Trei reguli simple care ar fi îmbunătăţit Formula 1
Formula 1 a luat unele dintre cele mai controversate decizii din istorie atunci când a schimbat câteva elemente cruciale ale regulamentului. Hotărârile adoptate, atenţie, cu acordul unanim al echipelor, vor schimba radical ceea ce ştim despre Formula 1 atât în privinţa modului în care piloţii sunt recompensaţi pentru victorii, cât şi în privinţa aspectelor de natura financiară.
PUNCTE DUBLE PENTRU ULTIMA CURSĂ
Dublarea punctelor pentru ultima cursă a unui sezon este, probabil, cea mai proastă decizie luată de FIA în ultimii ani. Pentru prima oară în întreaga sa istorie, Formula 1 va avea o cursă în care învingătorul va primi 50 de puncte, în loc de cele 25 de puncte alocate în mod obişnuit. Prin această regulă, FIA susţine că vrea să crească suspansul în campionat până la finalul sezonului, dar de ce ai face asta prin creşterea importanţei unei anumite curse?
Alternativa Automarket: o soluţie eficientă pentru menţinerea suspansului în campionat ar fi fost schimbarea moderată a sistemului de punctare. De exemplu, un sistem cu 25 de puncte pentru victorie, 20 de puncte pentru locul doi şi 18 puncte pentru locul trei ar fi asigurat diferenţe mai mici intre piloţii de top spre finalul campionatului.
BUGET MAXIM ÎNCEPÂND DIN 2015
Formula 1 a eşuat în tentativa de a introduce un buget maxim în 2010 şi nu înţeleg de ce FIA insistă cu o astfel de măsură. Da, este trist că Lotus, o echipă capabilă să câştige curse în 2013, nu a avut bani să-i plătească salariul lui Kimi Raikkonen, însă adoptarea unui buget maxim nu va avea efectul scontat şi, de fapt, nu cred că va putea fi pus în practică.
Formula 1 nu mai este demult un sport, a devenit o mega-afacere în care numeroase echipe învârt banii prin mai multe companii pe care le deţin: Ferrari şi Mercedes dezvoltă motoarele de F1 prin intermediul unor companii care nu au nicio legătură cu echipa de curse cu excepţia acţionariatului, iar Red Bull dezvoltă monopostul prin Red Bull Technology, o companie separată de echipa Red Bull Racing.
Alternativa Automarket: Conform Acordului Concorde, echipele primesc 50% din drepturile TV, în timp ce restul de 50% ajunge la acţionarul principal CVC Capital Partners. Dacă ar primi 80% din sumele furnizate de televiziune, iar repartiţia ar fi mai echitabilă, fiecare echipă ar avea un buget semnificativ mai mare.
În plus, CVC Capital primeşte toate veniturile din contractele de sponsorizare de pe circuitele de Formula 1, astfel că circuitele în sine obţin venituri doar din vânzarea biletelor (da, acesta este motivul pentru care biletele la o cursă de Formula 1 sunt atât de scumpe). O repartiţie de genul 40% pentru echipe, 40% pentru deţinătorii de circuite şi 20% pentru CVC ar asigura venituri suplimentare pentru echipe şi circuite şi preţuri mai mici la bilete.
SPECTACOL PE CIRCUIT
În ultimii ani, DRS şi KERS au fost principalele noutăţi introduse în regulament pentru îmbunătăţirea şanselor de depăşire. KERS, care anul viitor va deveni ERS, are un rol pozitiv pentru Formula 1 în special din punct de vedere al tehnologiei, în timp ce DRS este o tehnologie care produce depăşiri în mod artificial.
Principala problemă pentru Formula 1 rămâne aerodinamica, întrucât aceasta nu permite unui pilot aflat în imediat apropiere a unui rival să iniţieze un atac. Tocmai de aceea, duelurile roată la roată din anii ‘70-’80 sunt aproape imposibile în prezent.
Alternativa Automarket: FIA ar trebui să modifice radical aspectele aerodinamice pentru a permite din nou dueluri roată la roată. În acest fel, nu am mai avea nevoie nici de sistem DRS, ci doar de… talent din partea piloţilor.
December 10th, 2013 la 3:00 pm
Exact la regulile astea ma gandeam si eu. Cum sa dai pentru o cursa 50 de puncte si pentru restul curselor 25?!?
Inca una, ar fi sa lase inginerii sa faca ce vor si ceea ce pot (atat din punct de vedere financiar cat si tehnologic), motoarele de 1.6 turbo sunt binevenite, deoarece se pot folosii atat pentru echiparea altor masini din alte competitii cat si pentru echiparea masinilor de serie chiar daca la masinile de serie o sa fie 1% din tehnologie restul fiind doar structura motorului la fel.
Si nu in ultimul rand, pilotii ar trebuii lasati sa se dueleze mai mult pe circuit (nu scurciuitand), in era Senna si Prost se schimba directia de cate ori era nevoie si spectacolul era la el acasa, nu ii poti impune unui pilot sa se lase depasit doar ca sa existe depasiri in cadrul unei curse.
PS. Limitarea cantitatii de carburant e aberanta, economia de carburant sa o faca Bernie cu masina personala, nu pilotii intr-o cursa, de orice fel!
December 11th, 2013 la 1:05 pm
pai ce mai stai, dk tot ai initiativa, fa o scrisoare oficiala, dateaz-o automarket sa fie si mai oficiala, tradu in engleza si trimite caqtre cei care pot influenta cu ceva sportul asta…altfel..vorbe in vand…presupun ca ai ceva mail uri oficiale??? daca nu go repede si ia legatura cu cei de la gpupdate.net…
December 11th, 2013 la 2:13 pm
Din pacate domnilor, noi suntem comentatorii alternativelor Automarket, iar ei sunt FIA ! Sau din fericire ? Pentru ca, precum in orice, chibitii sunt cei mai priceputi ?
December 13th, 2013 la 9:53 am
Mie mi se pare prea mica diferenta sugerata de voi, 25-20-18, adica totusi un mare premiu castigat trebuie recompensat ceva mai bine. A nu se uita sezonul cand locul 2 in clasament fara victorii tot sezonul se batea pentru titlu.. ceea ce e cam aiurea.
Mie mi-ar place sa se dea puncte si pentru calificari, ce-i drept mai putine, pentru primele 5 locuri de exemplu.