Monopostul de rezervă

Propunerea Scuderiei Ferrari de a reveni la principiile unui monopost de rezervă în Marile Premii a stârnit numeroase discuţii în contradictoriu.

De la bun început precizez că, din câte îmi aduc eu aminte, conceputul de “spare car”, aşa cum se numeşte el în engleză, se referă la faptul că pilotul are la dispoziţie un monopost de rezervă complet funcţional. Până la începutul anilor 2000, s-a întâmplat frecvent ca un pilot să aibă defecţiuni la monopost în turul de formare şi să sară pur şi simplu în maşina de rezervă pentru a lua startul din pitlane.

Din punctul meu de vedere, reintroducerea maşinilor de rezervă ar fi falimentară, pentru că ar duce la un cerc vicios similar cu explozia costurilor din anii 2000.

Echipele mici, şi aici putem include cam toate echipele care nu sunt sprijinite de un constructor, nu vor avea resurse financiare pentru a aduce câte un monopost de rezervă. Astfel, echipele mari vor avea din nou un avantaj strategic în faţa acestora, iar prăpastia dintre cele două grupuri se va accentua.

Pe acest principiu pot apărea ulterior şi alte idei îndrăzneţe similare, care să avantajeze echipele bogate în defavoarea celor sărace. În câţiva ani se va ajunge la situaţia similară din anii 2000: Echipele mici vor da faliment pe capete şi vor renunţa la Formula 1.

În anii 2000 această problemă s-a rezolvat cu uşurinţă: diverşi constructori au cumpărat echipele mici şi le-au transformat în echipe stabile. Vezi Honda, BMW sau Toyota. Problema este ca peste câţiva ani este foarte posibil ca producătorii să nu mai fie interesaţi de Formula 1. Indiferent că va trece sau nu criza financiară, constructorii vor rămâne sceptici în a face investiţii majore în sporturile cu motor. Într-o astfel de situaţie, Formula 1 va rămâne cu numai câteva echipe bogate. Iar eu sper să nu ajung să văd un paddock cu 5 echipe şi 10 monoposturi. Asta ar fi orice, numai Formula 1 nu.

Pe de altă parte, regulamentul trebuie să fie acelaşi pentru toţi. Aşa cum propunerea FIA ca echipele cu buget mic să aibă avantaje tehnologice era o aberaţie, aşa şi propunerea ca numai bogaţii să aibă maşini de rezervă este aberantă.

Nici mie nu-mi place să-i văd pe Hispania, Virgin şi Lotus cum se chinuie în Formula 1. Cu atât mai mult îmi displace să văd cum BMW-Sauber a ajuns cea mai slabă dintre echipele cu tradiţie. Dar înainte de a fi de acord cu un monopost de rezervă gândiţi-vă că, fără cele trei noi echipe şi fără Peter Sauber, anul acesta am fi avut doar 8 echipe în Formula 1.

Etichete:

7 comentarii la “Monopostul de rezervă”

  1. vulpe andrei spune

    acuma fii si tu sincer cu tine si recunoaste ca la coada plutonului nu se uita nimeni Daniel . E efectiv umplutura. Si nu cred ca umplutura face bine la spectacol , mai bine mai era doar o echipa in plus si mergea cat de cat aproape de fruntasi .Dar asa sa ne uitam la ei cum termina doar pe locurile 20 incolo…sincer nu vad ce castiga ei din asta .Deci efectiv anul asta nu vad nici LOTUS nici HRT nici Virgin sa termine intre 10-15 doar daca crapa altii pe circuit

  2. din mihai spune

    Cred ca ar trebui sa alocati lui Alonso punctele cuvenite locului 6, nu 7. Multumesc.

  3. Daniel Popescu spune

    @din mihai: In clasamentul general au fost deja acordate. Daca te referi la F1 Champ, regulamentul e clar: orice fel de decizie luata de comisarii de cursa dupa incheierea cursei nu este luata in considerare in concurs.

  4. Daniel Popescu spune

    @vulpe andrei: Nu numai ca nu se uita nimeni la coada plutonului, dar baietii ii mai si incurca pe cei din top cand sunt ajunsi cu un tur din urma.

    Dar sincer, prefer o astfel de situatie decat o Formula 1 cu 8 echipe.

  5. mad79 spune

    a ajuns ca si Williams sa fie o echipa mica,asa ca daca as avea de ales intre un moft,pentru a avea unele echipe un monopost in plus si a avea niste echipe mici,dar care,mai promoveaze un pilot tanar sau care ajuta la spectacol,prefer ultima varianta tot timpul,indiferent cum s-ar numi aceasta echipa!!!

  6. NeoGalaxy :P spune

    Tyrell, Minardi, Arrows si Force India sunt cateva echipe de la coada clasamentului. Dar asta nu inseamna ca sunt niste echipe rele, care nu au ce cauta/avut ce cauta in Formula 1. Ci pur simplu, ca in orice alta competitie, exista si echipe mari si exista si echipe mici. Promovarea pilotilor tineri nu este rea, in rest, este bine sa fie multe monoposturi pe grila. Macar 20. In 2012 este posibil sa vedem inca 2 echipe cu traditie in Formula 1 dar pana atunci mai este.

    Idea de monopost spare, nu-si mai gaseste motivatia. Costa mult si evident, doar unele echipe si-l vor permite.

  7. din mihai spune

    @Daniel Popescu – Imi cer scuze, acum am citit regulamentul F1 champ cu mai multa atentie.