Partea intunecata a F1

Credeati ca accidentul lui Robert Kubica de la Montreal din 2007 a fost unul grav? V-ati speriat cand Timo Glock s-a izbit violent de parapeti si presa a speculat zile intregi daca va putea concura peste doua saptamani?

Acestea sunt accidente minore in comparatie cu ceea ce a vazut Formula 1 in primii 50 de ani de existenta. Dovada o aveti in materialul video de mai jos, care cuprinde o selectie a celor mai infricosatoare accidente din istoria Formulei 1.

ATENTIE: Prin natura lor, imaginile de mai jos pot fi considerate socante. Consumati cu moderatie.

Analize

Testele au reprezentat intotdeauna partea cea mai imprevizibila din Formula 1, prin specificul lor precis: acela de a evalua anumite componente si de a schimba setarile monoposturilor.

Si totusi, aveam nevoie de un mod in care sa observ mai clar diferentele dintre echipe, cu atat mai mult cu cat 2009 se anunta un sezon extrem de imprevizibil prin prisma noului regulament tehnic si sportiv.

Solutia pe care am ales-o a fost relativ simpla: o analiza succinta, la obiect, a performantelor realizate de piloti pe pista, luand in calcul timpii de pe circuit, numarul de tururi parcurse si problemele tehnice intampinate pe parcursul zilelor.

Sigur, sunt multe de discutat pe aceasta tema in ceea ce priveste relevanta acestei analize. Nu mai departe de anul trecut, Williams era privita drept una dintre cele mai promitatoare echipe pentru 2008. Rezultatul il stim cu totii, nu are rost sa ne repetam.

Insa ceea ce as vrea sa stiu acum de la voi, cei care vizitati in fiecare zi Automarket.ro pentru cele mai proaspte informatii din industria auto si din Formula 1, este parerea voastra despre utilitatea acestui tip de analize.

Credeti ca ar trebui ca aceste analize sa fie realizate mai des? Ce alti factori obiectivi trebuie sa iau in calcul atunci cand compar echipele?

In functie de raspunsurile voastre, analizele de acest tip ar putea reprezenta o sectiune permanenta, prin intermediul careia sa ne facem o parere mai clara despre situatia din teren. Si, cel mai important, ar putea deveni un punct de reper si pe parcursul sezonului 2009, cand relevanta performantelor de pe pista va fi mult mai mare.

Deja vu

Ceea ce se intampla in prezent cu Honda Racing imi trezeste un puternic sentiment de deja vu. Am mai trait odata febra unor negocieri aprinse, solutii gasite peste noapte, zvonuri despre implicarea unor anumite companii si asa mai departe.

Ma refer, bineinteles, la Super Aguri. Prin aprilie – mai 2008 am scris peste 10 stiri, poate chiar 20, despre situatia precara a echipei lui Aguri Suzuki si despre numeroasele discutii pe marginea viitorului sau. Sa recapitulam:

Super Aguri spera intr-o solutie salvatoare
Super Aguri aproape de o noua intelegere
Super Aguri confirma continuarea negocierilor
Vineri expira noul deadline pentru Super Aguri
Viitorul Super Aguri se decide miercuri
Super Aguri si-au gasit cumparator!
Ziua Z pentru Super Aguri
Germanii neaga implicarea la Super Aguri
Viitorul echipei Super Aguri ramane incert
Doi spanioli ar putea cumpara Super Aguri
Super Aguri confirma negocierile cu Weigl Group
Super Aguri se retrag din Formula 1

De ce v-am reamintit de toate aceste stiri? Pentru ca, in ciuda numeroaselor speculatii care apar si informatii oficale despre diverse negocieri, am straniul sentiment ca Honda Racing va avea aceeasi soarta cu Super Aguri.

In fond, daca stam putin sa analizam, Super Aguri a dat faliment tocmai din cauza celor de la Honda Racing, sau mai exact din cauza lui Nick Fry. Oare ce le-a urat Aguri Suzuki celor de la Honda dupa ce japonezii si-au retras complet sprijinul pentru echipa?

Breaking news a la GMM

GMM, agentia care publica zilnic peste 10 stiri de Formula 1 din presa internationala, a dat-o din nou in bara, prin publicarea unor informatii incomplete si invechite.

Acum doua zile, GMM publica declaratia lui Rosberg, care afirma in Blick ca Williams nu va utiliza KERS in primele sase curse ale noului sezon.

Dupa mai putin de 24 de ore a sosit replica Autosport, care a obtinut o pozitie oficiala a echipei Williams in care britanicii acuza indirect GMM ca declaratia lui Rosbeg a fost scoasa din context.

Dar stirea care m-a determinat sa scriu din nou pe blog despre GMM a fost cea legata de ING. GMM a anuntat in aceasta dupa-amiaza ca ING va sponsoriza Marele Premiu al Turciei din 2009. Evident, stirea tocmai este preluata acum de o tona de alte site-uri.

Si totusi, aceasta informatie este deja destul de perimata. Dovada? La finalul lunii ianuarie, cand scriam despre posibila plecare a celor de la ING din F1, mentionam in finalul articolului ca banca olandeza este sponsor principal la patru curse din 2009, printre care si Turcia.

Concluzia: Inca doua bile negre pentru GMM.

PS: Stiu, nici eu nu sunt perfect, nu dati cu oua!

Sensibilul Schumacher

Va mai aduceti aminte de Marele Premiu al Italiei din sezonul 2000? Michael Schumacher, pe atunci doar dublu campion mondial, reusea in fata fanilor Scuderiei Ferrari sa isi adjudece cea de-a 41-a victorie.

Nimic deosebit pana aici, doar ca numarul 41 semnifica si numarul de victorii obtinute in Formula 1 de regretatul Ayrton Senna.

Si, desi ne-a obisnuit cu caracterul sau de multe ori rece, tipic german, Scumacher a avut o reactie mai putin obisnuita la conferinta de presa de dupa cursa din Italia din acel an.

Cel care ulterior avea sa devina cel mai titrat pilot din istorie a fost pur si simplu complesit de performanta realizata in acel moment si a izbucnit in lacrimi, mai ales ca victoria sosea dupa o perioada relativ lunga de insuccese.

Ghid de supravietuire

De ce si cum va supravietui Formula 1 fara sprijinul bancilor

Inceputul de saptamana nu este unul tocmai favorabil pentru Formula 1 si, mai ales, pentru Renault, dupa ce ING a anuntat ca va renunta la toate programele de sponsorizare din Marele Circ incepand din 2010.

Colac peste pupaza, este de asteptat ca banca britanica RBS sa isi reduca dramatic programele de sponsorizare, inclusiv prin incheierea parteneriatului cu Williams.

Chiar daca plecarea bancilor din F1 este o veste trista pentru toti cei implicati in acest sport, viitorul nu este chiar atat de sumbru pe cat pare la prima vedere. Iata si de ce:

Scurt context istoric

Marlboro a sponsorizat Ferrari inca din 1984, iar din 1997 numele marcii de tigari a devenit parte integrata din numele oficial al Scuderiei. Pe de alta parte, McLaren s-a bucurat de prezenta logo-urilor Marlboro (1974-1996) si West (1997-2005), o alta marca importanta de tigari in tarile din Vestul Europei.

Practic, Ferrari si McLaren, doua dintre cele mai galonate echipe din Formula 1, si-au construit o mare parte din bugetele anuale din sposorizarile companiilor de tutun.

Tineti minte ce s-a intamplat in 2005, cand publicitatea la tutun a devenit ilegala in Uniunea Europeana? Au existat numeroase speculatii ca F1 ar putea intra in colaps financiar.

Din fericire, nu s-a intamplat asa, iar principalul motiv este ca Formula 1 a reusit sa atraga de partea sa un alt segment de companii, si anume cele din domeniul bancar.

Probabil ca ING este cel mai cunoscut nume, pentru ca olandezii s-au implicat substantial la Renault, dar nu trebuie neglijate nici banci precum Royal Bank of Scotland (RBS) sau ABN Amro Bank (inainte de a fi preluata de RBS).

Prezent si viitor

Dupa trei ani, istoria se repeta si asistam la oxodul companiilor bancare din sport, de data aceasta din cauza crizei financiare.

Cum va trece competitia peste acest episod neplacut? Formula 1, ca entitate, a facut deja pasi majori in aceasta directie. Sud-coreenii de la LG vor sponsoriza Formula 1 in urmatorii 5 ani si vom vedea logo-ul lor cam peste tot.

Echipele se vor reorienta probabil spre doua categorii de companii: cele din domeniul IT&C si telecomunicatii (dintre care mentionam deja prezenta Vodafone, AMD, Intel sau LG), dar si cele din domeniul pariurilor sportive (fie ca ne place asta, fi ca nu). Uitati-va doar cate echipe din Europa sunt sponsorizate de BWIN, ca sa nu mai vorbim de campionatul de fotbal al Portugalia.

Prin urmare, solutii exista, iar oamenii de marketing din cadrul echipelor vor trebui acum sa convinga companiile ca F1 reprezinta un mediu propice pentru dezvoltarea brandurilor pe care le dezvolta. Si probabil vor reusi, asa cum au facut-o si pana acum.

Scoala de F1

Probabil ati observat ca pe aripa spate a monoposturilor Williams este inscriptionat numele unui site, RaceToLearn.org.

Site-ul respectiv este de fapt prezentarea online a cursului Race to Learn, realizat de Williams in colaborare cu Universitatea din Cambridge si destinat elevilor din Marea Britanie. Deocamdata vorbim doar despre un program pilot, insa acesta ar putea fi introdus insa la scara nationala daca rezultatele vor fi cele scontate.

Ce invata elevii britanici in cadrul acestui curs: aproape totul de la modul in care arata un monopost de F1 pana la aerodinamica, pneuri sau modul de realizare a circuitelor.

Iata mai jos cateva imagini demonstrative ale cursului, precum si fotografii din sala de curs:

Cum se deseneaza un BMW

Cu totii am facut ore de desen in scoala generala. Acuarele, pensule, bloc de desen… si binecunoscutele maini pline de culorile curcubeului.

Insa atunci cand vine vorba de construit monoposturi de Formula 1, lucrurile se schimba radical. Blocul de desen este inlocuit cu un monitor LCD, pensula cu mousul si tastatura, iar programele software profesioniste iau locul acuarelelor.

Rezultatul il puteti admira in videclipul de mai jos, in care un designer de la BMW-Sauber se “joaca” cu “nasul” unui monopost de F1:

Hmm, parca incepe sa-mi para rau ca nu m-am facut designer. Voua nu?

Cota 1000

Blogul de Formula 1 gazduit de Automarket.ro a atins marti pragul psihologic de 1000 de comentarii postate de cititori.

Pentru mine, faptul ca fiecare post genereaza in medie peste 5 comentarii este cea mai palpabila dovada ca blogul de Formula 1 este util si, cel mai important, este apreciat de voi, userii acestui site.

De aceea, vreau sa va multumesc personal pentru cele 1000 de comentarii postate de voi in cele aproape 12 luni de existenta ale acestui blog. Va multumesc atat pentru comentariile despre subiectele abordate, cat si pentru criticile constructive postate de-a lungul timpului. Sper insa ca atacurile personale vor disparea cu timpul de pe blog si ca ne vom putea dedica exclusiv Formulei 1.

Acum, dupa ce v-am multumit, astept comentariile voastre legate de subiectele pe care doriti sa le abordez mai des pe blog. Vreti mai multe opinii personale, mai multe detalii picante despre ceea ce se intampla in spatele concursului F1 Champ, mai multe fotografii inedite sau mai multe materiale video? Sau le vreti pe toate la un loc si inca ceva in plus?

Have your say…

Sa trecem pe pixeli

Nu mi-a placut aproape niciodata de Max Mosley. Nu mai departe de anul trecut ii ceream chiar demisia, dupa celebrul scandal sexual in care a fost implicat.

Si totusi, individul are si partile lui bune. Si nu pot decat sa il aprob atunci cand spune ca Formula 1 ar trebui sa profite de expansiunea internetului si de facilitatile oferite de mediul online pentru a imbunatati calitatea Marilor Premii.

Cum ar putea Formula 1 sa intre efectiv pe monitoarele calculatoarelor noastre conectate la internet? Din punctul meu de vedere, cam asa:

- transmisii in direct ale Marilor Premii (antrenamente, calificari, cursa). Punct deja atins in Marea Britanie, insa inaccesibil in mod legal fanilor din alte tari.

- posibilitatea de a face transmisii pe mai multe canale simultan: unul cu imagini live de pe circuit, altul cu imagini de la boxe si asa mai departe. In prezent asta se face dupa bunul plac al regizorului transmisiunii.

- posibilitatea de a inchide comentariul si de a privi cursa doar ascultand sunetul motoarelor si discutiile dintre piloti si echipe

- un canal dedicat statisticilor in timp real in timpul curselor. Adica cam ce avem acum pe f1.com in timpul evenimentelor oficiale.

Dupa cum vedeti, nu exista noutati majore. Insa internetul poate integra toate aceste platforme intr-una singura, usurand posibilitatea utilizatorului de a alege tipul de informatie pe care doreste sa il vizualizeze.

Voi ce propuneri ati face pentru a imbunatati experienta fanilor in timpul vizionarii curselor pe internet?