Statul îţi dă un deget şi-ţi ia ambele mâini
Vreme de 14 luni, un cumpărător putea să înmatriculeze în România un automobil nou, cu un motor cu o cilindree de până la 2.000 cmc şi respectând normele Euro 4, fără ca acesta să plătească taxa de poluare. Decizia a venit, ca de obicei, printr-un OUG emis în decembrie 2008, iar guvernanţii au decis să renunţe la acest ”favor” în februarie 2010. Măsura a fost hulită de unii ca fiind protecţionistă faţă de industria auto autohtonă, iar unele voci se plângeau că nu se aplică şi vehiculelor rulate care respectă aceleaşi criterii.
Dăm pe repede înainte trei ani şi ajungem în prezent. Acum, Ministrul Mediului nu mai este Laszlo Borbely, ci Rovana Plumb. Iar taxa auto/de poluare a fost înlocuită cu timbrul de mediu. Timbru care promite să nu discrimineze pe nimeni, niciodată. Ce înseamnă această nediscriminare? Că toate vehiculele care nu au plătit până acum vreo taxă de poluare vor plăti această taxă la prima transcriere a dreptului de proprietate.
Practic, statul le trage câteva palme celor care au avut curajul să-şi cumpere o maşină favorizată de Guvern în perioada menţionată anterior prin scutirea de la taxa de poluare. Cum vin aceste palme? Mai rău ca o serie de croşee de la Doroftei. De bine, de rău, dinţii ţi-i mai repari, dar gaura din portofel şi sentimentul de ”mamă, ce ţeapă mi-am luat!!” nu trece niciodată.
De ce vorbesc despre ţeapă? Pentru că Guvernul a decis să pedepsească tocmai oamenii pe care i-a ”ademenit” în 2008 şi 2009 să cumpere maşini noi, euro 4, cu motoare de până la 2000 cmc, prin scutirea de la plata taxei de poluare. La vremea aceea, pentru un Logan 1.4 MPi plăteai aproape 500 de euro, până să vină această scutire. Când îţi cumperi o maşină de până la 20.000 euro, fiecare eurocent contează, aşa că măsura a fost una benefică. Din păcate, timbrul de mediu a crescut cel mai mult pentru vehiculele cu motoare Euro 3 şi Euro 4, aşa că statul loveşte victimele când sunt la pământ până le face ”bune” de dus la morgă, căci timbrul pentru acel Logan ajunge acum la aproape 1000 de euro.
Cum ar suna asta dacă ar încerca cineva să-i dea logică deciziei: “Poluatorul plăteşte, iar maşinile mai noi vor polua mai multă vreme decât maşinile mai vechi de 15 ani, care mai au puţin şi se reciclează singure de cât de ecologice sunt, aşa că le reducem cuantumul taxei pentru cele vechi şi îl mărim pentru cele mai puţin poluante, mai noi şi mai sigure.”
Sfatul doctorului: Nu vă cumpăraţi nici hibrizi sau maşini electrice, că voi urmaţi!
March 20th, 2013 la 9:05 pm
Sper sa nu fiu in culpa, dar stiam ca orice initiativa legislativa semnata de 250000 de cetateni cu drepturi civile depline, poate deveni lege. Cred ca suntem un sfert de milion de romani, nemultumiti de jego…guvernanti! Deci….
March 21st, 2013 la 11:35 am
Se pare ca scopul guvernantilor nu este grija pentru mediu, producator autohton sau alt motiv “nobil”.
Scopul lor e sa bage cat mai adanc mana in buzunarele cetateanului
March 21st, 2013 la 12:12 pm
Nu poti sa ceri respect atata timp cat faci legi proaste, discriminatorii si abuzive. Rezultatul nu poate fi decat unul singur nerespectarea legii ?
Ce poate sa inteleaga un proprietar de auto cand pentru 50% capacitate cilindrica fata de 2000 cmc, plateste cu 2000% impozit mai mare, chiar daca valoarea masinii lui e cu 500% mai mica ??? NU EXISTA ASA CEVA NICAIERI IN LUME !!!!
Cineva isi bate joc de natia asta cu buna stiinta…
March 21st, 2013 la 8:00 pm
[...] Suntem pe locul al doilea în Europa într-unul dintre cele mai triste clasamente ale Uniunii, şi asta doar pentru că Lituania ne depăşeşte la raport. Şi, oricât ne-am orienta ura viscerală către guvernanţi, vina ne aparţine în mare parte. OK, nu avem autostrăzi, iar condiţiile de drum sunt sub orice critică pe multe şosele. OK, nu avem marcaje, indicatoare, nu avem bani să le întreţinem, iar poliţiştii pun radare pe cele câteva sute amărâte de kilometri de autostradă construite mai lent decât i-a trebuit omului să treacă de la dalta din piatră la cuţitul ceramic. OK, suntem minţiţi, suntem furaţi, nu avem bani de maşini care să ne ofere siguranţă maximă. Da, toate astea trebuie trecute în contul celor care ne conduc şi care ne taxează ca pe o şleahtă. [...]
March 25th, 2013 la 1:13 pm
Bravo Sebastian pt articol.
problema este ca pt aceste masini nu se platea taxa nu pentru ca nu exista taxa la vremea aceea, ci era 0 pt ca erau nepoluante.
Adica masinile aveau taxa dar era 0. Daca nu exista taxa eu inteleg sa plateasca acum. dar daca taxa exista si avea cuantumul 0 nu e normal sa plateasca. Sa stii ca sunt multe modele in situatia asta nu doar dacia.
March 25th, 2013 la 4:41 pm
Tocmai am cumparat o masina cu euro4, fabricata si inmatriculata in 2009… Am depus dosarul pt transcriere pe 13 martie, avand permanent in minte afirmatiile vehiculate inainte (”masinile inmatriculate dupa ian. 2007 nu trebuie sa plateasca taxa de inmatriculare”).
Abia acum am aflat ca de fapt am scapat la limita de plata taxei. Distractiv va fi cand, poate peste 2-3 ani o sa vreau sa o vand.
Pe de alta parte, nu ar fi mai simplu ca taxa sa fie inclusa in pretul combustibilului? Cine consuma, polueaza si deci plateste. Ar fi mai simplu si de colectat taxa.
March 26th, 2013 la 4:49 pm
Tare sfatul doctorului
April 13th, 2013 la 1:08 pm
[...] cu o cilindree de până la 2.000 cmc şi respectând normele Euro 4, fără ca acesta să… vezi revista Sursa: Reviste – auto/moto – automarket.ro /* (function(d, s, id) { var js, fjs = [...]