Noile motoare V6 turbo din Formula 1, un rău necesar
Pentru mine, sunetul motoarelor este un aspect important al Formulei 1. Nu aş renunţa la urmărirea unei curse de Formula 1 din cauza sunetului noilor motoare, dar probabil că există mulţi fani care ajung în tribune în special pentru asta.
“Trec doar câteva secunde şi încep să aud un zumzet. Mă uit în partea dreaptă, spre intrarea pe linia de start-sosire, şi îl văd venind ca un robot imperturbabil pe nimeni altul decât Michael Schumacher. Îmi este imposibil să descriu în cuvinte sunetul incredibil al unui monopost de Formula 1. Este, fără îndoială, acel ceva care trebuie ascultat şi simţit pentru a fi înţeles, acel ceva care defineşte Formula 1 şi care o face atât de atrăgătoare pentru fani”.
Aşa suna o mică parte din reportajul realizat de mine la calificările pentru Marele Premiu al Ungariei din 2012, pe care le-am urmărit din tribună principală a circuitului de la Hungaroring.
Doi ani mai târziu, aproape nimic din ceea ce am scris atunci nu mai este valabil. Noile motoare turbo V6 de 1.6 litri au un sunet plăcut, dar acesta este mai slab calitativ decât cel generat de puternicele unităţi V8 de 2.4 litri, iar clipul de mai jos reprezintă cea mai bună dovadă în acest sens:
Pentru mine, sunetul motoarelor este un aspect important al Formulei 1. Nu aş renunţa la urmărirea unei curse de Formula 1 din cauza sunetului noilor motoare, dar probabil că există mulţi fani care ajung în tribune în special pentru asta.
Adevărul este însă că, oricât de mult îmi plăcea sunetul motoarelor V8 de 2.4 litri, trebuie să recunosc că Formula 1 nu prea a avut de ales. Nu neapărat pentru că Formula 1 trebuie să fie un sport cât mai “verde”, ci pentru că altfel ar fi riscat să rămână fără unul dintre cei mai importanţi motorişti.
Puţini ştiu că Renault a vrut să se retragă complet din Formula 1 la sfârşitul sezonului 2009 după ruşinea reprezentată de scandalul Crashgate. În cele din urmă, şi-a retras doar sprijinul pentru echipa de la Enstone, transformată ulterior în Lotus, şi şi-a păstrat statutul de furnizor de motoare. Negocierile au fost însă dure: Renault a bătut cu pumnul în masă şi a spus răspicat că rămâne furnizor de motoare în Formula 1 doar dacă motoarele V8 de 2.4 litri sunt înlocuite cu unele mai “prietenoase” cu mediul înconjurător, mai apropiate de cele regăsite pe maşinile de serie ale francezilor.
Soluţia propusă a fost trecerea la motoare turbo V4, moment în care a venit rândul celor de la Ferrari să bată cu pumnul în masă pentru că, în mod oarecum ironic, italienii nu dezvolta niciun motor V4 pentru maşinile de serie (în fine, termenul “maşini de serie” este un pic forţat în cazul Scuderiei). În cele din urmă s-a ajuns la un compromis prin care Formula 1 a trecut la motoare turbo V6 de 1.6 litri.
Cert este că, dacă rămânea la motoare V8 de 2.4 litri, Formula 1 ar fi pierdut constructorul Renault, iar Honda nu ar mai fi revenit în competiţie în 2015. Cum sună Formula 1 cu motoare V8 de 2.4 litri furnizate doar de Ferrari şi Mercedes şi cu un Cosworth făcând figuraţie? Cu siguranţă mult mai rău decât sună Formula 1 cu motoare V6 turbo de 1.6 litri furnizate de Ferrari, Mercedes, Renault şi Honda.
March 18th, 2014 la 1:18 pm
Cert este ca acum monoposturile sunt mai complexe decat in anii precedenti si isi merita statutul de pioner in domeniul curselor auto
March 18th, 2014 la 2:17 pm
Zici ca m-am uitat la o cursa de turisme! Pe langa faptul ca a fost o cursa plictisitoare. Hmm…poate le cursa de turisme erau mai multe depasiri!
March 18th, 2014 la 2:31 pm
nu motorul este problema, ci atificialul pe care noul regulament il mentine sau mai bine zis il accentueaza fata de ce aveam pana acum; ce a adus prima cursa din 2014? si daca explodau motoare si aveau tot felul de probleme tehnice si era mai spectaculos; asa, cu ce a venit fata de cursa din 2013? ferrari sunt din nou rau in urma, RB ca si anul trecut sunt la o sclipire de ceea ce trebuie, sauber si lotus sunt pe nicaieri si acolo vor ramane, williams par acolo dat totusi nu sunt ca si mclaren, mercedes…
problema , la fel ca si anii trecuti, e ca F1 nu mai e o competitie in care se bat piloti si masini
March 18th, 2014 la 2:39 pm
@Cyrus: ai dreptate, DAR, pentru fanii care platesc destul de multi bani pentru a urmari live o cursa de Formula 1, este extrem de important sunetul. Pt ca, sa fim realisti, la o cursa live, impactul sunetului este mai mare decat cel vizual, ca vorba aia, esti destul de departe de monoposturi. Hell yeah, si pt mine, care ma uit la tv, sunetul este extrem de important. Daia dau si tv-ul destul de tare, in timpul unei curse. Adica, il dadeam, ca la Melbourne, cat las fi dat de tare, nada sunet specific F1.
Si daca nu mai vin fani al curse, de unde bani pt organizatori de mari premii? Si uite asa ajung toate cursele sa “plece” din Europa, si sa mearga pe circuite pe care nu vezi spectatori, si nici depasiri
PS. Imi vine sa-mi dau cu tesla’n ….., pt ca am fost PROST si nu m-am dus anul trecut/trecuti la o cursa de F1. Acum, sigur nu ma mai atrage.
PS2. Si, dupa cum le’a recomandat Bernie, o sa faca si echipele un tuning cu o tzava mai “sparta” nitel, sa avem si noi un pic de sunet. Adica, cam cum face tot omul la logan, tico, dacie, etc. Si vorbim de F1, deci, treaba mi se pare de toata jena.
March 18th, 2014 la 3:03 pm
OK am inteles: turbo 1.6L dar cu turatia ce au avut?
Puteau sa o la se la 18k macar si auzeam zumzetul speciic F1. Acum suna mai rau ca in Indicar, parca ar fi un concurs de taiat copaci in Canada….
Tin minte un comentariu la TV acum ceva ani la o cursa in America: spectatorii erau fascinati de sunetul inalt al motorului.
March 18th, 2014 la 3:32 pm
Am vazut si eu prima cursa de anul acesta si sa fiu sincer incepe sa-mi displaca din ce in ce mai mult F1 iar sunetul motoarelor e cel care conteaza cel mai putin din punctul meu de vedere;adica sunt probleme si artificialitati mult mai mari la ora actuala care scade tot spectacolul.
Multumim Bernie,probabil in curand ai sa ramai fara multi fani care urmareau F1 de multi ani de zile.
Daca inainte nu pierdeam mai nici o cursa,decat foarte foarte rar si cu motive bine intemeiate,cred ca anul acesta voi urmari cursele doar cand nu voi avea altceva mai bun de facut.
In rest,probabil am sa urmaresc MotoGP si cam atat.
Inca odata multumiri mosului senilizat.
March 18th, 2014 la 5:06 pm
Departe de a fi un fan hard-core al F1, cred ca e un pas natural trecerea la turbo si cilindree mai mica. E un stimulent important pentru creativitatea inginerilor, inclusiv in zone cum ar fi sunetul produs de motoare. Cred ca vom vedea dezvoltari spectaculoase ale motoarelor turbo, daca mai putem vorbi de asa ceva in conditiile in care avem motorase de 1l si 120 de cp, de 1,5 si 230 de cp (i8) sau 2 l si 350 de cp (A-klasse).
March 18th, 2014 la 7:29 pm
Sa pastram totusi limitele decentei cand vine vorba de a ne pune “contra”.
Ok, nu mai suna la fel … dar de cate ori in istorie nu s-au luat astfel de masuri? De cate ori in istorie s-a trecut de la un litraj la altul, de la o limitare la alta, de la motoare de V12…V10…V8 si acum V6?? Credeti ca sunetul era in 2013 la fel ca cel din 93?
Eu zic sa fim seriosi. Da suna mai incet – pentru prima data am auzit scartaitul pneurilor pe asfalt … habar n’aveam cum suna si ma bucur ca se aud si ele.
O mutare normala intr-o lume normala, ce evolueaza … si totusi se gasesc niste “clasici” care sa conteste, istoria este plina de schimbari iar cei ce s-au opus lipsesc cu desavarsire
March 18th, 2014 la 7:44 pm
“PS. Imi vine sa-mi dau cu tesla’n ….., pt ca am fost PROST si nu m-am dus anul trecut/trecuti la o cursa de F1. Acum, sigur nu ma mai atrage.”
+1…
March 18th, 2014 la 11:41 pm
Ok, am inteles ca Renault a vrut motoare care sa fie “mai apropiate de cele regăsite pe maşinile de serie ale francezilor”. Sa inteleg ca urmeaza sa apara Megane cu motor V6 de 1.6 litri?????
March 19th, 2014 la 10:21 am
Se vede ca sunetul e mai suportabil pentru cei din tribune. In 2013 erau o gramada cu casca de protectie pentru urechi, in 2014 nu am vazut pe nimeni.
La TV intr-adevar suna mai bine in 2013.
March 19th, 2014 la 3:17 pm
Evident, toata povestea din acest articol e doar o fantasmagorie a autorului. Renault nu s-a retras din cauza crashgate-ului si nici nu a batut cu pumnul in masa cerand motoare mai noi. Si mai sunt multe supozitii proprii in acest singur articol care l-ar face de rusine dar nu insist.
Ma gandeam ca un “specialist” ca el ar fi stiut de fapt ca Volkwagen a vrut sa intre in F1 si a fost artizanul ideii de motoare cat mai mici. Si pana la urma a renuntat si i-a lasat pe toti ceilalti cu regulile deja facute. Dar na …
March 19th, 2014 la 5:20 pm
@Dan: Exista un feature pe Autosport, pe care din pacate nu il gasesc acum, in care este relatata intreaga poveste a introducerii noului regulament tehnic. Discutiile au inceput prin 2008, dar au fost accelerate in 2009, in special dupa retragerile Honda, BMW si Toyota si retragerea partiala a celor de la Renault.
Poate am gresit ca nu am mentionat nimic despre despre interesul manifestat de Volkswagen pentru noul regulament, dar informatiile despre Renault nu sunt niste fantezii.
Exista cu siguranta insa un aspect fictiv: adresa de mail cu care ai comentat pe blog. Este usor sa te ascunzi in spatele anonimitatii, nu-i asa?
March 19th, 2014 la 6:49 pm
Esti liber sa-ti sustii afirmatiile cu surse credibile. Eu nu ma grabesc. Astept articolul din autosport, am abonament platit la ei, deci poti trimite si link de la un articol care nu e public. Astept articol care spune si ca Renault a plecat din Formula 1 din cauza crashgate-ului. Sau cum Honda nu mai venea in Formula 1. Sau multe altele. Articolul e plin de pareri personale, dar niciuna sustinuta de niste surse credibile.
Sau nu poti da linkuri pentru ca nu stii daca autorii acelor articole au adrese de email valide?
March 19th, 2014 la 9:02 pm
S-a ajuns la motoarele astea ca Bernie spera sa atraga in F1 marca favorita a romanasului grataragiu. Care a batut cu pumnu in masa ca vrea, ba chiar a si comandat la un motorist recunoscut, un L4 de 1.6. Degeaba i s-a explicat ca L4 nu poate fi facut “parte” din sasiul, ca ar trebui cadru separat etc. Noroc ca pina la urma, adevaratii playeri din motorsport au acceptat o configuratie care sa nu o gasesti pe orice caruta de Golf. Reno n-a amenintat ca pleaca, ca nu are nimic de cistigat, eventual se duce si mai mult la fundul preferintelor clientilor.
March 20th, 2014 la 4:09 pm
@Dan: Din pacate, nu mai gasesc articolul respectiv. Dar iti citez dintr-un articol publicat chiar astazi pe BBC: “Renault, one of the three companies producing the engines, threatened to quit F1 if the sport did not introduce a new formula that reflected the greater efficiency now popular in road-car power-plants.
And Honda, which quit F1 in 2008, has decided to come back to the sport with McLaren in 2015.”
De aici: http://www.bbc.com/sport/0/formula1/26656258
March 23rd, 2014 la 11:26 am
Dupa ce ca au omorat intensitatea curselor (depasiri , late-braking si viraje stranse) cu strategii de conservare de pneuri si ordine de echipa, acum trebuia sa aiba grija sa mearga si la consum….Saracul Ayrton ,se rasuceste in mormant cand vede ce se alege de competitia asta
March 25th, 2014 la 1:55 pm
Ma numar printre cei care au auzit “pe viu” vechile motoare si va pot spune ca din acest motiv vroiam sa conving cat mai multi oameni sa mearga la un Mare Premiu de F1. Chiar daca nu iti place in mod deosebit F1, sunetul acelor motoare e incredibil. Asa ceva nu poti uita niciodata. Cei care l-au auzit ma inteleg cu siguranta… cei care nu l-au auzit… probabil ca nu o vor mai putea face niciodata si va asigur ca ati pierdut o experienta care v-ar fi facut viata mai frumoasa. Inteleg perfect acest “rau necesar”, insa rezolvarea asa zisei probleme e de moment. Sincer, imi e greu sa cred ca Renault renuntau fara aceasta modificare tocmai cand erau campioni cu Red Bull si imi e la fel de greu sa cred ca Honda nu ar mai fi venit fara turbo. Sunt insa sigur ca datorita acestei modificari, fani pe circuit vor fi tot mai putini si de aceea multe dintre circuite se vor retrage din calendar, unele dintre ele avand probleme serioase inca dinaintea acestei modificari. Stiu, sunt oricum prea multe si echipele se plang de asta… nu-i nimic, in curand se vor plange ca-s prea putine. In incercarea disperata de a asigura spectacol au reusit exact contrariul… asadar Goodbye F1. Ce privim noi astazi e cv artificial (KERS, DRS, limitare consum de combustibil si “menajare” anvelope, puncte duble in ultima cursa), nu are nici o legatura cu adevaratul spirit al Formulei 1. Sunt fericit ca Senna a alergat si l-am vazut cand toate astea nu existau…