Diferenţele dintre Formula 1 şi WRC

Kimi Raikkonen a aşteptat primul raliu pe asfalt pentru a putea face o comparaţie cât mai corectă intre Formula 1 şi WRC. Evident, nu este cazul să vă aşteptaţi la detalii tehnice, ci în special la acele elemente aparent nesemnificative pe care de obicei nu le luăm în considerare.

Influenţat vizibil de ceea ce a văzut la vecinii noştri bulgari în acest weekend, concluziile finlandezului arata cam aşa:

  • Pe circuitele din Formula 1 nu exista oi
  • Formula 1 nu a găzduit nicio cursă într-o staţiune de ski
  • În Formula 1 sunt considerabil mai puţine maşini decât cele 43 din WRC
  • Nu ai nicio şansă să reintri într-o cursă dacă te rostogoleşti cu maşina
  • Rareori îţi sună alarmă la cinci dimineaţa când concurezi în F1
  • În WRC, motorhome-ul este un simplu camion, nu o clădire
  • Schimbarea cutiei de viteze unui monopost de F1 durează mai mult de 12 minute
  • Niciodată nu vezi pălării de lână în paddock-ul F1, decât dacă sunt făcute de Prada
  • De obicei, mecanicii din F1 nu folosesc ciocane pentru a repara maşinile
  • Nu pe mulţi spectatori din F1 îi cheamă Miroslav şi deţin o fermă de porci lângă Dolna Banya (parcul de servici din Raliul Bulgariei).

Via | Citroen Junior

Răbufnirea lui Webber

Se spune că o fotografie face cât 1000 de cuvinte. Foarte probabil, imaginea de mai jos, surprinsă în timpul conferinţei de presă de la finalul calificărilor de la Silverstone, va rămâne în istorie drept una dintre cele mai reprezentative pentru sezonul 2010 al Formulei 1.

webber_vettel_blog

Context

Foto: Sutton Images via GPUpdate

Dovada

În ciuda evenimentelor din cursa de la Istanbul şi, mai ales, de după Marele Premiu al Turciei, am continuat să sper că Sebastian Vettel şi Mark Webber sunt trataţi în mod egal de Red Bull. Din păcate, m-am înşelat, iar ceea ce s-a întâmplat la Silverstone reprezintă dovada că Vettel este favorizat la Red Bull.

  • Vettel a avut o aripă faţă de specificaţie nouă la Silverstone
  • Webber a avut o aripă faţă de specificaţie nouă la Silverstone
  • Vettel a distrus aripa faţă de specificaţie nouă din vina lui

Orice echipă care pretinde că-şi tratează piloţii în mod egal ar fi luat următoarea decizie:

Webber continuă cu aripa faţă de specificaţie nouă, Vettel revine la aripa faţă de specificaţie veche. Explicaţia că Vettel a primit aripa faţă de specificaţie nouă datorită poziţiei din clasamentul general este ridicolă. Vettel a greşit în antrenamente şi trebuia să suporte consecinţele. Nu înţeleg de ce ar trebui Webber să suporte greşelile comise de coechipierul său.

Să spui că performanţa aripii faţă de specificaţie nouă este similară din punct de vedere al timpilor cu aripa faţă de specificaţie veche este din nou ridicolă. Dacă acest lucru ar fi adevărat, ce rost mai avea ca Vettel şi Webber să facă schimb de aripi?

Oricum judecam aceste evenimente, este clar că Vettel a fost favorizat la Silverstone în detrimentul lui Webber. În condiţiile date, mă întreb de câtă stăpânire de sine a avut nevoie Webber la conferinţa de presă pentru a nu-şi critica echipa în mod deschis.

Cursa virtuală de la Silverstone

Lewis Hamilton şi Jenson Button nu au mai avut răbdare şi s-au întrecut într-o cursă de maşinuţe cu telecomandă pe noul circuit de la Silverstone.

Oricât ar putea părea de copilăresc, nu rataţi clipul de mai jos, este foarte amuzant în special când cele două mini-monoposturi McLaren zboară de pe traiectoria ideală.

Cum va fi Formula 1 la Digi Sport

Aşa cum mă aşteptam, preconizata mutare a Formulei 1 de la TVR la Digi Sport începând de anul viitor a trezit un interes foarte mare din partea fanilor. În contextul numeroaselor necunoscute inerente în absenţa unui anunţ oficial, voi încerca să fac o sinteză a schimbărilor pozitive şi negative rezultate din acest trasfer (care, în opinia mea, este 99% sigur):

  • există şanse mari să vedem pentru prima oară în România sesiunile de antrenamente libere în direct. Digi Sport este o televiune de nişă, dimineaţa nu există în principiu nicio transmie live din alte competiţii, iar costurile pentru antrenamente sunt probabil suportabile.
  • promovarea Formulei 1 în România va fi mai puternică. Vom scăpa de rigiditatea unei televiziuni de stat şi vom da peste una privată care are tot interesul să-şi promoveze produsul prin toate mijloacele, inclusiv în spoturile publicitare. Asta ar putea duce la creşterea interesului pentru Formula 1 în România la modul general.
  • pericolul de a nu vedea o cursă din cauza suprapunerii cu alte evenimente este practic inexistent. Chiar dacă Digi Sport transmite numeroase competiţii, Formula 1 va fi transmisă în cel mai rău caz pe Digi Sport Plus. De asemenea, F1 are loc de obicei la ora 15:00 sau chiar dimineaţa devreme în cazul curselor din Asia, atunci când fotbal există doar în Liga 1 şi Italia. În plus, cursele de F1 nu se suprapun aproape niciodată cu cele de MotoGP, o altă competitie transmisă de Digi Sport.
  • comentariul va fi asigurat SAU NU de Miki Alexandrescu. În acest moment nu se ştie nimic concret despre echipa de comentatori, dar Digi Sport ar avea numeroase avantaje financiare dacă l-ar coopta pe Miki în echipă. La TVR, Miki nu primeşte bani nici pentru comentariu, nici pentru deplasări. Îmi este greu să cred că Digi Sport va rata ocazia de a avea un comentator la faţa locului pe care să nu îl plătească deloc, indiferent de criticile fanilor.

Dacă totuşi Digi Sport nu îl ia în calcul pe Miki, îmi place să cred că există variante de rezervă foarte bune. Aş vrea ca Formula 1 să fie comentata de Alex Cocu (comentator Formula 2 la Eurosport),  Adrian Cheltuitoru (fost comentator Formula 1 la PRO TV) sau Laurenţiu Mandu (şşşt, nici el nu ştie de propunerea asta, abia aştept reacţia lui).

  • acoperirea Digi Sport este limitată şi condiţionată de accesul la serviciile RCS-RDS. În mod paradoxal, o promovare mai agresivă a Formulei 1 vine la pachet cu o limitare importantă de acces. Digi Sport poate fi recepţionat numai în reţeaua RCS-RDS, astfel încât clienţii altor operatori de cablu ar trebui să se transfere la RCS-RDS pentru a recepţiona Formula 1.

O altă problemă este acoperirea. În prezent, reţeaua RCS-RDS acoperă cele mai multe oraşe din ţară, însă la nivel naţional acoperirea este de circa 40% (dacă nu mă înşeală memoria). Varianta de rezervă este serviciul de televiziune digitală Digi TV, accesibil prin clasica “farfurie” oriunde în România.

Cât despre legalitatea de a transmite Formula 1 pe un post cu acces limitat şi condiţionat (vezi celebrul caz Liga 1), lucrurile sunt foarte simple: Nu există nicio reglementare care să interzică unei televiziuni să transmită un sport doar pe o anumită reţea de cablu sau doar în anumite zone ale României. Pe de altă parte, singura cerinţă a lui Bernie Ecclestone în această privinţă este ca Formula 1 să fie transmisă “la liber”, fără solicitarea unei taxe speciale pentru acest serviciu.

Pentru cei care nu au şi nici nu doresc un abonament la RCS-RDS, soluţia va fi una deja utilizată de ceva timp: stream-urile mai mult sau mai puţin legale de pe internet. Oferta este una destul de consistentă şi câteva streamuri oferă o calitate foarte bună a imaginii prin intermediul transmisiei BBC.

Preţul siguranţei

O nouă decernare a trofeului Bandini m-a făcut să-mi reamintesc cât de mult s-a schimbat Formula 1 în ultimele decenii în termeni de siguranţă şi este suficient să luăm două exemple pentru a înţelege acest lucru:

  • 27 iunie 2010: Mark Webber “decolează” efectiv de pe circuit după ce îl loveşte din spate pe Heikki Kovalainen, se rostogoleşte o dată în aer şi, după ce revine pe pistă, se izbeşte violent de pneurile de pe marginea circuitului. Urmarea: Australianul iese singur din monopost fără niciun fel de rană, iar opt zile mai târziu avea să revină la volanul unui monopost de Formula 1 în cadrul unei demonstraţii ce a avut loc la Londra.
  • 10 mai 1967: După prima şicană de la ieşirea din tunelul de pe circuitul de la Monte Carlo, Lorenzo Bandini se loveşte violent de glisierele de protecţie de pe marginea circuitului. Monopostul Ferrari 312 i-a foc instantaneu, iar Bandini nu reuşeşte să supravieţuiască incendiului, în ciuda intervenţiei rapide a comisarilor.

Acestea sunt imagini pe care, din fericire, este extrem de puţin probabil să le mai vedem vreodată în Formula 1. Însă 55 de piloţi au plătit cu viaţa pentru ca Formula 1 să ajungă la un astfel de nivel de siguranţă.

Red Bull şi teoria conspiraţiei

Amatorii de senzaţional au un nou motiv de bucurie cu numai câteva zile înainte de Marele Premiu al Marii Britanii. Asta pentru că după episodul Hamilton – Alonso de la Valencia, cursa de la Silverstone ne va introduce în atmosfera duelului fratricid dintre Vettel şi Webber.

“Vinovată” de această situaţie este chiar echipa austriacă, care a decis ca Mark Webber să utilizeze la Silverstone şasiul folosit de Sebastian Vettel în primele şase curse ale sezonului. Dacă va mai amintiţi, Vettel a obţinut rezultate modeste la Barcelona şi Monaco comparativ cu Webber, iar echipa a constatat ulterior ca monopostul are anumite defecţiuni tehnice.

Ei bine, de aici poate începe teoria conspiraţie. Sunt foarte curios să aflu câte publicaţii şi câţi fani vor acuza Red Bull Racing de favorizarea lui Vettel. Pentru acestea / aceştia nu va conta că Red Bull Racing a remediat defecţiunile tehnice ale şasiului şi nici ca acesta este şasiul cu care Vettel a câştigat Marele Premiu al Malaeziei. Va conta doar ca Vettel a fost nemultimit de şasiu în două curse şi că acesta i-a fost “păsat” lui Webber sub pretextul accidentului de la Valencia.

***

Şi pentru că tot a venit vorba de Webber şi teoria conspiraţiei, iată o dovadă clară ca unele publicaţii născocesc scandaluri pentru a atrage atenţia:

La finalul cursei de la Valencia, Heikki Kovalainen a scris pe Twitter că, citez: “Shame about the race, Mark ran in to me, not more to say. Glad he’s ok tho it’s another proof of F1 safety. Now time to move on again…” (Păcat de cursă, Mark a intrat în mine, nu am mai mult de zis. Mă bucur că este ok, iar asta este o nouă dovadă a siguranţei din F1. Acum e timpul să mergem mai departe).

Băieţii de la Marca au preluat declaraţia şi au tradus-o adaptat-o după bunul lor plac. Rezultatul: “I’m embarrassed by Webber’s attitude în the race. He went after me”. (Mi-e jenă de atitudinea lui Webber din cursă. A intrat în mine).

Iar traducerea din spaniola în engleză a fost realizată de Pablo Elizande, redactor la publicaţia Autosport născut în Spania, după cum îl “trădează” şi numele.

Hamilton, Button şi Ayrton Senna

McLaren şi-a făcut un obicei din publicarea pe YouTube a unor clipuri virale, iar iniţiativa este una interesantă, chit că vorbim despre un marketing pur. Mai întâi, Hamilton şi Button au avut misiunea de a asambla un monopost McLaren, iar acum cei doi urca la volanul unui MP4-4 din 1988, cu care britanicii au câştigat nu mai puţin de 15 curse din cele 16 ale sezonului prin Ayrton Senna şi Alain Prost.

E greu de spus dacă joacă sau nu teatru, dar Hamilton are o privire foarte meditativă atunci când vine vorba despre Senna, unul dintre cei mai buni/controversaţi/iubiţi piloţi din istoria Formulei 1.

Samuraiul

În vâltoarea acuzaţiilor formulate de Ferrari la adresa lui Lewis Hamilton şi a comisarilor de cursă, performanţa lui Kamui Kobayashi din Marele Premiu al Europei a părut să treacă neobservată.

Japonezul a demonstrat din nou că este unul dintre cei mai talentaţi şi agresivi piloţi de pe grila, făcându-mă să regret că nu a ajuns la o echipă mai bună.

Sunt sigur că vă amintiţi de prestaţiile japonezului de anul trecut din Brazilia şi Abu Dhabi, când a dovedit că are sânge rece în duelurile cu Jenson Button. Întâmplător sau nu, acelaşi Jenson Button s-a văzut în imposibilitatea de a-l ataca pe Kobayashi pentru cea mai mare parte a cursei de la Valencia, iar timpii japonezului au fost mai mult decât competitivi.

Ce a urmat însă la finalul cursei a fost şi mai impresionant. Revenit de la boxe pe locul 9, probabil că 90% dintre piloţi ar fi preferat să parcurgă liniştiţi ultimele trei tururi pentru a câştiga două puncte. Nu şi Kobayashi, care a profitat la maxim de aderenţa superioară a noilor pneuri şi l-a atacat fără menajamente pe Fernando Alonso. Chiar dacă în faţa să s-a aflat un dublu campion mondial, japonezul nu s-a lăsat intimidat şi chiar a riscat un abandon din dorinţa de a trece în faţă, pentru că pur şi simplu era mai rapid decât rivalul său. Nu a renunţat la luptă nici în ultimul viraj al ultimului tur, acolo unde l-a depăşit pe Buemi fără să-şi dea seama că tocmai trecea linia de sosire.

De astfel de piloţi are nevoie Formula 1 pentru spectacol. De piloţi care luptă din primul până în ultimul viraj pentru poziţie şi care nu se gândesc câte puncte câştigă dacă rămân pe loc şi, mult mai important, nu se gândesc ce fac ceilalţi piloţi pe circuit.

Şi când mă gândesc că, dacă nu exista un anumit Peter Sauber, Kobayashi s-ar fi uitat la cursele de Formula 1 din faţa unui televizor amplasat în restaurantul de sushi al tatălui său…

Frustrarea lui Alonso

“Am fost martorii unuia dintre cele mai negre capitole din istoria modernă a Formulei 1″.

“Decizia comisarilor de cursă în privinţa lui Hamilton este de toată jena! Hoţii de la McLaren au revenit la practicile murdare”.

Acestea sunt doar două dintre reacţiile fanilor Ferrari după incidentul cu Safety Car-ul de la Marele Premiu al Europei, pe care Scuderia le-a publicat cu o plăcere debordantă chiar pe site-ul său oficial (!).

La 24 de ore de la petrecerea evenimentului, cred că putem discerne mult mai bine ceea ce s-a întâmplat pe circuit. Pentru cei care au ratat cursa, iată secvenţele incriminate de Ferrari (scuze pentru calitatea precară a imaginii, băieţii de la FOM îşi fac treaba excelent când vine vorba de drepturile de autor):

  • Hamilton a încălcat regulamentul în momentul în care a depăşit Safety Car-ul. Nu exista NICIUN dubiu în această privinţă
  • În momentul în care a trecut peste a doua linie a Safety Car-ului, Hamilton era la câţiva metri în spatele maşinii de siguranţă. În mod aproape sigur, Hamilton şi-a dat seama că este prea târziu pentru a depăşi Safety Car-ul. Cu alte cuvinte, a încălcat regulamentul în mod DELIBERAT
  • Conform regulamentului, Hamilton a primit o penalizare de tip drive-through

Acestea sunt faptele. Unde este manipularea rezultatelor de care vorbeşte Ferrari şi, în special, Fernando Alonso? Hamilton a greşit (mai mult sau mai puţin intenţionat, dar asta este complet irelevant) şi a plătit pentru fapta sa CONFORM regulamentului. Singurul lucru care li se poate imputa comisarilor este ca între săvârşirea infracţiunii şi dictarea penalizării au trecut 10 tururi. 10 tururi în care Hamilton şi-a creat un avans suficient de mare în faţa lui Kobayashi pentru a reveni pe pistă pe locul 2.

Reacţia celor de la Ferrari şi modul în care insista pe această falsă problemă demonstrează cât de mare este frustrarea în sânul italienilor. Alonso a demonstrat din nou cât este de abil şi a reuşit să distragă atenţia de la rezultatele modeste din Valencia către McLaren, iar reacţia pe care a avut-o în cockpit în timpul cursei este mai mult decât elocventă în acest sens.

De mai bine de 24 de ore toată lumea discută despre fapta lui Hamilton, dar nimeni nu spune că Ferrari nu a reuşit să lupte pentru victorie sau să se apropie de performanţele celor de la McLaren şi Red Bull. Nimeni nu spune că McLaren a câştigat cu fix 50% mai multe puncte decât Ferrari în acest sezon şi că, dacă vor continua în acest ritm, cei de la Ferrari se vor autoexclude cât de curând din lupta pentru titlu.