Despre Formula 1 la Realitatea FM

Sâmbăta, începând cu ora 15:00, vom comenta în direct la Realitatea FM calificările pentru Marele Premiu al Europei. Bineînţeles, pe lângă evenimentele de pe circuitul de la Valencia, vom vorbi despre sezonul 2010 al Formulei 1 şi despre schimbările de regulament care vor intra în vigoare anul viitor.

Dacă aveţi propuneri legate de subiectele pe care le putem aborda în cele 60 minute dedicate Formulei 1 pe Realitatea FM (frecvenţa 90.2 FM în Bucureşti) nu ezitaţi să precizaţi în comentarii.

PS: Întrucât voi fi la sediul Realitatea FM pe parcursul emisiunii, rezultatele calificărilor în concursul F1 Champ vor fi publicate cu întârzierile de rigoare. Clasamentul va fi actualizat cel mai târziu la ora 18:00. Mulţumim pentru înţelegere.

Starea de echilibru

Chiar dacă circuitul de la Valencia nu a oferit curse spectaculoase în cele două ocazii în care a găzduit Marele Premiu al Europei, cred că avem suficiente motive pentru a aştepta cu nerăbdare desfăşurarea ostilităţilor, pentru că:

Iată aşadar cel puţin trei motive pentru care lupta pentru victorie se anunţă foarte echilibrată. Se încumetă cineva la un pronostic?

Ambiguitatea noului regulament

FIA a demonstratat miercuri că rămâne o instituţie rigidă care nu reuşeşte să creeze un regulament concis pentru Formula 1, nici măcar după sosirea la putere a lui Jean Todt. Să mă explic:

Una dintre cele mai importante modificări de regulament pentru sezonul 2011 este reintroducerea sistemului 107% în calificări. În aparenţă, sistemul este benefic, pentru că piloţii foarte lenti nu vor mai crea probleme pentru cei din frunte în timpul curselor, pentru simplul motiv că nu vor mai concura. Pe de altă parte, echipele mici vor avea şanse mari să nu participe în curse, astfel că misiunea de a găsi sponsori va fi şi mai dificilă.

Însă cea mai mare problemă este ambiguitatea noului regulament. Spun ambiguitate deoarece comisarii de cursa pot decide după BUNUL PLAC dacă un pilot care nu respectă limita 107% poate sau nu să participe în cursă, în funcţie de timpii din antrenamente. Cu alte cuvinte, dacă un pilot de la Red Bull, McLaren, Ferrari, Mercedes GP sau orice altă echipă mare nu obţine un timp de maxim 107% din timpul liderului, va fi mai mult ca sigur acceptat pe grila. Ceea ce este o mare aberaţie, pentru că regulamentul ar trebui să fie acelaşi pentru toată lumea şi, mai presus de orice, să nu lase loc de interpretări.

Pe de altă parte, posibilitatea de a schimba unghiul aripii spate va crea noi confuzii pentru piloţi şi spectatori. Observaţi, de altfel, că nimeni nu mai vorbeşte acum de modificarea aripii fata, tocmai din cauza ineficientei ei. Ar fi fost mult mai simplu să se introducă un buton de boost similar cu cel din Formula 2, care permite un spor de câţiva zeci de cai putere de opt ori pe parcursul unei curse. Dar asta ar fi însemnat modificarea motoarelor, iar dezvoltarea unităţilor este interzisă până în 2013. Sau cel puţin aşa scrie pe hârtie. Pentru orice nelămuriri în acest sens, apelaţi cu încredere la inginerii Mercedes.

Cât de mult valorează un inginer în F1?

De ce este Pat Fry o pierdere pentru McLaren şi un câştig pentru Ferrari (context)

În companiile multinaţionale se spune că oamenii reprezintă cel mai preţios activ, pentru ca aceştia stau la baza succesului pe piaţă. În realitate, orice multinaţională încearcă să creeze un sistem care să funcţioneze bine indiferent de persoanele implicate, tocmai pentru că plecarea unui angajat să nu afecteze negativ evoluţia fimei.

Situaţia nu poate fi cu mult diferită nici pentru echipele de Formula 1, însă Pat Fry este unul dintre acele exemple care confirmă că şi capitalul uman este extrem de important în succesul unei afaceri.

Explicaţiile sunt relativ simple dacă privim în ansamblu cariera lui Fry şi reacţia celor de la McLaren după plecarea acestuia:

  • Fry a fost inginerul responsabil de construcţia monoposturilor McLaren din sezoanele 2005, 2007 şi 2009 şi urma să se ocupe de monopostul pentru 2011. În 2007, numai conflictul dintre Hamilton şi Alonso a impedicat McLaren să obţină titlul mondial, iar în 2009 Mclaren şi-a câştigat reputaţia de echipă capabilă să îmbunătăţească semnificativ monopostul pe parcursul unui sezon.
  • Plecarea lui Fry a lăsat un gol foarte mare în cadrul echipei. Dovada este ca McLaren nu a numit niciun înlocuitor pentru acesta, ci a preferat să extindă atribuţiile lui Tim Goss (până acum, Fry şi Goss ocupau aceeaşi funcţie de inginer şef). Concluzia este ca McLaren nu deţine în acest moment niciun creier capabil să-l înlocuiască pe Fry.
  • Nu este cazul să ne lăsăm păcăliţi de aparenţe. Fry a plecat de la McLaren pentru că a primit o ofertă mult mai bună din punct de vedere financiar de la Ferrari. Şi-a dat demisia în luna mai şi a aşteptat încă o lună până la un anunţ oficial pentru a nu învolbura apele inutil, însă este clar că a cedat ispitei banilor “roşii” înainte de a pleca de la McLaren.

Sigur, nu este cazul să ne aşteptăm la minuni din partea celor de la Ferrari. Fry este, până la urmă, unul dintre cei peste 1000 de angajaţi ai Scuderiei Ferrari. Însă nu trebuie să uităm că ascensiunea de care se bucură în prezent Red Bull Racing se datorează în proporţie covârşitoare unei singure persoane. Iar cine nu a auzit încă de Adrian Newey înseamnă că nu este un fan adevărat al Formulei 1.

Cum să asamblezi un monopost de F1

Aproape de fiecare dată, câştigătorul unei curse de Formula 1 îşi începe discursul de la conferinţa de presă mulţumind mecanicilor şi inginerilor pentru munca depusă pentru asigurarea unui monopost fiabil şi competitiv.

Nu de puţine ori, se spune că aceste declaraţii sunt mai mult de faţadă, pentru a “gâdila” orgoliul membrilor unei echipe, întrucât piloţii, plătiţi regeste cu sume de ordinul milioanelor de euro, se uita în realitate de sus la mecanicii şi inginerii pentru care cele câteva mii de euro încasate lunar înseamnă o mică avere.

McLaren încearcă şi, cred eu, reuşeşte să ne demonstreze că Lewis Hamilton şi Jenson Button fac parte din categoria piloţilor care apreciază munca echipei. Chiar dacă vorbim de o simplă reclama pentru sponsorul principal, Hamilton şi Button par foarte naturali în misiunea pe care o primesc: aceea de a asambla un monopost de Formula 1.

PS: Când văd cât de bine se înţeleg Hamilton şi Button în declaraţii şi în această reclamă, nu pot să nu-mi amintesc de reclama în care Hamilton şi Alonso, pe atunci coechipieri la McLaren, păreau să se înţeleagă de minune pe holurile unui hotel.

Statutul lui Massa la Ferrari

Felipe Massa are un statut aparte în cadrul Ferrari, semnând primul contract cu Scuderia în 2001. În 2006 a fost desemnat coechipierul lui Michael Schumacher şi, chiar dacă inevitabil septuplul campion mondial a fost elementul central, brazilianul a fost bine tratat în cadrul echipei, fapt evidenţiat şi de prietenia care îi leagă pe cei doi.

A urmat un sezon 2007 în care a rămas în urma lui Kimi Raikkonen în special din cauza faptului că finlandezul a câştigat titlul, iar în 2008 a fost la câteva secunde să-şi împlinească marele vis. Şi cred că nimeni nu poate uita demnitiatea cu care a acceptat acea grea înfrângere. Nu în ultimul rând, 2009 a fost sezonul în care Massa a fost la 2 mm de moarte, însă a avut puterea să revină.

Pe scurt, Massa a avut o ascensiune frumoasă la Ferrari, însă în acest an trebuie să-i facă faţă lui Fernando Alonso. Lucru care, să fim serioşi, nu este deloc uşor, mai ales după episodul cu Lewis Hamilton de la McLaren. Şi totuşi, îmi este greu să cred că Ferrari s-ar putea debarasa într-un asemenea mod de Massa şi să-l numească pe Alonso pilot numărul 1, indiferent de contextul din campionat. Cu alte cuvinte, cred că informaţiile din Motorsport Aktuell sunt zvonuri şi nimic mai mult.

Sigur, rivalitatea dintre Massa şi Alonso este mare şi va fi şi mai mare dacă cei doi vor lupta direct pentru titlul mondial, însă îmi este greu să cred că în contractul brazilianului cu Ferrari scrie negru pe alb ca Alonso este pilotul favorizat.

Podiumul campionilor

Se spune că pentru a câştiga o cursă de Formula 1 trebuie să ai talent şi/sau să beneficiezi de un monopost foarte competitiv care să-ţi suplinească deficienţele. Poate tocmai de aceea, cel puţin teoretic, piloţii valoroşi ar trebui să ocupe contant locuri pe podiumul de premiere.

Ei bine, realitatea este cu totul diferită şi am aflat asta în mod matematic după Marele Premiu al Canadei. Pentru prima oară din 1991, podiumul de premiere al unei curse de Formula 1 a fost ocupat în totalitate de campioni mondiali: Lewis Hamilton, Jenson Button şi Fernando Alonso.

Ultima oară se întâmplase la Marele premiu al Statelor Unite de la Phoenix din urmă cu 19 ani, atunci când Ayrton Senna a fost acompaniat pe podium de Alain Prost şi Nelson Piquet.

Bancul zilei

Ar suna cam aşa:

Întrebare: Cum poate Red Bull să evite un nou incident pe pista intre Webber şi Vettel, dacă cei doi pleacă în cursa de pe locurile 2 şi 3?

Răspuns: Îi schimbi lui Webber cutia de viteze şi-l retrogradezi cu 5 poziţii pe grila de start.

Context.

Cât de important este internetul pentru Formula 1

“Internetul este o sursă de informaţii nelegitimă care aduce numai pagube” -  Ron Dennis, fostul şef al echipei McLaren,  într-o declaraţie făcută în octombrie 2007 după ce McLaren a fost exclusă din campionat în urma scandalului Spygate.

În ultimele ore am studiat rezultatele sondajului efectuat de echipe printre fanii Formulei 1, iar opiniile acestora vin în contradicţie totală cu ceea ce afirma Dennis cu trei ani în urmă.

Pe scurt, internetul devine un canal de comunicaţie din ce în ce mai important pentru fanii Formulei 1, fapt evidenţiat de următoarele statistici:

  • 73% dintre fani se informează frecvent de pe internet în privinţa ştirilor şi noutăţilor. Internetul a devenit astfel al doilea canal de informaţie după televiziune, care acaparează interesul a 90% dintre fani
  • 30% dintre fani urmăresc cursele de Formula 1 pe internet
  • 33% dintre fani citesc frecvent bloguri despre Formula 1
  • 44% dintre fani vor să urmărească cursele de Formula 1 pe internet
  • 44% dintre fani vor să downloadeze legal cursele de Formula 1 de pe internet
  • 38% dintre fani vor să urmărească ultimele noutăţi din Formula 1 pe telefonul mobil
  • 53% dintre fani vor să facă parte din comunităţi online legate de Formula 1

În concluzie, internetul a devenit mult mai important pentru fani decât ziarele (34%), revistele de specialitate (24%) sau posturile de radio (5%). Iar estimarea mea este că, în câţiva ani, internetul va depăşi şi televiziunea ca principal canal de informare.

Rezultatele integrale ale studiului efectuat de echipe este disponibil aici (format PDF).

Pentru voi care este principalul canal de informare pentru Formula 1?

Cu gândul la Campionatul Mondial de fotbal

Pentru fanii Formulei 1, 11 iunie marchează debutul Marelui Premiu al Canadei, însă această zi reprezintă momentul din care, timp de aproximativ o lună, întreaga planetă va respira fotbal, cu ocazia Campionatului Mondial din Africa de Sud.

Iar dacă credeţi că piloţii din Formula 1 rămân impasibili la acest eveniment, cei de la Mercedes GP au decis să vă contrazică, iar Michael Schumacher regretă că monopostul de Formula 1 nu este dotat cu televizor. Totul, în clipul de mai jos:

Şi pentru că tot a venit vorba despre Campionatul Mondial de fotbal, cred că ar fi foarte interesant să vedem împreună câţi dintre fanii Formulei 1 din România urmăresc cu plăcere şi sportul cu balonul rotund. “Inculpaţii” au motive de bucurie, căci Marele Premiu al Canadei nu se suprapune cu niciunul dintre meciurile Campionatului Mondial.

PS: Nu uitaţi că în acest weekend avem parte şi de celebra cursă de 24 de ore de la Le Mans, unde vor participa aproximativ de 30 de foşti piloţi de Formula 1! Totul pe Eurosport şi Eurosport 2, de sâmbătă ora 16:00 până duminica ora 16:00.