Strategia bate viteza
Pentru a câştiga o cursă de Formula 1 nu îţi trebuie numai un monopost rapid şi fiabil, ci şi o strategie adaptată condiţiilor de pe circuit. Asta a aflat pe pielea lui Sebastian Vettel cu numai patru tururi înainte de finalul cursei de la Shanghai, când a fost depăşit de un Lewis Hamilton mai lent în calificări cu 0.7 secunde pe un singur tur de circuit.
Cum a reuşit McLaren să adopte o strategie câştigătoare? Primul pas a fost conştientizarea faptului că strategia este singurul avantaj pe care îl are McLaren comparativ cu Red Bull, după cum afirmă chiar Hamilton. “Cu siguranţă suntem a doua echipă în clasamentul vitezei. Acest weekend s-a bazat pe strategie. Mintea mea a fost setată pe strategie. Pentru că nu suntem la fel de rapizi ca ei, trebuie să încercăm să fim mai deştepţi decât ei în alte zone”.
Şi au fost, dar nu a fost nici pe departe atât de simplu. Iniţial, Hamilton ar fi trebuit să efectueze doar două opriri la boxe, la fel ca Vettel, însă două elemente au schimbat radical situaţia.
Mai întâi, haosul provocat de Jenson Button la prima oprire la standuri: a intrat la boxe cu un tur mai târziu decât au stabilit iniţial, iar atunci când a intrat a făcut o scurtă vizită în boxa Red Bull. De aici, prima oprire la boxe a lui Hamilton a fost amânată cu un tur, însă degradarea ulterior a pneurilor l-a convins pe Phil Prew, inginerul şef al echipei, să dicteze alte două opriri pentru Hamilton.
“Am intrat în cursă fără să ştim ce vom face. Dacă pneurile ar fi rezistat, atunci doua opriri la boxe ar fi fost cea mai rapidă strategie. Dar noi am decis că nu este aşa şi am adaptat la trei opriri. Intenţia clară a fost pentru două opriri, dar am adaptat la timp pentru trei opriri pentru că am observat că degradarea pneurilor va fi semnificativă şi nu am crezut că este sigur să facem doua opriri”.
Iar rezultatul şi analiza timpilor realizaţi de Vettel şi Hamilton demonstrează că aceasta a fost strategia câştigătoare. Practic, Hamilton a fost cu aproximativ o secundă pe tur mai rapid în ultimele 10 tururi şi semnificativ mai rapid în primele tururi de la revenirea de la boxe. Cea mai mare diferenţă a fost consemnată în turul 30: Vettel a scos un 1:44.097, în timp ce Hamilton a fost cronometrat cu 1:40.736, adică o diferenţă de aproape patru secunde în favoarea britanicului într-un singur tur!
La astfel de diferenţe cifre, diferenţa dintre cele 62 de secunde petrecute de Hamilton la boxe pentru trei opriri şi cele 44 de secunde petrecute de Vettel pentru două opriri a putut fi remontată relativ uşor.
April 19th, 2011 la 1:22 pm
Ar trebui avut in vedere faptul ca nu toate circuitele sunt atat de murdare si strategia cu +1 opriri s-ar putea sa fie pierzatoare pe un circuit care nu mananca pneurile la fel ca praful din China. Ne bazam pe echipe sa ne arate in continuare curse ca cea din china … a fost ceva extraordinar … sunt multi ani de cand nu am mai vazut asa ceva
April 19th, 2011 la 2:24 pm
Salut ,
poate e doar o mica eroare dar apare pe site ca urmatoarea cursa e in Spania si nu in Turcia?!
April 19th, 2011 la 2:29 pm
cristi asta am seziat si eu le-am spus si eu si nimic
April 19th, 2011 la 2:32 pm
Cristi, Costel, stim de problema, va fi rezolvata in scurt timp. Evident, urmatoarea cursa are loc in Turcia, nu in Spania.
April 19th, 2011 la 4:05 pm
Trebuie sa ne amintim de Formula UNU…. Relaxati-va cu acest link si meditati la Fromula UNU
http://www.youtube.com/watch?v=oJbETMGDeDo
April 19th, 2011 la 4:07 pm
von Trips (1959?) a murit desfacut in bucati si el n-a curatat pista
April 19th, 2011 la 10:29 pm
De cind a venit acest Dominicali la cirma echipei Ferrari….parca totu o ia razna, nu mai exista luciditate si incredere precum era pe vremea lui Brawn si Todt. Sunt dezamagit de cum se prezinta Ferrari la acest moment. In acest ritm Ferrari nu ajunge nicaieri…..poate sa se rupa Alonso in doua….si tot degeaba.
Apropo, cind masina nu “te ajuta” strategiile par imposibile de realizat.
April 20th, 2011 la 12:08 am
Bishuce,esti mare tata……!!!!!!
April 20th, 2011 la 8:48 am
“La astfel de diferenţe, diferenţa…”
E blogul tau, scrii ce vrei. Totusi…
April 20th, 2011 la 8:51 am
@Dan Lazar:
Totusi, nu suna deloc bine Multumesc de observatie, am modificat.