Un francez pentru Renault

Renault F1 Team este inca departe de a decide numele coechipierului lui Robert Kubica pentru sezonul 2010. Ca orice echipa care se respecta si care a castigat doua titluri mondiale in ultimii 5 ani, Renault nu isi poate propune decat o linie de piloti cat mai competitiva.

In conditiile in care Kimi Raikkonen nu reprezinta o solutie din doua motive, Timo Glock este considerat principalul favorit la aceasta pozitie, insa nici Heikki Kovalainen nu poate fi exclus complet din ecuatie.

Situatia s-a complicat insa pentru ca Renault are ocazia rarisima de a miza pe un pilot francez in 2010. Spun rarisima pentru ca Romain Grosjean este primul pilot francez care concureaza pentru Renault de la revenirea constructorului in Formula 1 in 2001.

grosjean_renault

Renault nu poate da cu piciorul unei astfel de ocazii, insa se loveste de o dilema majora: trebuie sa aleaga intre a miza pe un pilot care a iesit in evident doar prin cateva prestatii rezonabile in calificari si un pilot mult mai bine cotat care a urcat de cateva ori pe podium (cazul lui Glock) sau care chiar a obtinut o victorie (cazul lui Kovalainen).

Pe de alta parte, Renault trebuie sa isi refaca imaginea dupa scandalul Crashgate, iar un pilot francez ar ajuta cu siguranta in acest proces. Tocmai de aceea, cred ca declaratiile lui Bob Bell despre lipsa de importanta a nationalitatii pilotului sunt doar praf in ochi.

Insa marea intrebare ramane:

Evenimentul sezonului 2009

Nu cred ca este cazul sa ma repet: am avut parte de un sezon 2009 plin de suspans, adrenalina si, mai ales, plin de evenimente total surprinzatoare.

Acum, cand au trecut mai bine de 24 de ore de la tragerea cortinei, va lansez o mica provocare: care credeti ca este cel mai important eveniment din acest sezon?

Titlul mondial cucerit de Jenson Button, dominatia autoritara a celor de la Brawn GP in prima jumatate a anului, revenirea in forta a lui Sebastian Vettel, accidentul lui Felipe Massa de la Hungaroring, dublul deflector, introducerea sistemului KERS, infrangerea granzilor McLaren si Ferrari, sansa echipei Force India de a lupta pentru victorie la Spa-Francorchamps sau, de ce nu, aparitia unui nou talent in Formula 1 – l-am numit aici pe Kamui Kobayashi?

Va astept comentariile si, la final, poate vom reusi sa ajungem impreuna la o concluzie.

220 de zile electrizante

Un sezon 2009 asteptat cu sufletul la gura pentru a oferi in sfarsit mult doritele dueluri roata la roata s-a transformat intr-unul al uriaselor suprize. Departe de a oferi spectacolul promis in timpul curselor, noul regulament tehnic a produs o inversare a polilor de putere din Formula 1, iar acest lucru a inviorat o competitie dominata autoritar in ultimii ani de McLaren, Ferrari si Renault.

Am trecut peste o dominatie incredibila a celor de la Brawn GP in Australia, peste minciunile lui Hamilton de la Melbourne, peste furtuna tropicala de la Sepang care a intrerupt Marele Premiu al Malaeziei, peste scandalul dublului deflector, peste cele 6 victorii obtinute obtinute de Button in primele 7 curse, peste revenirea tardiva a celor de la Red Bull in lupta pentru titlu, peste cele doua victorii ale lui Hamilton si peste succesul surprinzator al lui Kimi Raikkonen.

Am ajuns din nou in Brazilia, unde Button si-a vazut visul cu ochii in cel de-al 10-lea sezon petrecut in Marele Circ, iar Brawn GP a devenit prima echipa care castiga titlul mondial in sezonul de debut. In sfarsit, am ajuns la Abu Dhabi pentru a vedea cea mai buna infrastructura din Formula 1 si pentru a incheia in cel mai bun mod posibil sezonul 2009.

Acum, la final de sezon, merita sa reflectam asupra celor 220 de zile care au trecut de la primele antrenamente libere din Australia si pana la steagul cu patratele de la Abu Dhabi. Pentru ca au fost intr-adevar 220 de zile sinonime cu un soc electric care ne-a brazdat trupurile prin suprizele de pe circuit si din afara lui. Iar protagonistii acestui sezon au fost nimeni altii decat cei pe care ii puteti vedea in fotografia de mai jos (click pe poza pentru zoom):

photo_group_f1_2009

Todt, ce surpriza!

Titlul este, bineinteles, unul mai mult decat fortat. Nu trebuia sa fii un geniu pentru a realiza ca FIA il va alege ca presedinte fix pe individul sustinut de Max Mosley chiar dinainte ca francezul sa-si anunte candidatura.

Sunt sigur ca cititorii fideli au observat ca Automarket a relatat numai evenimentele esentiale ale campaniei: un articol despre acuzatiile de mituire, unul despre sistemul de vot si unul despre rezultatul final. Am facut acest lucru pentru ca am vrut sa evitam o supra-saturatie de declaratii poate putin relevante, specifice oricarei campanii, in care fiecare candidat promite marea cu sarea. Am preferat in schimb sa va tinem la curent cu cele mai proaspete stiri si informatii legate strict de lumea Formulei 1.

Credem ca am ales cea mai buna metoda. Oricum, acest rezultat nu ne poate surprinde cu nimic. Bineinteles, se va specula ca Todt va sustine Ferrari pana in panzele albe. Si, cand ai cucerit 13 titluri cu Ferrari prin intermediul a 98 de victorii, cred ca este cel putin complicat sa fii impartial in momentele decisive.

Vom avea insa timp sa judecam deciziile Micului Napoleon. Pana atunci, eu unul propun sa ne bucuram de un singur lucru: am scapat de Max Mosley!

12 comentarii

Etichete: / /

Coincidenta anului

Probabil cea mai spectaculoasa coincidenta din Formula 1 din ultimii ani:

Interlagos, Brazilia, 18 octombrie 2009:

La volanul unui monopost cu motor Mercedes si avand inscriptionat numarul 22, un pilot englez a terminat cursa de la Interlagos pe locul 5 si a cucerit titlul mondial in dauna unui pilot brazilian.

Interlagos, Brazilia, 2 noiembrie 2008:

La volanul unui monopost cu motor Mercedes si avand inscriptionat numarul 22, un pilot englez a terminat cursa de la Interlagos pe locul 5 si a cucerit titlul mondial in dauna unui pilot brazilian.

Si sa mai spuna cineva ca istoria nu se repeta…

Via | GrandPrix

Campionul care a uitat sa castige

Nu este cazul sa ne entuziasmam peste masura de titlul mondial cucerit de Jenson Button. Desi a dominat sezonul de la un capat la celalalt, Button a aratat in multe momente ca se afla pe prima treapta a podiumului printr-o conjunctura de evenimente: McLaren si Ferrari au fost la pamant la inceputul sezonului, iar Brawn GP a dezvoltat cel mai bun monopost gratie unui geniu pe nume Ross Brawn. Britanicul nu a mai castigat nicio cursa de la Marele Premiu al Turciei din 7 iunie si ocupa locul 6 (!) intr-un clasament al ultimelor 9 Mari Premii.

Punctul central al ultimelor saptamani a fost daca Button merita sa fie campion. Adevarul este ca 2009 a fost (si inca mai este pentru doua saptamani) un sezon aparte, cu numeroase schimbari si rasturnari de situatie. Cu siguranta Button merita mult mai mult decat Barrichello sa fie campion, iar acelasi lucru este valabil si in cazul celorlalti piloti.

Poate ca singura exceptie este Vettel, care a fost tradat de evenimentele nefericite prin care a trecut Red Bull mai ales in primele doua curse ale anului.

Astfel, putem spune ca Button merita sa fie campion in 2009, insa asta nu inseamna ca se alatura unui club select de piloti format din, sa zicem, Ayrton Senna, Michael Schumacher sau Alain Prost. Pentru asta iti trebuie mult mai multe calitati, iar Button nu le-a aratat pana acum, desi se apropie de finalul celui de-al 10-lea sezon al carierei.

Prieteni, dar pana cand?

Declaratiile facute miercuri de Massa la adresa lui Alonso pareau sa conduca direct la un razboi psihologic intre cei doi piloti care vor concura pentru Ferrari in 2010.

Surprinzator, Alonso a minimalizat atacul brazilianului, iar intalnirea face2face de la Interlagos a decurs mai mult decat amical. Dupa cateva clipe in care a stat incruntat, Alonso si-a recapatat zambetul si a dat mana cu Massa pentru cateva fotografii de presa.

massa_alonso_1

massa_alonso_2

massa_alonso_3

massa_alonso_4

Aceste fotografii merita insa sa fie puse in rama. Anul viitor, lupta pentru titlul mondial i-ar putea obliga pe cei doi coechipieri sa aiba o atitudine mult mai rece unul fata de celalalt. Primul semnal a venit deja la Interlagos. Cred ca este doar o chestiune de timp pana cand il vom primi pe al doilea.

F1 merge cu o bere rece!

O stire aparent nesemnificativa pentru fanii Formulei 1 din Romania devine interesanta atunci cand patrundem mai adanc in tainele acesteia.

Pe scurt, compania Anheuser-BuschInBev, care produce in Romania berile Bergenbier, Stella Artois si Becks, a vandut operatiunile din Europa Centrala si de Est catre un fond de investitii pe nume… CVC Capital Partners.

Pentru cei mai putin familiarizati, CVC Capital Partners este fondul de investitii care detine drepturile de comercializare ale Formulei 1, Bernie Ecclestone fiind doar imputernicitul acestuia sa negocieze toate detaliile contractuale din Marele Circ.

Suma tranzactiei cu pricina este o nimica toata, “doar” 1.62 miliarde de dolari cash plus actiuni care duc valoarea totala la 2.23 miliarde de dolari. Cam acesta este nivelul la care se “joaca” acesti baieti de la CVC Capital Partners, in timp ce Formula 1 a fost la un pas de dizolvare din cauza unor bugete de 40 de milioane de euro pe an.

Si iata cum in Formula 1 va exista un nou razboi, de data aceasta intre Red Bull si Bergenbier. Cum ar fi sa-i vedem pe baietii din pitwall cum beau cate un Bergenbier in timpul curselor, in timp ce “exilatii” de la Red Bull Racing si Toro Rosso se delecteaza numai cu Red Bull?

Noua nu ne ramane decat sa construim un circuit de Formula 1. Asta pentru ca acum vom sti cu ce sa il servim pe Bernie cand vine sa faca inspectia circuitului. Prietenii stiu de ce!

Via | Orlando

La un pas de accident

Romain Grosjean a fost foarte aproape sa repete isprava lui Muhammed bin Sulayem din luna aprilie, cand arabul a distrus un monopost R28 in cadrul unui Renault Roadshow desfasurat in Dubai.

La prima iesire pe Bulevardul Libertatii din cadrul evenimentului de la Bucuresti, pilotul francez al echipei Renault a lovit usor cu aripa fata unul dintre parapetii umpluti cu apa de pe marginea pistei. Din fericire impactul a fost foarte usor, iar monopostul Renault nu a avut nicio avarie, insa francezul a lasat in urma apa care s-a scurs din parapet (click pe foto pentru zoom).

grosjean_accident

Nu am vazut incidentul intrucat eram “pozitionat” in fata semicercului, insa imaginile prezentate pe proiector pareau intr-adevar sa indice un impact. Ulterior, cand am vazut ca monopostul este ok, am crezut ca a fost doar o iluzie optica.

Nici Coulthard nu a fost scutit de probleme la demonstratia din India. Scotianul a fost informat inainte de eveniment ca nu are voie sa depaseasca 100 km/h pe pod, insa monopostul Red Bull a fost inregistrat cu 260 km/h – vorbim totusi de Formula 1. Urmarea: Organizatorii au pierdut un depozit de 18.200 de lire sterline constituit tocmai in acest scop…

Foto: Dan Nichitiu

La final de Roadshow

Renault Roadshow si-a inchis portile duminica seara la capatul a doua zile captivante de spectacol.

Iata cateva concluzii – evident, subiective – despre modul in care am vazut acest show atat prin ochi de jurnalist, cat mai ales prin ochi de fan al Formulei 1:

- Renault a transformat Roadshow-ul intr-un spectacol pentru intreaga familie: copii au avut zone special amenajate pentru curse de karting, simulatoare de F1 si jocuri pe PlayStation. Si da, am vazut foarte multi copii la acest eveniment, ceea ce este un semn bun.

- adultii care nu sunt fani ai sporturilor cu motor au avut ocazia sa asiste la defilari ale masinilor de strada Renault Magane Coupe si nu numai.

- cei pasionati de tuning si cascadorii au avut parte de un show de zile mari sustinut de Terry Grant. Nu exagerez cu nimic cand spun ca britanicul a smuls cele mai multe aplauze pentru ceea ce a facut cu “buburuza”.

- Cireasa de pe tort a fost reprezentata, bineinteles, de demonstratia de Formula 1 realizata de Romain Grosjean si Lucas di Grassi. Singurul lucru pe care il pot reprosa este ca din cele 4 ore si jumatate de show pe parcursul celor doua zile monoposturile de Formula 1 au iesit pe pista doar 40-45 minute.

Evident, mi-ar fi placut ca Grosjean si di Grassi sa concureze mai mult pentru a auzi sunetul inconfundabil al motoarelor de Formula 1. Daca sambata dimineata i-am vazut la lucru pe ambii piloti, seara am avut parte doar de Grosjean, iar duminica doar de di Grassi. Probabil ca Grosjean este deja in drum spre Interlagos, avand in vedere diferenta de fus orar dintre Europa si Brazilia.

- Publicul a avut acces vizual la paddock-ul F1, unde ambalarea motoarelor a devenit pentru multi insuportabila din punct de vedere acustic, dar si la paddock-ul Renault Sport, unde mecanicii umblau de zor la cele trei exemplare Renault Megane Trophy.

- Produsele oficiale Renault F1 Team au fost foarte accesibile si s-au vandut ca painea calda. De exemplu, un tricou care in mod normal costa 200 lei a putut fi cumparat cu numai 80 lei, iar o macheta la scara 1:43 cu R28 a valorat 40 lei. Plus multe alte brelocuri, stegulete sau machete de 3 inch cu preturi sub 10 lei.

Pentru mine, Renault Roadshow a fost un eveniment special, cu atat mai mult cu cat un astfel de spectacol nu se va repeta prea curand in Romania. Renault si Red Bull sunt singurele echipe din Formula 1 care fac astfel de demonstratii si ambele au fost deja in tara noastra.

Tu cum te-ai simtit la Renault Roadshow?