/100 km și emisii de CO2 mai mici cu 75%, față de o mașină cu motor termic produsă în 2023.

Gama va fi extinsă apoi în 2027 și în 2028 cu generații noi pentru Megane E-Tech și Scenic E-Tech. Pe lângă modelele Renault, Ampere va construi și viitoarea generație electrică a lui Nissan Micra, cel puțin două modele electrice pentru Alpine, precum și un viitor model Mitsubishi care va fi asemănător la nivel tehnic cu Scenic E-Tech.

Până în 2025, Ampere dorește să vândă 300.000 de mașini electrice. Acest număr va trebui să crească până la un milion de mașini electrice până în 2031. Astfel, la începutul deceniului viitor, este de așteptat ca modelele electrice Ampere să dețină o cotă de piață de circa 10%.

PRIMUL VEHICUL SDV, LANSAT ÎN 2026

Noua divizie de mașini electrice se bazează foarte mult pe utilizarea de sisteme software avansate. Ca să îți faci o idee, Ampere este alcătuită, în prezent, din peste 11.000 de angajați, dintre care 35% sunt ingineri specializați în domeniile electromobilității și a dezvoltării de software.

Viitoare sisteme software avansate vor fi dezvoltate și implementate de ingineri cu experiență în cadrul companiei Intel Europa, împreună cu doi parteneri importanți: Qualcomm Technologies și Google.

Ampere a dezvoltat o astfel de soluție alături de Google pentru Megane E-Tech și Scenic E-Tech. Această soluție este sistemul OpenR Link, care le oferă clienților un acces sporit la diverse aplicații și care reține proprietatea IP-ului mașinii și alte date importante ale acesteia.

În 2026, Ampere va lansa primul său model de tip SDV (Software-Defined Vehicle). Concret, un SDV permite actualizarea permanentă a mașinii la nivel software. Acesta mai permite și reducerea costurilor semiconductorilor, precum și o creștere a valorii reziduale a mașinii. Pe lângă acestea, Ampere se așteaptă ca vehiculele SDV să contribuie la creșterea loialității clienților.

AMPERE VA AVEA O AMPRENTĂ NEUTRĂ DE CARBON ÎN 2035

Noile mașini electrice ale Grupului Renault vor fi produse în 4 fabrici din Franța, cu tehnologie avansată. Mai exact, este vorba despre uzinele care compun complexul ElectriCity, aflate în localitățile Douai, Maubeuge și Ruitz. În cazul primelor două uzine, aici va avea loc producția generală de mașini electrice. La uzina de la Ruitz vor fi produse carcasele pentru acumulatori și alte componente pentru propulsoarele electrice.

Cea de-a 4-a uzină este situată la Cleon și este transformată pentru a deveni una dintre cele mai mari și mai competitive fabrici producătoare de motoare electrice din Europa. Complexul ElectriCity are în plan să aibă o amprentă de carbon neutră începând cu anul 2025. Ulterior, întreaga divizie Ampere va deveni neutră din acest punct de vedere, 10 ani mai târziu, adică în 2035.

O MAȘINĂ VA FI PRODUSĂ ÎN 9 ORE

Cu ajutorul unui ecosistem special, 75% dintre sediile furnizorilor principali ai diviziei sunt grupate pe o rază de 300 de kilometri în jurul complexului. Mai mult, 75% din potențialii clienți ai complexului sunt situați pe o rază de 1000 de kilometri.

În acest fel, costurile logistice sunt reduse cu 40%, iar asta înseamnă că o mașină produsă la uzinele din cadrul ElectriCity va fi gata în doar 9 ore. Ampere își dorește ca acest complex să devină la fel de competitiv ca uzinele Grupului Renault din Europa de Est, până în 2025.

Alături de asta, Ampere mai are ca obiectiv reducerea emisiilor rezultate de la furnizori cu până la 30%, precum și reducerea emisiilor provenite de la aprovizionarea bateriilor cu 35% până în 2030.

PRAGUL DE RENTABILITATE, ATINS ÎN 2025

Începând de la momentul înființării și până în 2031, Ampere țintește o creștere medie anuală a veniturilor de 30% în fiecare an. Astfel, Ampere dorește să obțină venituri în valoare de 10 miliarde de euro până în 2025, atunci când va avea 4 vehicule, respectiv venituri de 25 de miliarde de euro până în 2031, cu 7 vehicule.

Tot în 2025, Ampere se așteaptă să atingă pragul de rentabilitate, atât în ceea ce privește marja de exploatare, cât și cu privire la fluxul liber de bani. Noua divizie își propune să obțină o marjă de exploatare mai mare de 10% până în 2030.

Ampere va beneficia de finanțare și de asigurare din partea diviziei Mobilize Financial Services și va fi una dintre pârghiile importante ale Grupului Renault. De asemenea, noua divizie de mașini electrice va beneficia și de servicii de mobilitate și de energie din partea Mobilize Beyond Automotive, dar și de servicii legate de economia circulară, din partea diviziei The Future is NEUTRAL.

Relația dintre Ampere și Grupul Renault va fi una reciprocă și echilibrată cu privire la fluxuri. Această relație va fi susținută și de acorduri contractuale clare, menite să asigure respectarea pe deplin a intereselor ambelor companii.

„Unicitatea Ampere se bazează pe o abordare deschisă și orizontală cu cei mai buni parteneri din clasă, asigurând un risc scăzut, flexibilitate și alocare inteligentă a capitalului pentru a naviga într-un mediu competitiv și aflat în schimbare rapidă”, ne mai spune Luca de Meo.

IDENTITATEA VIZUALĂ ÎMBINĂ TRADIȚIA CU VIITORUL

La fel ca logo-ul mărcii Renault, noua siglă a diviziei Ampere este desenată sub forma unui romb și păstrează, astfel, tradiția și lunga poveste a mărcii franceze. Față de sigla obișnuită, noul logo este format din numeroase romburi mai mici, așezate special pentru a forma rombul cel mare.

Noua siglă este vopsită în trei nuanțe diferite: Scandium, Eigengrau și gri Silicon. Combinația acestor culori „creează un echilibru între tehnologie și căldură, între inovație și oameni.”

ECHIPĂ DE SUCCES

Așa cum am aflat deja, la conducerea Ampere va fi același Luca de Meo, responsabil și pentru întreg Grupul Renault. Consiliul de administrație va fi alcătuit din 11 directori cu multă expertiză în domeniul auto și în cel tehnologic.

Dintre aceștia, 4 vor fi directori independenți, 6 vor fi directori veniți din partea Grupului Renault, iar un director va fi din partea Nissan. În cadrul consiliului de administrație vor exista 3 comisii: cea de Audit și Riscuri, de Nominalizare și Compensare, iar a treia, de Strategie și Sustenabilitate.

La conducerea Ampere se vor mai afla și directorul de operațiuni Josep-Maria Recasens și directorul finanțelor Vincent Piquet.

MOTORUL ELECTRIC E7A, DEBUT ÎN 2027

Pentru viitoarele mașini cu zero emisii produse după 2027, Renault pregătește o nouă generație de motoare electrice. Noul motor, botezat cu numele de cod E7A, este dezvoltat împreună cu Valeo. Ceea ce face ca acest motor să fie special este faptul că nu are în compoziția sa pământuri rare.

De asemenea, motorul E7A este de tip EESM, adică sincron excitat extern, o tehnologie văzută pentru prima dată în 2012, atunci când a fost lansat Renault Zoe. Noul motor electric va fi cu 30% mai compact decât propulsorul lui Megane E-Tech și va avea și o amprentă de carbon micșorată tot cu 30%, datorită lipsei de pământuri rare.

Noul propulsor electric se folosește de un rotor înfășurat, care înlocuiește magneții permanenți. De aici rezultă mai multă putere. În același timp, Ampere își asigură lanțul de aprovizionare și evită să se bazeze pe țările producătoare de magneți și de pământuri rare.

MOTOR DE 272 DE CAI PUTERE

Cea de-a treia generație a motorului electric Renault va fi disponibilă în versiuni cu până la 272 de cai putere. De asemenea, motorul E7A va contribui și la scăderea timpului de încărcare a bateriei, mulțumită unui noi arhitecturi de 800 de volți, care o va înlocui pe cea de 400 de volți din prezent. Mai mult, motorul nou promite să livreze mai multă putere fără să consume mai multă energie.

Noul motor se află în faza de dezvoltare. Producția în masă a acestuia va începe la finalul lui 2027, la uzina de la Cleon.