Polițistul îmbrăcat cu vestă antiglonț ține în lesă un câine care adulmecă pielea și catifeaua din conceptul EZ-ULTIMO. Nasul umed se plimbă apoi pe podeaua din lemn, respirând scadat. Lesa îl trage afară din lounge-ul pe patru roți și-l trimite către celelalte concepte autonome de la stand. Emmanuel Macron, președintele Franței, vine să vadă cu ochii lui cum arată viitorul mobilității în viziunea celui mai mare producător francez al momentului: Renault.

Anul 2018 a fost dedicat acestei viziuni, designerii Renault fiind închiși parcă într-o carceră creativă, de unde trebuiau să livreze trei concepte futuriste. Primul rod al imaginației a fost EZ-GO, o alternativă la mijloacele de transport în comun. Conceptul, expus pentru prima dată la Salonul Auto de la Geneva, în martie 2018, este un robo-vehicul electric și autonom în care pot călători până la șase persoane. Accesul se face printr-o ușă frontală, cu deschidere verticală, iar interiorul dispune de un ecran uriaș pe care sunt afișate informații despre rută sau despre principalele obiective turistice. Conceptul EZ-GO a fost dovada că Renault acordă o atenție deosebită curentului de car-sharing, așteptat să devină tot mai popular la nivel mondial.

Al doilea concept scornit de designerii Renault s-a numit EZ-PRO și a demonstrat tuturor că francezii văd un viitor spectaculos și pentru divizia lor de utilitare. EZ-PRO este un concept electric și autonom care explorează posibilitățile de personalizare ale unui vehicul utilitar. Designul futurist are și o componentă practică extrem de importantă, conceptul fiind capabil să se transforme în cafenea, în curier cu livrare automată sau în farmacie mobilă.

Al treilea concept realizat de oamenii departamentului de creație condus de Laurens van den Acker, designerul șef Renault, este EZ-ULTIMO, conceptul pe care îl verificau polițiștii înainte de vizita lui Macron. Este viziunea constructorului din Hexagon pentru un viitor în care mașinile nu vor aparține unui singur proprietar. Ele vor putea fi închiriate. Dar asta nu e tot. EZ-ULTIMO anticipează un vehicul de închiriat cu interior premium, în care s-au strecurat materiale cu care îți decorezi de obicei casa: marmură, lemn, ceramică, piele și catifea. Interiorul este un adevărat lounge, din care au dispărut elementele convenționale ale unei mașini, cum sunt volanul, schimbătorul de viteze, pedalele sau consola centrală.

Anthony Lo, vicepreședintele departamentului de design exterior în cadrul Renault, este unul dintre oamenii care au dat lumii aceste concepte revoluționare în decursul lui 2018. Implicit EZ-ULTIMO. Într-un interviu acordat la Paris, chiar lângă conceptul proaspăt lansat, Anthony Lo mi-a explicat cum vor schimba mașinile autonome și electrice designul interior al automobilelor.

„Arhitectura unei mașini se schimbă dramatic. Dacă te uiți la toate aceste trei concepte o să realizezi că acum construim mașini pe o platformă plată, cu bateriile dedesubt. Cu bateriile în podea ai un centru de greutate mai mic. De asemenea, pe o platformă plată se pot face multe lucruri, pentru că nu trebuie să te mai lovești de diferite forme clasice ale mașinilor convenționale de astăzi. Am scăpat, de exemplu, de consola centrală”.

Acest tip nou de arhitectură, pe care îl vor folosi în viitor toți constructorii auto, deschide oportunități uriașe pentru pasageri. Designerul francez o spune simplu: „Vom maximiza spațiul interior al unei mașini electrice la un nivel pe care nu-l poate atinge nici o mașină normală, astăzi”.

Și nu doar platforma este importantă. Modificarea propulsiei are și ea un rol extrem de important. „Motoarele electrice sunt acum mai mici. Deci te poți extinde și mai mult în partea din față. Dacă vă uitați la EZ-GO, nici măcar nu avem un motor în față, deci poți extinde habitaclul chiar până la extremități, pentru că nu ai acele constrângeri tehnice”, a declarat Lo.

O platformă plată, care vine la pachet cu motoare mici, le va oferi designerilor o nouă planșă de lucru. „Ne vom concentra mai bine pe nevoile clienților, fie că vorbim despre un simplu transport din punctul A în punctul B, fie că vorbim despre un birou mobil, despre o extensie a casei tale, cum am văzut anul trecut pe conceptul Symbioz”.

Chiar dacă mașinile electrice și autonome îi ajută pe designeri să maximizeze spațiul și să se desfășoare, Anthony Lo recunoaște că traversăm un moment istoric al industriei auto, iar viitorul este considerat o amenințare de mulți producători auto. „Dinamica se schimbă, oamenii nu vor mai fi proprietarii mașinilor. Vor apela ocazional la servicii de închiriere pe termen lung sau scurt. Toate acestea ne fac să pornim de la o foaie albă de hârtie. E un nou început. Va fi o perioadă lungă de încercări. Vor fi introduse tehnologii, vor fi scoase din uz altele. Chiar dacă unii designeri privesc cu reticență, nu trebuie să uităm că un designer, prin definiție, trebuie să iubească provocările. Pentru că, dacă faci același lucru în fiecare zi, rutina nu îți permite să vii cu idei noi.”

Să nu ne îmbătăm însă cu apă rece. Până la rachete care ajung pe Marte, trebuie să ne raportăm la ceea ce vedem astăzi pe stradă. Pentru că un designer auto trebuie să rămână cu picioarele pe pământ și să se conformeze cerințelor pieței, ba cu un facelift, ba cu o generație nouă. Așadar, cum reușește un designer să găsească provocări între atâtea mașini banale?

Același Anthony Lo explică: „Când lucrăm în paralel la mașini normale, cum este, de exemplu Kadjar, și la un proiect ca EZ-ULTIMO, descoperim multe idei noi. Unele dintre ele pot să ne arate cum să eliminăm diferența estetică dintre mașinile personale și cele care oferă servicii de mobilitate și sunt autonome. Din punctul meu de vedere, e bine să lucrezi pe ambele mașini, pentru că înveți multe lucruri noi.”

Viitoarele mașini autonome și electrice pot oferi provocări interesante designerilor și pot da naștere unor adevărate case pe roți, cum este EZ-ULTIMO. Cu toate acestea, segmentul mașinilor de închiriat, în continuă creștere, ar putea să limiteze spiritul creativ. Nu toți oamenii pun mare preț pe design atunci când vor să ajungă din punctul A în punctul B. Spre exemplu, în prezent, atunci când folosești un autobuz sau un tramvai te interesează mai puțin cum arată. Un interes scăzut pentru aspectul exterior sau interior ar putea afecta creativitatea designerilor, iar aceștia ar putea să se simtă limitați.

„Cred că vor fi clienți diferiți, cu nevoi diferite. Unii vor avea nevoie de un transport standard, similar cu ce vedem astăzi în metrou sau în autobuze. Un interior simplu și durabil. Și aici ai niște provocări, pentru că trebuie să găsești acele materiale durabile. De asemenea, cred că vor exista mereu clienți care își vor dori un interior sofisticat, premium, de calitate. Pentru că atunci când vor să împartă un drum cu prietenii sau cu cei dragi vor dori un mediu construit după gustul și nevoile lor”, îmi răspunde același Anthony Lo.

Așadar, Renault vede în gama sa de peste 20 de ani un vehicul autonom, care poate fi închiriat de către clienții care își doresc un tratament premium. Capacitatea automobilului de a se conduce singur ne va permite să facem activități la care nu ne-am fi gândit niciodată, cum este, de exemplu, somnul. Anthony Lo nu exclude asta pe un vehicul autonom de nivel 4, ba chiar plusează. „Un asemenea nivel de rulare autonomă presupune și desenarea interiorului unei mașini precum o cabină de avion business class. Adică un scaun care se poate ajusta cum vrei și în care poți dormi ca într-un pat. Nu cred că e o poveste science-fiction. Cred că se poate face foarte ușor”.

În condițiile în care sarcinile șoferului vor fi preluate complet de către sistemele de rulare ale mașinii, ce îi mai rămâne de făcut celui de la volan și pasagerilor? Constructorii auto vor fi nevoiți să se gândească și la activități sau tehnologii care să le poată ocupa cu folos timpul celor din interior.

Anthony Lo nu vede limite în privința activităților: „Cred că poate fi, fără probleme, o sală de ședințe unde există un computer și unde poți folosi timpul pentru decizii importante. Este fix timpul acela petrecut între birou și acasă. Asta dacă va mai fi nevoie să te duci la birou în 2030. Este interesant de văzut. Așadar, timpul pe care îl pierzi cu naveta poate fi folosit pentru a munci. Poți avea teleconferințe, videoconferințe. De asemenea, poți dormi sau poți avea o reuniune cu prietenii, în timp ce mergeți în vacanță sau pur și simplu la o ieșire în oraș”.

Inevitabil, se naște întrebarea: care este cel mai nebunesc lucru pe care îl vei putea face într-o mașină autonomă. Anthony Lo râde în hohote. „ Nu știu. Cred că poți organiza fără probleme o petrecere de ziua cuiva într-o mașină autonomă.”

Spre finalul interviului, l-am rugat pe omul de creație să îmi descrie cum va arăta, în viziunea lui, un automobil Renault în anul 2030. Anthony râde.

„Interesant. Până atunci e posibil să nu mai am o mașină acasă. Mi-ar plăcea să am un Alpine sau un Megane RS într-un garaj, pe care să îl pot conduce pe circuit. Altfel, cred că aș comanda un EZ-ULTIMO sau un EZ-GO atunci când vreau să ies în oraș cu familia sau în interes de muncă”.

Și dacă tot am ajuns la previziuni despre gama Renault, m-am gândit să extind puțin aria imaginației și să-l întreb pe omul din fața mea ce părere are despre curentul mașinilor zburătore, despre proiectele ambițioase din acest domeniu și despre implicarea constructorilor auto în acest domeniu. Chiar și Daimler, partenerul Alianței Renault-Nissan, a investit anul trecut în Volocopter, o companie care își propune să construiască astfel de vehicule zburătoare și săle folosească pe post de taxiuri zburătoare.

„Cred că înainte de a spune dacă cred în așa ceva, ar trebui să experimentez. Dacă m-ar invita cineva să testez așa ceva, probabil aș privi cu mai mult entuziasm acest segment și aș spune „De ce nu?”. Eu văd mașinile convenționale ca pe o dimensiune 2D. Dacă mai adaugi o dimensiune, mașinile zburătoare, complexitatea este uriașă. Cum o să administrezi traficul aerian, care este deja destul de aglomerat chiar și astăzi. Nu cred că a vorbit nimeni despre asta. Dacă ai una sau două mașini zburătoare, nimănui nu-i pasă. Dar dacă ai 50, deja e o problemă. Cred, așadar, că cineva trebuie să lucreze mult în această direcție a siguranței”.

Fotografii: Arhivă Renault