Cum să inventezi un scandal de spionaj

Câteva publicaţii internaţionale încearcă de câteva zile să construiască un nou scandal de spionaj în Formula 1 printr-o reţetă complet diferită de faimosul Spygate din 2007.

Concret, există zvonuri potrivit cărora Scuderia Ferrari a intrat în posesia unei aripi faţă a monopostului Red Bull Racing după cursa de la Monza, ca urmare a unui abandon suferit de Mark Webber, când australianul a “pierdut” pe drum aceasta componentă.

Speculaţiile au reapărut cu ocazia cursei din India, după ce Ferrari a introdus o nouă aripă faţă caracterizată de o flexibilitate neobişnuit de mare pe monopostul lui Felipe Massa. Dacă îţi mai aminteşti, Red Bull a fost acuzată deseori că utilizează o aripă faţă a cărei flexibilitate depăşeşte limitele regulamentului.

Ipoteza de lucru este că aripa faţă utilizată de Ferrari în India se bazează pe designul aripii faţă pe care a “furat-o” de la Red Bull.

Părerea mea subiectivă şi potenţial greşită este că publicaţiile care alimentează astfel de zvonuri încearcă să găsească un punct de atracţie pentru finalul unui sezon în care ambele titluri mondiale au fost deja decise. Aşa cum am precizat şi pe Formula 1 Grup România, speculaţiile sunt de domeniului fantasticului din mai multe motive:

  • este greu de crezut că o componentă atât de mare precum aripa faţă se poate pierde, chiar dacă a fost vorba despre un accident. Comisarii de cursă au datoria de a colecta toate bucăţile de monopost de pe circuit şi înclin să cred că există un protocol clar cu privire la colectarea şi depozitarea acestora;
  • este greu de crezut că o echipă ar putea reuşi să pună mâna pe o astfel de componentă fără ca acest lucru să nu fie remarcat măcar de un membru al altei echipe. Într-un fel sau altul, componenta trebuia să ajungă în mâinile unui angajat îmbrăcat în culorile Scuderiei.
  • este greu de crezut că o echipă şi-ar asuma un astfel de risc. Riscul de a fi prins este foarte mare, iar riscul de a cădea în penibil în faţa tuturor celorlalţi este direct proporţional.
  • reacţia celor de la Ferrari ar fi trebuit să fie instantanee, de genul: “Webber a rămas fără aripa faţă după accident, hai să o luăm noi”. Tind să cred că inginerii şi mecanicii au lucruri mai bune de făcut în timpul unei curse.
  • este exagerat să afirmi că aripa faţă utilizată de Ferrari în India este copiată după cea “furată” de la Red Bull. În mod cert, fiecare echipă încearcă deja soluţii pentru 2012 şi, în ciuda rezultatelor modeste din ultimii ani, tind să cred că inginerii Ferrari pot veni şi singuri cu soluţii. Bune sau rele.

Se spune că nu iese fum fără foc. Şi totuşi, imaginaţia unor jurnalişti este atât de bogată încât se pot produce şi astfel de minuni.

Sentimentalul Hamilton

Când am căutat o fotografie cu Lewis Hamilton care să ilustreze cronica primei sesiuni de antrenamente libere din India, LAT Photographic mi-a furnizat una în care pilotul echipei McLaren purta o cască în care nu prea se regăsea tradiţionalul galbenul.

Prima oară m-am gândit că este de fapt Jenson Button, iar ulterior am fost tentat să cred că şi-a schimbat designul în memoria lui Dan Wheldon şi/sau Marco Simoncelli.

De fapt, Hamilton este încă profund afectat de despărţirea de Nicole Scherzinger, aceasta fiind şi explicaţia pentru care nici măcar pole position-ul din Coreea de Sud nu i-a adus vreun zâmbet pe buze.

Casca lui Hamilton pentru acest weekend poartă o fotografie a lui Bob Marley şi o referinţă directă la unul dintre cântecele sale, One Love. “Astfel de momente te pun la încercare. Totul depinde de modul în care treci de ele”, a explicat britanicul.

Viaţa privată a piloţilor din Formula 1 este ultimul lucru care mă interesează, dar sper că, dacă sâmbătă va repeta performanţa din calificările de la Seul, Hamilton va avea puterea să se bucure.

Formula One World Championship

Când un fan devine pilot McLaren

McLaren a organizat recent un concurs pentru fanii Formulei 1 din întreaga lume care a avut drept premiu un test cu un monopost MP4-23 din sezonul 2008.

Fericitul câştigător a fost un bancher din Serbia, care a lăsat creditele şi problemele financiare ale economiei deoparte pentru a concura la volanul unui monopost de F1 pe circuitul de la Silverstone. Sârbul a fost atât de impresionat încă la final a rămas fără cuvinte, limitându-se să imite sunetul motorului Mercedes.

Şansa lui Hulk

Nu sunt un admirator al lui Vijay Mallya. Nici nu pot să fiu, chiar dacă aş vrea, după teatrul jucat cu vânzarea parţială a echipei. Însă trebuie să-i acord credit indianului pentru decizia de a-l promova pe Nico Hulkenberg ca pilot titular pentru sezonul 2012. Chiar dacă informaţia este la nivel de zvon, credibilitatea publicaţiei Autosport este prea mare pentru a crede că avem de-a face cu o simplă speculaţie fără fundament.

Germanul are o reputaţie foarte bună în Formula 1 şi nu mă refer neapărat la pole position-ul realizat în 2010 pentru Williams, ci la întreaga să ascensiune spre Formula 1: a câştigat fiecare competiţie în care a participat (Formula BMW ADAC, A1GP, Formula 3 EuroSeries, GP2) şi a fost un an pilot de rezervă la Williams. Îmi aduc şi acum aminte de un reportaj realizat cu Hulk la fabrica Williams în care germanul muncea cot la cot cu angajaţii la realizarea dverselor componente pentru monopost. Sigur, interzicerea testelor în 2009 a avut un impact major, dar câţi dintre piloţii de rezervă fac astfel de lucruri?

2010 a fost anul său: promovat ca titular, a avut ocazia să împartă garajul cu Rubens Barrichello, un pilot de la care a avut multe, multe lucruri de învăţat. Iar rezultatele s-au văzut în acea după-amiază fabuloasă de la Interlagos în care a pus monopostul pe prima poziţie a grilei.

Singurul defect al lui Hulk este că nu are sprijin financiar, acesta fiind şi motivul pentru care, ca o ironie a sorţii, la numai 24 de ore după pole position-ul de la Interlagos, Hulk a fost informat că nu va rămâne la echipa în 2011. Deh, banii lui Pastor Maldonado erau mai importanţi…

Lucrurile se schimbă însă radical anul viitor: Hulkenberg va concura cursă de cursă pentru o echipă care a înregistrat progrese vizibile în ultima perioadă. Vorbim de cea mai bună echipă din plutonul de mijloc, a şasea forţă a Formulei 1, echipa care se apropie cel mai mult de granzii Red Bull, McLaren, Ferrari, Mercedes şi Renault.

Iar dacă va face treabă bună, Hulkenberg va avea ocazia inedită de a intra în atenţia unor echipe precum Ferrari, McLaren, Red Bull sau Renault care vor avea un loc liber pentru sezonul 2013.

Hulk a primit o nouă şansă. Depinde doar de el să o valorifice.

Schumi, încă un pas spre victorie

Sebastian Vettel a ţinut capul de afiş al Marelui Premiu al Japoniei prin cucerirea celui de-al doilea titlu mondial,  însă Michael Schumacher a reuşit la rândul său să iasă în evidenţă după ce a reuşit să fie fie lider în cursă înainte de ultima intrare la boxe pentru schimbul de pneuri.

Interesant este însă faptul că Schumacher a devenit astfel, la 42 de ani şi 9 nouă luni, cel mai bătrân pilot care conduce o cursă de Formula 1 în ultimii 25 de ani, reuşind să-l devanseze pe Jacques Laffite, care a fost pe prima poziţie în Marele Premiu al Statelor Unite la vârsta de 42 de ani şi şapte luni.

Evident, nu este vorba despre un record absolut. Jack Brabham a condus Marele Premiu al Marii Britanii din 1970 la 44 de ani, iar Giuseppe Farina devenea primul campion mondial al Formulei 1 în 1950 la 43 de ani şi 10 luni.

Totuşi, a fost pentru prima oară când Schumacher a condus o cursă de la revenirea în Formula 1. După ce a terminat pe locul patru în acest sezon, aşteptăm un podium şi, de ce nu, o primă victorie în sezonul următor.

Nu vă este dor de celebrul său salt?

schumi-jump

Impactul titlului precoce al lui Vettel

În 2010,  nu mai puţin de patru piloţi au avut şanse matematice la titlul mondial înaintea ultimei curse. În 2011, titlul mondial a fost decis matematic cu patru curse înainte de finalul sezonului. Este pentru prima oară după 2004 când titlul mondial se dedice atât de devreme şi, coincidenţă sau nu, autorul performanţei respective era Michael Schumacher.

Din punct de vedere sportiv, verdictul timpuriu din acest sezon este un eşec şi, pentru un fan obişnuit al Formulei 1, va omorî complet spectacolul şi suspansul din finalul sezonului.

Asta pentru că, deşi teoretic mai există două mize importante şi interesante, niciun fan obişnuit nu le va lua în calcul.

Pentru o echipă de Formula 1, titlul constructorilor este mult mai important decât titlul piloţilor, pentru că acesta este clasamentul care decide suma de bani primită pentru drepturile TV. Şi oricum, Red Bull are un avans de 130 de puncte cu numai 172 maxim posibile. Însă pentru fanul obişnuit singurul care contează este titlul piloţilor.

Teoretic, lupta pentru locul 2 în clasamentul piloţilor rămâne palpitantă intre Button, Alonso şi Webber. Numai că titlul neoficial de vicecampion a fost inventat tocmai pentru astfel de situaţii (nimeni nu a vrut să fie vicecampion anul trecut, nu-i aşa?), iar un tip oarecare pe nume Ayrton Senna obişnuia să spună că a fi al doilea înseamnă să fii primul care pierde.

În aceste condiţii, fanul obişnuit al Formulei 1 nu găseşte aproape nicio motivaţie să privească la TV ultimele patru curse, mai ales că două dintre ele vor avea loc la primele ore ale dimineţii, iar ultima seară, când probabil va prefera o ieşire în oraş cu prietenii.

Pentru noi, fanii înfocaţi ai Formulei 1, nu se schimbă aproape nimic. Însă impactul scenariului de mai sus va schimba datele problemei din punct de vedere financiar. Aşa cum remarcă Joe Saward, audienţele Formulei 1 vor fi mai mici în ultimele patru curse, astfel încât sponsorii vor avea motive să ceară o diminuare a sumelor plătite.

Lucrurile sunt complicate şi de faptul că echipa care domina atât de autoritar Formula 1 este Red Bull. Evident, Red Bull nu are (nevoie de) niciun sponsor principal (de tipul Vodafone la McLaren), iar celelalte echipe apar mai rar pe micile ecrane. Noroc cu Hamilton care are grijă să fie implicat în tot felul de incidente cu Massa.

Probabil că Bernie Ecclestone nu este tocmai fericit în dimineaţa acestei zile…

PS: Prin “fan obişnuit” am identificat persoanele care urmăresc ocazional sau frecvent curse de Formula 1 la TV fără să fie interesate ce se întâmplă între două curse şi fără să citească ştiri şi articole pe internet despre Formula 1.

Tentativă de omor

Primele zile ale săptămânii au fost destul de liniştite în lumea Formulei 1, în primul rând pentru că cei mai mulţi jurnalişti sunt în drum spre Japonia şi nu au timp să aducă informaţii de ultimă oră.

Salvarea a venit în mod surprinzător de la site-ul oficial al Formulei 1, care a generat controverse majore după ce a publicat un mesaj în care Felipe Massa este impulsionat “să-i distrugă cursa” lui Lewis Hamilton.

Evident, comentariile lui Rob Smedley, inginerul de cursă al pilotului brazilian, nu trebuie interpretate ca atare. De multe ori, inginerii de cursă îşi impulsionează piloţii cu astfel de îndemnuri, singura problemă fiind că de data aceasta s-a nimerit într-un context nefericit, întrucât după numai câteva minute Massa şi Hamilton s-au acroşat.

Poate pare greu de crezut, însă cei de la YallaF1 au “săpat” în arhivele Formulei 1 şi au descoperit un clip video din Marele Premiu al Chinei din 2006 în care inginerul de cursă îi transmite lui Rubens Barrichello “să-l omoare” pe Nick Heidfeld. “Ai recuperat o jumătate de secundă, o jumătate de secundă în primul sector în faţa lui Heidfeld. Acum apropie-te de el şi ucide-l înainte să ajungă (n.r – cu pneurile) la temperatura optimă”.

Nu ştiu cât de mult l-a ascultat Barrichello pe inginerul său de cursă, însă brazilianul a frânat prea târziu într-un viraj şi a intrat în spatele lui Heidfeld. Ambii piloţi au fost depăşiţi de Pedro de la Rosa, dar Barrichello a terminat în faţa lui Heidfeld. Cu alte cuvinte, “l-a ucis”…

Ai ajuns prea devreme la muncă? Eşti penalizat!

Regulamentul Formulei 1 este atât de rigid încât uneori naşte momente comice.

Pentru ca mecanicii să aibă mai mult timp liber şi să poată dormi liniştiţi nopţile petrecute la un Mare Premiu, FIA a impus o perioadă de şase ore pe parcursul nopţii în care munca la monoposturi este strict interzisă. Pentru Marele Premiu al statului Singapore, această perioadă a fost stabilită pentru intervalul orar 09:00 – 15:00, întrucât antrenamentele de vineri se desfăşoară în nocturnă.

Ei bine, Franz Tost, şeful Scuderiei Toro Rosso, a ajuns vineri după-amiază în garajul echipei puţin mai devreme de ora 15:00, probabil nerăbdător să înceapă ziua de muncă alături de Sebastien Buemi şi Jaime Alguersuari.

Evident, FIA nu a avut milă: comisarii de cursă au decretat că Toro Rosso a încălcat regulamentul, chiar dacă Tost a fost singurul membru al echipei care a ajuns mai devreme în garaj şi chiar dacă, la fel de evident, nici nu a pus mâna pe monoposturi.

Din fericire, fiecare echipă poate încălca de patru ori pe sezon această regulă, iar în cazul Scuderiei Toro Rosso a fost o premieră. Însă chiar şi aşa, concluzia rămâne: dacă ajungi prea devreme la muncă, eşti penalizat!

Când taurul devine cowboy

Despre demonstraţia de Formula 1 realizată de Red Bull Racing pe terenul pe care va fi construit circuitul de la Austin care va găzdui Marele Premiu al Statelor Unite din 2012 am mai vorbit.

Iată însă că echipa austriacă a realizat un nou clip video cu imagini surprinse pe terenul accidentat, iar realizarea artistică este impresionantă. Probabil că băieţii (şi, de ce nu, şi fetele) care au făcut montajul de mai jos ar fi primiţi cu braţele deschise la Hollywood:

De ce vor fanii retragerea lui Schumacher din Formula 1?

Nu voi uita prea curând ziua de 23 decembrie 2009. A fost ziua în care Mercedes a pus capăt sutelor de speculaţii din presa internaţională şi a confirmat oficial că Michael Schumacher va reveni în Formula 1 începând din sezonul 2010.

Cireaşa de pe tort a fost ca septuplul campion mondial a semnat un contract pe trei sezoane, în clasicul spirit nemţesc de a face treburile aşa cum trebuie. Marele anunţ a fost făcut la Brackley, cu numai două zile înainte de Crăciun, dar jurnaliştii nu au putut rata momentul şi s-au prezentat la faţa locului:

schumi-comeback

A urmat nebunia cu testele de iarnă din 2010. Şi când spun “nebunie” nu folosesc un cuvânt mare. Prima zi de teste de pe circuitul Ricardo Tormo din Valencia a fost aşteptată cu sufletul la gură de toţi fanii Formulei 1 pentru că un anumit pilot german urma să-şi facă al doilea debut în lumea Formulei 1.

Interesul a fost atât de mare, încât ziua de 1 februarie 2010 a rămas în istorie ca ziua în care Formula 1 a invadat reţeaua de socializare Twitter. Jurnaliştii prezenţi la faţa locului şi-au făcut conturi pentru a publica cât mai rapid primele imagini cu Schumacher la volanul monopostului Mercedes, iar fanii s-au grăbit să-şi facă la rândul lor conturi pentru a nu pierde ultimele detalii.

A fost una dintre acele zile care au trecut atât de repede încât nici nu mi-am dat seama că trebuie să public clasamentul final.

schumi-teste-valencia

19 septembrie 2011. Agenţia de presă DPA publică un sondaj de opinie care relevă faptul că jumătate dintre germani consideră că Schumacher ar trebui să se retragă din Formula 1 la sfârşitul sezonului 2012.

Cum au trecut fanii de la entuziasmul din februarie 2010 la precauţia (ca să nu spunem dezamăgirea) din septembrie 2011?

Probabil că germanii aşteptau altceva de la Schumacher. Într-un fel este de înţeles: Schumacher are şapte titluri mondiale şi este omul recordurilor în Formula 1 (deocamdată, căci Vettel vine puternic din urmă) şi a refăcut parteneriatul de succes cu Ross Brawn la o echipă deţinută de constructorul german Mercedes. O tripletă de vis.

În “beţia” revenirii lui Schumacher, fanii au uitat însă să ia în calcul câteva lucruri: Schumacher avea 41 de ani într-o eră a Formulei 1 în care piloţii debutează la mai puţin de 20 de ani, iar Mercedes GP era o echipă în formare: Brawn GP trecuse recent printr-o restructurare de proporţii după retragerea Honda şi aveau nevoie de tehnicieni, dovadă că inclusiv în vara acestui an aveau peste 100 de joburi disponibile.

Performanţa nu se face peste noapte. Schumacher a avut nevoie de trei ani pentru a deveni campion mondial, dar de nu mai puţin de cinci ani pentru a aduce primul trofeu în vitrina Scuderiei Ferrari după 21 de ani.

Fanii au uitat asta şi au sperat cu ardoare că vor vedea acelaşi Schumacher din anii 2000. Acesta este motivul pentru care îi recomandă să se retragă din Formula 1. Pentru că vor să-şi aducă aminte de el aşa cum era el în perioada de glorie.

schumi-ferrari