Sunetul motoarelor

Pentru cei care sunt nemultumiti de “poluarea fonica” din timpul curselor de Formula 1 de pe TVR 1, Red Bull Racing a pregatit un clip video generat pe computer in care Sebastian Vettel si Mark Webber lupta pentru victorie.

Adevaratul simulator de F1

S-ar putea sa ma insel, dar cred ca ceea ce veti vedea in clipul de mai jos reprezinta cel mai avansat simulator de Formula 1. Cel putin in ceea ce priveste simulatoarele pentru acasa…

Ce ai schimba la F1 pentru 2011?

Asa cum era de asteptat, lipsa de spectacol din cursa din Bahrain a acaparat intersul presei chiar si la doua zile dupa incheierea primei etape. Se prefigureaza deja noi schimbari de regulament, insa sansele de a vedea din nou depasiri in curse sunt destul de mici.

Chiar si asa, va provoc sa spuneti care ar fi cea mai potrivita schimbare pentru Formula 1 pe termen lung pentru imbunatatirea spectacolului, pentru ca discutiile din postul precedent au fost destul de aprinse. Pentru ca sondajul sa fie cat mai elocvent, aveti posibilitatea de a alege o singura varianta sau de a propune propria versiune:

Cum a fost falimentat spectacolul

Asteptata cu mult entuziasm de fanii Formulei 1 din intreaga lume, prima cursa de Formula 1 a noului sezon a produs o mare dezamagire. Nu am asistat la niciun duel roata la roata pentru un loc in puncte, ceea ce este de neimaginat pentru cea mai importanta competitie din lumea sporturilor cu motor.

Toata lumea arunca cu noroi in regulament si, in mod special, in decizia de a interzice realimentarea cu combustibil. McLaren, Mercedes si Red Bull posteaza in salvatori si propun schimbarea regulilor din mers, in plin sezon, prin impunerea a minim doua pitstop-uri pe cursa.

Din punctul meu de vedere, schimbarea regulamentului, de orice natura va fi ea, nu va imbunatati cu nimic ceea ce se intampla pe circuit. Motivele sunt multe, insa ma voi rezuma la cateva:

  • lipsa depasirilor este cauzata de aerodinamica monoposturilor. De cativa ani este evident ca un monopost nu poate ataca un monopost din fata din cauza turbulentelor aerodinamice.
  • designul circuitelor nu favorizeaza depasirile. Hermann Tilke a avut grija sa “desenze” circuite care nu ofera nicio sansa de depasire, totul pentru a satisface dorinta FIA de siguranta a pilotilor.
  • regula utilizarii a maxim 8 motoare pe an. Mecanicii sunt nevoiti sa-i instruiasca pe piloti sa nu forteze in cursa pentru a pastra motoarele si pentru urmatoarele curse. Un exemplu elocvent este mesajul lui Smedley pentru Massa in cursa din Bahrain (citez din memorie): “Felipe, stai calm, ca avem nevoie de motorul asta si in cursele urmatoare”. Daca asta e atitudinea in prima cursa a sezonului, e limpede cum se vor desfasura strategiile dupa patru-cinci curse.

Credeti ca se va schimba ceva cu doua opriri la boxe obligatorii? Eu nu. Mai degraba ne vom intoarce la strategia falimentara de a efectua depasiri la standuri, ceea ce pentru mine este egal cu zero in privinta spectacolului.

Spectacolul se va imbunatati atunci cand cei cu putere de decizie vor intelege ca aerodinamica trebuie sa cada pe plan secund in Formula 1 si ca circuitele trebuie redesenate.

Parada campionilor

In 2010 Formula 1 aniverseaza 60 de ani de existenta. Un motiv suficient de bun pentru ca Bahrain sa gazduiasca in acest weekend o parada la care sa participe toti campionii mondiali care mai sunt inca in viata. Sau… aproape toti, pentru ca numai 18 dintre cei 20 de campioni au fost prezenti la eveniment.

Si ce poate fi mai frumos decat o fotografie care sa-i cuprinda pe pilotii cu cele mai mari performante in Formula 1?

campioni

Click pe foto pentru zoom.

Randul de sus (de la stanga la dreapta): Fernando Alonso (2005, 2006); Jack Brabham (1959, 1960, 1966); Michael Schumacher (1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004); Emerson Fittipaldi (1972, 1974); Lewis Hamilton (2008); Mika Hakkinen (1998, 1999); Damon Hill (1996).

Randul de mijloc (de la stanga la dreapta): Niki Lauda (1975, 1977, 1984); Keke Rosberg (1982); Mario Andretti (1978); Jackie Stewart (1969, 1971, 1973); Alain Prost (1985, 1986, 1989, 1993); Jacques Villeneuve (1997); John Surtees (1964).

Randul de jos (de la stanga la dreapta): Alan Jones (1980); Nigel Mansell (1992); Alteta Sa Regula Printul  Salman bin Hamad Al Khalifa, Bernie Ecclestone, Jody Scheckter (1979); Jenson Button (2009).

Via | Joe Saward

Cine rade la urma?

Fernando Alonso si Michael Schumacher sunt din nou rivali pe circuit pentru prima oara dupa 2006. La conferinta de presa din Bahrain cei doi au ingropat insa securea razboiului si au ras cu pofta, remarca fiind valabila in special in cazul lui Schumi.

Alonso_Schumi1

Alonso_Schumi2

Singura intrebare care imi sta insa pe limba este cine va rade la finalul cursei de duminica?

Foto: LAT Photographic

10 predictii pentru 2010

Ne mai despart numai cateva ore pana la startul noului sezon de Formula 1. In ciuda faptului ca este extrem de dificil sa anticipam care va fi deznodamantul acestui sezon, voi incerca sa va ofer cateva predictii personale si, evident, subiective.

Asadar, sa incepem:

1. Fernando Alonso va castiga titlul mondial al pilotilor.
2. Ferrari va deveni noua campioana a constructorilor.
3. Michael Schumacher nu va obtine nicio victorie in primele patru curse.
4. Red Bull Racing va inregistra un declin comparativ cu sezonul 2009.
5. Lewis Hamilton il va domina autoritar pe Jenson Button.
6. Felipe Massa va ramane in umbra lui Fernando Alonso.
7. Titlul mondial al pilotilor se va decide in ultima cursa.
8. Force India si BMW-Sauber vor termina constant in puncte.
9. Lotus F1 Racing va fi marea surpriza a sezonului.
10. Hispania Racing nu va avea resurse financiare pentru a termina sezonul.

In luna noiembrie vom afla daca m-as fi imbogatit in cazul in care as fi pariat pe aceste rezultate. Desi cel mai probabil as fi ramas cu o “gaura” consistenta in buget :)

F1, intre spectacol si afacere

Cateva puncte care evidentiaza directia spre care se indreapta Formula 1:

  • Sebastian Vettel a spus un mare adevar in cadrul unui interviu acordat publicatiei The Guardian: In Formula 1 nu poti spune intotdeauna ce vrei sa spui. Motivele sunt nenumarate, dar totul se rezuma la imaginea companiilor implicate in competitie si, implicit, la bani.
  • La plecarea din Formula 1 cu destinatia WRC, Kimi Raikkonen a evidentiat acelasi lucru: nu putea spune lucrurilor pe nume si, mai mult, F1 s-a transformat intr-un show in care prestatiile de pe circuit coboara pe plan secund.
  • Punctul 2 este evidentiat si de presa de specialitate: Craig Scarborough, unul dintre cei mai buni specialisti de Formula 1 pe problema de tehnica, a incetat colaborarea cu publicatia Autosport si a pornit la drum ca freelancer (asta ca sa nu credeti ca a plecat pentru o oferta mai buna). Motivele exacte ale despartirii nu sunt cunoscute, dar daca si una dintre publicatiile renumite de Formula 1 ia astfel de decizii inseamna ca ceva nu este in regula.

Da, Formula 1 este o afacere, dar este regretabil ca spectacolul banilor a devenit mai important decat spectacolul de pe circuit. Sau tocmai lipsa spectacolului pe pe pista a dus incet-incet la acest spectacol nefiresc al banilor? Hmm…

Schumacher vs. Fangio

In postul in care vorbeam despre noua editie de F1 Champ si-au facut aparitia cateva comentarii acide referitoare la decizia noastra de a-l “scoate la inaintare” pe Michael Schumacher in bannerul care promoveaza managerul de F1.

Am fost surprins pentru ca, asa cum am mentionat si intr-un comentariu, revenirea lui Schumi in Formula 1 este unul dintre cele mai importante evenimente pentru sezonul 2010. Fie ca ne place, fie ca nu ne place Schumacher, trebuie sa acceptam acest lucru.

Cea mai buna dovada in acest sens este comparatia intre Schumacher si Juan Manuel Fangio realizata de Mercedes GP in clipul de mai jos:

Da, Schumi si Fangio au pilotat in epoci complet diferite si este imposibil sa spui care dintre cei doi este mai buni. Dar Schumacher a fost primul pilot care a reusit sa doboare recordul celor 5 titluri cucerite de Fangio. Si asta dupa 43 de ani (!)

Cum a reusit sa ajunga la o astfel de performanta stim foarte bine, dar are prea putina relevanta. Istoria nu tine cont de conjunctura, ci doar de cifre.

Din culisele F1 Champ 2010

Dupa trei editii in care v-am “terorizat” cu punctarea fiecarei stiri de Formula 1 conform unei grile de punctare mai mult sau mai putin subiectiva, am demarat astazi un “sezon” complet schimbat pentru F1 Champ.

Nu voi repeta aici noutatile, pentru ca le-ati aflat pe tot parcursul saptamanii trecute si sunt de asemenea disponibile in regulament. In schimb, m-am gandit sa va ofer un amanunt inedit din spatele F1 Champ, un lucru pe care cu siguranta nu-l puteti afla in mod obisnuit.

Cum am decis sa renuntam la punctele pentru stiri

2 noiembrie 2009. Trecusera numai cateva ore de la finalul sezonului 2009 al Formulei 1 si, implicit, a celei de-a treia editii de F1 Champ. Eram la birou si scriam stirea despre anuntul soc facut de Bridgestone, conform caruia japonezii nu vor mai furniza pneuri in Formula 1 din 2011. In acele momente, Mircea a ajuns la birou si, inainte de a da buna dimineata, mi-a spus ceva de genul: “Ce-ar fi daca anul viitor nu am mai da puncte la stiri?”

Ce s-a intamplat mai departe este o poveste frumoasa despre noua fata a managerului F1 Champ. Iar eu insist sa-i spun manager si nu concurs de Formula 1 tocmai pentru faptul ca F1 Champ nu mai este o loterie (in ciuda afirmatiilor unora dintre concurenti).

Iar aceasta mica poveste demonstreaza inca un lucru: munca la F1 Champ 2010 a inceput la numai o zi dupa incheierea editiei 2009. Firesc, avand in vedere numeroasele schimbari pe care le-am planuit pe parcursul ultimelor 4 luni. Restul este istorie.

Acum incepe adevarata aventura in sezonul 2010 al Formulei 1. Va asteptam si va dorim inspiratie maxima in alegerea pilotilor si echipelor pentru sezonul 2010.