Roboţii de pe grila de start

Regulamentul sportiv publicat recent de FIA pe tema comportamentului pe care trebuie să îl aibă piloţii în timpul curselor naşte numeroase semne de întrebare. Lucru inevitabil în condiţiile în care piloţii trebuie să respecte anumite reguli care, cel puţin la prima vedere, sunt puţin caraghioase:

  • pilotul are dreptul să efectueze o singură schimbare de direcţie în momentul în care îşi apără poziţia
  • pilotul nu are voie să părăsească circuitul, iar dacă se întâmplă poate reveni pe traseu numai dacă se întrunesc condiţiile de siguranţă şi fără să obţină un avantaj
  • pilotul întârziat are obligaţia să le permită celor din frunte să-l depăşească la prima oportunitate, în caz contrar urmând să vadă steagurile albastre.

Senzaţia este că FIA încearcă să-i transforme pe piloţi în nişte roboţi care să respecte anumiţi algoritmi de programare. Un fel de cursă matematică în care pilotul, pe lângă milioanele de butoane pe care trebuie să le apese pe volan, va trebui să ştie aceste reguli ca pe tabla înmulţirii. Dacă greşeşti, nişte comisari de cursă care n-au concurat niciodată într-o competiţie de monoposturi vor dicta penalizări după un regulament inuman.

La statutul de roboţei contribuie inclusiv minunea pregătită pentru aripa spate. Apeşi pe un buton şi-l vei putea depăşi pe pilotul din faţă. Oare cei care au conceput această idee câştigă cursele din Need For Speed doar dacă folosesc Nitro?

În ritmul ăsta, piloţi ca Lewis Hamilton sau Kamui Kobayashi vor avea interdicţie să concureze în Formula 1 încă de la primii paşi în karting, pentru că un stil de pilotaj agresiv nu este eligibil cu etica şi deontologia unui robot de Formula 1.

Toate astea se întâmplă într-o perioadă în care toţi cei care au putere de decizie în Formula 1 se bat cu pumnul în piept că spectacolul trebuie să fie ingredientul principal al unei curse de Formula 1. La cum decurg lucrurile, am senzaţia că vor obţine exact opusul.

13 comentarii la “Roboţii de pe grila de start”

  1. Mclaren spune

    BTW. A aparut pe formula1.com si filmuletul de la ultima cursa. Acum vanez retrospectiva 2010. Pentru cine e fun rezumatele curselor de pe f1.com.
    Cat despre subiectul deschis de tine. Iti dau dreptate. Dar tot nu pot sa ma abtin sa nu ma uit.

  2. NeoGalaxy spune

    Din pacate sunt niste reguli stupide. Oricum exista piloti care nu vor fi penalizati pentru incalcarea lor dar nu asta conteaza. Idea cu linia alba care delimiteaza circuitul este pur si simplu stupida. In 1999, imi aduc aminte cum Irvine era mai rapid pe iarba decat pe pista, probabil calutului ii era foame :) In acelasi timp… schimbarea de directie mi se pare normala cand te aperi, mult mai logica decat prostia aia cu aripa spate. Desi aripa spate se poate nega folosind un principiu al mecanicii (sectorul mecanica fluidelor pentru cine a facut o facultate de real). Realimentarile aveau farmecul lor (s-au pierdut si titluri din cauza lor, asa cum probabil s-au si castigat :) ), schimbarea pneurilor are farmecul lor, dar cele hard strica treaba (deh rezista 45+ ture), motoarele mici nu cred ca cineva chiar va folosi un motor de Formula 1 pentru a echipa niste masini de strada, pare penibila idea oricum. Dar aerodinamica este importanta pentru ca pana la urma, vorbim de o atmosfera si de un fluid, aerul fiind cel in cauza. Secretul este in a face masina sa “zburde” in acest fluid si evident acolo se pot face foarte multe modificari pentru a “acoperii” defectele motoarelor sau ale pneurilor. Poate niste reguli ceva mai libere ar putea duce la constructia unor noi versiuni de monoposturi… cu turbine sau aripi deflectoare intr-o alta forma + alte diferite apendixuri care sa ajute masina sa “zbure” pe circuit :)

  3. je spune

    exercitiu de imaginatie: ayrton senna in conditii actuale.

  4. Dan spune

    @Daniel: Fa-ma sa inteleg…regulile astea nu erau cumva si pana acum???

  5. Daniel Popescu spune

    @Dan: Cea cu schimbarea directiei o singura data exista mai mult la nivel declarativ. Acum exista o reglementare concreta, iar incalcarea regulilor duce la penalizari clare din partea comisarilor. Mia multe detalii: http://formula1.automarket.ro/stiri/fia-impune-noi-standarde-de-pilotaj-in-formula-1-35147.html

  6. mad79 spune

    •pilotul are dreptul să efectueze o singură schimbare de direcţie în momentul în care îşi apără poziţia
    asta vine in special dupa ce a facut Schumi la Hungaroring cu Barrichelo

    •pilotul nu are voie să părăsească circuitul, iar dacă se întâmplă poate reveni pe traseu numai dacă se întrunesc condiţiile de siguranţă şi fără să obţină un avantaj
    pana acum avea voie(pilotul)?nu tin minte sa fi fost circuit pentru cei de pe pista si circuit pentru cei in afara pistei!In plus tin minte la cura din Abu Dhabi de anul acesta cand un pilot,nu mai tin minte cine exact Kubica sau Alonso,a o iesit dintr-o curba in ultimul sector prea mult ,dar a intrat cu mare viteza in urmatoarea curba,inregistrand cel mai bun ultim sector.Prin aceasta masura exact asta se vrea,cred eu!

    •pilotul întârziat are obligaţia să le permită celor din frunte să-l depăşească la prima oportunitate, în caz contrar urmând să vadă steagurile albastre

    si asta tin minte ca era sau se vrea exitarea unor cazuri ca in MP al Canadei de anul acesta cand lui Vettel,un pilot intarziat nu la lasat sa treaca,iar Hamilton s-a apropiat in jumatate de tur de la 4 secunde,la mai putin de 0.5s!

  7. toreador023 spune

    interesant articolul:)…am auzit si eu de aripa spate:)…abia astept sa vad cum contribuie la depasiri:)
    p.s. bun articolul.

  8. unckle spune

    imi aduc aminte de o depasire a lui Mika in lupta cu MS acum multi ani, cand Mika a depasit “ocolind” pe franare un pilot intarziat si a ajuns in viraj pe trasa ideala, blocandu-l pe MS . . . . probabil ii vor retrage punctele lui Mika pentru ca a jucat “ne-etic” si s-a ascuns dupa pilotul alal si MS nu a putut sa-l vada cat si cum franeaza :)

  9. vxf spune

    @mad
    sau dupa ce a facut hamilton vreo 5 fandari

    @daniel
    mi se par aberatii reglementarile astea , o sa devina aceste curse previzibile ca un blockbuster american si implicit plictisitoare .

  10. coman norbert spune

    Eu văd în aceste reguli că Schumacher a fost corect.
    A efectuat o singură schimbare de direcție… și a fost depășit în afara pistei. Barrichelo trebuie penalizat nu Schumi. Germanul si-a apărat regulamentar poziția făcând o singură schimbare de direcție. Barri a ieșit de pe suprafața pistei… deci depășirea a fost neregulamentară. Și nu doar conform noului regulament, ci și după cel valabil pe parcursul sezonului.
    Iar chestia cu “pilotaj agresiv” este de un subiectivism feroce… practic există precedentul să pedepsești pe oricine… ptr că așa vrea un comisar de cursă… doar este deținătorul Adevărului (a fost alături de Regele filosof a lui Platon când contempla lumea ideilor).

  11. mad79 spune

    @CR
    daca nu vrei sa intelegi e treaba ta,insa toata lumea a spus-o la momentul respectiv,nu poti face o miscare cu taraita,ceea ce a facut Schumacher la Hungaroring,iar penalizarea de dupa a fost o recunoastere a acestui fapt.Sa nu uitam ca acesta a fost al 3-lea eveniment al lui Schumacher,din acest sezon,primele doua fiind in Canada,’victime;,fiindu-i Kubica si Massa,asa ca si-a cautat-o cu lumanarea!Tin mnte ca am aquzit o comunicatie radip de-a lui Barrichelo,de dupa acel incident in care ia zis lui Charlie WhiteningL:Stewarzii ar trebui sa ii arate lui Michael steagul negru,pentru ca nu vreau sa ajung in Rai!Daca el vrea sa ajunga e treaba lui!”.
    @vxf Ai dreptate si miscari gen Hamiltion!

  12. Radcargt08 spune

    am aproape toate cursele din sezonul 2010.Craciun Fericit tuturor!!!

  13. marian0904 spune

    mad79
    Intradevar, Schumi a schimbat incet directia lasandu-l pe Bari sa inceapa depasirea si presandu-l incet spre parapet. Greu moment pt brazilian care nu s-a pierdut cu firea ci a accelerat.
    Mi s-a parut chestia cea mai urata a lui Schumi din 2010 (mad 79 le-a amintit si pe celelalte 2).
    Pe parcursul anului m-am gandit: ce-ar putea sifona mai mult reputatia lui Schumi? Singurul raspuns a fost: sa provoace un accident urat. La faza cu Bari a fost foarte aproape!