WRCrizarea Formulei 1

Formula 1 traversează de aproximativ doi ani o perioadă plină de incertitudini, în care numărul propunerilor pentru schimbarea regulamentului a atins cote nebănuite.

Am avut parte de o schimbare radicală de aerodinamică, de introducerea şi eliminarea KERS, de revenirea la pneuri slick. Din păcate, spectacolul lipseşte în continuare, cel puţin în comparaţie cu luptele roată la roata din anii ‘70-’80.

Ce mi se pare însă şi mai grav este că ultimele propuneri tind să transforme Formula 1 într-un fel de WRC. Mă refer în primul rând la ideea celui de-al treilea monopost pilotat de Sebastien Loeb sau Valentino Rossi. Oricât de spectaculos pare la prima vedere, o astfel de situaţie ar crea confuzii pentru fani, mai ales ca cel mai probabil acest al treilea monopost nu ar câştiga puncte pentru echipă, ci ar puncta doar la impresia artistică.

Pentru a creşte în popularitate, Formula 1 trebuie să devină mai simplă. Mult mai simplă. Actuala structură a unui Mare Premiu este destul de complicată, cu trei sesiuni de antrenamente care nu au nicio importantă pentru fani; probabil că o singură sesiune ar fi suficientă. Calificările reprezintă din nou un punct sensibil, dar sistemul actual este infinit mai palpitant decât cel din trecut, când fiecare pilot avea un singur tur la dispoziţie pentru a demonstra ce poate.

Cât despre cursa, aici susţin ideea lui Montezemolo. O cursă de o oră şi jumătate – două ore este prea lungă, pe când cursele de MotoGP sunt pline de suspans şi pentru ca acestea durează numai 45 de minute.

Nu vroiam să închei într-o notă negativă, dar realitatea este că, deşi Formula 1 are nevoie de schimbare, interesele constructorilor vor împiedica probabil reformarea competiţiei în interesul fanilor.

Murray Walker Grand Prix

Pentru fanii consacraţi ai Formulei 1, Murray Walker nu mai are nevoie probabil de nicio prezentare. Vorbim despre un personaj extrem de controversat în Marea Britanie, însă indiferent de simpatii acesta este unul dintre cei mai cunoscuţi comentatori de Formula 1 din lume.

Chiar dacă nu sunt puţini cei care consideră că Walker ar trebui să iasă la pensie, iată că britanicul nu numai că rămâne pe baricade, dar se alătura unor proiecte complet noi. Este vorba despre Murray Walker Grand Prix, o emisiune de aproximativ 5 minute care îl are în centru pe celebrul comentator şi care va apărea înainte fiecărei curse de Formula 1.

Vă invit să urmăriţi primul episod din emisiunea sa şi să vă spuneţi părerea despre această legendă jurnalistică:

O iarnă anemică pentru transferuri

Iarna trecută a fost plină de suspans graţie numeroaselor transferuri spectaculoase. Ca să enumerăm doar câteva, Schumacher a revenit în Formula 1 după trei ani, Raikkonen a fost înlocuit de Alonso la Ferrari, Button a semnat cu McLaren, iar Kubica a ales calea francezilor de la Renault.

După toate aparenţele, lucrurile vor arăta complet diferit peste aproximativ 6 luni. Webber tocmai şi-a prelungit contractul cu Red Bull (în aceeaşi perioadă ca şi anul trecut), astfel că pentru iarna care urmează există doar două necunoscute: Ferrari şi Renault.

Primul semn de întrebare este în dreptul lui Felipe Massa. Brazilianul îşi doreşte cu siguranţă să rămână la echipă (cine nu şi-ar dori), însă nu este niciun secret ca Ferrari analizează intens şi pista Robert Kubica. Practic, fie cei doi vor rămâne pe poziţiile actuale, fie vom asista la o rocadă.

Din punctul meu de vedere, cheia este la Kubica. Polonezul se afla în frumoasa ipostaza de a alege între Renault şi Ferrari pentru 2011 şi nu cred că se va grăbi să ia o decizie. În primul rând, pentru că aşteaptă să vadă cât de mult poate progresa Renault în acest sezon, iar în al doilea rând vrea să observe cum se integrează Alonso la echipă.

Cred că în acest moment, când Ferrari traversează o perioadă cenuşie, polonezul este tentat să continue cu Renault, acolo unde se pare că s-a integrat foarte bine. Probabil însă că va trebui să aşteptăm până în octombrie-noiembrie pentru o decizie finală în acest sens.

Culisele unei demonstraţii de F1 pe plajă

Sunt sigur că vă aduceţi aminte cu toţii de demonstraţia efectuată de Red Bull Racing cu un monopost de Formula 1 pe o plajă din Republica Domenicană. Imaginile respective au fost spectaculoase, însă Red Bull nu s-a oprit aici şi a realizat un nou clip despre acest eveniment.

Chiar dacă pare greu de crezut, acest clip este chiar mai interesant decât primul, în principal pentru că Red Bull explica modificările aduse monopostului pentru ca acesta să poată rula fără probleme pe nisip.

Vettel şi Webber s-au împăcat…

…până la proba contrarie!

Oficial, conflictul dintre Vettel şi Webber de după Marele Premiu al Turciei s-a încheiat. De fapt, dacă este să ne luăm după ultimul lor comunicat de presă, acest conflict nici măcar nu a existat.

Red Bull vrea să ne facă să credem că totul este în regulă şi că ceea ce am văzut în Turcia a fost doar un accident izolat. Din păcate pentru ei, probabil că nimeni nu îi crede.

În ultimii 2 ani, Red Bull Racing a reuşit să-şi creeze o imagine aparte în Formula 1 pe baza celebrului spirit Red Bull care “îţi dă aripi”. Alături de sora mai mică Toro Rosso, Red Bull a fost întotdeauna (singura) echipa care a dat o tentă umoristica în aproape toate comunicatele de presă şi echipa în cadrul căreia Vettel şi Webber păreau că sunt foarte fericiţi.

Totul s-a schimbat în Turcia. Câţiva susţin că a fost doar un incident şi ca nimeni nu este perfect. S***t happens, cum a explicat şi Red Bull în comunicatul de presă. Cei mai mulţi însă consideră ca Turcia a dezvăluit adevărata faţă a team-ului lui Christian Horner, şi anume o echipă care îl favorizează pe Vettel.

Vettel care, să nu uităm, este considerat deja viitorul Schumacher. Talent are din plin, dar rămâne de văzut dacă îl va imita pe septuplul campion mondial şi în ceea ce priveşte caracterul şi pretenţiile pe care le are în fata coechipierilor săi.

Cum arată telemetria unui monopost de Formula 2

Mihai Marinescu, pilotul român care concurează cu succes în Formula 2, a publicat pe blogul său câteva fotografii foarte interesante cu telemetria monopostului în a doua cursă de la Monza.

Veţi găsi acolo câteva screenshot-uri din programul software Pi Toolbox şi, bineînţeles, explicaţiile pilotului nostru pentru aceste grafice.

Îndrăznesc să spun că este o lectură obligatorie pentru orice pasionat de sporturi cu motor şi o ocazie să învăţăm câteva lucruri interesante despre caracteristicile unui monopost de competiţie. Iar dacă astfel de analize se realizează în Formula 2, imaginaţi-vă cantitatea de date pe baza cărora discută inginerii şi piloţii echipelor de top din Formula 1.

Lectură plăcută!

Vinovăţia lui Vettel

Incidentul dintre Webber şi Vettel din Marele Premiu al Turciei a dat naştere unor discuţii foarte interesante pe Automarket (aici, aici, aici si aici). Evident, opiniile variază foarte mult şi, nu de puţine ori, sunt chiar radicale. Pentru a avea însă o imagine cât mai corectă, cred că cel mai bine este să ne punem în pielea ambilor piloţi şi să vedem cum am fi reacţionat noi.

Ce aş fi făcut dacă eram în locul lui Vettel

Sunt pe locul 2, la câteva lungimi de undă în urma coechipierului meu Webber. În spate, Hamilton reuşeşte să se ţină foarte aproape de mine, deci există un pericol real să fiu atacat. Cea mai bună apărare este atacul, aşa că dacă am ocazia îl voi ataca pe Webber.

Iar ocazia apare în turul 40, undeva în ultimul sector, înaintea unui viraj de stânga. Accelerez la maxim, pe interior, pe partea murdară a circuitului. L-am depăşit cu o jumătate de monopost pe Webber, dar trebuie să frânez şi să virez puţin dreapta pentru a intra pe traiectoria ideală. Webber are loc să se dea puţin la dreapta. Plus că, vorba aia, suntem coechipieri. Dar, ooops, Webber să nu dă mai în dreapta şi nu-mi face loc, aşa că ratez traiectoria ideală în viraj şi australianul îşi menţine prima poziţie. Trebuie să mă mulţumesc cu locul 2.

Ce aş fi făcut dacă eram în locul lui Webber

Sunt pe primul loc, iar Vettel pune presiune pe mine. Trebuie să fac faţă atacului şi să obţin a treia victorie consecutivă. În felul ăsta, mă voi distanţa de Vettel în campionat şi voi avea un ascendent moral în faţa lui.

Dar… ce se întâmplă? Vettel mă atacă pe interior, e deja cu jumătate de monopost în faţa mea. Dar el concurează pe partea murdară a pistei şi nu va putea lua corect virajul la stânga, aşa că sunt în avantaj. Da, este coechipierul meu şi aş putea să mă dau puţin la dreapta pentru a-i face loc, dar asta ar însemna să-i ofer primul loc pe tavă. Avem şanse egale în echipă, aşa că dacă vrea să câştige cursa trebuie să muncească puţin şi să dovedească că merită, nu să o primească pe tavă din partea mea. În fond, eu am câştigat ultimele două curse…

Concluzie

Sigur, rândurile de mai sus sunt pur imaginare şi este greu de crezut că un pilot se poate gândi la atât de multe lucruri în astfel de momente. Dar cred că în acest fel putem înţelege cel mai bine de ce Vettel este singurul vinovat pentru incidentul din Turcia. Pentru că, în opinia mea, Vettel nu trebuia să vireze la dreapta decât dacă Webber îi făcea loc. Iar în momentul în care a virat la dreapta, Vettel şi-a asumat riscul unui accident.

Vettel este unul dintre cei mai talentaţi piloţi din actuala generaţie şi, cu riscul de a mă repeta, un viitor campion mondial. Putem să-i iertăm atitudinea de pe pistă în duelul cu Webber, pentru că nimeni nu este perfect, cu atât mai puţin un pilot care mai are încă multe de învăţat în Formula 1 la cei numai 23 de ani ai săi. Ce nu ar trebui însă să iertăm este atitudinea de la finalul cursei, când nu şi-a recunoscut propria greşeală.

Pentru că părerile despre acest caz au fost totuşi atât de diferite, haideţi să facem o statistică prin următorul sondaj:

Merită Massa o nouă şansă la Ferrari?

Ferrari a anunţat joi ca Felipe Massa va rămâne aproape sigur la echipa şi anul viitor. Chiar dacă fanii brazilianului ar putea crede că a venit momentul să respire uşuraţi, nu cred că este greu să realizăm ca lucrurile sunt mult mai complicate decât par la prima vedere.

Dacă Ferrari vrea să continue cu Massa, i-ar prelungi acum contractul şi nu ar mai exista răspunsuri de gen “da, aşa cred” date de Domenicali atunci când este întrebat despre viitorul pilotului său.

Realitatea este ca, cel mai probabil, Massa va reprezenta soluţia de avarie pentru Ferrari în cazul în care negocierile cu Robert Kubica şi Mark Webber vor eşua. Iar aceste negocieri se vor prelungi, cel puţin în cazul lui Kubica, până spre finalul sezonului, aşa că vom afla undeva prin octombrie-noiembrie dacă Massa va rămâne într-adevăr la Ferrari.

Întrebarea pe care probabil şi-o pune Domenicali în acest moment este dacă Massa merita cu adevărat să piloteze în continuare pentru Ferrari. Rezultatele sale în comparaţie cu cele ale lui Fernando Alonso vor fi decisive în acest sens, iar spaniolul ştie să se impună la echipă atunci când trebuie. Dacă la McLaren a ales să părăsească corabia, nu cred că la Ferrari se pune problema de aşa ceva. Fie şi pentru simplul fapt ca orice pilot visează să concureze măcar o dată pentru Ferrari.

O poveste pentru 800 de curse în F1

Ferrari aniversează la Marele Premiu al Turciei cursa cu numărul 800 în Formula 1. Vorbim despre un număr rotund şi despre un record, Ferrari fiind singura echipă care a concurat în toate sezoanele de Formula 1 (nu însă şi la prima cursă din istorie din 13 mai 1950, ar adăuga cârcotaşii).

Probabil însă ca aceasta istorie nu ar fi fost posibilă fără sprijinul direct al numeroşilor fani Ferrari, iar italienii doresc să afle cu această ocazie cele mai frumoase poveşti ale suporterilor săi. Aşadar, dacă eşti fan al Scuderiei Ferrari şi scrii bine în engleză sau italiană, aşterne într-un mail o poveste de maxim 400 de cuvinte în care să relatezi cum ai trăit o cursă de Formula 1 pentru această echipă. Scrisorile electronice trebuie trimise pe adresa press.office@ferrari.com.

Nu vă aşteptaţi la premii în bani sau alte produse promoţionale. Până la urmă, dragostea pentru Ferrari  nu ar trebui să ţină cont de astfel de amănunte. În schimb, cele mai bune 10 povesti vor fi publicate pe site-ul oficial al Scuderiei Ferrari în 28 mai.

Succes!

2 comentarii

Etichete:

Montoya te ghidează prin GPS

Juan Pablo Montoya a avut numeroşi fani în Formula 1, în ciuda, sau poate chiar datorită stilului sau inedit de pilotaj.

Aceştia se vor bucura însă să afle că pot călători cu maşina personală pe baza indicaţiilor pilotului columbian. Asta pentru ca Tom Tom a lansat un software de navigaţie prin GPS bazat pe vocea lui Montoya. Pachetul respectiv se numeşte “NASCAR şi INDY” pentru că include, pe lângă vocea lui Montoya, şi pe cele ale lui Dario Franchitti şi Scott Dixon, doi piloţi cunoscuţi peste Ocean.

În cazul în care vă veţi lăsa ghidaţi de Montoya, singura noastră recomandare este să nu încercaţi manevre de depăşire precum cea de mai jos:

Via | Le Blog Auto