Sesiunile de teste sunt vitale pentru echipe in pregatirea unui sezon de Formula 1 si reprezinta cea mai buna metoda de a afla daca solutiile tehnice adoptate pentru monopost au fost corecte.
Pe de alta parte, echipele profita din plin de aceste teste pentru a trage cu ochiul la ceea ce fac rivalii, iar dublul-deflector este fara indoiala componenta care atrage cel mai mult atentia.
In acest context, ceea ce s-a intamplat intre Ferrari si McLaren intr-una dintre zilele de teste de la Barcelona reprezinta o practica obisnuita in paddock in astfel de momente. Un mecanic a fost atat de dornic sa vada secretele celor de la Ferrari, incat italienii au fost nevoiti sa apeleze la tactici de lupta extreme pentru a se apara. Despre ce este vorba, in clipul de mai jos:
Daca as fi rautacios as spune ca am asistat la un nou Spygate. Ma voi rezuma insa sa remarc ca Ferrari a rezolvat problema intr-un mod extrem de elegant. Pe alte meleaguri s-ar fi lasat cu batai in toata regula…
Postat de Daniel Popescu in USF1 Team pe March 1st, 2010
Dupa ce s-au jucat luni de zile cu “Saab e de vanzare” si “Saab va fi inchisa”, pentru ca pana la urma olandezii de la Spyker (o mai veche cunostinta din F1) sa cumpere marca suedeza de la americanii de la GM, iata ca alti reprezentanti ai natiunii de peste Atlantic isi dau petec asa cum stiu ei mai bine.
USF1 s-a lansat cu mare fast in februarie 2009. A fost prima dintre noile echipe care si-a manifestat intentia de a concura in sezonul 2010, chiar inainte de aparitia conflictului dintre FIA si FOTA pe tema bugetului maxim.
Un an mai tarziu, USF1 a solicitat permisiunea de a absenta de la primele patru curse, pentru ca peste numai cateva zile sa ceara cu non-salanta absenta din intregul sezon 2010. Ultima informatie arata ca americanii au oferit FIA o garantie de “7 cifre” pentru a-si pastra locul in F1 pentru 2011. Adica o garantie de maxim 9.999.999 milioane de dolari sau euro. Sau mai degraba 10.000.000 de iluzii pentru toti cei care au crezut ca America va avea o echipa in F1 in 2010.
USF1 a cazut in ridicol iar FIA trebuie sa ia masura care trebuie, si anume sa-i excluda pe indivizii astia din competitie, pentru ca nimeni nu-i mai poate lua in serios acum. Stiu ca e aproape imposibil sa-i accepti pe Stefan GP in competitie cu numai 13 zile inainte de noul sezon fara un proces transparent de selectie, dar in mod cert USF1 trebuie exclusa din F1.
Jean Todt trebuie sa joace o carte mare, probabil cea mai mare de cand a fost ales presedinte al FIA. Dar este cartea prin care isi poate castiga respectul tuturor celor care iubesc Formula 1.
Postat de Daniel Popescu in Barcelona pe February 26th, 2010
Nu numai pilotii au ocazia sa testeze monoposturi de Formula 1 pe circuitul de la Barcelona, ci si simplii spectatori.
Pentru acestia din urma, reprezentatii circuitului de la Catalunya au amplasat simulatoare de Formula 1, numai bune de utilizat in pauza de o ora de la pranz.
Cel putin la prima vedere nu vorbim despre un dispozitiv revolutionar: pilotul sta pe un scaun si beneficiaza de volan si pedale, iar imaginea este proiectata pe un banal display LCD. In plus, volanul din imagine nu seamana mai deloc cu cele din Formula 1, care au o forma mai apropiata de cea a unui dreptunghi.
Postat de Daniel Popescu in USF1 Team pe February 25th, 2010
Dupa ce Campos Meta a fost preluata de Jose Ramon Carabante, lucrurile par sa se fi linistit pentru echipa spaniola. Chiar daca prezenta acesteia pe grila de start nu este inca certa, adevarata dilema este reprezentata de ceea ce se va intampla cu USF1.
Intrucat americanii nu au nici bani, nici piloti si nici masini, cea mai simpla solutie pentru FIA ar fi sa cedeze locul americanilor celor de la Stefan GP. Si din punctul meu de vedere asta ar fi foarte bine pentru Formula 1 din mai multe motive, pentru ca Stefan GP:
are monopostul Toyota in garaj, gata sa iasa pe circuit
a semnat deja un contract cu Nakajima (un pilot mediocru, dar macar are un an doi ani de experienta in F1) si este foarte aproape sa-l convinga pe fostul campion mondial Jacques Villeneuve sa revina in competitie
are banii necesari (sau cel putin aceasta este senzatia pe care o lasa)
este entuziasmata de posibilitatea de a concura in F1
Din pacate, politica isi va baga coada si aici. FIA are cu siguranta retineri in a oferi locul celor de la Stefan GP pentru ca:
s-ar face de ras pentru greseala de a accepta o astfel de echipa pe grila de start
ar putea aparea implicatii legale in privinta modului de atribuire a locului, pentru ca in mod normal ar trebui sa existe un nou proces de selectie, inutil in acest moment cu numai doua saptamani inainte de noul sezon
ar da apa la moara celor de la FOTA in general si celor de la Ferrari in special, care au criticat decizia FIA de a introduce echipe noi
De fapt, FIA ar demonstra ca modul in care a gestionat criza economica din Formula 1 in vara 2009 a dat faliment si ar sugera direct ca a provocat in mod inutil scandalul urias din vara lui 2009. oare isi permite Jean Todt sa recunoasca aceste greseli, chiar daca nu ii apartin?
Luand in calcul aceste elemente, va invit sa raspundeti la sondajul urmator:
Postat de Daniel Popescu in F1 Champ pe February 22nd, 2010
In ultimele zile am fost intrebat din mai multe directii ce se intampla cu F1 CHAMP 2010. Nerabdarea voastra, a fanilor Formulei 1, este justificata de faptul ca au ramas mai putin de trei saptamani pana la inceperea noului sezon, iar in anii precedenti concursul ar fi demarat deja pana acum cel putin cu stadiul de inregistrare a userilor.
Ce va fi F1 CHAMP 2010
Lucrurile se vor desfasura insa intr-un mod diferit in F1 CHAMP 2010. Asa cum am mai precizat sporadic in comentariile acestui blog, F1 CHAMP 2010 va fi un manager de Formula 1 mult mai simplu de gestionat de utilizatori. Stiu ca in anii precedenti am fost acuzati ca F1 CHAMP este in realitate un concurs bazat in proportie covarsitoare pe noroc, insa in 2010 vom vorbi despre un manager de Formula 1 in adevaratul sens al cuvantului.
Ce nu va fi F1 CHAMP 2010
Aici este chiar mai simplu: F1 CHAMP 2010 va avea foarte putine lucruri in comun cu F1 CHAMP 2007, F1 CHAMP 2008 si F1 CHAMP 2009. Asta pentru ca vor exista foarte multe schimbari din multe puncte devedere.
Ok, am inteles! Vrem detalii concrete
Putina rabdare! Primele detalii concrete despre F1 CHAMP 2010 le vom dezvalui incepand de marti, 23 februarie, sub forma unui teaser.
Pana atunci, lansam o provocare pentru voi toti: care credeti ca vor fi principalele schimbari din F1 CHAMP 2010?
Mai tineti minte clipul publicitar realizat de BBC Sport pentru sezonul 2009? Ei bine, se pare ca si finlandezii se pricep sa faca reclame bune pentru Formula 1.
Chiar daca Heikki Kovalainen nu este neaparat cea mai buna alegere (evident, a fost ales pentru ca este singurul finlandez din competitie), realizarea celor de la MTV3 merita 48 de secunde din viata.
Postat de Daniel Popescu in Scuderia Ferrari pe February 18th, 2010
Cu mult inainte de lansarea noului monopost F10, Ferrari a dezvaluit ca primul sasiu dezvoltat pentru sezonul 2010 poarta numele de cod 281. La prima vedere, alegerea echipei a parut surprinzatoare, in contextul in care numarul 281 nu avea o semnificatie aparte pentru Ferrari.
Misterul a fost dezvelit insa chiar de Ferrari cu ocazia lansarii la apa a sasiului 282 pe circuitul de la Jerez, iar lucrurile sunt mult mai simple decat am fi putut crede.
In mod obisnuit, echipele identifica sasiurile unui sezon printr-o numerotatie progresiva (1, 2, 3…) si o iau de la capat la inceputul fiecarui an. Ferrari nu a facut nici ea exceptie in perioada 1950-1969, insa anul 1970 a marcat o schimbare de strategie, iar primul sasiu al monopostului 312 B utilizat in 1970 a purtat numarul 1. Ulterior, numerotatia progresiva a continuat pana in zilele noastre fara sa se tina cont de trecerea intr-un nou sezon. Asa s-a ajuns ca in anul de gratie 2010 monopostul F10 sa utilizeze, pana in prezent, sasiurile 281 si 282.
Facand un calcul matematic elementar, rezulta ca Ferrari a utilizat in medie aproximativ 7 sasiuri pe sezon.
Postat de Daniel Popescu in Scuderia Ferrari pe February 17th, 2010
Din ciclul “Cum putem ascunde deflectorul de ochii rivalilor?”, astazi va prezentam un nou episod cu ultima solutie adoptata de Scuderia Ferrari la Jerez:
Postat de Daniel Popescu in Kimi Raikkonen pe February 15th, 2010
Kimi Raikkonen a debutat in acest weekend in Campionatul Mondial de Raliuri cu o clasare pe locul 30 in Raliul Suediei.
Desi este un rezultat modest pentru un pilot care concureaza cu aceeasi masina pe care o utilizeaza si Sebastien Loeb, trebuie sa remarcam ca finlandezul a stabilit al saselea timp intr-o proba speciala si, de cele mai multe ori, s-a “invartit” pe locurile 8-12 in celelalte probe speciale.
Probabil insa ca rezultatele brute nu ne ofera o imagine completa asupra diferentelor dintre Kimi Raikkonen, pilotul de raliuri, si Kimi Raikkonen, pilotul de Formula 1, asa ca m-am gandit sa apelez la cateva imagini reprezentative din Raliul Suediei.
In Formula 1, Raikkonen trebuia sa se urce in cockpit si sa piloteze pe un “un cerc” cu lungimea de 4-5 km. In cazul unui accident, iesea rapid din monopost si era preluat de comisarii de circuit intr-o masina pentru a fi dus in garajul Ferrari, acolo unde se relaxa de multe ori cu cate o inghetata.
In WRC, Raikkonen a constatat pe propria piele ca trebuie sa se descurce singur in orice situatie. Dupa ce a lovit o gramada de zapada si a ramas blocat pe traseu in PS 6, finlandezul a fost nevoit sa puna mana pe sapa la propriu si sa-si deszapazeasca masina.
Postat de Daniel Popescu in Virgin Racing pe February 12th, 2010
Debutul in Formula 1 a patru noi echipe in sezonul 2010 provoaca dureri de cap pentru mecanici si ingineri. In acest sens, nu trebuie sa fie o surpriza ca noile monoposturi au parte de probleme tehnice pe care echipele stabile le-au ocolit cu multi ani in urma.
Virgin Racing este prima si, pana in acest moment, singura dintre noile echipe care si-a lansat monopostul. Rezultatul: In doua zile si jumatate de teste, echipa a parcurs numai 16 tururi: 5 in prima zi si 11 in a doua zi.
Motivul este unul cat se poate de simplu: Aripa fata a monopostului pilotat de Timo Glock a zburat pur si simplu in timp ce acesta rula pe circuit, fara ca germanul sa loveasca vreun alt pilot sau bordurile circuitului. Cauza defectiunii a fost montarea necorespunzatoare a aripii, iar echipa asteapta ca vineri la pranz sa soseasca la Jerez componente de schimb. Chiar daca poate parea ridicol la prima vedere, fotografia de mai jos demonstreaza din plin acest lucru:
Da, atat de greu merg lucrurile pentru echipele noi.
PS: Mi se pare mie sau culorile monopostului VR-01 sunt mult mai frumoase in fotografiile de studio decat in cele realizate live la Jerez?