Button. Jenson Button

Baietii de la BBC au realizat un nou un material incitant despre Jenson Button, revelatia acestui sezon competitional.

Concret, l-au invitat pe pilotul echipei Brawn GP la un interviu-fulger despre cariera sa si nu numai, interviu alcatuit dintr-o serie de intrebari incomode si, pe alocuri, foarte amuzante.

Merita sa vedeti interviul, fie numai si pentru faptul ca este ceva total diferit fata de interviurile cu care suntem obisnuiti. Click AICI pentru a vedea interviul.

Comenteaza

Etichete:

Romania si Formula 1

Zilele trecute a sosit la redactie ultimul numar al revistei F1 Racing, la care Automarket are abonament de mai bine de un an de zile.

Printre rubricile gazduite lunar in paginile publicatiei britanice se numara si “You Ask the Questions”, in cadrul careia o persoana din anturajul Formulei 1 este invitata sa raspunda intrebarilor cititorilor.

In numarul din luna iunie a venit randul lui Timo Glock sa raspunda intrebarilor fanilor, iar pe parcursul interviului rezultat am obsevat cu surprindere ca una dintre intrebari a fost adresata chiar de o persoana ce locuieste in Romania. Si mai mult decat atat, numele fanului este Szabo Zsolt, avand o rezonanta puternica cu unul dintre concurentii F1 CHAMP. Am verificat situatia, constatand ca in F1 CHAMP exista un concurent pe nume Szanto Zsolt, care in prezent ocupa un excelent loc 2 in clasamentul general.

Crezand ca este vorba despre o greseala a celor de la F1 Racing in tiparirea corecta a numelui, am luat legatura cu userul nostru pentru a clarifica situatia. Eram convins ca userul F1 CHAMP este unul si aceeasi persoana cu cel care i-a pus intrebarea lui Timo Glock, dar m-am inselat.

Chiar daca este vorba despre o alta persoana, faptul ca un fan al Formulei 1 din Romania citeste si se implica activ in competitie prin intermediul unei publicatii de specialitate din Marea Britanie reprezinta un semn de bun augur.

Dar sa revin la subiect si sa prezint intrebarea pusa de Szabo Zsolt in F1 Racing:

Szabo Zsolt: Care este secretul tururilor senzationale realizate in calificari de Jarno Trulli?

Timo Glock: Buna intrebare. Nu l-am vazut niciodata sa comite o greseala in tururile sale rapide din calificari si este foarte rapid pe un singur tur de circuit. Este experimentat si stie ce are de facut – iar asta este o combinatie puternica. Dar eu sunt mai rapid decat el!

Pentru a participa la rubrica You Ask the Question, tot ce aveti de facut este sa vizitati site-ul revistei F1 Racing, acolo unde veti gasi la momentul oportun modalitatea prin care puteti pune intrebari urmatorului pilot care accepta aceasta provocare.

7 comentarii

Etichete:

Factorul perturbator

FIA nu se dezminte.

Intotdeauna a incercat sa-si impuna punctul de vedere aplicand celebra strategie “dezbina si cucereste”. Numai ca in 2009 lucrurile nu mai sunt atat de simple, pentru ca a intalnit o rezistenta puternica din partea echipelor.

Cu numai patru zile inainte de deadline-ul stabilit pentru 19 iunie, FIA a decis sa arunce cu noroi in FOTA, sustinand ca a ajuns la o intelegere cu echipele inainte de publicarea team-urilor participante in sezonul 2010. Ce s-a intamplat mai departe? FIA sustine ca cel putin una dintre echipe nu a fost de acord sa incheie conflictul cu forul mondial.

FIA nu a nominalizat “factorul perturbator” tocmai in speranta ca vor izbucni suspiciuni si tensiuni intre sefii celor 8 echipe din cadrul FOTA. Este, daca vreti, un exercitiu de fidelitate pentru FOTA, care trebuie sa demonstreze ca interesul comun al echipelor este mai presus de halucinatiile lui Mad Max.

Scurt exercitiu de imaginatie

Sa presupunem pentru o clipa ca FIA spune adevarul in comunicatul de presa. Daca exista intr-adevar echipe care nu doresc o intelegere cu Mosley, inseamna ca acestea trebuie sa fie decise sa se retraga din Formula 1 din cauza crizei economice. Iar in ultima perioada s-a vehiculat tot mai puternic ca Toyota si Renault se vor retrage din Formula 1 la finalul acestui an.

Pe de alta parte, Mosley sustine in comunicat ca “factorul perturbator” este o echipa care nu a participat la inalnirea de joi cu FOTA. In acest context, putem taia Toyota de pe lista, intrucat John Howett a fost prezent la intalnire.

Ramane doar varianta ca Renault, reprezentata prin Flavio Briatore, sa fie echipa care se opune unui pact cu FIA. Speculatia ar putea fi alimentata de faptul ca Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile sprijina ideea unei competitii paralele, in contextul in care presedintele ACEA este nimeni altul decat Carlos Ghosn, presedintele Renault.

Inca un pas spre faliment

FIA a incercat vineri marea cu degetul pentru a dezbina din nou echipele de Formula 1, plasand Ferrari ca echipa inscrisa neconditionat in sezonul 2010.

Probabil ca Max Mosley a mizat pe faptul ca Ferrari va repeta isprava din 2005, cand a lasat balta echipele si a semnat faimoasa intelegere cu FIA, eveniment ce a pus capat tentativei constructorilor de a fonda o competitie paralela.

Max a aflat insa astazi ca ulciorul nu merge de multe ori la apa si, mai ales, ca echipele de Formula 1 sunt mai unite ca niciodata, chiar daca Williams si Force India au rupt randurile.

Se spune ca intr-un conflict cel mai destept cedeaza, insa Mosley da senzatia ca este suficient de rupt de realitate pentru a nu intelege gravitatea situatiei. La cum decurg lucrurile in prezent, ma tem ca ne indreptam vertiginos spre situatia in care niciuna dintre cele doua parti nu cedeaza, ceea ce ar echivala cu destramarea Formulei 1.

Puneti-va in ipostaza unui fan care nu are acces la internet si pentru care Formula 1 inseamna calificari si curse odata la doua saptamani. Apoi, prezentati in fata acestui fan stirile de astazi din Formula 1. Va garantez ca nu ar intelege nimic. Cel mai probabil, ar intreba nedumerit de ce Ferrari refuza sa accepte nominalizarea pe lista echipelor din 2010 si de ce alte cinci echipe au un asterix langa numele lor. De altfel, acest lucru chiar s-a intamplat in sectiunea de comentarii de la stirea principala a zilei de astazi.

Sincer, uneori nici macar noi, cei care stam ore intregi pe site-urile de F1, nu intelegem ce se intampla de fapt. Pentru ca in mod sigur exista elemente vitale in acest conflict care nu ajung la urechile noastre pentru ca raman intre FIA si FOTA.

Fiecare parte are interesele ei in acest sport. Ooops, cred ca mai degraba vorbim despre o afacere despre despre un sport. Si ca orice alta afacere gestionanta prost de un organism precum FIA, Formula 1 se indreapta spre un faliment rasunator.

KERS, esecul anului in Formula 1

6 dovezi ca sistemul KERS reprezinta un esec pentru Formula 1:

- A fost utilizat de cele mai bune echipe din sezonul 2008: Ferrari, McLaren, BMW-Sauber si Renault. Rezultatul? Cele patru echipe ocupa in prezent locurile 4,5,7 si 8 in clasamentul constructorilor.

- Brawn GP nu utilizeaza sistemul KERS, sub pretextul ca nu se potriveste monopostului BGP001. Monopost care a castigat 6 curse din 7 in acest an.

- BMW-Sauber a renuntat la KERS dupa ce a introdus noul dublu-deflector, semn ca cele doua dispozitive nu sunt compatibile din cauza configuratiei axului spate si a suspensiilor. Avantaj: evident, dublul-deflector.

- Echipele au investit multe milioane de euro pentru dezvoltarea KERS, in contextul in care si-au propus reducerea costurilor cu 50% in 2009 fata de 2008.

- Niciun monopost echipat cu KERS nu a reusit sa castige vreo cursa in acest an.

- Depasirile datorate acestei tehnologii au fost rare si nu au facut diferenta in varful clasamentului de cursa. Practic, KERS nu a adus aproape niciun beneficiu spectacolului de pe pista.

In acest context, decizia echipelor de a abandona tehnologia KERS incepand din sezonul 2010 este perfect justificata. Si inclin sa cred ca acest lucru este valabil si pentru BMW, chiar daca ei au fost singurii care s-au opus. Dar, fiind echipa care a sustinut cel mai mult tehnologia, au preferat ca oficial sa ramana consecventi ideii principale.

Deocamdata, FIA nu a comentat in niciun fel aceasta decizie, fiind implicata intr-un conflict mult mai important cu echipele. Dar daca forul mondial vrea cu orice pret sa distruga Formula 1, ar putea obliga echipele sa utilizeze KERS in 2010. Ceea ce in mod sigur ne-ar aduce in pragul unui nou razboi…

Cine va sparge dominatia Brawn?

Pentru prima oara in acest sezon, Brawn GP a pierdut statutul de favorita la victorie dupa sesiunea de antrenamente libere de vineri de la Istanbul.

Afirmatia ar putea parea hazardata dupa o zi de vineri in care timpii sunt departe de a fi relevanti, in contextul in care echipele incearca diverse setari pentru monoposturi si testeaza componente noi.

Chiar si asa, daca se combina timpii realizati de piloti in prima zi din Turcia observam ca Rubens Barrichello este doar pe locul 9, in timp ce Jenson Button este pe un modest loc 14.

Insa ceea ce conteaza cu adevarat in aceasta ecuatie este reactia celor doi piloti, intrucat Button si Barrichello au admis la unison ca monopostul BGP001 nu este competitiv pe acest circuit. Mai mult decat atat, ei sunt acompaniati de Ross Brawn, care anticipeaza un weekend dificil pentru cea mai noua echipa de pe grila.

In cazul in care aceste predictii se vor adeveri, intrebarea care se pune este cine va reusi sa profite de ocazie pentru a castiga cursa de duminica. Iar intrebarea este mult mai dificila decat ne putem inchipui, intrucat mai multe echipe pot emite pretentii in acest weekend.

Pe langa deja clasica prezenta pe primele locuri a celor de la Red Bull, merita sa mentionam progresele inregistrate de Ferrari si, mai ales, revirimentul aproape neasteptat al celor de la McLaren, care au stabilit vineri cel mai bun timp in antrenamente.

Acestea sunt practic principalele favorite, insa Toyota, BMW-Sauber, Renault sau Williams stau cu siguranta la panda in asteptarea unor pasi gresiti.

Probabil ca ne aflam in fata celui mai dificil de pronosticat rezultat din acest an, ceea ce nu poate fi decat benefic pentru spectacolul de pe pista.

RetroF1

Lista echipelor care doresc sa participe in sezonul viitor se mareste pe zi ce trece. Pana acum numaratoarea a ajuns la 9, dar tind sa cred ca foarte curand va trebui sa apelam si la degetele de la picioare pentru a tine socoteala acestora.

Paradoxal, situatia a devenit amuzanta pentru fanii Formulei 1, care incep sa glumeasca pe tema numelor echipelor care ar putea concura in 2010. Pe Twitter, deja celebrul canal de comunicare in stil SMS, fanii au creat un canal numit #retroF1, intrucat Brabham si March se numara printre echipele care ar putea participa anul viitor in F1.

Este dificil de anticipat ce se va intampla, daca ne gandim ca actualul conflict dintre FOTA si FIA este departe de a se fi incheiat. Insa daca adaugam faptul ca Ross Brawn a intentionat sa-si botezeze propria echipa drept Tyrrell*, titulatura retroF1 nu este prea departe de adevar.

PS: Sectiunea de Formula 1 a site-ului Automarket este prezenta pe Twitter aici. Userii care au cont pe Twitter sunt invitati se ne “urmareasca”, pentru ca acolo vom mentiona uneori si informatii care nu apar pe site. Mai multe informatii despre Twitter puteti afla aici.

*Informatia potrivit careia Brawn GP ar fi trebuit sa se numeasca Tyrrell a fost dezvaluita de Ross Brawn in numarul din luna mai al revistei britanice F1 Racing.

Se cauta sultan

Felipe Massa si-a facut abonament la Marele Premiu al Turciei in ultimii 3 ani. In termeni fotbalistici, am spune ca brazilianul a realizat hattrick-ul.

Insa in Formula 1 lucrurile se schimba mult mai repede decat in alte sporturi, iar Ferrari nu mai este favorita pentru cursa din acest weekend. Astfel, pentru prima oara din 2006, Turcia cauta un nou sultan.

Kimi Raikkonen, singurul pilot care a mai castigat la Istanbul cu exceptia lui Massa, nu este creditat nici el cu sanse reale la victorie, chiar daca Ferrari a trecut peste momentele dificile din acest debut de sezon.

Bineinteles, toate privirile se indreapta spre Jenson Button, care are sansa de a obtine a sasea victorie in sapte curse, ceea ce ar echivala cu cel mai bun start de sezon pentru un pilot in intreaga istorie a competitiei.

Nu trebuie uitat insa nici Sebastian Vettel, specialistii anticipand o revneire in forta a celor de la Red Bull dupa cursa mai putin impresionanta de la Monaco. Asar, cine va castiga Marele Premiu al Turciei?

Gura de oxigen

In ciuda aparentelor, anuntul FOTA referitor la inscrierea tuturor echipelor in sezonul 2010 nu asigura nici pe departe un viitor stabil pentru Formula 1.

Regulamentul tehnic pentru 2010 este in continuare in ceata, pentru ca FIA nu a anuntat nimic oficial in acest sens, chiar daca Mosley a dat asigurari ca se va ajunge in cele din urma la un compromis.

Semnarea unui nou Acord Concorde este vitala pentru bunul mers al Formulei 1 in urmatorii ani. Este binecunoscut faptul ca echipele doresc mai multi bani din drepturile TV si, mai ales, doresc sa aiba un cuvant decisiv in stabilirea regulamentului. Din moment ce FOTA nu spune nimic despre acest lucru in comunicatul de presa, se poate specula ca cele doua parti nu au ajuns inca la un compromis in acest sens.

O alta problema majora este reprezentata de regulamentul tehnic, echipele afirmand inca o data ca doresc un singur regulament. Lucrurile sunt destul de clare aici, fiind foarte posibil ca regula conform careia anumite echipe pot beneficia de avantaje tehnologice sa fie eliminata.

Pe de alta parte, limita bugetului maxim pare sa fie preocuparea majora a echipelor. Din nou, FOTA nu mentioneaza nimic despre acest subiect, semn ca FIA nu a acceptat inca dorinta echipelor de a limita bugetul la 100 de milioane de euro pentru 2010.

Concluzia principala este ca lucrurile sunt departe de a fi lamurite. Compromisul dintre echipe si FIA nu este inca oficializat, asa ca mai avem de asteptat pana cand toate detaliile se vor limpezi.

Personal, vad actiunea de astazi a echipelor ca pe o simpla gura de oxigen prin care acestea reusesc sa castige timp in lupta cu FIA pentru definitivarea regulamentului tehnic. Pe de alta parte, este o actiune menita sa linisteasca oficial fanii si sponsorii ca sportul se indreapta intr-o directie buna.

Meciul dintre echipe si FIA continua. Castigatorul se va decide in prelungiri (12 iunie) sau, cine stie, poate chiar la penalty-uri (undeva spre finalul anului).

Google si balonul de sapun

Zeci de site-uri anunta astazi cu surle si trambite ca Google, compania care nu mai are nevoie de nicio prezentare, ar putea intra in Formula 1 in calitate de sponsor.

Totul a pornit, bineinteles, de la agentia de presa GMM, care face din tantar armasar afirmand ca simpla prezenta a lui Larry Page (co-fondatorul Google) in paddock-ul celor de la McLaren la Monaco demonstreaza interesul americanilor de a sponsoriza o echipa de F1.

Evident, un titlu de stire care contine cuvintele Google si Formula 1 atrage cititorii ca un magnet, insa de aici si pana la a profita de acest lucru pentru a induce vizitatorii in eroare este o cale mult prea lunga. De altfel, acesta este si motivul pentru care Automarket a preferat sa nu publice un astfel de “articol”.

Desi Formula 1 este sinonima cu progresul tehnologic, putine companii de IT&C sunt implicate in aceasta competitie drept sponsori. Exceptiile sunt AMD (Ferrari) si Intel (BMW-Sauber), insa aceste intelegeri probabil ca au la baza si utilizarea unor sisteme informatice la costuri mult mai reduse.

Formula 1 atrage in schimb companii care ofera servicii cat mai generale pentru o paleta foarte larga de utilizatori. In aceasta categorie intra companiile de telecomunicatii (Vodafone) sau bancile (ING, RBS), chiar daca multe dintre acestea parasesc acum competitia din cauza crizei economice. De aceea companiile de tutun au investit sume mari in acest sport, pana cand acest lucru a fost interzis.

Sigur, si Google se adreseaza unui numar impresionant de oameni, insa situatia este putin diferita. In engleza se spune deja “google” in loc de “search”, iar o companie care nu are niciun rival serios pe piata nu are niciun motiv sa se promoveze intr-un mediu precum Formula 1. Plus ca Google se poate promova exclusiv in mediul online, prin multitudinea de servicii pe care le ofera.

Povestea de astazi cu Google este exemplul clasic al unui balon de sapun care se sparge la fel de repede pe cat se umfla. Maine vom fi uitat cu totii aceasta “stire”, dar partea proasta este ca astfel de povesti vor fi in continuare inventate cu unicul scop de a atrage click-ul vizitatorului.

Credit foto: Flickr

7 comentarii

Etichete: