Avem tendinta sa spunem ca diferentele dintre cei bogati si cei saraci din Romania sunt imense. Probabil asa este, insa putem fi siguri ca avem o patura de mijloc care se dezvolta.
Ca sa vedeti ca la altii poate fi mult mai rau, va dau exemplul Ceceniei. O tara abia iesita dintr-un razboi de uzura cu Rusia, in care invingatorul era cunoscut dinainte de inceperea ostilitatilor. Una dintre cele mai sarace tari de pe Glob, Cecenia a ramas in fundul gol dupa razboi, nivelul de trai fiind extrem de scazut.
Si totusi, exista exceptii. Am aflat astazi ca presedintele cecen, Ramzan Kadyrov, are o coloana oficiala, asa cum au toti marii sefi de stat din lume. Insa, daca Obama are Cadillac blindat, omul nostru traieste ceva mai periculos: ultima sa achizitie este un Lamborghini. Si nu orice...
Citeste in continuare
Industria auto din Statele Unite e in cadere libera, asta o stie toata lumea. Dar sa cada chiar in halul asta nu se astepta nimeni.
Imaginea vine de la Salonul Auto din Detroit si ilustreaza cum nu se poate mai bine starea producatorilor americani. Pentastarul Chrysler s-a desfacut de pe suportul care anunta intrarea in standul producatorului de peste Ocean si a fost la cativa centimetri de a decapita un vizitator. E clar. Constructorii americani n-au lipici.
via | Jalopnik
Citeste in continuare
Ce se intampla cu oamenii de creatie in perioade dificile? De exemplu, atunci cand designerii sunt frustrati ca, desi au toata tarlaua in fata pentru a-si imagina forme interesante, producatorul le da cu tifla spunandu-le ca nu sunt bani pentru farurile alea arcuite si pentru evacuarea in forma de paralelogram, deci trebuie sa gandeasca faruri normale si evacuari la fel de normale.
Probabil, in aceste momente, designerii baga capul in pamant, injura printre dinti (creativ, evident) si isi asteapta randul la dezvoltarea vreunui show-car. Si, atunci cand e cazul, apeleaza la tot ce au in cap pentru a dezvolta un prototip interesant, ludic, atractiv, nebunesc, si cum vreti sa-i mai spuneti voi.
Ultimele venite in aceasta linie sunt Sand'up (bazat pe Sandero, creat de Renault) si...
Citeste in continuare
Desi ne aflam intr-o perioada trista din punctul de vedere al industriei auto, Salonul de la Detroit nu a facut decat sa ne arate ca viitorul exista. Si exista bine.
Majoritatea premierelor mondiale de la Salonul american au purtat in coada denumirii particula "Concept". Ceea ce inseamna ca, pe langa faptul ca am avut ceva treaba ieri cu duzinele de prototipuri prezentate cu fast la NAIAS 2009, viitorul industriei este asigurat pentru inca niste ani de acum incolo.
Practic, premierele de serie se pot numara, la limita, pe degetele unei maini: Buick Lacrosse, Ford Taurus, Lexus HS250h, Jaguar XF-R, XK facelift si XK-R facelift si, in afara show-ului, Mercedes E-Klasse. In schimb, cand trecem de cealalta parte a baricadei, se termina tusul in imprimanta:
Audi Sportback, Volkswagen...
Citeste in continuare
Astazi e prima zi de presa a Salonului Auto de la Detroit. Un fapt neobisnuit pentru marile saloane auto, NAIAS 2009 si-a programat cea mai importanta zi, ce a premierelor mondiale, intr-o duminica.
Automarket nu tine cont de pauze si, astazi, ne aflam cu totii online pentru a vedea ce ne ofera in acest an Detroit-ul. Pe tot parcursul zilei, live, redactorii Automarket va vor tine la curent cu desfasurarea ostilitatilor de la salonul de peste Ocean. Pe Automarket veti putea citi, in premiera in Romania, informatiile legate de modelele de top de la NAIAS. Si tot aici veti vedea primele galerii foto de acolo.
Deocamdata am facut astazi cunostinta cu mult-asteptatele Mercedes E-Klasse, Audi A7 (sub forma unui concept), Chevrolet Spark/Matiz in noua formula estetica, Jaguar XK-R, XF-R si...
Citeste in continuare
Desi ne place, ca popor, sa ne privim in oglinda muschii si, daca nu-i avem, sa ne incordam pana cand ne dispare burta, industria auto de la noi exista in masura in care exista un constructor - aproape doi - care presteaza pe meleagurile mioritice. In aceste conditii, este absolut normal ca informatiile relevante care se invart prin lumea masinilor sa vina in primul rand de afara, unde se intampla multe lucruri, mult mai multe decat ne putem imagina noi, ca popor obisnuit sa privim doar cum creste iarba in curtea noastra. Si sa ne minunam ca-i verde.
Si totusi, aceste bariere sunt uneoridate peste cap de unele personaje. In cel mai placut mod cu putinta.
Deunazi, Kia a inceput sa publice o serie de teasere cu un nou concept, pe care il va prezenta la Detroit. Dupa prima imagine,...
Citeste in continuare
Chinezii reprezinta o piata aparte pe frontispiciul industriei auto mondiale. De fiecare data cand scriem stiri despre constructorii chinezi suntem nevoiti sa consultam cataloagele pentru a fi siguri ca Shuanghuan nu e acelasi producator cu Shanghun si asa mai departe. Normal, chinezii au si ei "varfurile" lor, Chery, Geely sau SAIC fiind regasiti mai des prin informatiile de presa care provin din Asia.
Si totusi, cum se misca povestea in China? Cine pentru cine produce? Probabil nu e un secret pentru nimeni faptul ca in tara Zidului se afla cei mai multi producatori ai lumii, astfel ca un tablou al acestora e binevenit oricand. Iar colegii francezi de la Leblogauto au facut ceea ce ar fi trebuit sa faca chinezii: un grafic care ne arata cine centreaza si cine da cu capul in China....
Citeste in continuare
Va spuneam anterior ca mi-am petrecut vacanta de iarna in afara granitelor tarii. Probabil, asa cum stiti cu totii, contrastul dintre ce se intampla afara si ce se intampla la noi pe sosele este mai mult decat vizibil. E palpabil si, de cele mai multe ori, socant si deranjant.
Nu am inteles niciodata de ce soferii romani stiu sa circule in afara, insa atunci cand intra in tara uita sa semnalizeze, de exemplu. Sau fac totul pe dos. Uita semnificatia indicatoarelor (asta in caz ca au cunoscut-o vreodata, evident), uita ca se afla in masina cu intreaga familie si, in general, uita ca mai exista si alte masini pe sosea in afara de a lor.
Mi s-a intamplat, pe strazile unui mic orasel austriac, sa uit ca sunt in civilizatie si, din reflex, desi ma aflam pe drumul cu prioritate, sa...
Citeste in continuare
Am avut o vacanta lipsita de stiri romanesti. A fost genial sa vezi ca fara marinari, prostanaci, boci si asa mai departe, poti sa faci fata vietii fara probleme. Pe de alta parte, am avut cateva zile in care criza care s-a instaurat in domeniul auto la sfarsitul lui 2008 a disparut din analiza zilnica a presei internationale, deoarece am preferat sa urmaresc, din afara tarii, informatii care nu aveau legatura cu banii lipsa din bugetele producatorilor.
Am ajuns din nou la munca si am gasit aceeasi atmosfera gri din industrie. Cu valul negru care apasa asupra unor producatori de renume mondial, cu un producator precum Volvo care este aproape de a ramane in chiloti dupa ce Ford a anuntat in gura mare ca doreste sa scape de el si cu iminente inchideri ale uzinelor auto de la nivel...
Citeste in continuare
Sa spunem ca e Ajunul Craciunului, ti-ai lasat masina parcata in fata casei si ca te pregatesti sa pleci in Austria. Totul e impachetat cu o seara inainte, masina a fost verificata de lichide si solide, i-ai facut plinul si astepti cu nerabdare momentul plecarii. Normal, te-ai culcat ceva mai tarziu si te-ai trezit mai devreme, pentru a prinde soseaua inca libera (daca esti din Romania, ca la restul e civilizata povestea).
Cand sa scoti bagajele din casa, stupoare. Pe masina ta arhiverificata cu o seara inainte sta cocotata o alta, a unei vecine. Iar ea se uita intrebator la peisaj si iti spune, senina, ca isi cauta pachetelul cu mancare cand s-a trezit cu rotile pe masina ta.
Si sa nu-ti iubesti vecinii?
Citeste in continuare