Nivelul urmator in promovarea F1

Cu numai cateva zile in urma discutam despre relevanta testelor din aceasta iarna si incercam sa explic ca timpii realizati in aceasta perioada nu pot fi luati ca atare, dintr-un numar destul de mare de motive. In plus, in anii precedenti testele au fost privite cu mare precautie de echipe si au beneficiat de o promovare mai degraba in limite normale din partea presei internationale.

Iata insa ca 2010 aduce cu sine un interes urias din partea fanilor care s-a transferat inevitabil asupra presei  si echipelor. Cel mai simplu ar fi sa spunem ca acest “hype” este creat de revenirea lui Michael Schumacher in Formula 1, insa nu cred ca acesta este singurul motiv.

Cert este ca incepand de saptamana trecuta lucrurile au luat-o putin “razna” in Formula 1:

  • platforma Twitter este utilizata intensiv de jurnalisti pentru furnizarea instantanee de fotografii si de informatii despre timpi
  • publicatia Autosport a creat un live-timing pentru teste, ceea ce nu s-a mai intamplat probabil niciodata
  • echipa Williams a creat la randul sau o pagina de live-timing pe site-ul oficial

Privind in ansamblu ceea ce se intampla, nu pot sa nu remarc ca mediul digital a castigat teren substantial in aceasta perioada pentru furnizarea informatiilor, iar tehnologiile new-media sunt deja imbratisate de toate partile implicate in F1: fani, presa si echipe. Si probabil ca lucrurile vor ajunge la un nou nivel odata cu inceperea noului sezon, mai ales ca vom avea parte de lupta lui Schumacher contra altor trei campioni mondiali si a altor catorva piloti care aspira la titlu.

Iar asta nu poate decat sa ma bucure si sa ma faca sa sper ca nu mai este mult pana cand vom putea urmari si in Romania curse de Formula 1 in direct pe internet. LEGAL.

Stefan GP

La inceput, Stefan GP a fost privita mai mult ca o curiozitate. Ultimele zile au demonstrat insa ca sarbii sunt foarte increzatori ca vor concura in Formula 1 in sezonul 2010… chiar daca nu sunt inca pe grila de start. Iata firul evenimentelor:

  • au cumparat monopostul si motorul cu care Toyota ar fi trebuit sa concureze in 2010.
  • au expediat primele echipamente catre Bahrain, gazda primei etape din a noului sezon.
  • au anuntat ca vor testa monopostul la Portimao in perioada 25-28 februarie, exact atunci cand toate celelalte echipe vor fi prezente la Barcelona.
  • au semnat un parteneriat cu compania italiana Dallara pentru imbunatatirea monopostului (atentie, nu au cumparat Dallara, asa cum eronat a anuntat agentia de presa GMM).
  • Bernie Ecclestone si-a manifestat sprijinul pentru echipa din Serbia.

Este greu de crezut ca Zoran Stefanovich, seful Stefan GP, ar face toate aceste miscari daca nu ar fi sigur ca cel putin una dintre noile echipe nu va ajunge in Bahrain. Si nici nu este greu de ghicit despre cine este vorba: Campos Meta. Echipa este in criza de bani, iar singurul potential investitor este Tony Teixteira, cel care a fondat si falimentat competitia A1GP.

Din aceste motive, cred ca este doar o chestiune de timp pana cand Adrian Campos isi va recunoaste infrangerea in fata banilor mai mult sau mai putin “curati” proveniti din Serbia.

Relevanta testelor

Stiu ca nu voi spune lucruri noi in acest post, insa dupa ce am citit comentariile de la cronica primei zile de teste de la Valencia simt nevoia sa lamuresc inca o data cat de relevante sunt aceste evaluari pentru sezonul care va incepe in luna martie. Sau mai bine spus cat de putin relevante sunt in acest moment.

Iata numai cateva exemple care demonstreaza ca timpii obtinuti de piloti nu pot fi luati ca atare:

  • cantitatea de combustibil utilizata de echipe este necunoscuta si are un aport esential la timpii realizati pe circuit. Cu atat mai mult in 2010, cand rezervoarele de combustibil sunt de doua ori mai mari. Barrichello sustine ca diferenta de timp intre 10 kg de combustibil si rezervorul plin este de aproape 4 secunde!
  • pilotii utilizeaza tipuri diferite de pneuri pentru a verifica comportamentul monopostului, mai ales ca cele fata sunt acum mai inguste
  • principala preocupare a pilotilor este verificarea setarilor si nu realizarea unor timpi competitivi
  • temperatura aerului joaca la randul ei un rol foarte important. La Valencia sunt 5 grade Celsius la ora inceperii testelor de marti, temperatura care nu va fi inregistrata la nicio cursa din acest an
  • pilotul care testeaza efectiv pe circuit. Una este sa testeze un pilot de teste, cu totul altceva este sa testeze un campion mondial

Singurul criteriu care poate fi luat in calcul cu obiectivitate este fiabilitatea monopostului, in functie de numarul de kilometri parcursi si de numarul problemelor tehnice.

Este important sa intelegem aceste aspecte pentru a evita sa cadem in capcane de genul “McLaren ar trebui sa-si concedieze inginerii” sau “Ferrari va fi campioana”.

Noul Renault

Renault F1 in 2009: Nelson Piquet Jr. dezvaluie ca a produs un accident in mod intentionat in cursa din Singapore din 2008 pentru a favoriza victoria lui Fernando Alonso. Flavio Briatore, seful si cel mai important om din structura echipei, este fortat sa demisioneze. Aceeasi soarta o are Pat Symonds, unul dintre cei mai reputati ingineri din F1. In lumina scandalului, ING si Mutua Madrilena anunta ca renunta la sponsorizarea Renault cu efect imediat. Fernando Alonso semneaza cu Ferrari. Constructorul francez vinde 75% din actiunile echipei omului de afaceri luxemburghez Gerard Lopez.

Renault avea nevoie de o schimbare majora dupa un an pe care probabil toti cei care lucreaza la Enstone vor sa-l uite cat mai repede. Iar ceea ce am vazut cu totii in 31 ianuarie demonstreaza ca francezii vor sa mearga intr-o directie noua.

_Q0C0175

Fara indoiala, alegerea culorilor galben si negru pentru monopost este o decizie excelenta. Revenirea la culorile traditionale din anii ‘70-’80 a fost primita cu un ropot de aplauze de fani, reactiile de pe Twitter fiind de-a dreptul elocvente in acest an. Nici nu este de mirare, intrucat in ultimii trei ani Renault a castigat fara drept de apel titlul neoficial de cel mai urat monopost din cauza alaturii culorilor alb, rosu si portocaliu.

Improspatarea continua cu o linie complet noua de piloti la toate nivelurile. Francezii devin gazda unui amalgam de nationalitati care, culmea, sunt extrem de putin reprezentate in F1: un polonez, un rus (primul din istoria F1), un belgian, un ceh si un chinez. Mai stiti voi vreun pilot cu o astfel de nationalitate in F1?

Nu in ultimul rand, Renault si-a relansat site-ul oficial, iar acum pagina arata mult mai bine. Adaugati la asta interactiunea cu utilizatorii pe Twitter, Facebook si YouTube si aveti dovada ca Renault tocmai si-a improspatat imaginea.

Iar acesta este inca un motiv pentru ca sezonul 2010 promite sa fie unul dintre cele mai spectaculoase din ultimii ani.

Din nou despre deflectoare

Acum cateva zile credeam ca Ferrari sunt foarte secretosi pentru ca incearca sa ascunda deflctorul monopostului F10 de bliturile fotografilor.

Ei bine, m-am inselat, pentru ca McLaren a preluat stafeta dupa numai o zi. La lansarea oficiala a monopostului MP4-25, baietii destepti de la McLaren au acoperit deflectorul cu un afis pe care scria ca fotografiatul este interzis (ok, scria “Va rugam nu faceti poze”, dar in traducere fotografiatul era interzis).

Presa internationala vorbeste deja ca unele echipe au dezvoltat triplu-deflectoare. Greu de spus cat adevar este in spatele acestor afirmatii, insa am senzatia ca in Formula 1 mocneste un nou scandal de proportii pe aceasta tema, exact cum s-a intamplat anul trecut. Altfel, de ce s-ar chinui doua dintre cele mai potente echipe sa ascunda acest element vital?

Un mic pas inainte

Am profitat de lansarea monopostului Ferrari F10 pentru a experimenta ceva nou pe sectiunea de Formula 1: articole ceva mai elaborate, care au inclus cateva comparatii intre Ferrari F10 si Ferrari F60 si, respectiv, intre Ferrari F10 si rivalii sai de anul trecut.

Indraznesc sa spun ca acesta este un mic pas inainte spre ceea ce imi doresc sa realizam aici. Articole un pic mai complexe, de o calitate mai buna, in detrimentul stirilor seci cu declaratii mai putin importante ale pilotilor sau sefilor de echipa.

De exemplu, in cazul testelor care vor incepe in luna februarie, intentionez sa realizez cateva mini-analize despre performantele reale ale monoposturilor pe circuit si sa las putin deoparte celebrele comunicate de presa in care toti pilotii sunt multumiti de ziua pe care au avut-o la volan.

Intrebarea mea pentru voi este daca o astfel de abordare este pe placul vostru sau daca preferati ca lucrurile sa continue ca pana acum. Este important sa stiu care sunt preferintele voastre in aceasta privinta intrucat pregatim cateva modificari majore prin zona. Automarket F1 se indreapta intr-o noua directie din toate punctele de vedere, asa ca am nevoie de feedback-ul vostru.

Digitalizarea Formulei 1

Formula 1 pare sa imbratiseze din ce in ce mai mult oportunitatile nelimitate oferite de internet. Si vorbim atat despre echipe, cat si despre presa de specialitate:

  • Ferrari va transmite pe internet festivitatea de lansare a noului monopost pentru 2010
  • McLaren va face acelasi lucru la numai o zi distanta
  • Renault, McLaren si Williams au anuntat ca vor lansa noi versiuni ale site-urilor oficiale pana la debutul noului sezon
  • Autosport a dezvaluit astazi ca va lansa o versiune digitala a publicatiei incepand din luna februarie
  • Site-ul oficial al Formulei 1 gazduieste rezumate video ale curselor din ultimii doi ani

Adaugati la asta faptul ca in anumite tari din lume (singurele care imi vin acum in minte sunt Anglia si Australia) cursele de Formula 1 pot fi urmarite de asemenea pe internet si veti avea tabloul complet al digitalizarii Formulei 1.

Cu siguranta acesta este numai inceputul. Probabil peste cativa ani ne vom bucura si in Romania de transmisiuni in direct pe internet ale curselor. Cat despre presa, F1 Racing Romania a disparut de cativa ani din peisaj, iar spatiul alocat Formulei 1 de asa-zisa presa de sport se reduce de cele mai multe ori la mentionarea invingatorului din fiecare cursa.

Secretosii de la Ferrari

Initial, postul acestei zile trebuia sa fie dedicat celor de la Mercedes GP pentru prezentarea noilor culori. Voi sari insa peste acest episod pentru a discuta despre ceva mai putin obisnuit.

Asa cum probabil stiti, Ferrari va lansa noul monopost pentru 2010 in 28 februarie ianuarie, in cadrul unui eveniment organizat la Maranello.

Ei bine, Ferrari a anuntat ca fotografii nu au dreptul sa participe la lansare. Motivul invocat de italieni este ca fotografiile noului monopost vor fi publicate pe site-ul oficial, plus ca intregul eveniment va fi transmis in direct pe site-ul oficial (si sper eu si pe Automarket.ro, asa cum s-a intamplat si astazi cu Mercedes GP).

Jurnalistii din presa internationala au fost insa surprinsi de hotararea celor de la Ferrari, mai ales ca o astfel de interdictie nu a mai fost aplicata pana acum la astfel de evenimente.

Ipoteza mea, care evident se poate dovedi gresita, este ca Ferrari face tot posibilul sa evite publicarea unor fotografii elocvente cu noul monopost din care sa reiasa configuratia arerodinamica a acestuia. Plus ca Gazzetta dello Sport a sustinut acum cateva saptamani ca aripile fata si spate ale monopostului pentru 2010 prezentat la lansare vor fi de fapt cele de pe F60.

Daca am dreptate sau nu vom afla impreuna peste mai putin de trei zile.

LATER UPDATE (luni, ora 21:12) : Nu e nevoie sa asteptam pana joi. De fapt, fotografii nu au primit invitatii pentru a participa la lansare. Cu alte cuvinte, acestia pot participa la eveniment, dar trebuie sa suporte din propriul buzunar cheltuielile cu transportul si cazarea in Italia.

Deci Ferrari nu sunt chiar asa secretosi pe cat i-am acuzat. Mea culpa!

Inspiratia Ferrari

Despre cum sa-ti invingi rivalul cu propriile lui arme.

In ultimii trei-patru ani, McLaren a facut tot posibilul sa afle cat mai multe secrete din curtea rivalilor traditionali de la Ferrari.

  • In 2007 au reusit performanta sa intre in posesia unui dosar de 780 de pagini cu detaliile tehnice ale monopostului F2007.
  • In 2010 au reusit sa-l angajeze pe John Iley, fostul sef al departamentului de aerodinamica al Scuderiei. Evident, i-au dat si la McLaren acelasi rol.

Daca il aduceau si pe Kimi Raikkonen in locul lui Heikki Kovalainen meniul ar fi fost cu adevarat complet, chit ca in cazul finlandezului era vorba mai mult despre o revenire.

In orice caz, McLaren lasa o puternica senzatie ca vrea sa ajunga la faima celor de la Ferrari prin transplantarea creierelor inteligente ale Scuderiei. Nu este nimic gresit in aceasta metoda, insa prin chestia asta McLaren confirma indirect ca Ferrari detine un capital uman performant.

10 teasere pentru McLaren MP4-25

McLaren a decis sa ofere informatii cu lingurita cu privire la detaliile monopostului MP4-25, care va fi lansat in 29 ianuarie, cel mai probabil la Woking.

Britanicii au anuntat ca vor posta in fiecare zi pe contul oficial de Twitter cate o fotografie cu una dintre componentele noului monopost. Prima fotografie a fost publicata in cursul acestei dimineti si reprezinta prototipul uneia dintre oglinzile retrovizoare.

58417120

Asa ca daca sunteti fani McLaren sau pur si simplu vreti sa aflati mai multe despre cum va arata monopostul MP4-25 tot ce trebuie sa faceti este sa urmariti contul de Twitter al echipei. Inainte de lansarea din 29 ianuarie voi publica aici toate cele 10 fotografii, pentru a vedea ce mozaic de componente putem realiza.

Pana atunci, nu uitati ca si Automarket F1 este prezent pe Twitter, la adresa www.twitter.com/stiri_f1. Si daca tot am deschis acest subiect, astept sa-mi spuneti daca voi urmariti Automarket F1 pe Twitter si, eventual, daca folositi Twitter in general.

8 comentarii

Etichete: