Design-ul unei mașini este mereu o expresie a imaginației celui care a desenat-o. Formele, proporțiile și liniile unui model reflectă intențiile designerului de a crea un automobil cu un caracter propriu, special și unic pentru ochii viitorilor posesori.
Foarte importantă este și paleta de culori pusă la dispoziție de către producător pentru a scoate în evidență formele mașinii. Imaginează-ți că vrei să cumperi o carte. Chiar dacă o vorbă înțeleaptă ne spune să nu judecăm o cartea după copertă, alegerea uneia poate fi dictată de multe ori de o copertă frumos desenată, care atrage privirea. Iar efortul pentru a crea o asemenea copertă este mai solicitant decât acela de a tipări conținutul întregii cărți.
Așa se întâmplă și în lumea automobilelor. Procesul de vopsire, dar mai ales de colantare a unei anumite mașini, este unul extrem de laborios. Aproape la fel de complex ca dezvoltarea unei mașini electrice.
Pentru a afla secretele acestui proces atât de complex, Audi ne face cunoștință cu un artist foarte talentat, care se ocupă de colantarea prototipurilor mărcii, înainte ca acestea să fie prezentate publicului. Practic, e omul care ascunde formele de ochii privitorilor printr-un joc de forme geometrice.
CINE ESTE MARCO DOS SANTOS?
A venit timpul să-l cunoaștem pe Marco dos Santos. Cine este el? De profesie artist și designer, el este omul din spatele desenelor aplicate sub forma unor abțibilduri pe cele mai recente prototipuri ale mărcii din Ingolstadt. Designer-ul de 36 de ani este născut la Munchen, având o mamă germană și un tată brazilian.
După ce a terminat liceul, dos Santos a studiat designul interdisciplinar la o facultate din orașul său natal. El lucrează la Audi încă din 2014 și creează design-uri și grafice diferite pentru gama de modele electrice e-tron și pentru mașinile destinate competițiilor din motorsport.
În afara orelor de program, Marco dos Santos este un designer independent. El creează sigle, produse, postere și chiar coperte de albume pentru cei mai faimoși cântăreți contemporani.
PROTOTIPURILE AUDI, COLANTATE CU DESENE UNICE
Începând cu lansarea modelului electric e-tron, în 2018, Audi colantează cele mai multe prototipuri și exemplare unicat cu câte un camuflaj special. Aceste scheme grafice, numite „livery design”, sunt prezente la mai mult de 20 de astfel de vehicule, inclusiv la modelul S1 Hoonitron, creat pentru regretatul Ken Block, dar și la prototipul de Formula 1, prezentat anul trecut.
Toate aceste mașini poartă desenele create de creionul lui Marco dos Santos. Pentru designer-ul german de origine braziliană, cel mai nou proiect este reprezentat de prototipul lui Q6 e-tron. În cazul noului SUV electric, camuflajul este unul foarte expresiv, însă destul de greu de potrivit pe mașină.
„Limbajul de design Audi face următorul pas odată cu noul Q6 e-tron, iar noi am vrut să scoatem asta în evidență prin colantul aplicat mașinii”, ne explică dos Santos.
„Arhitectura și caracterul unui vehicul sunt mereu unice, la fel și fiecare design al camuflajului”, spune Dos Santos. „Procesul începe întotdeauna prin a decide care sunt elementele mașinii pe care le vrei scoase în evidență.”
În cazul prototipului Audi Q6 e-tron, unele abțibilduri sunt vopsite într-o nuanță de roșu neon, iar acestea sunt, la rândul lor, inspirate de elemente vizuale folosite anterior, la vechiul prototip din 2018 al lui e-tron. Dos Santos ne spune că „fiecare model nou deschide și un capitol nou”. Designer-ul german ne mai spune că abțibildurile alese pentru fiecare model traduc elementele tehnice ale acestuia într-un limbaj vizual memorabil.
„Practic, vrem să începem prin a purta o ’conversație’ cu camuflajul mașinii,” ne spune dos Santos.
Ceea ce face un limbaj de design să fie unic este faptul că această „conversație” poate avea loc la nivel global. Unele lucruri sunt percepute diferit în funcție de țara în care se testează mașina. „Dar, la final, design-ul ori funcționează peste tot, ori nicăieri”, mai adaugă artistul german.
DESIGNUL CAMUFLAJULUI SUBLINIAZĂ ELEMENTELE CAROSERIEI
Camuflajele regăsite pe Audi Q6 e-tron sunt în mod intenționat create la dimensiuni mari pentru a scoate în evidență faptul că acest vehicul este un prototip. Pentru abțibildurile lui Q6 e-tron, dos Santos a ales forme cu linii ascuțite și un contrast mare pentru forme și culori. Desenul prototipului este caracterizat de grafice radiale de dimensiuni mari, vopsite în nuanța lucioasă Gloss Fierce Fuchsia. Acestea se întâlnesc cu forme geometrice detaliate și cu dungi vopsite în argintiu.
„Când vine vorba de un prototip, abțibildurile creează oportunități de a conversa despre design-ul mașinii, însă, fără a trăda prea multe. Practic, acest lucru ne permite să dăm foarte puține indicii, în timp ce noi perfecționăm anumite aspecte”, susține designerul.
Toate formele curg natural, iar acest aspect scoate în evidență elementele vizuale cheie ale arhitecturii unui vehicul. Pragurile vopsite în alb caută să sublinieze caracterul electric al mașinii. pare ciudat, dar asta ne spune artistul.
Inclusiv jantele și grila sunt vopsite complet în alb. Imediat deasupra pragurilor avem zone acoperite cu dungi groase, vopsite în roșu Neon și botezate „e-tron Powerstripes”. Undeva în această zonă roșie este montată bateria lui Q6 e-tron, inima unui vehicul electric.
SĂ NU UITĂM DE AUDI QUATTRO
Aceeași nuanță este vizibilă și către partea din spate a prototipului, acolo unde sunt scoase în evidență așa-numitele „blistere” quattro, acele contururi ale caroseriei care susțin montanții D. Aceste „blistere” aduc aminte de originalul Audi quattro din anii ’80 și reprezintă un element principal al ADN-ului vizual Audi.
Plafonul lui Q6 e-tron este vopsit într-o culoare contrastantă neagră, complet diferită față de restul caroseriei.
FIECARE CAMUFLAJ TREBUIE SĂ ASCUNDĂ LA 360 DE GRADE
Procesul de design al unui abțibild de camuflaj este asemănător pentru fiecare vehicul. Echipa care decide asupra colantului se bazează pe desene detaliate ale unor designeri de caroserie. Membrii acestei echipe sunt și cei care decid locurile de pe mașină unde vor fi amplasate abțibildurile.
Principalul scop este mereu acela de a reflecta în mod abstract și de a întări vizual caracterul modelului. Pentru designer-ul nostru, totul începe cu o foaie de hârtie și un creion. Pe aceste foi sunt desenate un număr foarte mare de schițe, iar ulterior, viziunea este transpusă pe vehicul cu ajutorul unui program software de imagine și grafică.
Abia după aceea întreaga mașină este acoperită cu abțibilduri, iar acest proces poate să dureze chiar și câteva zile datorită nivelului foarte înalt de precizie.
„Acesta este momentul adevărului”, ne spune dos Santos. „Liniile care arătau drepte înainte, nu mai sunt drepte atunci când se întâlnesc cu caroseria, din cauza marginilor și curburilor acesteia”. Evident, în timpul unui astfel de proces apar și câteva greșeli sau imperfecțiuni. Prin urmare, este inevitabil să nu existe colant reciclat și scheme de design regândite.
FRUMUSEȚEA STĂ ÎN OCHII PRIVITORULUI
La fel ca orice obiect real, cu care interacționăm, frumusețea este pur subiectivă. Valabil și pentru mașini. Fiecare om percepe în mod diferit aspectul unui astfel de prototip. De acest lucru trebuie să țină cont dos Santos, deoarece, așa cum știm cu toții, prima impresie contează enorm.
„Nu știi niciodată din ce unghi va fi văzut Audi Q6 e-tron, pentru prima dată, de către o persoană”, ne explică artistul. „Vehiculul este o sculptură în continuă mișcare. Abțibildurile trebuie să funcționeze la un unghi de 360 de grade, permanent, în jurul întregii mașini.”
În încheiere, Marco dos Santos ne explică faptul că un astfel de proces este asemănător cu cel al creării unui costum la comandă. Sunt măsuri unice, pentru fiecare prototip în parte, iar ajustarea se face constant.
Așadar, colantarea unui prototip Audi este mult mai complexă decât te-ai fi așteptat. Pentru un astfel de proces laborios, nu este de ajuns să fii talentat și să ai o imaginație bogată, ci să iei în considerare toate aspectele mașinii și chiar privirile curioase ale celor care vor vedea produsul final pe stradă, în timpul testelor.
La final, Marco dos Santos trage următoarea concluzie: „Camuflajul servește drept un mijloc de a transforma tehnologia într-un limbaj vizual captivant, care inițiază discuții antrenante.”