Traficul eşti tu
Îi ştiţi pe cei care se plâng mereu de cât de aglomerat este traficul, dar nu ar renunţa la maşina sub nicio formă, deşi ar putea să ajungă la destinaţia lor şi prin alte soluţii de transport, unele mai rapide? Ei bine, aseară m-am întâlnit nu cu un exemplu veritabil al acestui grup, ci cu cel care cred că este fondatorul sau cel puţin liderul ”mişcării”.
Povestea este destul de simplă: Bucureşti, Calea 13 Septembrie, ora 23 (cu aproximaţie). Bulevardul are trei benzi în zona semaforului de la intersecţia cu Drumul Sării. Prima bandă era ocupată de maşinile parcate în spic, numai bune pentru poliţiştii de la rutieră care stăteau la pândă cu radarul săptămâna trecută (am cotizat şi eu, 75 ron pentru 64 km/h, fără comentarii şi nazuri), aşa că eşti constrâns la celelalte două benzi rămase.
Aici intervine intriga. Eram cu motocicleta şi mergeam liniştit spre casă. După slalomul obişnuit între capacele de canal, gropi şi alte minunăţii are şoselei, încetineam finuţ ca să mă încadrez cât mai bine la semafor. După ce a trecut un Clio Symbol III roşu pe lângă mine şi mi-a tăiat faţa, aveam fix trei maşini în faţă la semafor, fiecare amplasată pe o bandă.
Am încetinit până aproape de oprire şi am decis să mă încadrez între benzile doi şi trei, ca să trec pe lângă Symbol-ul respectiv şi o altă maşină care staţiona. Cele două erau prea apropiate între ele, aşa că nu aveam loc să trec. M-am resemnat şi m-am oprit acolo, aşteptând să se schimbe culoarea semaforului. Şoferul Clio-ului era un domn în vârstă, cu părul alb, pe când pe ceilalţi şoferi nu îi puteam observa. Pentru că nu mă grăbeam nicăieri, nu am insistat. Câteva zeci de secunde mai târziu, şoferul Clio-ului brachează roţile înspre dreapta şi avansează câţiva centimetri, ca să-mi facă loc. Tot nu puteam să trec. Gestul său a fost observat şi de şoferul maşinii din stanga sa, care mi-a făcut şi el loc, cu mai multă generozitate, însă.
Cum geamul şoferului de la Clio era întredeschis şi eu aveam viziera ridicată, i-am mulţumit verbal şoferului, gândindu-mă că s-ar putea să aprecieze politeţea mea şi să repete gestul şi pentru alţi colegi de trafic. Mai bine tăceam. Domnul de la volan a început să mă certe, reproşându-mi că ”îi zgâriem maşina şi că nu mai poate de noi”, finalizând cu o întrebare (retorică – în gândul lui) care m-a dus la acest post: ”de ce naiba nu puteţi să staţi şi voi la coadă, ca toată lumea??”.
Atunci m-am enervat. Am reuşit, totuşi, să-i răspund calm. L-am întrebat dacă i-am zgâriat eu maşina şi nu mi-am dat seama, apoi i-am explicat (în măsura în care culoarea roşie a semaforului urma să fie înlocuită în orice clipă) că asta-i toată ideea cu mersul cu motocicleta - să nu mai faci o coadă imensă la semafor doar ca să-ţi muţi fundul de acasă la birou şi invers.
N-a înţeles. Pentru el, explicaţia mea era doar zgomot de fundal. Am plecat uşor de la semafor şi mi-am văzut de drum, dar supărarea nu mi-a trecut nici până acum.
Ce mă tulbură cel mai tare este că şoferul din exemplul de mai sus nu este singurul care are această viziune asupra motocicliştilor. Şoferi care gândesc ca el sunt mulţi, dar ei nu se gândesc cum ar fi să stea la o coadă de caţiva kilometri, în urma a zeci de scuterişti, bicicişti şi motociclişti, toţi amplasaţi în şir indian, aşteptând la semafor, aşa cum tocmai el spunea cu trebuie să stăm.
Ce-i aşa de greu? Dacă eşti singur în maşină şi toţi ceilalţi din jurul tău sunt la fel, nu eşti blocat în trafic, TU eşti traficul!
De asta nu putem avea lucruri frumoase.
May 10th, 2013 la 10:42 am
Ii dau dreptate omului. Te-ai gandit ca mergand printre masini e suficienta o mica ezitare a unui sofer ca sa poti fi strivit intre ei? Pozitionarea in lateralul unei masini implica asumarea proprie a riscurilor venite din unghiurile moarte (ei bine, sunt multi oameni care au un camp vizual ingustat). Nu cred ca pozitionarea pe mijlocul benzii in spatele unei masini ti-ar strica si sansele sa devii donator sunt mai mici. De la mersul asta printre masini se intampla multe accidente, fie ca sunt din neatentia soferului sau a motociclistului. A… ca vrei sa fi primul la semafor e altceva. Exemplul cu scuteristi e un argument slab. Mai incearca.
Am vazut motociclisti si ca tine si care stau in spatele masinii. Am un respect deosebit pentru cei ca ei!
May 10th, 2013 la 10:47 am
@Sak
Am specificat foarte clar că maşinile respective staţionau la semafor, nu mergeau.
Evit, pe cât posibil, poziţionarea în unghiul mort al unei maşini, unghi mort care nu are nicio legătura cu câmpul vizual uman, ci cu configuraţia oglinzilor.
Să o lăsăm mai moale pe asta cu unghiul mort. În România avem altă problemă – mulţi şoferi nici nu se uită în oglinzi înainte de a începe manevra, de unde şi numărul mare de accidente.
Dacă stau în spatele maşinii la semafor nu fac decât să lungesc coada.
May 10th, 2013 la 11:11 am
Ti-am inteles argumentul. Dar daca ai vazut ca nu ai loc de ce nu te-ai asezat la coada? Ai fortat o intrare printre masini si de aici si reactia soferului. Ala nu a avansat cativa centimetri intr-o parte ca te-a vazut si a zis sa-ti faca loc, ci de frica sa nu-i zgarii masina pentru ca ai bagat roata intre ei. Ca a inceput sa bombane e altceva, asta e rezultatul frustrarilor de zi cu zi si a gresit, dat fiind ca ai multumit. Poti sa zici ca sunteti chit.
May 10th, 2013 la 11:16 am
Aş fi fost 100% de acord cu tine dacă nu îi spuneam nimic şi bombănea. Asta n-am putut să-mi explic. De ce a insistat să-mi facă atâtea reproşuri după ce a făcut un gest politicos şi eu i-am raspuns tot politicos?
În fine, am prins aceeaşi metalitate şi la persoane care au jumătate din vârsta dânsului, iar asta ne arată de ce nu sunt ”bineveniţi” bicicliştii pe şosele.
May 10th, 2013 la 11:19 am
Nu ma intelege gresit. Soferii sunt mai indisciplinati in trafic fata de motociclisti. E adevarat si ca unii nu stiu ce sunt oglinzile. Dar stiind asta, nu-ti iei masuri?
May 10th, 2013 la 11:23 am
N-am facut refresh la pagina si nu vazusem ca ai scris.
May 10th, 2013 la 11:28 am
Aş vrea să-ţi pot transmite în cuvinte sentimentul pe care îl am când sunt pe un drum cu prioritate şi mă apropii încet de o intersecţie cu un drum fără prioritate şi cu vizibilitate slabă.
Începe aşa: Merg cu o viteză mai mică decât maxima permisă pe segmentul respectiv, uneori am o maşină în spate care-mi dă flash-uri să trec de 30 km/h pe străduţele din spatele blocului şi am o mână deasupra ambreiajului, piciorul deasupra pedalei de frână şi sunt gată să mă opresc cât mai eficient posibil, fără să bruschez vehiculul.
Ştii cum e când vezi că maşina din faţa ta pune o frână bruscă şi tu vii cu 60 km/h înspre el? Sau când ai prioritate şi-ţi iese o maşină în faţă de pe un drum fără prioritate? Hai să mă exprim plastic: e ca şi cum ai înghiţi o pungă mare cu gheaţă. Printr-o pâlnie. Simţi că ţi se strânge stomacul şi îngheaţă în acelaşi timp. Iar în timp ce se întâmplă asta, tu retrogradezi, începi să frânezi cu faţa şi cu spatele (sunt separate comenzile) şi îţi cauţi portiţa de evadare.
Cât despre indisciplina în trafic, nu vreau să generalizez, fiecare pădure are uscăturile ei. Mie îmi este jenă de motocicliştii care conduc băuţi, care merg în şlapi, fără cască, fără permis sau fără niciun fel de echipament, bun simţ, instinct de consevare şi tot aşa. Diferenţa este că, în lumea motociclismului, uscăturile şi inconştienţii se ”cern” mai uşor decât în lumea şoferilor.
Oricum, mulţi se transforma când schimbă vehiculul, iar foarte mulţi se schimbă dramatic atunci când devin pietoni.
May 10th, 2013 la 12:19 pm
Eu zic sa te gandesti mai bine, nu ai plecat linistit de la semafor, ai plecat repede ca sa simti motorul ala puternic.
Asa fac toti prietenii tai cu motor, pentru ca toata lumea este civilizata inclusiv cand zguduie geamurile de la casa cu motoare ambalate.
Sa treci pe langa masini la stop nu este o problema, este intradevar in regula. Problema este ca IN MERS este practica preferata a motociclistilor. Printre masini in mers.
stiu, existati!
May 10th, 2013 la 12:34 pm
Da, Răzvan, ai dreptate. Am plecat atât de tare încât mi-au ieşit flăcări din anvelope şi s-a distorsionat continuumul spatio-temporal.
Ce mişto e să generalizezi, nu-i aşa?
May 10th, 2013 la 12:38 pm
Atat motociclistul cat si conducatorul auto sunt participanti la trafic,nici unul nu e mai presus sau mai prejos de celalalt,prin urmare amandoi au de respectat acelasi regulament atat in ceea ce priveste oprirea la semafor cat si incadrarea in conformitate cu directia de mers.
Conduita preventiva obliga la”evitarea vecinatatilor periculoase” adica la pastrarea in orice conditii a distantelor de siguranta,atat in timpul mersului cat si in timpul opririi !
May 10th, 2013 la 12:53 pm
Citat: “că asta-i toată ideea cu mersul cu motocicleta – să nu mai faci o coadă imensă la semafor doar ca să-ţi muţi fundul de acasă la birou şi invers”.
Intrebare: in ce legislatie romaneasca e permis unei motociclete sa faca lane-splitting, adica sa fenteze traficul printre benzi?
Ca motociclistii o fac, ca s-au obisnuit, ca legea e vaga, in sensul ca nu interzice explicit, asta e alta mancare de peste. Insa, in caz de incident, se aplica legea ca la orice autovehicul.
Nu ma intelege gresit, eu ii las, partial ca nu castig nimic daca sunt al dracului, partial pt ca mi-e sa nu mi-o zgarie sau sa aprecieze gresit motoristul. Dar multi bikeri profita de bunul simt sau de frica celor din masini ca sa forteze mersul printre benzi.
May 10th, 2013 la 2:28 pm
Nu iti inteleg frustrarea..sau mai bine spus, cine e liderul “miscarii” frustratilor aici?
Nu aveai de ce sa maresti “coada” in trafic, erati doar cateva masini la ora aia, deci puteai sa stai pe banda ta fara probleme. Scuza asta a devenit patetica. Daca nu vrei sa maresti coada in trafic, lasi motorul acasa si, folosesti transportul in comun. In Bucuresti circula metroul pana la ora 23, exista autobuze de noapte, taxiuri etc. Dar a venit timpul frumos si toata lumea iese cu motorul afara, in special noaptea ca are cum sa-i dea talpa.
Revenind: nu ai voie sa depasesti o masina in intersectie (erai la semafor), deci faptul ca ai incercat sa te incadrezi intre benzile 2 si 3 cum ai spus mai sus, arata ca ai incalcat banda continua.
Trebuie sa pastrezi o distanta suficient de mare pentru a preveni accidentele. Ce faceai daca unul din cei doi soferi avea rotile virate spre tine si plecati amandoi in acelasi timp?
Si sa nu mai zic de zgomotul pe care il faci cu un motor aflat la nivelul urechii cuiva cand dai sa pleci..
As mai continua dar sunt sigur ca ai inteles mesajul. Deci scuza-ma ca nu iti dau in vreun fel dreptate, ba chiar te-as ruga sa iti ceri scuze in acest blog acelui conducator care avea toata dreptatea sa fie suparat.
May 10th, 2013 la 2:57 pm
@Mircea
Ai reuşit să arăţi, într-o singură postare, care sunt principalele idei preconcepute despre motocicliştii din România.
Să nu mă înţelegi greşit, dar avem o mică problemă de percepţie. Spun asta pentru că se face o generalizare: toţi motocicliştii merg cu viteză, au tobe gălgioase, aleargă noaptea prin oraş, fac slalom printre maşini cu sute de km/h şi se plimbă doar de distracţie, în loc să-şi ia maşină ”ca oamenii normali” sau să meargă cu transportul în comun.
Ei bine, această generalizare mă doare pe mine. Pentru că fiecare individ este văzut din start ca un nebun şi nu se presupune că ar putea fi corect, cum se presupune de la fiecare şofer până când greşeşte.
În baza acestei generalizări, niciun motociclist n-are niciodată dreptate, iar toţi trebuie să ne închinăm marilor şoferi că sunt mărinimoşi şi ne permit să împărţim cu ei o fâşie subţire de drum, pentru care plătim şi noi taxe şi impozite.
Nu mai sună aşa de corect acum, nu-i aşa?
Să detaliem, pe puncte.
Crede-mă că ştiu prea bine cât de mult mă pot baza pe transportul în comun din Bucureşti la ora respectivă. În plus, de ce nu aş avea voie să circul noaptea cu motocicleta? E vreo interdicţie şi nu ştiam eu? Când ar trebui să aibă voie motocicliştii să circule, după tine? Duminica, după ”orele de somn”? Sau nici atunci, că poate a dormit ceva mai mult şi există riscul să se trezească? – prima idee preconcepută despre motociclişti.
Cât despre evacuarea motocicletei mele, este standard şi emite mai puţin de 80 decibeli în mişcare, respectiv 91 în mers. Cifrele sunt de la RAR, iar inspecţia am trecut-o la sediul din Voluntari în luna martie. Am întâlnit pe stradă maşini mai zgomotoase decât motocicleta mea. – a doua idee preconcepută despre motociclişti.
Depăşirea despre care vorbeşti tu are loc înainte de intersecţie, nu în intersecţia propriu-zisă, iar ambele staţionează, ceea ce nu prea o mai face depăşire, nu?
Cât despre roţi bracate în diverse direcţii, crede-mă că suntem cu toţii ”antrenaţi” la capitolul ăsta. Nevoia ne-a învăţat, că oglinzile nu mai sunt la modă între şoferi.
Am fost la suficiente cursuri şi discuţii despre siguranţă rutieră încât să ştiu care sunt riscurile la care mă supun şi care sunt situaţiile periculoase de care să mă feresc. În postarea ta, susţii că sunt vreun bezmetic numai bun de legat, doar fiindcă am spus că am motocicletă – a treia idee preconcepută despre motociclişti.
Conducătorul respectiv nu avea dreptate, că a început ”pledoaria” spunând că i-am zgâriat maşina, în condiţiile în care acest lucru nici nu s-a întâmplat, ca apoi să-mi continue cu o discuţie despre cât de mult dispreţuieşte el motocicliştii. Foarte politically correct, ca să zic aşa. – a patra idee preconcepută despre motociclişti.
Vă invit să citiţi asta http://www.evz.ro/detalii/stiri/cat-de-rai-sunt-baietii-cu-motoare-1034470.html
May 10th, 2013 la 3:38 pm
Sebastian, nu trebuie sa te inchini vreunui sofer marinimos sau alte dracii d’astea. Si nici n-am spus ca ai fi vreun bezmetic sau ca nu ai voie sa circuli noaptea, nu stiu de unde ai dedus tu asta. Stiu ce insemna sa mergi pe un motor (chiar daca nu am unul), nu te gandi ca esti singurul care a trecut prin intamplari de genul asta. Dar am invatat un lucru: in trafic lucrurile se schimba la fiecare secunda, nu are rost sa mai pun si eu paie pe foc.
Fara suparare, dar din “tonul” tau se simte frustrarea. Inchipuieste-ti ca esti sofer si simti acelasi lucru. In trafic frustrarea nu isi are rostul, duce doar la lucruri rele, e plin netul de intamplari oribile.
Nu consider motociclistii niste nebuni. Am prieteni foarte buni cu motoare si am avut aceeasi discutie cu ei. Concluzia noastra este: respect pentru respect. Nu trece in paralel cu mine, s-ar putea sa fiu nevricos/nebun/neatent etc si sa ma speri de tine. Nu vad niciun motiv pentru care nu poti sta la coada ca si toti ceilalti. Acorda-le tuturor optiunea sa stea linistiti la rand, altfel fiecare vom face slalom printre ceilalti ca nu cumva sa marim coada la semafor. Imagineaza-ti ce ar iesi..
Chestia cu zgomotul poate tie ti se pare o gluma. Dar ia sa stai langa bulevard si sa auzi noapte de noapte cum se tureaza motoarele (masini si motociclete deoptriva)..ai sa-ti schimbi parerea. In special in sezonul cald, cand se merge cu viteza pentru ca timpul o permite. De aici, zgomot mai mare.
Bafta.