De ce să investeşti bani în F1

Într-un articol din urmă cu o săptămână constatam că, în ciuda crizei economice, sponsorii aduc 553 de milioane de euro în Formula 1 în acest sezon, mai mult decât echipele (425 de milioane de euro) şi constructorii (188 de milioane de euro).

Motivele care determină companiile să investească în Formula 1 sunt legate, evident, de imagine, iar sondajul realizat de publicaţia spaniolă Marcă pe această temă este mai mult decât elocvent în acest sens. Aşadar, iată cum percep cititorii spanioli de Marca brandul Santander:

  • 61% spun că brandul Santander este cunoscut în primul rând ca sponsor Ferrari (deşi banca sponsorizează şi McLaren din 2007)
  • 91% cred că Santander a făcut posibilă sosirea lui Fernando Alonso la Ferrari
  • 96% cred că sponsorizarea Ferrari este pozitivă pentru imaginea companiei.

Şi acum, procentele care demonstrează de ce Santander virează câteva zeci de milioane de euro anual în conturile Ferrari (cifrele neoficiale variază în intervalul 30-50 de milioane de euro anual):

  • 65% intenţionează să-şi deschidă un cont la Santander, adică să devină clienţi ai băncii
  • 70% se simt mândri să fie clienţii unei bănci care sponsorizează Ferrari

Santander este sponsor al echipei McLaren din 2007 şi sponsor al Scuderiei Ferrari din 2010.

Cât va costa noul joc oficial pentru Formula 1

A rămas ceva mai mult de o lună până la lansarea noului joc oficial al Formulei 1 dezvoltat de Codemasters şi, pe măsură ce ne apropiem de data lansării (24 septembrie), ne parvin tot mai multe informaţii.

Una dintre acestea se referă la preţ şi, pentru cei care mai aveau dubii, Bernie Ecclestone rămâne consecvent politicii sale de a scoate bani din orice. În timp ce preţul obişnuit al jocurilor pentru PC este de 30-50 de dolari, F1 2010 va costa 35 de lire sterline, adică aproximativ 55 de dolari. Asta în timp ce versiunea pentru PlayStation 3 ajunge la 50 de lire sterline, adică aproape 80 de dolari.

Un calcul rapid ne arată că 35 de lire sterline x 5 lei (valoarea lirei în România) + TVA 24% = 217 lei. Adăugăm şi profitul reţelei de distribuţie şi ajungem în jurul valorii de 250 de lei. Pentru un joc pe PC!

Nu contest, jocul se va vinde probabil foarte bine, pentru că au trecut mulţi ani de când fanii Formulei 1 nu au mai avut un joc dedicat competiţiei. Tot ce sper este ca băieţii de la Codemasters să nu se vaite peste câteva luni că rata pirateriei este prea mare…

În încheiere, vă invit să urmăriţi ultimul trailer al jocului pe site-ul oficial al Formulei 1 (da, da, acolo unde nici click dreapta nu funcţionează, ce să mai vorbim de clipuri video cu embed).

Moştenirea lui Bruce McLaren

Dacă ar exista un top al celor mai interesante clipuri video din Formula 1, cele postate de McLaren pe canalul oficial de pe Youtube ar câştiga cu uşurinţa primele locuri.

După ce am văzut cum asamblează Hamilton şi Button un monopost de Formula 1, a venit momentul să aflăm lucruri inedite despre cel care a dat viaţă acestei echipei: Bruce McLaren. Şi oare cine ar putea să ne povestească cel mai bine despre Bruce McLaren, dacă nu Tyler Alxander (care a contribuit la fondarea echipei şi a părăsit McLaren abia în 2009) şi Gordon Coppuck (designer şef al echipei intre 1971-1980)?

Prima femeie care va comenta F1

Cine crede că Formula 1 este un sport dedicat exclusiv bărbaţilor se înşeală amarnic. O demonstrează atât prezenţele feminine din cadrul echipelor, cât şi numeroasele fane ale competiţiei. Iar dacă ne referim la F1 Champ, aproximativ 4% dintre concurenţi sunt, de fapt, concurente, iar câteva dintre ele sunt foarte active în comunitatea Formulei 1 care s-a închegat în ultimii patru ani pe Automarket.

Între timp, băieţii de la BBC, televiziunea care transmite Formula 1 în Marea Britanie, au decis să marcheze o nouă premieră absolută: Lee McKenzie va deveni prima femeie care comentează o cursă de Formula 1. Marele eveniment va avea loc în luna octombrie cu ocazia Marelui Premiu al Japoniei, atunci când Jake Humphrey, prezentatorul obişnuit al Formulei 1, nu va fi disponibil.

Cei care prefera transmisiunile BBC de pe internet ştiu probabil că McKenzie este reporterul din pitlane al postului de televiziune, astfel că vorbim despre o persoană cu experienţă, care în trecut a scris şi comentat meciuri de fotbal, tenis şi rugby.

LeeMcKenzie

Iată ce crede McKenzie despre această oportunitate: “Muncesc din greu. Sunt şi alte femei în F1 care fac acest job, iar unele se îmbracă de parcă ar merge într-un club de noapte. Dar eu nu fac aşa şi cu siguranţă BBC nu ar vrea asta. Piloţii sunt foarte respectuoşi. Nu mă ascund că sunt femeie şi sunt sigur că uneori am beneficii. Alteori, totul este împotriva mea”.

De profesionalismul ei vă puteţi convinge singuri pe secţiunea de Formula 1 de pe BBC Sport, în editorialele pe care le semnează pentru GPUpdate, dar şi în informaţiile de ultima oră oferite pe Twitter si pe blogul ei.

În România credeţi că există vreo jurnalistă care ar fi capabilă să comenteze profesionist Formula 1?

Semnele unei noi crize financiare în Formula 1

După criza din sezonul 2009 care a culminat cu retragerea celor de la BMW şi Toyota (la care se adaugă Honda cu un an mai devreme), Formula 1 părea că se îndreaptă spre normalitate în acest an. McLaren, Ferrari şi Mercedes GP au contribuit din plin la revenirea optimismului prin semnarea contractelor majore de publicitate cu Banca Santander şi, respectiv, Petronas, dar şi prin presiunile făcute pentru reintroducerea testelor din timpul sezonului, care ar mări inevitabil costurile.

În realitate, McLaren, Ferrari şi Merccedes GP reprezintă excepţiile de la regulă. Aşa cum sănătatea unui organ nu garantează sănătatea întregului corp omenesc, trei echipe cu o situaţie financiară solidă nu garantează sănătatea întregii competiţii.

Dacă ne îndreptăm atenţia spre echipele din mijlocul plutonului vom descoperi lucruri mai puţin plăcute, toate legate de un singur subiect: contractele de sponsorizare, care formează cea mai mare parte a bugetului unei echipe. Iată numai câteva exemple:

  • Williams: La sfârşitul acestui an, britanicii vor rămâne fără sponsorul principal, Royal Bank of Scotland. Cei de la Philips nu par dispuşi să-şi dorească prelungirea contractului ce se va încheia la sfarstitul anului, iar AirAsia se va îndrepta cel mai probabil cu toate pânzele spre Lotus (proprietarul AirAsia este unul dintre principalii finanţatori ai Lotus).
  • Renault: A solicitat plata în avans a drepturilor TV pentru 2010, deşi susţine că nu are probleme financiare. A semnat doua contracte majore de publicitate pentru anul viitor: unul de 10 milioane de euro, celălalt de trei milioane de euro. Asta în condiţiile în care francezii încasau 30 milioane de euro pe an de la banca olandeză ING înainte de izbucnirea crizei.
  • Red Bull Racing: Nu are niciun sponsor principal, fiind susţinută exclusiv din fondurile magnatului austriac ce deţine Red Bull, Dietrich Mateschitz. Este însă adevărat că, cel puţin acest moment, nu se întrevăd probleme financiare.
  • Toro Rosso: A doua echipă a magnatului Dietrich Mateschitz. Nu are niciun sponsor principal şi se bazează exclusiv pe ce rămâne din bugetul global al lui Dietrich Mateschitz alocat Formulei 1. Viitorul echipei este incert, mai ales din cauza succesului de care se bucură în prezent Red Bull.
  • Force India: Deşi monopostul este garnisit de nume, echipa nu are practic niciun sponsor principal. Aşa-zisul sponsor principal este Kingfisher, însă vorbim despre o companie aeriană aflată în proprietatea lui Vijay Mallya, acelaşi indian care deţine şi Force India.
  • Sauber F1 Team: Este recunoscută drept echipa cu cel mai “curat” monopost din Formula 1. Nu are niciun sponsor principal, iar căutările pentru sezonul 2011 sunt îngreunate de criza financiară.
  • Lotus Racing: Nu are niciun sponsor sponsor, banii provin de la constructorul Proton şi guvernul malaezian.
  • Virgin Racing: Niciun sponsor principal, bugetul asigurat din ambiţia omului de afaceri Richard Branson de a cuceri Formula 1. Până acum, fără succes.
  • Hispania Racing: Echipa cu cele mai mari probleme financiare, nevoită să apeleze exclusiv la piloţi care aduc bani la echipă, nu are niciun sponsor şi se vehiculează că nu va prinde finalul sezonului.

Practic, cu excepţia celor de la McLaren, Ferrari şi Mercedes GP, niciuna dintre celelalte 10 echipe prezente în acest an în Formula 1 nu are un sponsor principal. Contractele de sponsorizare se reduc de cele mai maulte ori la parteneriate tehnice cu nume mai puţin cunoscute sau cu companii care au ajuns în Formula 1 doar datorită sumelor mai mici de bani necesare pentru promovare. Câteva exemple: Burger King (Sauber), CNN (Lotus), Pepe Jeans (Renault şi Red Bull), Casio (Red Bull).

Companiile de tutun au venit şi au plecat (forţate de legislaţie), băncile au venit şi au plecat (forţate de criză), iar Formula 1 nu a reuşit până acum să găsească o altă industrie care să dorească o promovare majoră în competiţie. Iar dacă această situaţie vă persista, previziunile lui Bernie Ecclestone despre o Formula 1 cu 10 echipe s-ar putea dovedi exagerat de optimiste.

Massa, lozul câştigător la pariuri

Felipe Massa i-a cedat victoria lui Fernando Alonso la Hockenheim, însă brazilianul a fost învingătorul moral al cursei în ochii caselor de pariuri. Sau, cel puţin, ai casei de pariuri Paddy Power. Asta pentru ca toţi cei care au pariat pe victoria lui Massa în Germania la agenţia Paddy Power au primit banii înapoi.

Explicaţia oficială? “În urma ridicolelor ordine de echipă lansate de Ferrari pentru a-i permite lui Alonso să îl depăşească pe liderul Massa, am decis ca singurul lucru corect pe care îl putem face este să returnăm pariurile făcute pe brazilian”.

Cu alte cuvinte, Paddy Power şi-a făcut singura dreptate acolo unde regulamentul sportiv al FIA a fost călcat în picioare.

Pentru alte puncte de vedere din industria pariurilor pe marginea acestui subiect, click aici.

Ferrari, ai înţeles mesajul?

Patru puncte de vedere care demonstrează de ce Ferrari nu merita să fie brandul numărul 1 în Formula 1:

1. Cum abordează echipele lupta pentru titlul mondial

Red Bull la Marele Premiu al Turciei
Sebastian Vettel îl acroşează pe Mark Webber în duelul pentru prima poziţie. Germanul abandonează, australianul termină pe locul 3. Red Bull câştigă 15 puncte în loc de 43.

McLaren la Marele Premiu al Turciei
Jenson Button îl depăşeşte pe Lewis Hamilton şi preia conducerea. Hamilton revine şi, după un duel roată la roată în primul viraj, termină pe prima poziţie. McLaren câştiga 43 de puncte în loc de… 43.

Ferrari la Marele Premiu al Germaniei
Felipe Massa îi cedează prima poziţie lui Fernando Alonso după instrucţiunile codificate primite de la boxe. Ferrari câştiga 43 de puncte în loc de… 43.

Concluzie: Respect Red Bull şi McLaren, ruşine Ferrari.

2. Cum au abordat Alonso şi Massa conferinţa de presă

Alonso: Nu ştiu ce s-a întâmplat, dar la ieşirea din virajul şase l-am văzut pe Massa un pic cam lent şi am încercat să depăşesc.
Massa: Ei bine, nu cred că trebuie să spun ceva despre asta.

Concluzie: Alonso ne face idioţi pe fată, Massa îşi dă seama că toată lumea ştie ce s-a întâmplat de fapt pe pistă la boxe.

ferrari

3. Cum ar fi arătat clasamentul fără ordine de echipă:

Clasament actual:
1. Hamilton 157
5. Alonso 123
8. Massa 85

Clasament fără ordine de echipă:
1. Hamilton 157
5. Alonso 116
8. Massa 92

Concluzie: Ferrari a provocat un scandal uriaş pentru … aproape nimic!

4. În vara anului 2009, când echipele din Formula 1 ameninţau cu organizarea propriului campionat, Alonso declara revoltat că Formula 1 nu mai este un sport, ci o afacere. După prima cursă din acest sezon, Alonso era nemulţumit de lipsa de spectacol din Bahrain.

În 25 iulie 2010, Alonso nu a mai dat doi bani pe spectacol şi a câştigat nemeritat cursa de la Hockenheim. Acelaşi Alonso care în 2007 a fost implicat în scandalul Spygate, iar în 2008 în scandalul Crashgate.

Mda, Ferrari merită să fie cel mai puternic brand din Formula 1.

PS: Vă recomand cu căldură să citiţi transcrierea integrală a conferinţei de presă de la Hockenheim.

Sursa foto: Mantovani

Cine va comenta Formula 1 în 2011?

Probabil că numele celor doi jurnalişti care vor comenta Formula 1 la Digi Sport anul viitor reprezintă unul dintre punctele fierbinţi pentru fani în perspectiva sezonului următor.

Chiar dacă deocamdată nu este nimic confirmat, Florin Ion, unul dintre comentarii curselor de MotoGP, ne-a lăsat un comentariu la articolul care anunţă “transferul” Formulei 1 de la TVR la Digi Sport. Să-l ascultăm:

“Salut băieţi. Numele meu este Florin Ion şi sunt unul dintre cei doi comentatori de MotoGP de la Digi Sport. Vreau să vă spun că Moto GP şi Formula 1 nu se suprapun niciodată, deoarece organizatorii fac împreună calendarele competiţionale. Apoi, la Digi avem posibilitatea ca în cazul în care pe canalul principal este fotbal să transmitem Formula 1 pe Digi Sport Plus”.

“Mai mult, vă asigur că viitorul cuplu de comentatori (sigur vor fi doi) va fi unul mai mult decât solid, bine informat, gândit după modelul un specialist pe partea tehnică şi un gurist bun pe partea de statistică. S-ar putea să apară în schemă şi un reporter special pentru cursele europene. Sunt mai multe variate pe partea de specialist şi rămâne să facem o alegere din acest punct de vedere. Numai bine!”

Semne bune, nu-i aşa?

Unde vezi Formula 1 în 2011

Fanii Formulei 1 din România care nu sunt abonaţi la unul dintre serviciile RCS-RDS au primit astăzi o veste care în mod sigur nu le este pe plac: Digi Sport a preluat drepturile TV pentru Marele Circ începând din 2011 pentru o perioadă de trei ani.

Pentru aceştia există însă mai multe soluţii pentru a putea viziona în continuare Formula 1 din fotoliu. Cele mai multe sunt perfect legale, altele sunt la limita extremă a legii. Iată pe scurt opţiunile disponibile pentru cei care în prezent nu beneficiază de serviciile RCS-RDS, de la cea mai simplă şi legală până la cea mai complicată şi mai puţin legală:

  • Dacă nu te afli în aria de acoperire RCS-RDS, te poţi abona la televiziunea prin satelit Digi TV. Operatorul susţine că această opţiune este disponibilă oriunde pe teritoriul României.
  • Dacă niciunul dintre posturile TV recepţionate nu transmite Formula 1, poţi urmări competiţia pe internet perfect legal pe site-ul spaniol LaSexta, transmisia fiind disponibilă oriunde în lume.
  • Dacă transmisiunea LaSexta nu te mulţumeşte, poţi apela la unul dintre numeroasele stream-uri disponibile pe internet. Chiar dacă nu-ţi putem oferi niciun link pentru ca aceste transmisiuni sunt la limita legii, poţi apela cu încredere la cel mai bun prieten al omului: Google.
  • Dacă nu găseşti niciun stream video, poţi asculta cursa la radio prin intermediul BBC Radio 5 Live în comentariul lui Anthony Davidson, plus reacţii la cald la finalul Marelui Premiu.

Tu unde vei vedea Formula 1 în 2011?

Inventatorii

Trecând peste propunerea penibilă de a modifica regulamentul în privinţa penalizărilor de tip drive-through din timpul curselor, interviul realizat de publicaţia italiană La Stampa cu Stefano Domenicali a scos în evidenţă principalul motiv pentru care Ferrari nu a reuşit să ţină pasul cu McLaren şi Red Bull în acest sezon.

În ceea ce ar putea fi considerat drept cel mai interesant schimb de replici dintre un jurnalist şi un oficial al Formulei 1 din ultimele săptămâni, Stefano Mancini l-a pus pe Stefano Domenicali într-o ipostază extrem de neplăcută.

  • Jurnalist: Red Bull a inventat sistemul de evacuare prin deflectorul spate. McLaren a inventat sistemul F-duct. Şi Ferrari?
  • Domenicali: Lucruri mai puţin vizibile: pneurile şi câte ceva la aerodinamică.

Cred că răspunsul lui Domenicali nu are nevoie de niciun comentariu. Pur şi simplu evidenţiază incapacitatea inginerilor Ferrari de a realiza lucruri noi prin care să-şi surprindă concurenţa. Iar copierea celor două componente cheie nu va avea efectul dorit de Ferrari, şi anume acela de a câştiga titlul în acest sezon.

Sincer, având în vedere invenţiile brevetate de McLaren şi Red Bull în 2010, ar fi o ofensă ca orice altă echipă să câştige titlul în acest sezon.