Nu trece dincolo!

De ceva vreme, Politia Rutiera are o campanie de constientizare pentru publicul din Romania privind riscurile traversarii neregulamentare sau prin loc nepermis. Pe zi ce trece, vad necesitatea implementarii unor penalizari mai stricte pentru pietoni, sau orice alta metoda de schimbare a mentalitatii acestora.

La noi in tara vad ca lucrurile se misca doar cu forta, respectiv ori cu amenzi usturatoare la fiecare abatere, ori cu un numar alarmant de decese si raniti. Ca dovada acestui lucru este nepasarea cu care unii pietoni traverseaza. Ceea ce la unii este nepasare, la alti pietoni este tupeu fara de margini si incredere exagerata in franele conducatorilor auto care se indreapta catre ei.

Uneori, parca imi vine sa cobor din masina si sa ii dau doua palme dupa ceafa pietonului care a intrat pe trecere fara macar sa se uite mai mult de doua secunde inspre mine, dupa care a revenit cu fata in pamant doborat de griji si probleme, sau mai rau – cu ochii in telefon/ziar. Cat de inconstient sa fii? Daca ipotetic vorbind vine unu fara frane inspre trecere, ce faci? Nici macar nu te uiti sa vezi daca incetineste?

In prima faza, ati fi tentati sa spuneti ca doar tinerii si copii fac asemenea acte iresponsabile. Va inselati. Persoanele in varsta si chiar invalide traverseaza ba pe rosu, ba prin loc nepermis, sfidand soferii care vin cu viteza inspre ei. Din cand in cand, mai este unul lovit, dar acest lucru nu este invatatura de minte pentru ceilalti. Cel mai grav e cand vad o mama cu un copil de mana, sau o batrana cu nepotelul ei, cum traverseaza pe rosu.

Cand vor fi cursuri de educatie rutiera de bun simt in scoli? Stiti voi – cum era pe vremuri – nu traversati pe rosu, uitati-va in stanga si dreapta..etc

Taxa auto nu dispare in 2010

Contrar speculatiilor si zvonurilor bazate pe declaratiile lui Nicolae Nemirschi, taxa auto nu va fi inclusa in impozitul anual incepand cu 2010. Motivatia este simpla, dar cu tais dublu: Nicolae Nemirschi nu mai este Ministrul Mediului, iar oficialii acestei institutii au anuntat ca vor renunta la acest proiect de lege din cauza crizei economice. Astfel, initiatorul proiectului descris simplu “poluatorul plateste” a plecat din Ministerul Mediului, iar oficialii din acest minister au renuntat la ideea acestuia.

Sprijinul pentru masurile pe care vroia sa le ia Nicolae Nemirschi este necunoscut la nivelul ministerului pe care l-a condus, dar se pare ca estimarile financiare ale oficialilor din Ministerul Mediului au concis ca nu are rost sa implementeze aceasta masura de taxare pentru cei care isi cumpara un automobil second-hand din Uniunea Europeana si il inmatriculeaza in Romania.

Desi exista posibilitatea abstracta ca proiectul de lege sa fie dus la sfarsit dupa proiectul initial al lui Nicolae Nemirschi, nu ma astept ca acest lucru sa se intample in anul 2010, sau cel putin nu in prima jumatate a acestui an.

Ideea principala este sa nu ne bazam investitiile pe zvonurile lansate complet aiurea in functie de unele declaratii si sa nu cumparam o masina a carei taxa de inmatriculare nu o putem achita. Bisnitarii din targurile auto si de pe internet vor spune orice poveste pentru a va pacali sa cumparati o masina neinmatriculata cu convingerea ca “se scoate taxa din ianuarie 2010″. Daca mai tin bine minte, acelasi zvon era si la inceputul anului 2008, respectiv “taxa va fi scoasa in iulie sau va fi ceva simbolic”.

De asemenea, mare atentie la masinile neinmatriculate puse la vanzare fara identificare RO sau carte de identitate de Romania, dar care vin cu promisiunea ca “iese sigur Euro 2″. Adesea, aceste masini sunt Euro 1 sau Non-euro si au o taxa de inmatriculare cu o valoare exorbitanta. Varianta inmatricularii pe Bulgaria aduce cu sine o serie de mici probleme – nu puteti inmatricula o masina mai puternica de 163 CP fara a plati o taxa de lux, iar Politia Rutiera din Romania va opri mai des aceste masini in perioada urmatoare, deoarece multi circula cu masini cu numere de Bulgaria expirate sau cu asigurarea expirata ( trebuie platita in fiecare an, la fel ca la noi, alaturi cu impozitul si ITP la 2 ani).

Probabil cea mai directa campanie initiata de Politia Rutiera

Politia Rutiera din Romania a lansat o noua campanie impotriva conducerii sub influenta bauturilor alcoolice impreuna cu agentia Mercury 360. Campania de prevenire a conducerii sub influenta alcoolului a debutat in luna august a acestui an in localurile din centrul Bucurestiului si ar putea fi prezenta si in numeroase alte bar-uri, club-uri si cafenele din Capitala.

Mesajul este direct si concis: “Daca bei, NU CONDUCI!”

Metoda de promovare a acestui mesaj este inedita: un studiu al statisticilor BPR a relevat faptul ca majoritatea celor care conduc sub influenta alcoolului sunt barbati si ca acestia comit aceasta contraventie/infractiune dupa ce au fost intr-un bar sau intr-un club de noapte. De aceea, agentia de publicitate care a colaborat cu Politia Rutiera a amplasat o serie de afise prin toatelele celor mai aglomerate localuri din Bucuresti, mai exact in jurul pisoarelor.

RomanianPolice

Ideea mi se pare originala, iar campania este una necesara in Romania. Degeaba ai zeci de sisteme de siguranta, centura de siguranta, discuri de frana perforate si ventilate, ABS, ESP, airbag-uri, daca bei si conduci! Desi te-ai putea opri in unele situatii ( vorbim aici de capacitatea fizica de a te opri), nu ai capacitatea sa decizi sa reduci viteza si sa opresti la momentul respectiv din cauza faptului ca te-ai urcat baut la volan.

Pacat nu e de masina si nici chiar de tine – la urma urmei, ti-ai facut-o cu mana ta! E pacat de oamenii nevinovati care sunt raniti si mor din cauza accidentelor cauzate de betivi care “se simt in stare sa conduca”.

Hai noroc si Drum Bun nu se spun in aceeasi seara!

Via | Jalopnik

Cinquecento la 16 ani

Fotografii de la Academia Catavencu l-au surprins pe fiul minor al lui Mircea Geoana la volanul unui Fiat 500 clasic, pe drumurile in Bucuresti. Imediat dupa aceea, a sosit si primul semn de intrebare: Alexandru Geoana conduce fara permis?

Potrivit mamei sale, Alexandru Geoana detine un permis de conducere categoria B1, care poate fi obtinut de la 16 ani. Acest tip de permis de conducere le permite tinerilor care il obtin dreptul de a conduce legal vehicule cu o masa de intre 400 si 550 kg, echipate cu un motor de minimum 450 cmc, care pot atinge o viteza maxima de 45 km/h. (art 30, litera I din Codul Rutier)

Desi exista posibilitatea ca Alexandru Geoana sa detina permisul de conducere respectiv, ma indoiesc ca modelul pe care il conduce este incadrat la categoria B1. Desi Fiat 500 are un motor de 499 centimetri cubi si cantareste 499 de kilograme, modelul are capacitatea tehnica de a depasi viteza de 45 km/h. Mai mult decat atat, Fiat 500 a fost oferit si intr-o versiune de 594 centimetri cubi, dar judecand dupa aspectul modelului din imagini, Alexandru Geoana conduce un Fiat 500 D sau F(diferenta dintre cele doua fiind la nivel de dotari si la modul de deschidere al portierelor – modelul D avand usi cu deschidere inversa) , care este echipat cu un motor de 499 cmc. Ambele versiuni ale acestui model pot atinge o viteza maxima de 95 km/h, cu 50km/h in plus fata de limita superioara permisa vehiculelor din categoria B1.

Cat despre omologarea unui alt tip de motor sau aplicarea unui eventual limitator de viteza, ma indoiesc ca RAR permite asemenea modificari. Din imaginile realizate de catre cei de la Academia Catavencu, putem observa ca modelul are numere provizorii, semn ca este proaspat inmatriculat in Romania.  Poate ca o examinare a cartii tehnice va lamuri toate curiozitatile privind legalitatea actiunilor lui Alexandru Geoana.

Desi consider alegerea lui cel putin interesanta, nu cred ca ar trebui sa conduca in Bucuresti la 16 ani, cu atat mai mult o masina clasica. Pentru fite de genul asta, exista microcar-uri special create, nu automobile retro care trebuie ingrijite si conduse corespunzator.

Cat despre o potentiala ilegalitate, aici este treaba Politiei Rutiere si a agentilor din trafic, care trebuie sa efectueze un simplu control de rutina si sa ia masurile corespunzatoare. Dar mai avem mult pana sa se intample acest lucru, deoarece vorbim de fiul Presedintelui Senatului.

Pentru ca suntem in Romania,  Politia Romana a emis un comunicat de presa care ne informeaza ca “Examinarea practică a candidatului (Geoană jr – n.r.) s-a desfăşurat la data de 01.07.2009, în conformitate cu prevederile OMAI 1497/2006 privind procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere, utilizându-se un autovehicul corespunzător subcategoriei B1, respectiv un triciclu marca Piaggio care aparţine şcolii de şoferi la care acesta a urmat cursurile de pregătire.”
Comunicatul complet emis de BPR il puteti citi AICI.

catavencu

fiat 500 F

Via | Academia Catavencu | Foto1: AcademiaCatavencu; Foto2: Wikipedia

Cum se formeaza aglomeratia

In cazul in care va intrebati cum se formeaza o aglomeratie pe un drum in aliniament, americanii de la Jalopnik au creat o schita explicativa. Asa cum probabil banuiati, soferii vinovati sunt cei din fata cozii, care se “trezesc” in ultimul moment sa schimbe banda sau sa intre pe o strada laterala. Schita de mai jos reprezinta o autostrada, dar principiul sau se aplica si la bulevardele din Bucuresti.

Ce ar trebui sa ne spuna asta? Ca incadrarea pe banda corecta, semnalizarea si bunul simt sunt esentiale pentru un trafic mai putin aglomerat.

Cine e de vina pentru cum se circula la noi? Sunt chiar prea multi vinovati pentru a mai schimba ceva, unii dau vina pe instructorii auto, altii pe politistii examinatori, dar vina sta in educatie si in lipsa de bun simt a soferilor din trafic.

Ce mi se pare absolut bizar este modul in care s-a aglomerat traficul in ultimele luni, dar si fluctuatiile bizare ale acestuia.  Mi se pare absurd sa fie aglomerat orasul la 01 AM, sau ca tronsonul paralel cu linia tramvalui 41 sa fie aglomerat in weekend la un nivel similar cu cel intalnit dimineata in timpul saptamanii. Desi par sa fie mai putine masini decat in mod “normal”, acestea circula mult mai incet si soferii par sa fie mai neadaptati cu traficul.

Aici am o explicatie: de vina sunt soferii de weekend, care sunt vinovati  (in parte) si pentru aglomeratia “adusa” odata cu 15 septembrie. Soferii de weekend nu stiu cum sa se comporte in traficul de zi cu zi din Bucuresti si sunt obisnuiti sa incurce traficul putin cate putin ( aici ma refer la incadrari aiurea, ezitari lungi inainte de efectuarea unor manevre si o oarecare lipsa de indemanare). Inceputul scolii a adus si o groaza de mamici pe sosele, care intra cu brio in categoria “soferi de weekend” si au cu totul alte preocupari in masina in defavoarea atentiei la drum. Asa ca merg cu 40-si-ceva “pe ceas”, deoarece “nu ma grabeste nimeni si oricum nu vreau sa fac accident”. Si uite asa se creeaza lantul din desenul de mai jos.

Nu incerc sa spun ca soferii care circula de zi cu zi in Bucuresti ar fi cu mult mai buni decat soferii de weekend, dar macar acestia au o oarecare experienta in traficul din Capitala si se comporta altfel – NU inseamna ca se comporta mai bine, dar par sa fie mai previzibili.

Cei mai periculosi soferi de weekend mi se par, de departe, cetatenii in varsta. Aici ma refer la cei care au fie o Dacia 1300 din anii 1970, fie au primit o masina mai noua de la copii/nepoti si se plimba si ei prin oras. Reflexele acestora sunt la pamant, vederea si viteza de reactie de asemenea. Ei au permis de conducere de ~30 de ani, dar au parcurs doar cateva mii sau zeci de mii de km in timpul asta, deoarece “asa era pe vremuri”.

Hai sa privim imaginea de mai jos, poate mai invatam ceva:)
500x_trafficinchworm

Publicitatea in trafic

Traficul din Romania a dus la niste metode mai mult sau mai putin ortodoxe de promovare. De la ziarele vandute la semafor, la fluturasii pusi sub stergatoarele masinilor parcate, conducatorii auto din Romania sunt asaltati cu publicitate.

Adesea, simt ca ma urc intr-un fel de casuta postala ambulanta odata ce ma asez la volan. Fiecare semafor pe care il prind cu rosu imi “ofera” ceva nou. De la posibilitatea “spalarii” parbrizului cu jeg – putini se risca sa dea si pe masina mea daca apuc sa ii privesc, pana la “sansa” de a sponsoriza o familie numeroasa care nu are nici un venit, dar toarna copii in prostie.

Fiind deja obisnuit cu sutele de pliante primite de hipermarket-urile din Romania, care toaca hartie pe banda rulanta cu fel de fel de cataloage, citite cu jind de pensionari si aruncate in sictir de catre ceilalti “destinatari”, nu prea ma mai afecteaza faptul ca ma trezesc cu cate un fluturas sau reclama sub stergator sau pe langa rama geamului.

M-am obisnuit cu fluturasele care promoveaza un oarecare salon erotic din centru – macar alea sunt puse doar pe masinile parcate in centru si au un oarcare target. Ce ma deranjeaza cu adevarat este publicitatea fara cap, pusa “ca sa fie”.

Azi dimineata m-am enervat. Am gasit ceva pliant ratat amplasat sub stergator, care facea reclama unei agentii imobiliare insarcinata cu vanzarea unor vile de nu-stiu-cate milioane de lei, in ceva locatie mirifica de care n-a auzit nimeni. Daca tot faci publicitate cu un target, pune-mi macar un fluturas care sa ma invite la o spalatorie auto, sa cumpar ceva ulei miraculos pentru masina, nu imi afisa ceva firma imobiliara..

Nici nu mai conteaza cine a fost desteptul din spatele acestei “campanii”, rezultatul acesteia este nul pentru mine. Pacat de hartia aruncata aiurea la gunoi..

Si ma gandeam ce ar fi util sa gasim la semafor – daca tot stam la coada. Foarte simplu: o persoana care sa vanda apa si bauturi racoritoare. Nu ar fi genial? Un pret rotunjit – sa obtina si ei un profit si sa nu mai fie nevoie sa cauti marunt,nu?

Ai cumpara un suc rece la semafor?

Masina si fotografia nu imi apartin.

Saptamana sigurantei rutiere

In Statele Unite ale Americii, in perioada 2-8 august are loc saptamana sigurantei rutiere, in care se promoveaza diverse campanii de siguranta. Una dintre cele mai importante teme este “Red Means Stop”, campania pentru promovarea respectarii importantei semaforului. Initiatorii acestei campanii doresc sa sublinieze importanta opririi la semafor atunci cand acesta indica culoarea rosu.

Va invit sa urmariti aceste video-uri, care surprind imagini preluate din intersectii din Statele Unite ale Americii, unde au avut loc numeroase accidente cauzate de trecerea pe culoarea rosie a semaforului. Aici nu conteaza tara de origine a imaginilor, ci morala acestora.

Culoarea rosie a semaforului si centura de siguranta au scopul lor. Hai sa respectam acest lucru in fiecare saptamana, nu doar in saptamana aceasta!

Cum sa sarbatoresti noua ta masina?

Traiesti in America. O duci chiar bine si criza nu te-a afectat. Ti-ai luat un Chevrolet Camaro SS, pentru ca ai fost mereu un fan al muscle-car-urilor.
Esti in prima zi cu masina si te intrebi ce sa faci sa le arati tuturor ca esti cel mai tare?

Inca nu ti-ai dat seama? E simplu! Ai mers toata ziua cu ea, nu mai poti de bucurie si vrei sa imparti acest sentiment cu toti cei din jur, nu-i asa? Foarte simplu, faci un burn-out!

Ce daca abia ai luat-o de la dealer si nici nu ai ridicat plasticul de pe scaune? Trebuie sa te dai in spectacol, cum ai vazut la TV in Dukes Of Hazzard..

Problema apare atunci cand devii prea entuziasmat si nu mai stii ce faci. Si o proptesti in primul obstacol care iti iese in cale. Bravo, nu-i asa ca esti mandru de tine?

Din fericire, nimeni nu a fost ranit in accidentul stupid al americanului.

Din pacate, acest gen de accident are loc in toata lumea, si mai ales in Romania. La noi insa, teribilismul este manifestat atat de incepatori, cat si de proaspetii proprietari de masini puternice.  Cel mai trist lucru este ca nu ii poti tempera in nici un fel, indiferent cat de stricta ar fi legea.

Cati trebuie sa moara ca sa se schimbe o mentalitate?

Via | Jalopnik

Ingeniozitatea romanilor nu are limite

Stiti momentele acelea cand ai impresia ca le-ai vazut pe toate? Exact atunci dai de un video cum este cel de mai jos.

Din fericire pentru conducatorii auto din Romania, improvizatia mecanicilor din Draganesti nu va ajunge pe sosea. Cel putin, nu legal.

Evident, masina din imagini nu este prima de acest gen din lume, dar probabil este prima facuta de romani.

Probabil asa se promoveaza service-urile anonime prin tara..

Primarul Londrei a fost la un pas de a fi ucis pe bicicleta(+video)

Camerele de supraveghere din Londra au surprins un eveniment inedit. Primarul orasului britanic era sa fie ucis in timp ce se plimba pe o bicicleta pe strazile din Londra. Culmea ironiei este ca primarul analiza un traseu nou pentru o pista de biciclete suplimentara. Spre deosebire de Romania, demnitarii din Vest isi “permit” sa circule pe strazi fara o gloata de bodyguarzi, indiferent de evenimentul la care se prezinta. De data aceasta nu era vorba de nici macar de un eveniment, ci de o sarcina de serviciu, la care primarul londrei a raspuns fara ezitare.

Boris Johnson, primarul capitalei britanice, era sa fie ucis in timp ce planifica locatii pentru un traseu nou pentru biciclisti. Primarul Londrei circula pe o bicicleta in cadrul unui grup, cand un autocamion a facut un accident la doar cativa centimetri distanta de acesta.

Se pare ca soferul camionului circula cu viteza excesiva si nu a mai reusit sa mai controleze volanul dupa ce a trecut peste un obstacol de pe sosea. Camionul a intrat intr-un automobil parcat langa bordura si a tarat masina agatata dupa el pana la oprire. Nici un biciclist din grupul pe langa care a trecut camionul nu a fost ranit.