Inceputul dezastrului?

Formula 1 este in stare de soc dupa ce Honda a decis brusc sa renunte la tot ce inseamna aceasta competitie din cauza crizei financiare.

Toate planurile marete pentru 2009, toata acea campanie “EarthDream” s-au spart ca un balon de sapun din cauza contextului economic defavorabil.

Trebuie sa intelegem ca motivele pentru care japonezii au luat o astfel de decizie nu au nicio legatura cu Formula 1. Vanzarile Honda pe segmentul auto au scazut dramatic in ultimul timp, ca efect al crizei financiare. Toate aceste pierderi suferite trebuiau recuperate de undeva. In astfel de situatii esti nevoit sa iei decizii drastice: concedieri masive, restructurari, oprirea productiei. Sau poti opta pentru eliminararea cheltuielilor care nu s-au dovedit a fi eficiente.

Bingo! Honda a fost echipa cu cele mai mari cheltuieli din Formula 1 si, trist dar adevarat, cu cele mai slabe rezultate. Investitii care nu s-au vazut pe pista decat in 2006, cand Button marca prima si singura victorie a acestei echipe in F1. Astfel, decizia de a renunta la Formula 1 a fost cat se poate de logica in acest context. Chiar daca nu ne place, acesta este adevarul. Si chiar daca Honda nu este nici pe departe o echipa mare, trebuie sa regretam aceasta pierdere.

Si sa nu credeti ca Formula 1 este singura competitie afectata. Colegii de la auto tocmai m-au informat ca Audi a decis sa se retraga din Le Mans! Este din ce in ce mai clar ca zilele de glorie ale sporturilor cu motor au inceput sa apuna. In vremuri de criza, constructorii se gandesc cum sa supravietuiasca si nu cum sa faca “mofturi” de a participa in sporturile cu motor.

Ce urmeaza? Parerea mea, de simplu fan al Formulei 1, este ca nimeni nu poate sti ce se va intampla in continuare. Criza mondiala este abia la inceput si va mai dura cel putin inca un an. Vor reusi echipele sa supravietuiasca pana atunci? Deja se vehiculeaza ca Toyota se gandeste la retragere. Nu e prima oara cand se intampla, insa cea mai mare problema este ca rivalul traditional al celor de la Toyota a capitulat. Iar in acest caz, motivatia celor de la Toyota de a concura in F1 scade dramatic. Cu siguranta nu se vor retrage in 2009, insa pentru 2010 lucrurile sunt foarte incerte.

Cu numai doua luni in urma vorbeam despre un viitor sumbru al Formulei 1. Contextul era diferit, dar din pacate acel viitor sumbru pare mai aproape ca niciodata…

Despre criza cu Alan Henry

Alan Henry este unul dintre cei mai reputati jurnalisti de Formula 1 din lume, fiind prezent constant la cursele din Marele Circ inca din anii ‘70.

Tocmai de aceea, nu este o idee rea sa ascultam ce are de spus britanicul despre criza financiara din Marea Britanie din anii ‘70 si, bineinteles, despre criza din Formula 1 din acea perioada.

“Imi amintesc bine de criza economica din iarna 1973-1974. Asta a culminat cu o saptamana de munca de 3 zile, cu pierderi de job-uri si intreruperea utilitatilor, atat a electricitatii cat si a gazelor. Purtam paltoane intr-un birou inghetat. Cu totii ne gandeam ca lumea se va schimba pentru totdeauna. Dar Formula 1 a revenit la viata la inceputul anului 1974 si de atunci nu ne-am mai uitat niciodata in urma”.

Alan Henry scrie in prezent pentru publicatiile britanice F1 Racing si Autocar.

Revenind in zilele noastre, criza finaciara incepe treptat sa isi faca simtita prezenta si in Formula 1. Reducerea costurilor este subiectul central al discutiilor de joi de la Geneva, iar echipele dau deja semne de “oboseala” finaciara: Toyota si-a anulat lansarea oficiala a noului monopost, totul urmand sa se desfasoare online, iar Honda analizeaza cu mare atentie cheltuielile din Formula 1.

Ce va urma in 2009? Daca stie cineva, sa ne spuna si noua…

3 comentarii

Etichete: /

Circuitul perfect

Sponsorii de peste hotare se intrec in campanii de marketing care mai de care mai inovatoare.

Ultimul exemplu este furnizat de Mobil 1, care a initiat o campanie foarte atragatoare pentru noul campion al Formulei 1, Lewis Hamilton. Britanicul a fost invitat sa realizeze circuitul perfect, plecand de la cele mai frumoase viraje existente in Formula 1. Bineinteles, totul se bazeaza pe magini generate pe computer.

Ce a iesit puteti vedea aici, in tab-ul Supercircuit. Enjoy!

Reverse grid

Citind aceasta stire, mi-a venit brusc o idee care ar putea rezolva partial problema spectacolului in Formula 1.

In loc sa se chinuie sa revolutioneze calificarile, ar fi mai bine ca FOTA sa instaureze doua curse: una sambata, cealalta duminica. In prima cursa se pleaca in functie de timpii din calificari, iar in cea de-a doua in ordinea inversa a pozitiilor din prima cursa.

De fapt, sistemul asta este foarte asemanator cu ceea ce avem in prezent in GP2. Imaginati-va ca ar fi mult mai tare sa ii vedem pe Hamilton, Raikkonen si Massa plecand in fiecare duminica de pe locurile 15-20. Spectacolul ar fi clar asigura, mai ales ca ar fi greu de anticipat pe ce locuri ar termina pilotii de top.

Opinii?

Red Bull^2

Dietrich Mateschitz a devenit unicul proprietar a doua echipe de Formula 1. Austriacul a rascumparat actiunile de la Berger si a preluat controlul si asupra Scuderiei Toro Rosso.

Umbla insa vorba prin targ ca Mateschitz a preluat intreaga echipa Toro Rosso cu un singur scop: sa o vanda.

Iata numai cateva dintre motivele pentru care austriacul ar fi tentat sa faca o asemenea tranzactie:

- costurile intretinerii a doua echipe de Formula 1 ar fi foarte ridicate, mai ales in contextul crizei finaciare;

- Mateschitz a anuntat in mai multe randuri ca in 2009 se va concentra mai mult pe Red Bull Racing;

- acest lucru inseamna ca vrea sa faca performanta cu Red Bull, in timp ce Toro Rosso ar urma sa piarda statutul de echipa la mijlocul grilei;

- este mult mai usor sa vanda echipa acum, cand detine 100% din actiuni.

Pe de alta parte, daca intr-adevar Mateschitz vrea sa vanda, intrebarea de baraj este cine ar fi dispus sa cumpere echipa? In prezent, niciun constructor nu se arata interesat sa intre in F1, iar un aparitia unui miliardar care sa investeasca bani “fara numar” este putin probabila in contextul actual. Nici seicii din Arabia nu sunt bine vazuti, mai ales acum cand petrolul a pierdut doua treimi din valoare in cateva luni.

Asa ca, paradoxal, viitorul STR pare mai degraba incert dupa ce Mateschitz a preluat controlul…

Citate celebre

Sezonul 2008 a fost marcat, pe langa duelurile de pe pista, si de declaratiile facute de piloti pe parcursul anului. Plecand de la postul de joi al lui Mircea, am selectat cele mai spumoase declaratii ale sezonului 2008, insotite in unele cazuri de linkuri catre stirea integrala de pe Automarket.ro. Let’s start:

“Ii multumesc lui Hamilton ca a lovit monopostul Ferrari si nu pe mine”Robert Kubica dupa ce a castigat Marele Premiu al Canadei.

“In intreaga mea cariera am fost rapid pe ploaie. Nu am uitat sa pilotez pe ploaie si acum sunt in F1″Felipe Massa dupa cursa de la Silverstone.

“Ferrari nu beneficiaza de tratament special din partea FIA. Ferrari lucreaza cu FIA pentru imbunatatirea viitorului. Faptul ca ei nu critica FIA nu inseamna ca Ferrari beneficiaza de un tratament special” – Ross Brawn inaintea Marelui Premiu al Belgiei.

“Cred ca a fost ok” – Charlie Whiting despre duelul pe pista dintre Hamilton si Raikkonen de la Spa.

“Esti pilot de curse? Nu. Eu sunt pilot de cand aveam 8 ani si stiu destul de bine fiecare manevra de manual si de aceea sunt cel mai bun”Lewis Hamilton explicand incidentul de cursa cu Raikkonen de la Spa.

“Pentru mine era deja surpriza sezonului. Dar este de clasa mondiala ce a demonstrat, in aceste conditii meteo, fara sa faca vreo greseala si dominand de la inceput” – Michael Schumacher despre victoria senzationala a lui Sebastian Vettel de la Monza.

“Cand pilotam pe circuite unde circul ar fi mai bun, orice se poate intampla, pentru ca spectacolul este furnizat de Safety Car. Este umilitor pentru Formula 1″Luca di Montezemolo despre Marele Premiu al statului Singapore.

“Daca presedintele Ferrari crede ca Marele Premiu al statului Singapore este un circ, trebuie sa le multumim pentru ca ei furnizeaza clovnii” – replica lui Bernie Ecclestone la afirmatiile lui Montezemolo.

“Daca pot sa ajut, il voi ajuta pe Massa” – Fernando Alonso despre lupta pentru titlul mondial dintre Hamilton si Massa.

“Stiu cum sa castig si stiu cum sa pierd” – Felipe Massa, dupa ce a pierdut titlul mondial.

“Iubesc aceasta echipa, nu plec nicaieri. Obisnuiam sa merg la vechiul sediu central si sa sad masinile de campioni ale lui Ayrton Senna si Mika Hakkinen. Obisnuiam sa ating volanele si sa visez ca intr-o zi voi avea numele meu si numarul 1 pe masina. iar acum acest vis a devenit realitate”Lewis Hamilton dupa ce a castigat titlul mondial.

Voi care credeti ca au fost cele mai tari replici ale acestui sezon? Unele dintre acestea ar putea reprezenta chiar o sursa de inspiratie pentru concursul “Lasa-i fara replica“.

Paradoxuri

Sebastien Loeb si Valentino Rossi au testat in aceasta saptamana pentru Red Bull si, respectiv, Ferrari.

Pe de alta parte, Sebastien Bourdais acuza voalat Toro Rosso ca pilotii care vor aduce bani de acasa vor pilota la echipa italiana in 2009.

Nu e un pic ironic? Imaginati-va pentru 5 minute cum ar fi Formula 1 cu Loeb si Rossi printre piloti si fara toti acesti pseudo-piloti cu valize…

F1 2009 LIVE pe net

BBC va transmite live pe internet toate cursele de Formula 1 ale sezonului 2009 prin intermediul playerului integrat pe site-ul sau, iPlayer.

Informatia nu reprezinta o surpriza pentru fanii Formulei 1, pentru ca ITV a transmis live pe intenret sezonul 2008. In prezent, singura incertitudine este daca BBC va transmite cursele in format standard sau HD.

Chiar daca in mod oficial stream-ul online va fi disponibil doar vizitatorilor din Marea Britanie, experienta traita in acest sezon, cand stream-ul ITV a devenit disponibilpentru fanii din intreaga lume, are toate sansele sa se repete.

iplayer.jpg

Comenteaza

Etichete:

Banii n-aduc fericirea

La fel ca si in viata, resursele financiare nu reprezinta o garantie a succesului nici in Formula 1. Pe langa bani, ai nevoie de un capital uman foarte important, de un mediu de lucru placut si, in plus, de multi alti factori care la prima vedere par minori.

Surprinzator este ca Honda, care beneficiaza si de bani, si de resurse umane (cel putin daca ne referim la conducerea tehnica), este una dintre cele mai slabe echipe din Formula 1. Sa beneficiezi de 300 de milioane de dolari anual si sa il ai alaturi pe celebrul Ross Brawn ar fi trebuit sa fie o garantie a succesului.

Din pacate pentru japonezi, nu este deloc asa. Nu-mi imaginez ce simt acestia cand se uita pe clasament si observa ca, in ciuda resurselor imense de care dispun, nu au reusit sa fie mai buni decat Force India.

Care pot fi cauzele pentru acest esec? Cea mai simpla explicatie ar putea fi pilotii. Jenson Button continua sa fie catalogat drept un pilot foarte bun in Formula 1, spunandu-se ca daca ar avea o masina capabila ar reusi performante bune. Si totusi, englezul nu este cu mult mai bun decat Barrichello, aflat foarte aproape de finalul carierei.

Si atunci, ne ramane pe buze un singur nume: Nick Fry. Fostul sef al echipei si actualul CEO al Honda pare sa fie veriga slaba din acest lant. Nu degeaba a dat faliment Super Aguri…

Lasa-i fara replica!

Asteptarea a luat sfarsit, odata cu incheierea perioadei de teasing de aproximativ 3 saptamani pentru noua provocare pe care o lansam luni.

“Lasa-i fara replica” este numele noului concurs care are drept scop relaxarea userilor dupa cea de-a doua editie a concursului F1 Champ si incarcarea bateriilor pentru editia urmatoare.

Din 17 noiembrie si pana in luna martie a anului viitor ne propunem sa destindem atmosfera si sa ne simtim bine impreuna.

Aici este locul in care asteptam primele impresii la cald despre “Lasa-i fara replica”.