Lectura de weekend

The Red Bulletin nu mai are nevoie de nicio prezentare. Celebra publicatie editata de Red Bull s-a relansat la inceputul acestui an, sosind pe piata cu un nou format.

Pe langa publicatia tiparita, The Red Bulletin beneficiaza acum si de o versiune online mult mai bine implementata, cu articole proprii despre ultimele evenimente din Formula 1 si nu numai.

Ultimul exemplu in acest sens este si articolul “Big Grids, Small Drivers”, care trateaza intr-un stil umoristic evenimentele din cadrul antrenamentelor de vineri de la Melbourne. In plus, nu lipsesc sagetile trimise catre piloti, jurnalisti sau forul mondial pentru modul in care acestia inteleg sa isi faca meseria, fiecare cu particularitatile ei.

Pe scurt, o lectura obligatorie pentru acest weekend, care vine sa descreteasca fruntile inaintea marelui eveniment de duminica, 29 martie, ora 09:00. Enjoy!

Cea mai scurta cursa de F1 din istorie

Australia gazduieste in mod traditional prima cursa a sezonului, insa in trecutul nu foarte indepartat Marele Premiu al acestei tari reprezenta ultima etapa a campionatului.

Asa s-a intamplat si in 1991 la Adelaide, cand ploaia abundenta a transformat Marele Premiu al Australiei in cea mai scurta cursa din istorie. Steagurile au fost fluturate dupa numai 14 tururi din cele 81 programate initial, iar Ayrton Senna, castigatorul cursei, a trecut linia de sosire dupa ceva mai mult de 24 de minute.

Daca vreti sa-i vedeti pe Ayrton Senna, Nigel Mansell, Gerhard Berger sau Nelson Piquet in plin avant al carierei sau pe Mika Hakkinen si Michael Schumacher la inceputurile vietii de pilot de Formula 1 merita sa revedeti integral Marele Premiu al Australiei din 1991 de la Adelaide. Enjoy!

Australian Grand Prix – Adelaide 1991 – Partea 1

Australian Grand Prix – Adelaide 1991 – Partea 2

Australian Grand Prix – Adelaide 1991 – Partea 3

Australian Grand Prix – Adelaide 1991 – Partea 4

Australian Grand Prix – Adelaide 1991 – Partea 5

Unii nu stiu sa piarda

Ce faci cand vezi ca rasare din neant o echipa oarecare care iti da peste cap tot sistemul de valori pe care l-ai stabilit anterior?

Unii mai muncitori din fire s-ar pune pe treaba sa recupereze diferenta si sa demonstreze ca ei sunt cei mai buni.

Altii fac tot posibilul sa caute nod in papura si sa descopere daca nu cumva au incalcat regulamentul tehnic.

Nu sunt expert in aerodinamica sau regulamente tehnice, asa ca nu pot sa-mi dau cu pararea daca eleronul spate al monopostului Brawn GP incalca regulamentul tehnic. Nici macar prestigioasa publicatie Autosport nu a reusit inca sa dea un verdict, pentru ca lucrurile sunt foarte complicate.

Dar mi se pare putin suspect sa afirmi ca Brawn GP castiga o jumatate de secunda datorita unui singur element aerodinamic. Si mai interesant este ca Toyota si Williams au implementat aceeeasi solutie, dar parca in cazul lor nu se vede atat de evident acea jumatate de secunda. Si nu-mi spuneti mie ca japonezii si britanicii ar fi fost la nivelul unei echipe precum Force India fara acel eleron…

Concluzia mea este ca domnul Helmut Marko nu stie sa piarda. Inca nu stim daca Red Bull vor inainta intr-adevar un protest impotriva Brawn GP, pentru ca declaratia consultantului a fost facuta pentru presa si nu intr-un cadru oficial. Sper doar ca invingatorul cursei de la Melbourne sa se stabileasca pe pista, nu in sala de sedinte a Consiliului Mondial…

Un razboi cu final asteptat

Vineri seara. Apropierea ultimului weekend dinaintea unui nou sezon competitional te face sa te gandesti la diversele moduri in care te poti bucura de cele doua zile libere.

Linistea suspecta este insa rupta de un comunicat de presa al FOTA, care anunta sec ca regula “castigatorul ia totul” propusa de FIA este ilegala. Baietii explica cu regulamentul in fata de ce, iar replica FIA vine la numai cateva zeci de minute distanta cu o replica hilara, plus informatia pe care o anticipam cu totii: noul sistem nu va fi aplicat in 2009.

Bineinteles, dupa tot ce s-a intamplat pe parcursul saptamanii trecute se nasc cateva intrebari al caror raspuns este pe cat de simplu, pe atat de edificator in privinta “prietenei” dintre cele doua foruri.

- de ce a vrut FIA sa introduca acest sistem in 2009 cand forul stia cu siguranta ca incalca regulamentul? S-a bazat probabil pe naivitatea echipelor.

- de ce a asteptat FOTA trei zile pentru a da replica? Oare s-a aplicat principiul din lumea PR-istilor care spune ca daca vrei sa publici o informatie bomba fara sa creezi multa valva in jurul ei ziua cea mai potrivita este vineri?

- de ce a dat FIA o explicatie atat de hilara pentru a justifica decizia luata ilegal? Cum poti spune intr-un comunicat de presa ca “am crezut ca echipele sunt de acord cu sistemul” cand aceleasi echipe au propus un cu totul alt sistem de punctare? Care sistem, evident, nici macar nu a fost luat in calcul.

Vorbim de fapt de o lupta inegala intre FIA si FOTA. FOTA a obtinut vineri o victorie, dar va pierde razboiul. Asta pentru ca FIA poate decide regulamentul sportiv si tehnic fara acordul echipelor, daca deciziile intra in vigoare dupa data de 1 ianuarie a anului urmator.

Din 2010 vom avea aceasta regula stupida care spune ca pilotul cu cele mai multe victorii devine campion, asa ca ar fi bine sa ne bucuram de un sezon 2009 care se anunta mai palpitant ca oricand.

Teatru in doua acte?

Cea mai mare incertitudine inaintea noului sezon competitional este, fara indoiala, McLaren Mercedes. Echipa lui Lewis Hamilton a dezamagit crunt in aceasta iarna, timpii obtinuti in testele de la Barcelona si Jerez fiind departe de prententiile unei echipe care aspira la titlul mondial.

Dar nicio clipa nu am crezut ca voi vedea un preview atat de pesimist pentru Marele Premiu al Australiei din partea lor. M-au frapat atat comentariile lui Martin Whitmarsh si Norbert Haug, cat si cele ale lui Hamilton, toti minimalizand potentialul echipei in prima cursa a anului.

Intrebarea care se pune este insa daca forma arata de McLaren in ultimele doua saptamani este cea reala. Au existat numeroase speculatii, inclusiv printre vizitatorii acestui blog, ca McLaren pur si simplu joaca teatru pentru a-si adormi rivalii. Cat adevar exista in asta vom afla doar pe 29 martie, insa pana atunci putem analiza la rece ultimele informatii de la Jerez.

McLaren a reusit sa-si imbunatateasca semnificativ timpii in ultimele doua zile, echipa confirmand ca a testat cateva noi componente sosite in ultimul moment. Pe de alta parte, timpii excelenti se pot justifica si prin conditiile meteo mult mai favorabile sau prezenta pe circuit a numai doua echipe.

Insa cel mai interesant este faptul ca timpul foarte bun al lui Kovalainen de miercuri (1:17.933) a fost obtinut in timpul unei simulari de calificari, in timp ce, in aceleasi conditii, cel mai bun timp al lui Button a fost 17.844. Astfel, teoretic, McLaren este la mai putin de o zecime de secunda Brawn GP in ritm de calificari.

Lucrurile se schimba insa radical la analiza timpilor in cadrul stint-urilor lungi. In timp ce Kovalainen este cronometrat preponderent cu 1:20.xxx in astfel de cazuri, Button reusea timpi de 1:18.xxx, fiind cu aproximativ o secunda si jumatate mai rapid decat pilotul echipei McLaren.

Cert este ca testele de la Jerez din aceasta saptamana au fost mult mai putin relevante decat cele de la Barcelona, astfel ca o analiza obiectiva este dificil de realizat. Insa imi vine greu sa cred ca McLaren a jucat teatru timp de doua saptamani. Rezultatele au fost mult prea modeste, echipa putand fi catalogata drept una din spatele grilei.

Daca vroiau sa joace teatru, puteau foarte bine sa fie ceva mai lenti decat Brawn GP sau Ferrari, dar nu la fel de lenti ca Force India.

Barcelona si Jerez sunt istorie. Speculatiile se vor incheia. Dar, in acelasi timp, nu il vad pe Lewis Hamilton pe podiumul de la Melbourne. Iar Pe Heikki Kovalainen nici atat.

Punem de-o greva?

Motto: Cand cineva iti spune ca esti beat, nu-l baga in seama. Cand doi iti spun ca esti beat, du-te si te culca.

Dupa ce FIA a anuntat ca pilotul cu cele mai multe victorii intr-un sezon competitional va deveni campion s-a asternut o liniste suspecta. A fost, asa cum ne puteam imagina, linistea dinaintea furtunii.

Indiferent daca argumentele in defavoarea deciziei sunt pertinente sau nu, cand jumatate dintre pilotii prezenti pe grila si cativa sefi de echipa iti spun ca ai gresit, poate ar fi cazul sa rectifici eroarea.

Tonul a fost dat de Jenson Button, iar britanicul a fost urmat la scurt timp de Nico Rosberg, Nick Heidfeld, Adrian Sutil, Fernando Alonso, Jarno Trulli, Stefano Domenicali, Rubens Barrichello si Lewis Hamilton.

Colac peste pupaza, Michael Schumacher, cel mai titrat pilot din istoria Formulei 1, scrie pe propriul sau site ca este uluit de decizia FIA.

Tarziu, in negura noptii, a sosit si replica lui Mark Webber, care s-a gandit ca lui Max si Bernie le va fi greu daca nu vor primi un sprijin simbolic din partea unui pilot.

Reactiile, unele mai prudente, altele de-a dreptul socante, demonstreaza inca o data ca “baietii destepti” de la FIA nu dau doi bani pe opiniile pilotilor. 600 de milioane de oameni, adica 10% din populatia Pamantului, se uita in fiecare weekend de cursa la cei 20 de piloti de pe pista, iar opiniile acestora din urma sunt tratate cu un dispret incredibil.

Pilotii au evitat de doua ori in ultimii doi ani sa faca o greva din cauza costurilor ridicate ale superlicentelor. N-ar fi insa deloc rau sa puna de-o greva la Melbourne si sa ii oblige pe FIA-isti sa revizuiasca regulamentul sportiv…

3 argumente impotriva noului sistem

Regula conform careia pilotul care obtine cel mai mare numar de victorii intr-un sezon competitional devine campion mondial a nascut cea mai mare polemica printre fanii Formulei 1.

Desi cativa useri si-au exprimat deja dezaprobarea fata de noul sistem in cadrul postului precedent, voi incerca sa aduc si eu cateva argumente impotriva acestui regulament. Pentru ca desi teoretic sistemul va oliga pilotii sa lupte pentru victorii si ar imbunatati astfel spectacolul, dezavantajele sunt mult mai mari:

- se promoveaza obtinerea unor rezultate senzationale sporadice in defavoarea constantei: un pilot X poate deveni campion mondial castigand trei curse si abandonandu-le pe toate celelalte. Insa un pilot Y care termina constant pe locurile 2 si 3 in toate cursele este cu siguranta mult mai valoros decat pilotul X.

- aparitia unui nou Schumacher ar putea ingropa efectiv interesul pentru Formula 1. Ce s-ar intampla daca un pilot ar castiga primele 9 curse din cele 17 ale sezonului? Acel pilot ar deveni campion mondial, iar cealalta jumatate de an ar ramane atractiva doar pentru amatorii de statistici.

- strategiile de echipa vor deveni clare dupa doua-trei curse. Mai tineti minte ca anul trecut Ferrari nu a stiut pe cine sa aleaga intre Raikkonen si Massa pana cu cateva curse inainte de final? Nu veti vedea asa ceva in 2009. Daca un pilot castiga doua curse, in mod aproape sigur echipa il va desemna pilot numarul 1, chiar daca coechipierul va fi la numai cateva puncte in spate.

Singurul lucru bun pe care il vad prin implementarea acestei reguli este legat de strategia echipelor. In 2009, fiecare pilot va avea dreptul sa utilizeze 8 motoare, aproximativ un motor la doua curse. Probabil ca nu vom mai asista la curse in care un pilot va merge la relanti pentru a conserva motorul pentru cursa urmatoare, insa si aceasta este o arma cu doua taisuri.

Indraznesc sa spun ca FIA si Ecclestone au dat-o in bara. Dar ce mai conteaza pentru Max si Bernie ce se intampla pe pista cand FOTA a fost pusa cu botul pe labe?

Dictatura FIA-Bernie

Consiliul Mondial al FIA ne-a dat teme de discutie pentru un an intreg, prin deciziile mai mult sau mai putin inspirate pe care le-a luat in cadrul sedintei de marti.

Implementarea teoretica a sistemului pe medalii, publicarea greutatii monoposturilor sau stabilirea unui buget maxim voluntar pentru 2010 sunt doar cele mai importante hotarari decisive pentru viitorul apropiat al F1.

Nu pot insa sa trec cu vederea modul in care FIA a ales sa trateze propunerile facute de FOTA la inceputul acestei luni. Practic, din multitudinea de propuneri al echipelor, una singura a fost acceptata: publicarea greutatii monoposturilor. Dar nu inainte de cursa, cum a propus FOTA, ci imediat dupa calificari.

Propunerea FOTA pentru schimbarea sistemului de punctare a fost pur si simplu ignorata de Consiliul Mondial, care, in opinia mea, a vrut sa transmita echipelor un mesaj simplu: FIA si Bernie Ecclestone sunt dictatorii Formulei 1 si reprezinta singura institutie si, respectiv, singura persoana care pot decide directia spre care se indreapta aceasta competitie.

Se cunosc suficient de multe detalii picante despre luptele din spatele usilor inchise duse intre echipe si FIA. Echipele nu isi doresc sa obtina o influenta cat mai mare in Formula 1 doar de amorul artei, ci pentru a-si putea imparti cat mai eficient veniturile generate de vanzarea drepturilor comerciale. Iar in prezent, Bernie are painea si cutitul in mana si isi face socotelile dupa bunul plac, in defavoarea echipelor care trebuie sa reduca dramatic costurile pentru a nu se retrage din competitie.

Indiferent daca este buna sau rea, implentarea regulii ca pilotul cu cele mai multe victorii sa devina campion nu este o decizie sportiva. Este pur si simplu o decizie politica prin care FIA si Bernie Ecclestone demonstreaza ca echipele nu au (aproape) nicio putere de decizie asupra viitorului Formulei 1.

LATER UPDATE: Reactia FOTA ma scuteste de orice alt comentariu: “Suntem dezamagiti si ingrijorati de deciziile FIA”

The Rocket

Probabil ca toti cei prezenti in paddock-ul unei echipe de Formula 1 se intreaba cum este posibil ca Brawn GP sa rasara din neant si sa domine fara drept de apel toate sesiunile de teste la care participa.

Unii spun ca motivul este legat de abandonarea totala a sezonului 2008 si concentrarea pe 2009 inca din primele zile ale anului trecut. Altii arata cu degetul spre Ross Brawn, omul de care se leaga multe dintre rezultatele exceptionale obtinute de Ferrari in acest deceniu si nu numai. O alta parte incearca sa se amageasca afirmand ca testele sunt inselatoare si ca adevarata performanta se va vedea peste mai putin de doua saptamani la Melbourne.

Mai nou, baietii de la Brawn GP incearca sa “dea vina” pentru aceste performante pe motorul Mercedes. Pe numele sau complet Mercedes-Benz FO 108T, unitatea germana pare ca este responsabila pentru rezultatele din teste ale britanicilor.

Daca stau bine sa ma gandesc, probabil ca elementele enumerate mai sus reprezinta tot atatia factori distinctivi pentru performantele la care am fost martori in ultimele doua saptamani. O campioana mondiala nu poate ajunge in varful piramidei decat prin coagularea unor factori esentiali pentru succes, iar Brawn GP pare sa fi gasit calea catre succes dupa atatia ani de frustrari traiti sub brandul Honda. Si spun campioana mondiala pentru ca Brawn GP pare capabila, in acest moment, de o astfel de performanta. Si nu o spun numai eu, o confirma chiar si agentiile de pariuri.

Barrichello a fost cronometrat luni cu 1:18.398 si este cu o secunda mai rapid decat Lewis Hamilton pe circuitul de la Jerez. Dar oare cum ar fi stat situatia daca Hamilton ar fi pilotat pentru Brawn GP si Barrichello pentru McLaren? Probabil ca acum nu mai vorbeam despre monoposturi de Formula 1, ci despre racheta spatiala Brawn GP. Houston, we have a problem! We are alone in championship!

Give Me Five!

Concursul RoBlogFest s-a incheiat joi seara, odata cu anuntarea castigatorilor editiei 2009. Desi cei mai multi dintre voi se asteptau ca blogul de Formula 1 al portalului Automarket sa fie desemnat castigator, in cele din urma am incheiat competitia pe locul 5.

Concurenta a fost una acerba, fiind alcatuita din Adrian Georgescu, cunoscut mai ales din perioada in care a scris pentru Gazeta Sporturilor, sau “Blog de fotbal“, al carui nume este foarte sugestiv.

Personal, ma asteptam sa termin pe podium, insa consider ca locul 5 este unul decent in conditiile in care singurul mod in care am promovat participarea la concurs a fost acest blog. Am considerat ca cel mai bun mod de a cunoaste valoarea blogului de F1 de pe Automarket in competitia cu celelalte este o promovare decenta, fara a apela la agasarea prietenilor din lista de messenger sau a altor persoane care nu au tangenta cu lumea Formulei 1.

Repet, cred ca locul 5 reprezinta o pozitionare buna, in contextul in care Formula 1 este mult mai putin promovata in general decat alte sporturi precum fotbalul.

In ceea ce priveste dezvoltarea acestui blog, intentionez sa acord mai multa atentie opiniilor personale legate de evenimentele din Formula 1, mai ales ca odata cu inceperea noului sezon vom avea cu siguranta numeroase subiecte de dezbatut.

Stay tuned, 2009 se anunta un an/sezon extrem de palpitant pentru toti cei care iubesc Formula 1.