Te-ai întrebat vreodată ce anume însuflețește becul tău din sufragerie? Sau aspiratorul atunci când nu ai chef de curățenie generală? Asemeni unui râu care dă viață întregului său bazin hidrografic, curentul electric, cel care dă viață tuturor lucrurilor din jurul tău, are și el un izvor. Până acum 30 de ani, curentul electric era produs în mare parte de termocentrale. Factorul eco lipsea în ecuația asta.

Treptat, au apărut soluții de energie regenerabilă. Aici includem lumina solară, vântul, apa, mareele, apa geotermală și chiar cultura plantelor. Explozia acestor soluții alternative de producție a energiei electrice a făcut ca, la nivel global, 47 de țări să se laude că peste 50% din energia produsă provine din surse regenerabile. Mai mult, Islanda și Norvegia sunt primele state în care energia este 100% regenerabilă.

În România, unde multe sate din inima Carpaților rămân în continuare străine de electrificare, energia regenerabilă are o pondere bună în producția anuală: 30%, peste media de 25% impusă de Uniunea Europeană până în 2020. Semn că suntem „early adopters” când vine vorba de tehnologie și trenduri, dar ultima roată de la căruță când vine vorba de rezolvarea unor probleme vechi. Asta în contextul în care electrificarea a ajuns de câțiva zeci de ani în cele mai dificile zone ale globului, chiar și pe insule din Oceanul Atlantic.

Colț de rai în Oceanul Atlantic

Porto Santo este o insulă portugheză din arhipelagul Madeira, Oceanul Atlantic. A fost descoperită în anul 1418 de o expediție plecată din Lisabona, care a găsit aici adăpost în fața unei furtuni violente (de unde și numele, care înseamnă „port sfânt”). În prezent, Porto Santo este o destinație turistică populară, întrucât oferă o plajă lungă de nouă kilometri și o serie de hoteluri construite încă de la începutul secolului 20.

Rețeta vieții în Porto Santo este destul de simplă: mult soare, apa Atlanticului și tot ce se poate pescui aici. Ecosistemul local are o serie de reguli stricte, prin urmare intervenția omului trebuie să fie minimă. Autoritățile insulei încearcă să transforme insula într-un exemplu de sustenabilitate, plănuind să adopte în proporție de 100% sursele locale de energie regenerabilă. Nici nu e foarte greu, având în vedere că insula se bucură de un mănunchi bogat de vânturi generate de Atlantic și de foarte multe zile cu soare.

Primii pași electrici

Renault este unul dintre primii producători europeni care și-au îndreptat atenția asupra modelelor electrice. Primii pași oficiali se făceau în anul 2008, când francezii dezvăluiau un concept bazat pe Renault Kangoo, menit să inaugureze gama lor de vehicule electrice, denumită simplu Z.E. Un an mai târziu, la Salonul de la Frankfurt, Renault aducea patru modele electrice: Fluence Z.E., Kangoo Z.E., Twizy Z.E. și Zoe Z.E.

Este inutil să vă spunem acum, zece ani mai târziu, care a fost cel mai popular model. În 2016, Renault atingea pragul de 100.000 de mașini electrice produse. Jumătate dintre acestea erau Zoe. În februarie 2019, Renault sărbătorea 200.000 de mașini electrice produse, iar Zoe era în continuare mașina care genera cele mai mari volume.

În cei zece ani de aventură electrică, Renault nu s-a rezumat doar la dezvoltarea și producția de mașini electrice. Francezii au încercat să vadă și dincolo de priză, să meargă către originile energiei electrice și chiar să ajute la stocarea sa. În 2018, destinele Renault și ale insulei Porto Santo se întâlnesc. Francezii găsesc locul potrivit pentru implementarea unui ecosistem electric inteligent. Cu ajutorul distribuitorului local de energie, Empresa de Electricidade da Madeira, Renault pune umărul la tranziția insulei către un viitor în care nu se mai folosesc combustibili fosili.

O insulă inteligentă

Prima insulă inteligentă din lume va folosi mașini cu zero emisii, baterii deja utilizate, încărcare inteligentă și chiar stocare temporară a energiei cu ajutorul automobilelor. Proiectul demarat în 2018 este programat să se desfășoare pe o durată de 18 luni și presupune trei faze. Prima dintre ele a adus la volanul a 20 de mașini electrice (14 Renault Zoe și 6 Kangoo Z.E.) mai mulți voluntari de pe insulă, implicit autorități locale, cum este poliția. Mașinile beneficiază de încărcare gratuită pe insulă, mulțumită celor 40 de prize publice și private instalate de Renault și Empresa de Electricidade da Madeira.

A doua parte a planului prevedea un schimb de energie în sens invers. În timpul orelor de vârf, când cererea de curent electric este foarte mare pe insulă, mașinile electrice pot reintroduce în circuit energia stocată în bateriile lor. Așadar, mașinile electrice Renault și bateriile lor generoase (actualul Zoe are o capacitate de aproape 41 kWh) pot alimenta frigiderul, mașina de spălat sau alte electrocasnice.

Reutilizarea bateriilor uzate

A treia etapă vizează chiar bateriile modelelor electrice Renault și răspunde astfel unei îngrijorări mondiale generale: ce se întâmplă cu acumulatorii mașinilor electrice care ies din uz? Francezii promit că bateriile mai multor modele electrice vor fi folosite pentru stocarea resurselor excedente de energie pe insula Porto Santo. Chiar dacă nu mai au capacitatea inițială, bateriile încă pot fi folosite ca instrumente de stocare în perioadele cu producție mare de energie. Instituții precum spitalele, clădirile de birouri, școlile și fabricile vor beneficia de instalarea acestor baterii utilizate. Energia lor ar putea servi chiar și la încărcarea unor vehicule electrice, ceea ce înseamnă o susținere continuă a mobilității cu zero emisii.

Este pentru prima dată când Renault dă o nouă viață bateriilor de pe modelele sale electrice. Având în vedere că producția vehiculelor sale cu zero emisii a sărit de 200.000, e clar că Renault va avea suficientă materie primă pentru proiectul său din insula Porto Santo.

A doua insulă transformată în ecosistem electric inteligent

Și nu doar pentru Porto Santo, pentru că insula portugheză a fost doar începutul acestui program. A urmat, cum era și normal, o insulă mult mai apropiată de originile constructorului francez. Este vorba despre Belle-Île-en-Mer, situată în Golful Biscaya, foarte aproape de coasta vestică a Franței. Și aici – împreună cu autoritățile locale și cu mai mulți furnizori de energie – Renault a demarat un proiect denumit FlexMob’île, creat să ajute insula să facă trecerea la sursele de energie regenerabilă.

Renault se va implica în această tranziție pe o perioadă de 24 de luni, misiunea sa fiind aceea de a crea un ecosistem electric inteligent, fix cum a făcut-o și pe insula Porto Santo.

Școlile produc energia folosită la încărcarea mașinilor electrice

Și aici, primul pas este oferirea spre închiriere a unor mașini electrice. Mai multe exemplare Renault Zoe și Kangoo ZE vor putea fi folosite de rezidenții insulei și nu numai. Încărcarea lor se va face de la prize special concepute pentru acest proiect și amplasate în zone populare și turistice. Energia electrică folosită va proveni 100% din surse regenerabile, adică surplusul panourilor solare instalate pe instituțiile publice. Gilles Norman, un oficial al diviziei de vehicule electrice Renault, a oferit un exemplu foarte bun. Panourile solare de pe acoperișurile școlilor produc energie electrică pentru iluminatul claselor în timpul săptămânii. În weekend însă, atunci când nu se țin cursuri, energia produsă de panourile solare va fi folosită pentru încărcarea mașinilor electrice.

Nu este singura inovație pe care o va aduce proiectul botezat FlexMob’île. Acesta își propune să extindă și sezonul turistic pe insula franceză. Renault va furniza mai multe baterii utilizate, care au aparținut mașinilor electrice. Acestea vor deservi mai multe zone rezidențiale de pe insulă, ajutând la stocarea energiei produse de panourile solare. Energia va fi folosită la încălzirea caselor, micșorând astfel costurile de exploatare în anotimpul rece și reducerea costurilor de închiriere în scop turistic.

Renault este printre primii constructori care dovedesc că existența bateriilor folosite de vehiculele electrice nu este efemeră. Refolosirea acumulatorilor pentru stocarea energiei regenerabile este un prim pas către reciclare și către un viitor în care ne vom alimenta telefonul mobil sau periuța de dinți electrică cu energia stocată în bateria unui Renault Zoe de primă generație, încărcată peste zi de panoul solar al casei în care locuim.