De ce si cum va supravietui Formula 1 fara sprijinul bancilor
Inceputul de saptamana nu este unul tocmai favorabil pentru Formula 1 si, mai ales, pentru Renault, dupa ce ING a anuntat ca va renunta la toate programele de sponsorizare din Marele Circ incepand din 2010.
Colac peste pupaza, este de asteptat ca banca britanica RBS sa isi reduca dramatic programele de sponsorizare, inclusiv prin incheierea parteneriatului cu Williams.
Chiar daca plecarea bancilor din F1 este o veste trista pentru toti cei implicati in acest sport, viitorul nu este chiar atat de sumbru pe cat pare la prima vedere. Iata si de ce:
Scurt context istoric
Marlboro a sponsorizat Ferrari inca din 1984, iar din 1997 numele marcii de tigari a devenit parte integrata din numele oficial al Scuderiei. Pe de alta parte, McLaren s-a bucurat de prezenta logo-urilor Marlboro (1974-1996) si West (1997-2005), o alta marca importanta de tigari in tarile din Vestul Europei.
Practic, Ferrari si McLaren, doua dintre cele mai galonate echipe din Formula 1, si-au construit o mare parte din bugetele anuale din sposorizarile companiilor de tutun.
Tineti minte ce s-a intamplat in 2005, cand publicitatea la tutun a devenit ilegala in Uniunea Europeana? Au existat numeroase speculatii ca F1 ar putea intra in colaps financiar.
Din fericire, nu s-a intamplat asa, iar principalul motiv este ca Formula 1 a reusit sa atraga de partea sa un alt segment de companii, si anume cele din domeniul bancar.
Probabil ca ING este cel mai cunoscut nume, pentru ca olandezii s-au implicat substantial la Renault, dar nu trebuie neglijate nici banci precum Royal Bank of Scotland (RBS) sau ABN Amro Bank (inainte de a fi preluata de RBS).
Prezent si viitor
Dupa trei ani, istoria se repeta si asistam la oxodul companiilor bancare din sport, de data aceasta din cauza crizei financiare.
Cum va trece competitia peste acest episod neplacut? Formula 1, ca entitate, a facut deja pasi majori in aceasta directie. Sud-coreenii de la LG vor sponsoriza Formula 1 in urmatorii 5 ani si vom vedea logo-ul lor cam peste tot.
Echipele se vor reorienta probabil spre doua categorii de companii: cele din domeniul IT&C si telecomunicatii (dintre care mentionam deja prezenta Vodafone, AMD, Intel sau LG), dar si cele din domeniul pariurilor sportive (fie ca ne place asta, fi ca nu). Uitati-va doar cate echipe din Europa sunt sponsorizate de BWIN, ca sa nu mai vorbim de campionatul de fotbal al Portugalia.
Prin urmare, solutii exista, iar oamenii de marketing din cadrul echipelor vor trebui acum sa convinga companiile ca F1 reprezinta un mediu propice pentru dezvoltarea brandurilor pe care le dezvolta. Si probabil vor reusi, asa cum au facut-o si pana acum.