Topuri si clasamente
Clasamentul este punctul comun pe care il au toate sporturile din aceasta lume, pentru ca reprezinta cea mai obiectiva metoda de a stabili valoarea unui sportiv in functie de performantele sale.
Pe de alta parte, exista cateva categorii de clasamente care nu au nicio logica in spate. Si, referindu-ma la sporturile cu motor, primul la care ma gandesc este clasamentul celor mai buni piloti din istorie. Nu cred ca poate exista un clasament obiectiv care sa ne spuna daca Juan Manuel Fangio a fost mai bun decat Michael Schumacher, pentru ca au concurat in epoci total diferite.
Al doilea tip este exact cel realizat de compania Castrol in cooperare cu publicatia Autosport, si anume un clasament al celor mai buni piloti din sporturile cu motor, indiferent de competitia in care activeaza. Castrol a luat in calcul rezultatele fiecarui pilot din competitiile desfasurate pe patru roti, oferind bonusuri in functie de numarul de tururi in care a condus, de numarul de pozitii castigate fata de start etc. Ulterior, fiecare competitie primeste un anumit coeficient de valoare, iar rezultatul final poate fi admirat aici.
Exact, Jenson Button este cel mai bun pilot din sporturile cu motor in ultimele 12 luni. Mai bun decat Sebastien Loeb, adica. Iar Ferrari a facut cea mai mare greseala cand l-a angajat pe Alonso. Nu o spun eu, ci Castrol: Trulli este peste Alonso. Nu mai vorbim ca Ferrari trebuia sa-l concedieze fara remuscari pe Massa si sa-l angajeze pe Kazuki Nakajima. Iar Piquet Jr sigur este mai bun decat Kobayashi, se da mai bine de pereti atunci cand i se cere acest lucru.
Cred ca ati inteles ce am vrut sa spun: topul realizat de Castrol si promovat insistent de Autosport (pentru ca primesc multi bani in cont) nu are nicio valoare. Motivele sunt multe, insa voi enumera doar doua:
- clasamentul nu ia in considerare performantele monopostului. Iar intr-o epoca in care nu poti sa urci pe podium cu un monopost slab chiar daca esti dublul campion mondial asta conteaza foarte mult.
- nu exista aproape nicio legatura intre diversele competitii din lumea sporturilor cu motor. Mai ales intre competitiile pe circuit si cele de tip raliu. Sebastien Bourdais a fost cvadruplu campion in Champ Car, iar in Formula 1 a fost invins de debutantul Buemi. Montoya a luptat pentru victorii in Formula 1, iar in NASCAR e fericit daca ajunge in primii 20-30.
Sfatul meu este sa nu luati in seama astfel de clasamente decat cu caracter informativ. Obiectivitatea nu are nicio legatura cu acest gen de clasamente, indiferent de cine sunt realizate.
In timp ce scriam acest post o intrebare simpla mi-a aparut in fata ochilor: oare Kimi Raikkonen va fi sau nu exceptia care va confirma regula ca nu poti avea succes in competitii diferite?