Deziluzia
Ma asteptam ca Renault sa concureze bine-mersi in ultimele curse ale sezonului, precum si in 2010, in ciuda evenimentelor din Singapore.
Ma asteptam ca Fernando Alonso sa fie considerat curat ca lacrima doar de dragul de a nu strica reputatia unui dublu campion mondial si, de ce nu, unui viitor pilot al Scuderiei Ferrari.
Ma asteptam ca Flavio Briatore sa primeasca o suspendare. E drept, vizam o suspendare de 2-3 ani, nicidecum una pe viata.
Insa nu ma asteptam ca Renault sa nu pateasca practic nimic de pe urma acestui scandal. Francezii pot rasufla usurati pentru ca, cu exceptia unor cheltuieli de cateva mii de euro pentru investigatia FIA, nu vor avea nimic de pierdut.
Este incredibil ca, dupa astfel de fapte, Renault continua sa figureze pe locul 4 in clasamentul constructorilor din sezonul 2008. Rezultatele sale din sezonul precedent trebuiau pur si simplu sterse cu buretele, asa cum s-a intamplat in cazul McLaren de acum doi ani.
De asemenea, este incredibil ca Renault nu a primit niciun fel de amenda pentru aceasta conspiratie. Un pilot care trece cu 100 km pe ora pe linia boxelor primeste o amenda de cateva mii de euro, in timp ce o echipa care ii pune viata in pericol propriului sau pilot si comploteaza la rezultatul final al cursei nu este sanctionata deloc.
Este incredibil ca o echipa care a trucat practic rezultatul unei curse poate sa scape atat de usor de un Consiliu Mondial care in alte randuri este draconic pentru cea mai mica aberatie posibila.
De fapt, FIA a demonstrat ca si aceasta decizie este una cu substrat politic. Cum sa excluzi Renault din Formula 1 pentru cel putin un sezon cand francezii ofera motoare pentru Red Bull Racing, Mercedes nu poate oferi unitati pentru toate echipele, iar motorul Toyota este superior doar in comparatie cu Cosworth.
De asemenea, cum poti sa amendezi Renault cu vreo 50 de milioane de euro cand criza economica a lovit puternic constructorul francez, iar suma ar fi echivalenta cu bugetul anual dorit de FIA pentru echipele din Marele Circ.
Vorbim, in realitate, de un precedent extrem de periculos. Mesajul transmis indirect de FIA este ca ca orice echipa poate truca rezultatul unei curse fara sa riste sanctiuni, in cazul in care isi concediaza sefii. Trebuie doar sa produci evenimentul in locul si la momentul potrivit.
September 21st, 2009 la 7:07 pm
buna comparatia cu amenda unui pilot care depaseste viteza regulamentara la pit la Renault …no comment . insa la motoare , nu inteleg cum FIA isi baga nasul peste tot unde Ferrari nu e prima . De ce nu si l-a bagat si cand Ferrari domina F1 ?
September 21st, 2009 la 11:16 pm
Sunt relativ deacord cu decizia luata din cateva motive:
- principalii vinovati de cele intamplate sunt cei 2 care au parasit echipa, Flavio si Pat;
- stergea rezultatelor de anul trecut nu cred ca mai intereseaza pe cineva
- pedeapsa nu este totusi una usoara, are un rol preventiv – responsabilitatea pt astfel de decizii intotdeauna isi ia un sef de echipa – acum nu stiu cine se va mai incumeta sa-si riste viitorul si reputatia prin asa gen de manevre
- inca de la inceputul sezonului Renault cocheteaza cu ideea parasirii competitiei – si ar avea destule motive s-o faca, avand in vedere ca Alonso este decis sa plece la o echipa mai competitiva, rezultatele echipei sunt slabe, starea financiara precara… Plus la faptul ca BMW a anuntat ca paraseste competia cand nimeni nu se astepta la asta; cu atat mai usor ar face-o Renault – ar fi un pretext foarte convenabil in caz ca ar vrea sa plece. Pe de alta parte, decizia de a nu amenda Renault ii obliga oarecum moral sa continue participarea in F1
- amenda primita de un pilot este stabilita prin regulament; acum situatia se judeca in contextul actual in care se afla Renault si Formula 1
September 22nd, 2009 la 8:51 am
Urmatorul blat o se intample la alegerile din octombrie
pentru sefia FIA..Deja se cunoaste castigatorul in persoana lui jean todt..
September 22nd, 2009 la 8:51 am
* o sa se
September 22nd, 2009 la 11:13 am
@Cyrus: “stergea rezultatelor de anul trecut nu cred ca mai intereseaza pe cineva” – Daca Renault era exclusa din sezonul 2008, echipa pierdea toti banii castigati in acel an din drepturile TV. Si in cazul asta vorbim de o suma de aproximativ 50 de milioane de dolari.
September 22nd, 2009 la 11:38 am
Nu inteleg de ce sunteti suroprinsi? Daca ati urmarit atent declaratiile chiar Piquetelul a sugerat ca un accident poate fi util. Symonds a rezolvat problema detaliilor iar Flavio a acceptat sa se faca. Daca este sa fie corect ar fi trebuit sa se omita imunitatea si manareli de genul acesta.
Magaria este ca pentru a se ajunge la Briatore se lasa ne pedepsit cel ce a avut atata inconstienta sa se gandeasca la o astfel de manevra.
Chiar cred ca Renault nu a facut decat sa beneficieze de serviciile unor angajati care au ales aceasta modalitate de a servi pe stapani. Probabil ca s-a impus pe undeva ca in 2008 sa se scoata macar o victorie, dar cred ca nu s-a specificat, indiferent de mijloace.
September 22nd, 2009 la 2:26 pm
Daniel,
chiar crezi ca este primul caz unde FIA inchide ochii?
sa nu uitam de moartea lui Senna si de cazul Frank Williams, un apropiat al lui Max Mosley.
In cazul Renault s-a judecat, s-a dat o sentinta pentru ca a fost scandalul prea mare, a rasuflat prea mult in presa.
Daca FIA era o institutie corecta, Ferrari nu mai erau de mult in Formula 1, numai la cate faze pe fata au facut de atatea si de atatea ori. Sau Schumacher era suspendat pe viata dupa ce i-a facut lui Hill in ‘95.
In fine, nu cred ca Renault, ca societate, merita sa fie exclusa din Formula 1 pentru ignoranta si tampenia unui om – Flavio Briatore- despre care toata lumea care are ochi stia ce fel de caracter este. Mi se pare prea mult.
Cat despre Briatore – lasand la o parte geniul pe care nu i-l contest, cred ca a patit-o mult mai tarziu decat era cazul, in sensul ca are multe pacate pe care nici nu le banuim.
Sa nu fim naivi! Chiar trebuie sa credem ca Briatore a fost la prima infractiune grava in Formula 1? Chiar trebuie sa credem ca Max Mosley si-a gasit gustul pentru pervisiuni sexuale care implica adorarea de simboluri naziste (lucru interzis de altfel) la 70 de ani, cand s-a senilizat?
September 22nd, 2009 la 3:39 pm
Nici mie nu-mi vine sa cred ca au scapat atat de usor! De fapt, Renault nu a primit nici o sanctiune. Stau doi ani cu grija ca ar putea fi suspendati DACA mai fac ceva similar ca gravitate! Nu vor mai face, trec 2 ani si gata. Se sterge cu buretele.
Nu pricep cum de cei de la FIA spun ca in mod normal ar suspenda complet echipa Renault din F1, dar nu o fac. Mai mult, nici macar nu aplica o amenda consistenta, pentru ca le este frica de faptul ca Renault ar putea parasi F1 din cauza asta. Motivatia lor ca oamenii implicati au fost indepartati din echipa este sfidatoare.
September 22nd, 2009 la 4:01 pm
Robert, evident nu e prima oara cand se intampla asa ceva. Chiar Renault a scapat in 2007 cu fata curata desi FIA a descoperit documente McLaren in PC-urile lor.
De acord in privinta lui Briatore, chiar speram sa iasa la iveala o mica parte din lucrurile necurate pe care le-a facut. Totusi, mai bine mai tarziu decat niciodata.
Este insa pacat ca FIA judeca totul dupa cum ii dicteaza interesele si nu dupa cum dicteaza regulamentul.
September 22nd, 2009 la 4:26 pm
Daniel, daca FIA ar avea de unde alege ar judeca dupa regulament
September 22nd, 2009 la 4:38 pm
Daca FIA era o institutie corecta, cateva echipa erau de mult suspendate, Ferrari fiind ultima dintre ele. Singura problema este doar “daca FIA era o institutie corecta”. FIA decide cum crede pentru ca sunt multe interese si mai ales Formula 1 este un sport scump. Doar cu Ferrari nu faci primavara.
Daca Formula 1 era un sport, un sport ca aruncatul greutatii depilda, sau ca 5000m maraton, era ceva. Dar Formula 1 este un sport exclusivist, foarte foarte scump si evident… foarte exclusivit. De aia aici se aplica alte reguli, fie ca ne place noua fanilor, sau nu.