Depăşirea lui Schumacher, (ne)regulamentară
Am avut nevoie de şase curse pentru a înţelege că Michael Schumacher şi-a păstrat instinctele de campion, deşi a lipsit trei sezoane din Formula 1. Dar modul în care a efectuat depăşirea în ultimul viraj spune multe despre determinarea de care dă dovadă germanul, mai ales că în faţa sa era Fernando Alonso, un alt pilot cu reale calităţi demonstrate de cele două titluri mondiale.
Scena depăşirii a ridicat însă numeroase semne de întrebare în privinţa regulamentului.
Ce s-a întâmplat: În turul 78, Safety Car-ul a stins luminile, semnalizând astfel că va intra în pitlane la finalul turului, care era de altfel şi ultimul al cursei.
Conform articolului 40.13 din Regulamentul Sortiv al Formulei 1, orice depăşire este interzisă: “Dacă cursa se încheie în timp ce Safety Car-ul este pe circuit, atunci maşina de siguranţă va intra în pitlane la finalul ultimului tur, iar monoposturile vor trece linia de sosire în mod normal fără depăşiri”.
Cu alte cuvinte, depăşirea lui Schumacher a fost neregulamentara.
Dar… exista un mare dar:
Acelaşi regulament sportiv susţine că piloţii sunt liberi să efectueze depăşiri după ce au trecut de linia Safety Car-ului, în cazul în are acesta a stins luminile şi a intrat în pitlane.
“Când Safety Car-ul este pregătit să părăsească circuitul acesta stinge luminile, indicând piloţilor că va intra în pitlane la finalul turului. Piloţii continuă până când trec de prima linie a Safety Car-ului, când steagurile verzi vor indica faptul că sunt liberi să concureze”.
Cu alte cuvinte, depăşirea lui Schumacher a fost regulamentara, pentru că a fost efectuată înainte de linia de start sosire şi după prima linie a Safety Car-ului, iar luminile maşinii de siguranţă erau stinse.
Practic, comisarii de cursa pot alege oricare dintre cele două variante, pentru ca regulamentul este suficient de ambiguu. Oricare va fi decizia, probabil vom asista la un apel, tocmai din cauza ambiguităţii regulamentului.
Update: Comisarii de cursă au considerat ca Marele Premiu al statului Monaco s-a încheiat sub Safety Car, motiv pentru care au aplicat articolul 40.13, iar Schumacher a fost penalizat cu 20 de secunde.
May 16th, 2010 la 6:21 pm
oricum ar fi asta e…pun pariu ca nu e va intampla nimic. schumi nu va fii penalizat. oricum cand a trecut schumi de alonso s-a vazut clar cum acel mini-semafor sau ce era amplasat pe gardul de protectie de langa circuit avea culoarea verde intermitent. asa ca…
May 16th, 2010 la 6:26 pm
@admin.. cam mult timp ti-a luat sa intelegi lucrul asta adica faptul ca Schumi nu si-a pierdut instinctele
May 16th, 2010 la 6:26 pm
http://www.youtube.com/watch?v=cQerOq_7DcA
declaratia lui ross brawn la cateva minute dupa terminarea cursei
May 16th, 2010 la 6:41 pm
Schumacher a depasit pe verde, deci caz inchis. Instinctele? Alea nu se pierd.
May 16th, 2010 la 6:43 pm
Sa inteleg ca postul este putin (ne)realist…? Adica de ce sa nu incepem prin inversarea paragrafelor in care se descrie o asemenea situatie…?
Atunci s-ar fi putut incepe cu: “depasirea lui Schumacher a fost “regulamentara”…dar exista paragraful 40.13 care spune ca…bla, bla, bla…
De multe ori “conteaza” cum privesti si vrei sa intelegi situatia sau …vrei sa o comentezi…
Esential pentru posteritate, dupa acest eveniment, este ceea ce s-a intamplat pe pista si anume sclipirea geniala a unui strateg in fata rivalului !
May 16th, 2010 la 6:47 pm
Eu nu inteleg de ce ai pus ambele articole ? Cand primul nu se incadreaza cu ce sa intamplat.
CURSA NU SA TERMINAT SUB SAFETY CAR deci se aplica al doilea articol postat de tine.
CLAR CA BUNA ZIUA
May 16th, 2010 la 7:36 pm
nu pot alege oricare dintre variante pentru ca au anuntat ca safety car-ul se retrage in acel tur nu ca se va sfarsi cursa sub safety car. simplu, regulamentar
May 16th, 2010 la 7:43 pm
A fost penalizat
Michael Schumacher receives 20 second penalty, dropping him to 12th, for overtaking Alonso on the final lap in Monaco!!
May 16th, 2010 la 7:53 pm
“..as stated in article 40.13 of the sporting code, drivers must not overtake if the Safety Car has controlled the race on the final lap, despite the silver Mercedes sports car always returning to the pits to allow the winner to take the chequered flag.”-litera regulamentului
May 16th, 2010 la 7:57 pm
Am citit si eu pe net, ce spun baietii, si articolul 40.13 specifica exact acest aspect. Cursa se termina sub incidenta SC-ului doar ca SC-ul iese pentru lasa invingatorul sa fie primul caruia i se flutura steagul. Practic sunt sub steag galben, chiar daca SC-ul a iesit. Anul acesta au fost niste reglementari foarte serios analizate, pana acuma fost fair play, ceea ce va duce la un verdict favorabil celor de la Ferrari desi verdictul este favorabil in primul rand regulamentului.
May 16th, 2010 la 8:22 pm
Schumacher penalised for Alonso safety-car pass (preluat din: formula1.com)
Mercedes GP’s Michael Schumacher has been penalised by the Monte Carlo race stewards for his overtaking manoeuvre on Ferrari’s Fernando Alonso in the dying moments of the Monaco Grand Prix.
Schumacher was handed a drive-through penalty, which is converted after the race into a 20-second time penalty, dropping him from sixth to 12th in the results.
Schumacher passed Alonso just as the safety car pulled in at the end of Lap 78. The FIA stewards, which included his old sparring partner Damon Hill, have deemed the German breached Article 40.13 of the Sporting Regulations, which states that “if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.”
Schumacher’s demotion moves Toro Rosso’s Sebastien Buemi, who had finished in 11th, into the points.
May 16th, 2010 la 8:23 pm
…si atunci de ce era steag verde si nu galben??? si de ce nu mergeau la pas cum zicea Brawn???
RUSINE
May 16th, 2010 la 8:27 pm
Daca regulamentul specifica ca Sc se retrage dar depasirile sunt in continuare interzise atunci ar fi trebuit sa ramana steagul galben! Prin fluturarea steagului verde ai dat voie la depasiri!
Aici este mana lui Damon!
May 16th, 2010 la 8:31 pm
Da, o fi facut Hill cu steagul:)-
May 16th, 2010 la 8:35 pm
Alonso de ce a incercat sa-si apere pozitia?El sustine ca i s-a spus de la boxe ca nu se poate depasi, iar reactia lui n-a fost una instinctuala. Mda, o cursa cu o depasire;pana si pe aia au anulat-o.
May 16th, 2010 la 8:39 pm
Mah baieti, eu nu ce tot nu pricepeti dar regulamentul este foarte foarte clar:
“Conform articolului 40.13 din Regulamentul Sortiv al Formulei 1, orice depăşire este interzisă: “Dacă cursa se încheie în timp ce Safety Car-ul este pe circuit, atunci maşina de siguranţă va intra în pitlane la finalul ultimului tur, iar monoposturile vor trece linia de sosire în mod normal fără depăşiri”.
“as stated in article 40.13 of the sporting code, drivers must not overtake if the Safety Car has controlled the race on the final lap, despite the silver Mercedes sports car always returning to the pits to allow the winner to take the chequered flag.”-litera regulamentului”
Deci: suntem in ultimul tur, masina de SC iese, totul este normal, adica steag verde, dar nu ai voie sa depasesti (adica tot steag galben, dar nu este afisat pentru ca se presupune ca cineva stie regulamentul).
Este complicat? Anul acesta s-au dat penalizat foarte corect, de fapt exista doar cateva tocmai pentru ca de multe s-a incercat sa nu fie faultat pilotul si sa fie fair play. Daca acolo sus scrie ca nu ai voie sa depasesti in ultimul tur, dupa ce intra SC-ul… ce este asa de greu? De ce numai Schumacher a incercat depasirea? Restul ce faceau dormeau? De ce restul nu au incercat desi distanta dintre ei era foarte mica? Toti sunt prosti si numai unul avut sclipirea de geniu? Kubica care tot timpul a incercat sa se apropie de Vettel, in ultimul tur a stat calm, nici nu s-a aparat de Felipe, care la un moment dat, rula foarte aproape, la fel si Hamilton cu Felipe.
Nu vi se pare ciudat? Stii ce-mi pare rau? Daca Schumacher nu se stresa cu prostia asta de depasire, toata lumea ii vorbea de bine, pentru ca facuse o cursa super, asa acuma… toti vor rade pentru ca nu a fost in stare sa termine curat. Deci tot pierderea lui. Si in 2006 a facut o tampenie la Monte Carlo si in 2010 face una. Nu la fel de mare dar tot tampenie este. Capisci?
Si era si in fata lui Rosberg, deci numai lucruri bune pentru el, asa dupa penalizarea asta…. numai rusine.
May 16th, 2010 la 8:44 pm
Cred ca ai realizat postul zilei:)
May 16th, 2010 la 8:49 pm
Clar de tot a fost neregulamentara. Faptul ca regulamentul spune ca pilotii pot sa concureze cand sunt fluturate steagurile verzi nu se aplica atunci cand cursa se termina sub safety clar. E extrem de clar si corect. Bravo Hill. AI luat decizia cea mai buna!
May 16th, 2010 la 8:59 pm
NeoGalaxy… calm. Asteptam apelul! Te stresezi prea tare!
May 16th, 2010 la 9:18 pm
@Schubler: Nu ma stresez de loc. Practic nu am spus nimic despre penalizare in sine. Nici daca este corecta nici daca este gresita. In schimb, mi se pare toata faza de rahat. In loc sa fie destept Schumacher, a facut rahatul praf. O sa rada si cu curul fanii de el, daca acel apel cumva nu se va termina in favoarea lui. Ma repet, putea sa castige x puncte, termina si in fata lui Rosberg, era o win win situation. Acuma in schimb, din win-win, are toate sansele sa iasa in loose-loose situation. Si este pacat pentru ca venea dupa o performanta frumoasa din Spania. Poate asa intelegi ce am spus mai sus.
May 16th, 2010 la 9:19 pm
NeoGalaxy…ma bucur ca tu ai priceput din prima. Fara suparare, dar mi se pare ca ai ‘priceput’ ce ai spus mai sus doar pentru ca nu-l suporti pe Schumacher.
May 16th, 2010 la 9:22 pm
@NeoGalaxy. Schumacher a incercat depasirea pentru ca i s-a spus de la boxe ca e ok. Ca s-a aratat steag verde. Eu ma bucur ca a incercat…de ras mi se pare Alonso, care a incercat sa se apere.
May 16th, 2010 la 9:23 pm
Da este foarte corect ce ai scris,dar daca te uiti mai atent la finis nici un pilot nu a lasat spatiu celuilalt.
Alonso admira peisajul si Schumy a profitat d situatie,ce este asa de greu ¿¿¿¿¿¿
Totul este pe dos!
May 16th, 2010 la 9:25 pm
Eu nu-l suport pe Schumacher? Aberezi sau nu ma cunosti. Si nu va exista nici un apel. Deci loose-loose, cand putea sa fie win-win. Avea sansa unei amintiri super, o cursa curata, o alta ocazie de a iesii in fata lui Rosberg si mai ales, cateva puncte valoroase.
May 16th, 2010 la 9:31 pm
Am specificat ‘fara suparare’ in sensul ca as putea sa ma insel. Oricum nu sunt de acord cu tine. Cred ca a facut bine ce a facut. In F1 de azi sunt doi piloti mari: Schumacher si Hamilton(din ce am vazut pana acuma). Acestora li se reproseaza prea des trasaturi si fapte care la Senna erau considerate calitati si manevre geniale (post mortem binenteles).
May 16th, 2010 la 9:32 pm
@NeoGalaxy Da este foarte corect ce ai scris,dar daca te uiti mai atent la finis nici un pilot nu a lasat spatiu celuilalt.
Alonso admira peisajul si Schumy a profitat de situatie,mai ales ca nu avea aderenta de si a incercat sa se apere,nu avea mult sa depaseasca si Rosberg ,daca reusea atunci cum comentai?
May 16th, 2010 la 9:35 pm
In F1 sunt doi piloti mari, Schumacher si Alonso, si unul in devenire Vettel.
May 16th, 2010 la 9:37 pm
Dovada ca toata seara lumea nu vorbeste altceva decat despre cum primii doi si-au incheiat cursa, si cum ultimul si-a optimizat sansa de a deveni campion mondial.
May 16th, 2010 la 9:43 pm
Nemetleo: Aici gasesti regulamentul:
“http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/65EE8F15945D0941C12576C7005308AE/$FILE/1-2010%20SPORTING%20REGULATIONS%2010-02-2010.pdf”
Ceea ce Daniel spune mai sus este din pacate o greseala. La pagina 24 alineatul 40.7 sunt descrise modurile cand este pisibila depasirea (overtaking-ul) cand SC-ul este in procedura de “iesire din pista”. Din pacate, nici unul nu da voie depasirilor, deoarece eram in ultimul tur se aplica alineatul 40.13.
Daca asta inseamna ca eu uras pe cineva, scuze, dar regulamentul este foarte clar. Iar ce spune Daniel nu are legatura cu regulamentul.
Alineatul 40.11 spune foarte clar ca la iesirea SC-ului de pe pista, se vor flutura steagurile verzi, pana la trecerea ultimei masini. Deci pentru ca eram in ultimul tur se aplica iarasi acelasi alineat 40.13 cu aceleasi steaguri verzi si cu aceeasi regula de non overtaking. Sper ca am fost destul de clar acuma.
May 16th, 2010 la 9:43 pm
Hamilton? Pilot mare, daa…Pai el e pilot, nu poate sa mai aiba grija si de monopost:)
May 16th, 2010 la 9:46 pm
@Nemetleo: Pe vremea lui Senna, erau alte reguli si timpuri. Acuma nu mai suntem in vremea lui Senna. Presupun ca daca eu as avea o pusca si as impuca niste oameni ca pe vremea haiducilor, cand erau considerate niste acte de curaj real, acuma in vremurile noastre nu as fii arestat si dus la inchisoare nu? Sper sa intelegi analogia. Este la fel de logica cat a fost si a ta
May 16th, 2010 la 10:39 pm
@NeoGalaxy : Penalizarea a fost dictata dupa ce comisarii au raspuns la urmatoarea intrebare: cursa s-a terminat sau nu sub incidenta Safety Car-ului? Ei au considerat ca da. Mercedes GP sustine ca nu. De aici si confuzia legata de articolul din regulament care trebuie aplicat.
May 16th, 2010 la 11:00 pm
@Daniel: Sunt de acord cu tine. Totusi, traducerea de mai sus, citatul acesta
““Când Safety Car-ul este pregătit să părăsească circuitul acesta stinge luminile, indicând piloţilor că va intra în pitlane la finalul turului. Piloţii continuă până când trec de prima linie a Safety Car-ului, când steagurile verzi vor indica faptul că sunt liberi să concureze”.” de unde este exact?
In regulament nu exista asa ceva, exista un pasaj asemanator: Alineatul 40.11, al 4-lea paragraf, specifica doar ca steagurile verzi vor flutura pana trece si ultima masina
Oricum ce sustin cei de la Mercedes GP este cel putin aberant, atata timp cand SC-ul s-a retras in ultimul tur si nu inainte Comic este ca inainte de a-si da seama ca gresesc, spuneau ca depasirea s-a facut inainte de linia aceea galbena Ceea ce este legal, doar daca SC-ul nu a intrat la pit in ultimul tur Deci… s-au contrazis singuri
May 16th, 2010 la 11:01 pm
dr_fritz, multumesc pentru link. Apreciez mult. Sustin ce spune Brawn.Dar ramane de vazut…sper sa li se dea castig de cauza, la sfarsit.
May 17th, 2010 la 10:20 am
Pentru mine conteaza mai putin ce verdict se va da. Probabil va fi unul politic, in conditiile in care regulamentul poate avea interpretari diferite. Personal ma astept si la o solutie de genul: sa se considere ordinea care era la intrarea in ultimul tur sau la iesirea din tunel sau la piscina (balivernez) ca sa fie tot poporul multumit. Mai important pt intrecere ar fi ca Schumi sa intre in lupta pentru primele locuri. Pana acum sunt numai 6 (Web, Vet, But, Ham, Alo, Kub).
May 17th, 2010 la 10:27 am
Eu consider ca Shumacher a facut o depasire regulamentara iar comisarii de cursa sunt de vina ca nu au respectat regulamentu(in loc de steag verde au stat cu stg.galben).
May 17th, 2010 la 10:27 am
Regulamentul spune ca daca cursa se termina sub safety car…atunci SC intra la boxe in ultimul tur…bla bla
Regulamentul nu spune ca daca SC intra la boxe in ultimul tur cursa se termina sub SC.
Lui Hamilton i s-a transmis sa nu depaseasca, lui Kubica sa aiba grija sa nu fie depasit…trage-ti voi concluzia!
Singura discutie este daca ‘track clear’ este mai tare ca SC intrat in ultimul tur.
In trecut in cazul curselor ‘inghetate’ se fluturau steaguri galbene pana la final (iar trecut nu inseamna anii ‘80).
@NeoGalaxy: eu ma refeream la depasiri in primul rand cand spuneam de Senna-Schumy-Hamilton, iar acolo mare lucru nu s-a schimbat. Poti fi inca haiduc (vezi Alonso-Massa la Shanghai).
May 17th, 2010 la 11:00 am
In the ‘09 OzGP the safety car pulled in BUT SC boards and yellow flags were still waved to show the race was still under SC conditions and the safety car only pulled in due to 40.13 (which is not new for 2010)
FIA va fi nevoita sa clarifice regulamentul, a.i. echipele sa interpreteze la fel astfel de situatii. Sunt aproape sigur ca se va hotari interzicerea depasirii ‘Schumacher’ ca avem prea multe in F1…prea mult spectacol
May 17th, 2010 la 11:23 am
http://img237.imageshack.us/img237/8861/greg4w.jpg
Australia 2009-finish under SC.
40.13 era in vigoare si atunci; s-a modificat doar locul de unde se poate depasi anul acesta
May 17th, 2010 la 11:39 am
Se prea poate, dar uite aici ceva interesant
Articolul 40.11
“In order to avoid the likelihood of accidents before the safety car returns to the pits, from the point at which the lights on the car are turned out drivers must proceed at a pace which involves no erratic acceleration or braking nor any other manoeuvre which is likely to endanger other drivers or impede the restart”
May 17th, 2010 la 11:45 am
PS. Din pacate este o diferenta mare intre regulamentul de anul trecut si cel de anul acesta. 40.13 de anul trecut spune ceva, 40.13 de anul acesta spune cu totul altceva. Multi “se pricep” la Formula 1 dar din pacate doar asa cred ei.
Cautati pe net ambele regulamente si o sa vedeti cat de mare este diferenta intre alineatul 40 din 2009 si cel din 2010.
May 17th, 2010 la 11:55 am
@NeoGalaxy:Putem discuta la nesfarsit pe tema asta(desi nu inteleg ce legatura are 40.11 cu depasirea ).
Vom vedea ce se va hotari; nu ca ar face vreo diferenta. Eu ma bucur doar ca Schumacher s-a intors: pe bune!
In rest…numai bine si sa ne bucuram de curse frumoase! (fara Miki daca se poate )
May 17th, 2010 la 5:58 pm
Indiferent de rezultatul apelului Schumacher ramane cu penalizarea. Cu regret.
May 18th, 2010 la 12:06 pm
Interpretarea pe care o face “NeoGalaxy” referitor la cele doua puncte din regulament, este clar cea corecta si numai cu un subiectivism exacerbat si nerational poate sa se interpreteze altfel regulamentul. Cele doua puncte din regulament se refera clar la doua situatii diferite. Nu cred ca in acest caz poate fi pus in discutie regulamentul, care nu este catusi de putin ambiguu si ca atare orice politica mai sus pomenita nu-si are rostul. In privinta lui Schumacher, sunt iarasi de acord ca a pierdut mult mai mult decat daca ar fi gandit putin si ar fi ramas la locul sau in spatele lui Alonso. Mai spun ca depasirea realizata de Schumacher a fost pe cat de putin geniala si neinspirata pe atat de rauvoitoare, incercand chiar sa-l elimine pe Alonso prin blocarea sa in glisierele de protectie. Alonso insa a evitat acest lucru cu ratiune si abilitate. Am citit multe comentarii in care cu multa satisfactie se spunea ca Schumacher de fapt se distreaza (culmea este ca pare chiar asa). A te distra in felul acesta nu mi se pare deloc laudabil (am folosit un eufemism) din partea unui atat de mare campion(?).
May 18th, 2010 la 2:13 pm
Au gresit comisarii de cursa. Daca cursa se incheia sub safety car, atunci nu trebuiau fluturate drapelele verzi, si semafoarele sa se faca verzi, trebuiau sa pastreze drapelele dublu galben si semafoarele pe galben. E atat de simplu. Din moment ce a fost verde… a fost verde si nu e corect ca Schumi sau oricine altcineva sa fie retrogradat pt o greseala a comisarilor.