Rusine, Renault!
Incredibil. Aproape ca nu imi vine sa cred ce amanunte oribile ies la iveala in scandalul in care este implicata echipa Renault in legatura cu Marele Premiu al statului Singapore din 2008 (detalii aici si aici).
[UPDATE] Cominicatul oficial al lui Nelson Piquet Jr este disponibil aici.
Sa o luam punctual:
1. Este evident ca accidentul lui Piquet Jr. a fost regizat. Briatore si Symonds au recunoscut indirect acest lucru cand l-au acuzat pe Piquet Jr. ca el a fost cel care a venit cu ideea.
2. Este incredibil ca o echipa poate cere unui pilot sa isi riste viata pentru o victorie. Chiar daca Renault cocheta cu retragerea din Formula 1 din cauza rezultatelor slabe, nu poti sa iti bati pur si simplu joc de adversari si fani facand o astfel de magarie. Din punctul meu de vedere, sa concepi un astfel de plan este mai grav decat sa furi documente secrete ale unei echipe rivale.
3. Este aproape imposibil de crezut ca ideea i-a apartinut lui Piquet Jr. Trebuie sa fii inconstient sa te duci la seful echipei cu o astfel de propunere. Pe de alta parte, la fel de incredibil este ca Piquet Jr. a acceptat propunerea, riscandu-si viata pentru un amarat de contract in Formula 1.
4. Constat cu regret ca Fernando Alonso este considerat deja curat ca lacrima. Adica pilotul care urma sa beneficieze de accidentul lui Piquet Jr. nu stia de planul pus la cale de echipa? Sa fim seriosi… Renault avea nevoie de complicitatea lui Alonso. In momentul in care echipa iti cere sa intri la boxe in turul 12 desi mai puteai ramane pe pista cateva tururi bune, statutul de dublu campion mondial iti impune sa te intrebi care este ratiunea unei astfel de decizii. Nu-mi spuneti mie ca Briatore era convins ca Alonso va accepta strategia cu ochii inchisi, stim cu totii ca spaniolul nu este chiar atat de naiv si stie ceva tactica. Asa ca nu avea de ales decat sa-i spuna in prealabil cum stau lucrurile in realitate.
Am scris aceste patru argumente si inca nu-mi vine sa cred ca un astfel de plan diabolic a putut intr-adevar sa fie indeplinit cu succes. Ce urmeaza pentru cei implicati?
1. Piquet Jr. isi poate lua adio de la cariera de pilot de Formula 1. Oare ce echipa ar angaja un pilot dispus sa faca orice sacrificiu pentru propriul sau interes si care apoi da totul in vileag pentru a se razbuna? Aceasta a fost probabil picatura care a umplut paharul. Si cand te gandesti ca Flavio urma sa se ocupe de aspectul comercial al competitiei paralele organizate de FOTA… Nu cred ca Piquet Jr. a gresit prea mult cand a spus ca Briatore se gandeste numai la bani.
2. Flavio Briatore avea deja o reputatie destul de proasta in Formula 1 in ceea ce priveste moralitatea. Aceasta a fost probabil picatura care a umplut paharul. Si cand te gandesti ca Flavio urma sa se ocupe de aspectul comercial al competitiei paralele organizate de FOTA… Nu cred ca Piquet Jr. a gresit prea mult cand a spus ca Briatore se gandeste numai la bani.
3. Pat Symonds. Pacat de calitatile sale de inginer, pacat ca se arunca in acuzatii stupide.
4. Fernando Alonso. Daca va fi scos basma curata, Alonso isi va pastra reputatia castigata cu atat de mult efort in ultimii ani. Insa toata lumea va banui ca a fost implicat in acest plan, iar acest lucru ii va stirbi intr-un fel aureola de cel mai bun pilot din generatia asa.
5. Renault. Oricat de mult as regreta pierderea unui nou constructor, excluderea echipei Renault din Formula 1 este cea mai buna decizie pe care o poate lua FIA. Forul mondial trebuie sa dea un exemplu pentru a evita repetarea unui caz similar. Pacat insa ca un constructor de talia Renault trebuie sa sufere pentru o decizie stupida a unui sef de echipa pe nume Briatore.
September 10th, 2009 la 3:46 pm
si eu am crezut atunci ca totul a fost regizat.Briatore sa se i-a de mana cu Montezemolo(vai ce rea sunt!!) si cu Berlusconi!!!!!
stiu, ultimul n-are legatura cu f1, dar tot italian e…:((
September 10th, 2009 la 6:13 pm
@Daniel: Interesante puncte de vedem, un pic violente dar nu moare lumea.
Oricum cele mai comice posturi sunt aici: “http://www.automarket.ro/blog/popescu/piloti/fernando-alonso/resuscitarea/”, arata doar cat de paraleli sunt niste fani cu Formula 1 in general.
Interesanta este totusi idea ca Fernando nu stia nimic, ceea ce este ciudat si pentru ca este pilotul principal, dar sa vedem ce dovezi mai apar pe parcurs.
Sunt fan Fernando dar imi voi evalua parerea mea despre el mai ales din cauza acestui eveniment. Oricat mi-ar placea un pilot nu as accepta asa ceva. Nu pot sa inteleg de ce contau asa de mult daca castigau cursa, nu inteleg de ce l-au obligat pe Piquet sa faca asa ceva. Poate mi s-a parut ciudat atunci, dar cu siguranta nu mi-as fi dat seama ca chiar a fost un accident dirijat, daca cineva spune ca si-a dat seama, minte de ingheata apele. Probabil multi au avut o impresie, dar de la impresie pana la parere este o cale lunga.
L-am blamat si m-am ofticat rau de tot pe Schumi pentru 1997, Spa si Suzuka 1998, incidentul de la Monte Carlo, care chiar putea fii evitat, dar nici unul nu se compara cu asa ceva. Nici macar pe aproape.
In 2007 a fost un eveniment de aceasi amploare, vine acuma Singa 2008 si urmeaza Australia 2009… Formula 1 nu are nevoie de aceste evenimente. Sincer se putea fara ele, chiar mi-as dori sa nu fii existat niciodata, pentru ca vor scadea rau de tot credibilitatea pe care o are Formula 1 nu neaparat in fata mea, ci a milioanelor de fani, multi poate impartiali si care o urmaresc cu aceasi placere ca mine (sau chiar cu o mai mare placere).
Pacat, pacat si iar pacat. Ca sa castigi trebuie sa stii sa pierzi, iar McLaren si Renaul se pare ca nu stiu sa piarda. Oricum… sunt uimit de acesta strategie. Pe o pare este o strategie geniala, care cu costuri minime a dus la o victorie nesperata, dar… nu as dori asa ceva sa vad repetat.
Parerea mea.
September 10th, 2009 la 6:33 pm
Andrei<<< Tu spui ca Renault si McLaren nu stiu sa piarda, dar Ferrari???? De ei nu zici nimic? Accidentul provocat de Piquet este un ordin de echipa prin care un pilot se sacrifica ca celalalt sa castige. De cate ori am vazut asta la echipa FERRARI? DE CATE ORI? Personal nu vad nicio mare diferenta intre ce a facut Renault si ceea ce faceau Ferrari. Singura diferenta e ca Renault au facut asta printr-un accident banal la viteza mica pentru F1.
September 10th, 2009 la 6:48 pm
@Drako:
Da-mi voie sa-ti explic:
2007: Daca McLaren erau destepti, nu duceau caietul la un amarat de Xerox, asteptau cu caietul intr-o servieta ascunsa pana ajungeau acasa la centrul lor. Acolo il studiau pe indelete si nimeni nu stiam nimic de acest incent.
2008: Daca Renault erau destepti, ii cumparau tacerea lui Nelson… il tineau la echipa, ii dadeau bani… orice costa mai putin decat acest scandal.
2009: Daca McLaren erau destepti, abandonau si nu mai erau descalificati din acea cursa.
Daca macar una dintre echipe era desteapta, faceau totul pe ascuns. Faza aia: Hotul neprins este negustor cinstit.
Ferrari poate sunt hoti dar par negustori cinstiti stii de ce? In afara de cursa aia cu “Let Michel Pass”, restul le-au facut pe la boxe, ca nimeni sa nu-si dea seama bah. Si oricum nu-i puteau pedepsii pentru ordine de echipa ))))))))
Dar pe McLaren i-au pedepsit si iar pe Renault ii vor pedepsi. Si stii de ce? Pentru ca au mintit fanii si FIA si au aud prejudiciu sportului. Ia citeste comunicatul fia sa vezi ce articol este specificat acolo.
P.S. Vizionare placuta pe Cartoon Network… nu esti la inaltime, ceea ce discutam aici este mult mult peste nivelul tau.
Sunt curios… ceva episoade noi din Dexter sau Courage the Cowardly Dog?… sau poate din PowerPuff Girls?
September 10th, 2009 la 6:53 pm
@DraKo…
P.S. Te rog citeste atent ce am scris eu, vezi daca are vreun sens si mai ales daca nu cumva este adevarat. Ipotetic discutand evident. Ca poate nu esti de acord cu ce spun eu este una, dar ca s-ar putea sa am dreptate este alta. As citii cu bucurie o explicatie foarte detaliata a ideilor tale asupra acestui subiect. Evident prefer o discutie serioasa si cu argumente.
September 10th, 2009 la 7:06 pm
@Andrei..Cartoon Network e un canal interesant ..Oamenii maturi si copii il urmaresc deopotriva..Dupa cum pui in pagina comm-ul sunt sigur ca tu urmaresti minimax sau jetix..dar apropo de unde cunosti asa de bine ce desene animate mai ruleaza pe cartoon network..??
September 10th, 2009 la 7:20 pm
@Ctlnmihai: Pai eu sunt fan Dexter si PowerPuff Girls si Courage The Cowardly Dog ))) De aia il intrebam pe Drako… credeam ca si el este fan!
September 10th, 2009 la 7:27 pm
Mie-mi plac desenele animate clasice gen Chip si Dale,Tom &Jerry si cele cu Dick Dastardly si Muttley..
Wacky Races se numeau
September 10th, 2009 la 7:30 pm
Andrei>>> Daca tu nu ti-ai dat seama de ordinele de echipa de la Ferrari da-mi voie sa-ti spun ca FANII si-au dat seama de acest lucru. Chiar si eu care sunt “mult sub nivelul tau” mi-am dat seama de acest lucru. Imi cer scuze ca eu ca muritor de rand indraznesc sa te contrazic! Ce s-a intamplat in cursa cand Schumi a fost lasat sa castige desi toata lumea stia asta? Nimic! De ce? Pt ca sportivitatea exista doar pentru unii!
September 10th, 2009 la 7:51 pm
@Drako: Asteptam macar o chestie serioasa spusa de tine. Speram la un argument cu niste dovezi solide, gen regulament, reguli. Dar ce mi-ai spus tu este ceva… as descrie… vaporos? Poti sa ma contrazici cat vrei.
Gestul facut de Ferrari a fost urat, dar nu strigator la cer. Toata lumea stia ca Barri este locotenent si chiar si el stia asta. Scria si in contract. Au gresit ca au facut schimbarea pe pista si nu la boxe, dar regulamentul nu spune nimic de asa ceva. Dupa cursa aia au fost interzise ordinele de echipa si asta o stie toata lumea.
Repet, McLaren in 2007 a fost pedepsita pe baza regulamentului, in 2009 – Australia la fel. Sunt sigur ca si Renaul vor fii descalificati pe baza regulamentului sportiv, legat din pacate pentru ei dar totusi corect.
Se pare ca nu intelegi ca atat McLaren cat si Renault puteau scapa de ambele descalificari daca isi foloseau capul. Managerii lor sunt buni manageri cand vine de dat salarii dar cand vine de strategie.. uite ca se vede ca sunt platiti degeaba.
McLaren a platit 100 de milioane pentru ca nu au avut rabdare sa copieze caietul ala la sediul lor din Working, iar Renault pentru ca nu au stiu sa-i “cumpere” tacerea lui Nelson. Cand o sa intelegi asta, atunci o sa cresti in ochii tai, eu personal raman la prima mea impresie despre tine, observ ca nu ma insel.
Ferrari au scapat de penalizari din 2 motive: aveau pilotul care se multa pe diferite strategii gandite de Ross si se adaptau la fiecare problema. Au fost curse in care au scapat de penalizari pentru ca erau mai putine tururi sau au executat penalizarea, dar in ultimul tur, cand nu se mai putea oricum pierde nimic.
Dar McLaren au fost prosti pentru ca s-au grabit si Renault la fel. Repet… sa te duci la un Xerox si sa copiezi un caiet cu insigna oficiala Ferrari… trebuie sa fii handicapat mintal ca sa nu-ti dai seama ca oricine putea alerta politia.
Ca sa nu fii in stare sa cumperi tacerea unui pilot… trebuie sa fii un manager prost rau de tot. Ca dovada ca Renaul risca o penalizare financiara mare, nu chiar 100 de milioane dar sigur 10-20, zic eu + o descalificare care mai inseamna alti bani pierduti. Stii ca fiecare punct valoreaza nu stiu cati dolari da?
Deci… Ferrari au fost si sunt strategi mai buni decat cei de la McLaren si Renault. Din pacate sau din fericire… asta este adevaraul.
Nu trebuie sa-ti placa si nici nu trebuie sa fii de acord. Dar te provoc la un raspuns care sa fie argumentat. Nu cu prostii de sportivitate… pentru ca nici nu intelegi termenul. Sa-ti aduc aminte de Spa 2008? Faza aia cu scurcircuitatea sicanei? Ia citeste in regulament, ce spune regulamentul, cum ca pilotul trebuie sa lase cativa metri, daca nu ma insel cel putin 6 intre el si masina din fata lui, pentru ca a facut ceva nesportiv.
Sau ca regulamentul spune ca a minti este foarte nesportiv. Stii cine a mintit in Australia 2009 si a facut un gest extraordinar de nesportiv?
September 10th, 2009 la 7:55 pm
@Drako: De fiecare cand am argumentat ceva am argumentat cu ajutorul regulamentului. Stiu ca tu doresti ca Lewis sa aiba un regulament cu o sa singura regula dar… sportul se bazeaza pe un regulament general, acelasi pentru toate echipele. Din pacate pentru tine si pentru echipa ta preferata, a minti, a scurtcircuita o sicana sunt vazute ca …. manevre ilegale si incorecte dar si nesportive. Din pacate pentru tine si echipa ta preferata, a copia un caiet si a te prinde este la fel de nesportiv, ilegal si mai ales… incorect conform aceluias regulament. Asta ca nu sa discutam de chestii morale… stii ca dupa incidentul Australia 2009… eu personal il descalificam pe Lewis pentru tot restul sezonului si nu din ura ci pentru ca a trisat urat de tot, dar a mintit si publicul si FIA si pe cei de la Toyota.
September 10th, 2009 la 8:46 pm
Andrei>> Mi-ai confirmat ce tocmai am spus regulile sunt doar pentru “catei”. Tine-o tot asa, e bine! Sa castige cel mai smecher nu cel mai bun! Ai dreptate, ai foarte multa dreptate! Ai adus argumente excelente si nu mai am ce comenta. Te rog, inca odata, sa-mi scuzi curajul de a avea alta parere. Te rog sa ma ierti……
September 10th, 2009 la 9:34 pm
@ Andrei
lasa argumentele…parca esti la vre-un proces .cred ca orice fan care se uita cat de cat la F1 stie cate nereguli a facut si Ferrari de-a lungul anilor…adevarul e ca ei au stiut sa mascheze in cele mai multe cazuri ceea ce s-a intamplat cu adevart , ceea ce Mclaren si Renault nu au stiut . Cum a zis si Drako , trebuie sa fii smecher sa castigi .
Bafta !
September 10th, 2009 la 9:50 pm
@Drako: Nu am spus niciodata ca cel mai smecher castiga, nici cel mai bun. Castiga ala care sta pe reguli, adica pe linia lor. Cine sare pe langa reguli si nu stie sa le acopere macar —> este prins.
Tu nu te gandesti la idea morala? McLaren au obtinut acel caiet de la inginerul Ferrari. Daca erau asa de corecti de ce nu l-au predat?
Lewis in Australia: Era cu musca pe caciula, de ce nu a abandonat? Asa nu mai era pedepsit dar nu…
ei ai facut apel impotriva celor de la Toyota ca l-au depasit pe Lewis… desi stiau ca adevarul este invers.
Unde este “a fii cel mai bun” aici? Nu cumva au incercat sa fie smecheri in ambele situatii si au fost prinsi pentru ca au fost prosti?
Ti-am ascultat parerile… asta daca mi-as da seama unde este acea parere. Sa o mai astept sau? Iti argumentez si pe baza regulamentului si pe baza morala si mai ales iti explic cum vad eu situatia. Din pct meu de vedere.
@Deivid: Scuze… m-ai pierdut de tot. Toata lumea copieaza in Formula 1, motoare, frane, capace de roti, nasuri ori ce se poate. Nu ai ce sa faci. Dar cand tu iei un caiet al altei echipe si nu-l predai… si mai esti si prins… de o vanzatoare care anunta Politia… cred ca se numeste prostie.
Dar nu exista prostie mai mare decat sa existe si o inregistrare audio, cand tu declari ceva acolo si in fata FIA declari altceva.
Spuneti ce vreti, dar sa judecam la rece faptele cum sunt, nu cum am vrea sa fie.
September 10th, 2009 la 10:14 pm
Revin si spun ce am mai spus si anume :
- urmarile unui astfel de accident chiar la viteza mica sunt imposibil de previzionat.
- evenimentul s-a produs in turul 14 si iar, era imposibil de prevazut ce s-ar fi putut intampla pana la sfarsitul cursei.
- masina ca sa nu mai vorbim de pilot a dovedit ca are potential echipa castigand inca o cursa dupa aceea si avand in ultimile curse cel mai bun punctaj.
- Piquet ar fi putut sa dovedeasca de atunci ca este un pilot mai bun decat s-a vazut, pentru ca nu cred ca evolutiile sale au fost tot ordine de echipa. Echipa iti impune sa fi al doilea in echipa dar daca primul abandoneaza, nu te impiedica nimeni sa castigi.
- Nu cred ca Piquet a plecat de la echipa fara sa incerce sa-si mentina locul, amenintandu-l pe Briatore ca da in vileag totul.
- Asa zisele dezvaluiri ale lui Piquet, il pun intr-o lumina atat de proasta, incat nu stiu daca va mai avea loc vreodata in F1 si nu cred ca nu si-a dat seama de asta, in coditiile in care un pilot tanar ca el are inca multe sperante si chiar variante.
- Nu vad rational sa provoci un astfel de accident chiar daca esti absolut sigur de urmarile sale pentru a castiga o cursa ce nu iti aduce nici un beneficiu notabil.
- In toate comentariile de mai sus, nu apare nici un argument solid, nici o dovada palpabila. Ceea ce se spune ca zice Briatore si e folosit ca dovada impotriva sa si anume ca ideea i-a apartinut lui Piquet, mi se pare ca este absurd.
Sunt sigur ca este vorba de masinatiuni de culise (in ultimul timp s-au inmultit) si cand vrei sa dovedesti un lucru nu e greu sa-l faci (gasesti si martori mincinosi poti sa truchezi poze sau filme), dar nu stiu in interesul cui, in nici un caz al sportului si al F1.
September 11th, 2009 la 12:23 am
andrei, du-te in locul lui TODT si ROSS BRAUN- CA ESTI BUN TATA.DA ,IA SI REGULAMENTU CU TINE
September 11th, 2009 la 7:56 am
@Andrei
daca nu am fost indeajuns de coerent sa ma intelegi inseamna ca numai eu vorbesc babuineza .
September 11th, 2009 la 9:18 am
iarasi au facuto de oaie astia de la Renault cu Briatore in frunte. Rusinica!
September 11th, 2009 la 10:39 am
Regret sa constat ca discutia a degenerat in stil neaos autohton si s-a ajuns la de ce pe ei si nu pe altii?
De ce pe Renault? Poate nu Renault, poate nu Briatore, dar sigur Simmonds a stiut si a discutat cu Piquet unde ar fi “util” sa se rupa o masina pentru a intre masina cu girofaruri.
Ca s-a decis sa se intample, ca s-a discutat numai asa de pamplezir….. Cert este din declaratii ca s-a gandit cineva la asa ceva si asta este mult mai grav decat sa pui un pilot de-al tau sa lase pe celalalt in fata. Si sa fim seriosi, nu se poate spune ca prin faptul ca Bari se dadea din fata lui Schummi se putea muri dar ca David Coulthard , cu un tur in urma a franat brusc in fata lui Schummi la Spa, pe ploaie …… Nu dati in Ferrari cu pietre ca au avut si au in permanenta destui dusmani pe pista.
Trebuie facut ceva sa nu se escaladeze spirala asta a manevrelor murdare, trebuie scos din mintea celor ce conduc echipele idei de genul acesta. A scoate un adversar din cursa sau a obtine o victorie cu astfel de manevre nu trebuie sa devina un procedeu uzual!
September 11th, 2009 la 8:11 pm
Ce tare a fost fraza cu ’sportul se bazeaza pe un regulament general, acelasi pentru toate echipele’.
September 14th, 2009 la 10:57 am
Nu cred ca titlul este potrivit.Spun asta in conditiile in care situatia a fost generata de cateva persoane,e drept responsabile,insa echipa aia de cateva sute de tehnicieni cred ca trebuie exonerata de consecintele produse de mizeria lui Briatore.Ei n-au nicio vina.Poate ca ar fi sunat mai bine “Rusine Briatore”…oricum,este usor voluntara treaba,nu m-as antepronunta,inca nu cunoastem toate detaliile.
September 14th, 2009 la 10:33 pm
Lasa mai ca rezolva Miki Alexandrescu toate problemele ca doar el e preten cu toti