Razboi civil in F1

Formula 1 s-a transformat intr-un adevarat butoi cu pulbere dupa ce Ferrari a anuntat oficial ca se retrage din Formula 1 daca FIA nu modifica regulamentul tehnic pentru sezonul 2010.

Poate ca amenintarile celor de la Toyota, Red Bull Racing si Scuderia Toro Rosso au fost tratate cu indiferenta de presa generalista, dar anuntul facut de Ferrari va face inconjurul lumii si va atrage si mai mult atentia asupra Formulei 1.

Practic, avertismentul dat marti de italieni este o replica pe masura la afirmatia lui Max Mosley, potrivit caruia Formula 1 poate supravietui fara Ferrari. Ferrari a ales sa joace o carte foarte mare. A decis sa riste totul pe calea atacului. Miza, la randul ei, este nepretuita, pentru ca Scuderia este singura echipa care a participat in toate sezoanele de Formula 1 din istorie. Insa niciodata in istoria competitiei nu au existat doua seturi de reguli pentru echipa.

Evident, marele semn de intrebare este daca McLaren, Renault si BMW se vor alatura Scuderiei Ferrari in acest demers. Probabil este doar o chestiune de zile. Cert este insa ca Formula 1 traverseaza un moment de rascruce. Este greu de anticipat cine va ceda in acest razboi, insa cu siguranta ceva se va schimba. Exista practic doua mari variante:

- FIA nu cedeaza presiunilor, constructorii se retrag, iar Formula 1 se scufunda in adancuri cu tot cu grasutul sistem KERS atarnat de unul dintre tentacule. Nu stiu ce parere aveti voi, dar Formula 1 fara Ferrari, McLaren, BMW, Renault, Toyota si Red Bull ar fi o competitie fara noima care ar cadea in anonimat.

- FIA cedeaza presiunilor, iar echipele isi impun punctul de vedere asupra regulamentului. Apele se linistesc, iar sezonul 2010 decurge lin si fara probleme.

De fapt, acesta este si principalul scop al echipelor, cu Ferrari in frunte: incearca sa profite de situatia actuala pentru a-si impune punctul de vedere si pentru a-si creste influenta in Formula 1. Iar asta nu poate fi decat un lucru bun.

Va invit sa va spuneti parerea despre rezultatul acestui conflict prin intermediului poll-ului de mai jos:

Brawn, artizanul victoriei lui Button

Pe langa noile gafe strategice comise de Ferrari, Marele Premiu al Spaniei a adus si numeroase speculatii referitoare la posibilele ordine de echipa din cadrul Brawn GP. Desi toti cei implicati au negat existenta unui complot, haideti sa analizam impreuna faptele si sa tragem cateva concluzii:

- Inainte de cursa, Ross Brawn a decis sa adopte o strategie cu trei opriri la boxe pentru Button si Barrichello;

- Toata lumea a fost luata prin surprindere de startul excelent al lui Barrichello, care l-a depasit inclusiv pe Button si a preluat conducerea;

- Evident, in acel moment Barrichello a devenit noul favorit la victorie;

- Button a decis sa isi schimbe strategia, optand pentru numai doua opriri la boxe. Potrivit declaratiei ulterioare a lui Button, decizia a fost luata pentru ca pilotul englez urma sa iasa pe circuit in spatele lui Nico Rosberg. In contextul in care sansele de depasire sunt reduse la Barcelona, Button urma sa piarda mult timp in spatele lui Rosberg, astfel ca decizia cea mai buna a fost schimbarea strategiei;

- Punctul de referinta: Inginerii il informeaza pe Barrichello ca Button a trecut pe o strategie cu doua opriri, apoi il intreaba daca vrea sa ramana pe o strategie cu trei opriri sau sa treaca si el pe doua opriri. Barrichello a ales sa ramana la strategia cu trei opriri la boxe.

- Urmarea o stim cu totii: Barrichello a terminat cursa pe locul 2 din cauza opririi suplimentare la boxe.

Convorbirea radio dintre Barrichello si inginerul sau demonstreaza ca nu a fost vorba in niciun caz de ordine de echipa. Barrichello a decis de unul singur ce strategie sa adopte.

Pe de alta parte, echipa este cea care cunoaste cea mai potrivita strategie pentru cursa, intrucat beneficiaza de toate datele necesare legate de monopost si de ceilalalti piloti. Concret, sunt convins ca echipa stia ce se va intampla daca Barrichello va opri de trei ori. Nu era greu de anticipat nici macar pentru noi, care urmaream cursa la TV, si cu atat mai putin pentru inginerii din pitwall cu 20 de monitoare in fata.

Apare astfel ipoteza ca Brawn GP a vrut intr-adevar ca Button sa castige cursa. Pe undeva este de inteles: britanicul a ajuns la 41 de puncte din 45 posibile si si-a consolidat prim pozitie in clasament. Pe de alta parte, cred ca echipa avea datoria sa il informeze pe Barrichello despre avantajele si dezavantajele unei strategii cu trei opriri. Insa in astfel de momente interesul echipei primeaza in fata interesului pilotului, iar Barrichello stie asta cel mai bine de pe vremea cand concura pentru Ferrari.

Concluzie personala: Nu a fost vorba despre ordine de echipa, dar Ross Brawn a profitat la maxim de situatia de pe pista pentru a influenta decisiv rezultatul final al cursei in favoarea lui Button.

Cineva ar trebui sa ii spuna totusi lui Brawn ca ulciorul nu merge de multe ori la apa. Altfel, exista pericolul sa asistam la un mic razboi intre Button si Barrichello. Iar asta este ultimul lucru de care ar avea nevoie Brawn GP.

Omelette a la Hamilton

Daca nu stiati cu ce sa va delectati papilele gustative in timpul cursei din acest weekend, Lewis Hamilton vine cu o oferta de neegalat: o omleta spaniola de fabricatie proprie!

In cadrul unui eveniment de marketing organizat de Vodafone la Barcelona, Hamilton a demonstrat ca nu este numai un campion al Formulei 1, ci si un campion in bucararie. Ajutat de Pedro de la Rosa, pilotul echipei McLaren a spart oua in fata publicului si a pus de o omleta in cel mai traditional stil spaniol.

Va avertizam ca imaginile de mai jos pot crea pofte nebanuite!

Foto: LAT Photographic.

Un nou inceput

Marele Premiu al Spaniei reprezinta in mod traditional un nou start pentru sezonul competitional. Din cauza faptului ca primele patru curse se desfsoara departe de sediile centrale ale echipelor, acestea aduc foarte putine update-uri pe monoposturi si numai in situatii de criza (vezi cazurile McLaren sau Renault).

In tot acest interval de timp, echipele dezvolta in fabrici noi componente cu care spera sa faca pasi mari inainte odata cu sezonul european al Formulei 1. Problema este ca aproape toate echipele au pregatit pachete aerodinamice majore, iar pentru noi asta este cu atat mai interesant cu cat nu stim cine a facut cel mai mare pas in fata.

Din informatiile care au circulat pe internet in ultimele zile se profileaza totusi doua extreme: Ferrari si BMW-Sauber.

Ferrari a testat la Vairano un monopost botezat de presa F60B care beneficiaza inclusiv de o versiune (cel mai probabil, doar preliminara) a unui dublu-deflector in stilul Brawn GP, Williams si Toyota. Cat de mult va conta acesta ramane de vazut, insa este evident ca Scuderia lucreaza intens la imbunatatirea monopostului.

De cealalata parte, BMW-Sauber reprezinta o mare enigma. Dupa un sezon 2008 excelent, echipa care isi propunea sa lupte pentru titlu in acest an nu se regaseste deloc. Germanii nu au realizat niciun update pe monopost in primele patru curse, primele imbunatatiri fiind planificate pentru Spania. Dar aici intervin problemele: BMW a renuntat la introducerea unui dublu-deflector, dar si la sistemul KERS. Doua decizii venite la interval de numai 1-2 ore reprezinta tot atatea semne de intrebare.

Explicatia conform careia update-ul nu este compatibil cu sistemul KERS este una destul de hilara. Sa ne asteptam ca BMW sa renunte la KERS pentru cateva curse bune? Iar in al doilea rand, tot BMW justifica renuntarea la dublul-reflector pe motiv ca doresc sa introduca update-urile pe rand. Dar nu era Theissen cel care afirma ca BMW a preferat sa introduca toate update-urile pentru Barcelona, si nu cate unul mic la fiecare cursa? Ceva se intampla la BMW si nu suna deloc bine.

Care va fi scenariul cursei de duminica este dificil de anticipat, insa este putin probabil ca ordinea echipelor sa se modifice substantial. Se incumeta cineva la pronosticuri pe baza acestor speculatii si a statisticilor pentru Marele Premiu al Spaniei?

Cum sa nu castigi fani in F1

Se da o criza economica in care vanzarile masinilor noi scad vazand cu ochii, bancile isi anunta retragerea, iar sponsorii care mai raman in Formula 1 isi diminueaza drastic cheltuielile publicitare.

In tot acest context, Formula 1 trebuie sa faca eforturi sustinute pentru a atrage fonduri din exterior, prin intermediul sponsorilor, a noilor parteneriate sau a noilor echipe. Iar elementul cheie in toate aceste eforturi il reprezinta… FANII.

Un sport fara fani nu se poate numi sport, iar in aceste vremuri tulburi este esential ca Formula 1 sa castige cat mai multi fani pentru ca echipele sa fie capabile sa atraga cat mai multi sponsori. Cu alte cuvinte, echipele trebuie sa demontreze ca investitiile facute de companii in Formula 1 sunt rentabile din punct de vedere financiar.

Audienta Formulei 1 a ajuns in 2008 la peste 600 de milioane de telespectatori, insa acest numar nu mai impresioneaza sponsorii intr-un climat economic total nefavorabil. Formula 1 are nevoie de mai multi fani, iar pentru a-i castiga avem nevoie de spectacol exclusiv pe circuit.

Nu avem nevoie de schimbari de regulament aberante si, mai ales, de schimbari care au loc in fiecare an. 2009 este anul cu cele mai numeroase schimbari de regulament din ultimele decenii, dar FIA isi propune sa intreaca si mai mult masura in 2010.

Oare cum poti atrage noi fani intr-o competitie in care vor exista doua regulamente tehnice pentru echipe? Cum vei putea sa ii explici unui novice de ce Force India are o aripa fata ajustabila, iar McLaren o aripa fata fixa? Sau cum sa ii explici altuia de ce motorul Ferrari utilizat de Toro Rosso nu are limita de turatii, in timp ce acelasi motor utilizat de Scuderia Ferrari are o limita de 18.000 rpm? Sau de ce Williams are voie sa testeze nelimitat la iarna, iar BMW-Sauber are dreptul la numai 4 sesiuni?

E ca si cand Osasuna Pamplona ar juca cu 20 de jucatori pe teren in meciul de fotbal cu FC Barcelona pentru care are un buget net inferior.

Lucrurile tind deja sa devina complicate chiar si pentru noi, fanii care urmarim acest sport de ani de zile. Mai ramane sa traim ziua in care se vor acorda puncte in functie de diferenta de secunde fata de primul loc sau in functie de uzura pneurilor.

Da, si faceti ceva cu sistemul ala de irigatie care va crea ploi artificiale in timpul curselor…

Spune stop comentariilor penibile!

Probabil ca nefericitii fani ai Formulei 1 din Romania care au urmarit cursa din Bahrain pe postul de televiziune TVR isi amintesc ca, intr-un moment de maxima inspiratie, celebrul comentator Miki Alexandrescu a facut o noua afirmatie antologica.

Undeva spre finalul cursei, cand Jenson Button mai avea unul-doua sau trei tururi pana la final, Miki ne anunta cu mare bucurie (citez din memorie): “Sunt sigur ca Brawn GP va castiga multi fani in Romania in perioada urmatoare”.

Timp de cateva secunde s-a asternut linistea, probabil pentru a ne face curiosi. Incepusem sa ma intreb daca reprezentantele sexului frumos care privesc F1 sunt atat de fascinate de fizionomia lui Button sau daca baietii tehnici sunt atat de impresionati de mana dibace a lui Ross Brawn care a construit un monopost capabil sa atace titlul mondial.

Ei bine, nu. Brawn GP va avea multi fani in Romania pentru ca, citez din nou din memorie, “Mihai Marinescu va concura in Formula BMW cu un monopost in culorile Brawn GP”. Sau poate era vorba de Doru Sechelariu, dar asta conteaza prea putin.

Sa nu fiu inteles gresit, este foarte bine ca exista piloti romani in Formula BMW, dar cand urmaresc Formula 1 as vrea sa aud comentarii legate exclusiv de Formula 1. E ca si cand Mihai Mironica ar povesti despre Formula 1 in timpul unui meci de fotbal din Liga Campionilor…

Evident, nu cred ca este cazul sa aduc din nou in discutie nonsalanta cu care comentatorii TVR incurca pilotii intre ei, discutiile despre Max si Bernie cand se sting luminile rosii sau aluziile la tatal lui Massa cand Button tocmai trece prin fata steagului cu patratele.

Poate ca am avea pretentii mult prea mari sa pretindem un comentariu la fel de bun ca cel de pe BBC, insa cred ca fanii Formulei 1 din Romania merita sa se bucure de un comentariu decent. Iar daca nu gaseste altii, TVR poate sa transmita foarte bine cursele fara comentariu. Suntem cu totii suficient de inteligenti pentru a intelege din grafica de pe ecran cine este pe primul loc. Orice, numai sa scapam de Miki si Viki.

Daca sunteti si voi de aceeasi parere, va invitam sa semnati petitia lansata de colegii de la TopGear, prin care fanii Formulei 1 din tara noastra solicita indepartarea comentatorilor TVR. Pana acum s-au strans peste 3500 de semnaturi, iar la finalul campaniei baietii vor trimite petitia pe adresa TVR, in speranta ca se va intampla ceva.

Pentru a semna petitia trebuie doar sa faceti click pe butonul de mai jos:

Petitie TopGear

Ron Dennis si cultura organizationala

McLaren a fost suspendata pentru trei curse! Dar suspendata cu suspendare! Tragem putin aer in piept si realizam ca, de fapt, McLaren nu a patit absolut nimic in urma celebrului “liargate” de la Melbourne.

Intr-un moment in care toata presa de specialitate anticipa fie o suspendare de cateva curse, fie o depunctare in clasament, fie o amenda usturatoare, FIA a decis ca McLaren a suferit deja prea mult si a adoptat o decizie cel putin neobisnuita in lumea Formulei 1.

Cel mai interesant este insa modul in care FIA a justificat aceasta decizie, si anume prin faptul ca Martin Whitmarsh a dat asigurari ca McLaren si-a schimbat cultura organizationala in urma acestui eveniment.

Hmm, ce limbaj corporatist! Dar oricine isi poate da seama ca adevarata cheie a acestei decizii a fost retragerea lui Ron Dennis din cadrul echipei de Formula 1. Desi nu va admite niciodata oficial acest lucru, McLaren a scapat cu fata curata doar pentru ca Dennis a inteles ca aceasta este unica solutie pentru ca echipa sa nu aiba de suferit, cel putin deocamdata.

Oficial, totul cade pe umerii lui Dave Ryan, directorul sportiv care a fost aruncat de la echipa ca o masea stricata dupa mai bine de 20 de ani de munca. McLaren va sustine pana in panzele albe ca el este unicul vinovat, insa adevarul pe care il cunoaste toata suflarea Formulei 1 este Ron Dennis a avut cheia pentru salvarea McLaren dintr-o noua situatie penibila. Si, spre deosebire de scandalul de spionaj din 2007, de data aceasta Ron Dennis a introdus cheia in yala potrivita.

5 comentarii

Etichete:

KERS, o specie pe cale de disparitie

Site-ul fanilor BMW-Sauber sustine ca a intrat in posesia unui interviu acordat de Flavio Briatore in care oficialul Renault declara ca echipele din Formula 1 vor propune eliminarea sistemului KERS din Formula 1 incepand din sezonul 2010.

Intrebare: Este adevarat ca sistemul KERS va disparea la sfarsitul anului pentru ca toate echipele sunt de acord cu acest lucru?

Raspunsul lui Flavio Briatore: Da, FOTA doreste sa baneze sistemul KERS in 2010. Am inteles imediat ca sistemul KERS va fi un aspirator de bani si FIA ar fi trebuit sa stie asta. Ar fi fost necesar sa discutam despre asta inainte de inceputul sezonului, la fel ca si in cazul deflectoarelor. Acum am fost fortati sa cheltuim o multime de bani pentru un lucru ridicol de nefolositor.

Veridicitatea acestei informatii este dificil de stabilit, mai ales ca nu se precizeaza o sursa clara pentru acest interviu si, cel mai important, stirea a aparut pe un singur site. Iar acel site este un site al fanilor, nu un site al unei publicatii care ar putea avea surse din interiorul Renault.

Pe de alta parte, in cazul in care este reala, declaratia lui Briatore nu este deloc surprinzatoare, mai ales ca nu este pentru prima oara cand seful Renault critica aceasta tehnologie.

Echipele au avut intentia de a amana KERS pentru 2010 la finalul anului trecut, iar singurul constructor care s-a opus vehement a fost BMW. Este totusi putin probabil ca germanii sa se fi razgandit acum complet si sa fie dispusi sa renunte la sistem, lucru valabil chiar si in cazul celor de la Mercedes.

Pana in prezent, sistemul KERS a fost utilizat de numai patru echipe: BMW-Sauber, McLaren, Renault si Ferrari. Niciuna dintre ele nu a castigat pana acum vreo cursa in acest sezon, iar prestatiile de pe circuit in general au dezamagit. Asta ar trebui sa spuna suficient de multe lucruri despre performantele generate de aceasta tehnologie, iar daca vreti o dovada in plus faceti o comparatie cu isteria creata de deflectoare. Toti vorbesc despre cand vor introduce noul deflector, insa nimeni nu mai vorbeste acum cand va introduce Williams, Red Bull sau Toyota sistemul KERS.

Cred ca Formula 1 fara sistemul KERS nu ar fi deloc diferita fata de Formula 1 cu KERS. Insa la fel de greu imi vine sa cred ca FIA va renunta atat de usor la un sistem pe care l-a promovat intens in ultimul an ca un nou deschizator de drumuri pentru industria auto. Si stim cu totii ca parerea echipelor conteaza prea putin pentru Max Mosley.

Indiferent daca declaratiile lui Briatore sunt reale sau nu, KERS va ramane probabil in Formula 1 pentru ca asa vrea FIA.

Update 25.04.2009, 12:45: Se pare ca declaratiile lui Briatore sunt reale. Mai multe detalii aici.

Welcome back, Lola!

Nu credeam ca voi ajunge prea curand sa spun asta, dar se pare ca FIA a luat luna trecuta o decizie senzationala.

Trebuie sa recunoastem cu totii ca Max Mosley a avut dreptate: implementarea unui buget maxim anual de 30 milioane de lire sterline atrage intr-adevar noi echipe in competitie.

Si nu vorbim despre orice team, ci despre Lola, echipa britanica care a concurat in Formula 1 sub diverse nume intre 1962-1997, cu exceptia anumitor sezoane. Chiar daca echipa nu are un palmares deosebit, aspiratiile unei astfel de echipe pentru o revenire in Formula 1 nu pot fi privite decat cu bucurie.

Este poate o prima veste pozitiva pe care o primeste Formula 1 in plina criza financiara, in care aspectul financiar devine tot mai important pentru supravietuire, nu pentru dezvoltare.

Sigur, trebuie sa privim aceste informatii cu precautie, intrucat vorbim doar despre o intentie, si nu despre o revenire 100% sigura in competitie. Dar in urma cu o luna am fost convins ca nimeni nu se va incumeta sa intre in Formula 1 chiar si in contextul unui buget maxim, tocmai din cauza crizei financiare.

Mai mult decat atat, se vehiculeaza ca Lola ar putea utiliza motoare Cosworth, adica motorul unic propus acum ceva timp de acelasi Max Mosley. Si desi utilizarea unui motor unic nu o consider deloc o idee grozava, perspectiva prezentei a 24 de monoposturi pe grila de start este mai mult decat imbucuratoare. 24, pentru ca USF1 este chiar mai aproape de F1 decat Lola in acest moment.

Pana vom revedea un monopost Lola pe pista va invit sa studiati rezultatele obtinute de echipa britanica in istoria participarilor sale in Formula 1.

11 comentarii

Etichete:

Resemnarea Ferrari

Massa si Raikkonen au dat astazi primele semne ca s-au resemnat cu statutul de outsideri in noul sezon competitional. Rezultatele mai mult decat nesatisfacatoare din primele doua curse si performantele si mai slabe obtinute fara sistemul KERS par sa fi ingropat definitiv moralul echipei.

Atitudinea celor doi piloti este una fatalista, in ciuda faptului ca mai sunt 14 curse din acest sezon (daca excludem China din ecuatie).

Ce ar trebui insa sa faca Felipe si Kimi in acest context? Eu unul le-as sugera sa asculte sfatul lui Jenson Button: “Decat sa fiti nervosi ar trebui sa va concentrati sa ne ajungeti din urma”.

La munca baieti! Daca va plangeti de mila nu va va baga nimeni in seama!